Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Обґрунтував необхідність подолання внутрішньої супереч­ливості вартості шляхом реформування сфери обміну

Рушійною силою економічної діяльності та стимулом економічного прогресу вважав індивідуальну свободу, засно­вану на приватній власності та вільному розпорядженні результатами власної праці.

3. Засуджував власність як засіб привласнення чужої праці та отримання нетрудових доходів всупереч принципу взаємності послуг. У цьому контексті він трактував влас­ність як право, яке суперечить природі й розуму, проголо­сивши знаменитий афоризм "Власність — це крадіжка".

Таким чином, П.Ж. Прудон визнавав дрібну власність, яка існує у "помірних і розумних" розмірах. Водночас він був пе­реконаний, що велику приватну власність необхідно знищи­ ти з метою встановлення всезагальної справедливості, засно­ваної на загальній рівності. Обґрунтовуючи цю думку, вчений писав про те, що "Несправедливість та гноблення полягають не в тому, що людина захоплює знаряддя праці або земельну ділян­ку, а в тому, що одна людина позбавляє всього цього інших людей. Оскільки володіння однієї людини не порушує прав іншої, постільки власність є цілком правомірною формою ко­ристування знаряддями і предметами господарювання. Але існуюча історія власності незмінно базувалася на насиллі та експлуатації. Приватна власність була найглибшою причиною суспільної нерівності і, відповідно, всіх революцій, з допомо­гою яких люди прагнули відновити рівність".

4. Рішуче засуджував комунізм, зазначаючи, що в "суспіль­стві, про яке мріють соціалісти, слабкі пригноблювали б силь­них, ліниві і нездібні жили б за рахунок трудящих та здібних. Комунізм є система рабства, оскільки спільність володіння вимагає примусової організації праці, позбавляє членів су­спільства свободи дій і перетворює їх всіх на рабів держави"2.

5. Критикував експлуататорську природу існуючого на той час капіталістичного суспільства. П.Ж. Прудон виходив з того, що капіталісти "ніколи повністю не винагороджують" робітників, оскільки винагорода робітника "не перевищує його постійних витрат і не забезпечує йому винагороди в май­бутньому, тоді як капіталіст знаходить в знарядді, продук­тивному працівникові запоруку незалежності і забезпеченості в майбутньому".

Розмірковуючи над природою прибутку, вчений висунув кон­цепцію "помилки в рахунках", згідно з якою капіталісти оплачують вартість індивідуальної праці робітників, привлас­нюючи при цьому продукт їх кооперованої (колективної) праці. Останній перевищує суму індивідуальних зусиль праців­ників, оскільки "Найнезначніший статок, найменше підпри­ємство вимагають такої різносторонності, яких одна людина ніколи не може проявити".

"Капіталіст каже, що заплатив робітникам поденну плату, — зазначав у зв'язку з цим П.Ж. Прудон. — Однак справа в тім, що він не оплатив величезної сили, яка виникає завдя­ки співробітництву робітників, завдяки одночасності і гар­монії їх зусиль".

Специфічність капіталістичної експлуатації вчений вбачав у стягненні позичкового процента, зумовленого пануванням грошей як капіталу. Він стверджував, що власники остан­нього експлуатують робітників, перетворюючи гроші у неви­черпне джерело власного збагачення і підриваючи тим самим трудові доходи. Промислові і торговельні капіталісти, в свою чергу, експлуатують робітників як покупців, вста­новлюючи надбавки до вартості.

6. Обґрунтував теорію "конституйованої вартості", яка стала наріжним каменем побудованої вченим системи економічних суперечностей. На думку П.Ж. Прудона, роз­виток потреб викликає необхідність вдосконалення виробниц­тва. Оскільки ніхто не в змозі виробити усе необхідне само­тужки, виникає поділ праці та обмін. Відтак потреби людей у споживних вартостях породжують обмін та мінові вар­тості.

Проголошуючи вартість вічною категорією, вчений розгля­дав її як носія двох абстрактних ідей:

— споживчої вартості (втілення достатку, багатства);

— мінової вартості (відображення винятковості, рідкісності).

Досліджуючи взаємодію двох видів вартості, П.Ж. Прудон зазначав, що між міновою і споживчою вартостями існує внутрішня суперечність, оскільки зростання пропозиції то­варів збільшує загальну суму їх корисності, знижуючи водно­час їх ринкову ціну. Скорочення пропозицій, в свою чергу, підвищує ціну, але при цьому загальна корисність запропоно­ваних товарів зменшується.

На думку вченого, суперечності між двома складовими вартості до­лаються за умов еквівалентного обміну шляхом утворення "консти­туйованої вартості". Саме обмін об'єднує усі елементи багатства, створені окремими виробниками, в одне ціле, забезпечуючи прими­рення, синтез, взаємопроникнення суперечностей. Водночас у про­цесі обміну відбувається своєрідний відбір товарів. Пройшовши че­рез ринок і отримавши суспільне визнання, вони стають "конститу­йованими вартостями". Водночас нереалізований надлишок спожив­чих вартостей не включається до складу суспільного багатства, оскільки не є санкціонованою обміном "конституйованою вартістю".

Таким чином, теорія "конституйованої вартості" П.Ж. Пру-дона заснована на визначенні двох джерел цінності: обміну та праці. Прагнучи поєднати трудову та мінову концепції вар­тості, вчений визначав конституйовану вартість не лише як синтетичну, але і як пропорційну.

7. Виклав власне розуміння таких економічних категорій, як поділ праці, конкуренція, кредит, торговельний баланс тощо. Вчений стверджував, що поділ праці започатковує соціальну еволюцію та сприяє накопиченню багатства і знань, оскільки при диференціації професій кожен може вибрати вид заняття відповідно до своїх здібностей та бажань. Ця ознака поділу праці становить "позитивну" сторону категорії. Водночас є і протилежна, "негативна" ідея поділу праці, яка полягає у тому, що "поділ праці поневолює робітника, ро­бить його сліпим знаряддям в руках хазяїна, збільшує злидні та неосвіченість нижчих класів народу і веде до зосереджен­ня всіх благ цивілізації у невеликої групи обраних". Розмірковуючи над природою нової категорії, здатної подо­лати негативні сторони поділу праці, зберігши його позитивні ознаки, П.Ж. Прудон аналізував поняття машини, яке він уважав "логічною антитезою поділу праці". При цьому вче­ний був переконаний, що "Машини так само як і поділ праці є за існуючої системи соціальної економи одночас­но джерелом багатства і постійною та фатальною при­чиною злиденності".

Подібні методологічні підходи вчений застосовував до аналі­зу понять вільної конкуренції та монополії. Характеризую­чи монополію як "фатальне завершення конкуренції", він дійшов висновку, що "колективи робітників, об'єднані мо­нополістом, виробляють більше, ніж окремі робітники. Але монополія є водночас потужною причиною суспільного зане­паду... Монополія прагне не до створення найбільшої суми суспільного добробуту, а до отримання найбільшого доходу монополіста. Заради збільшення своїх доходів монополісти готові зменшити суму продуктів, що виробляються, — інши­ми словами, пожертвувати загальним добробутом заради сво­го власного. Монополія докорінно протилежна рівності".

Відстоюючи приватну власність та товарне виробництво як вер­шину особистої свободи і незалежності, вчений пропагував не­обхідність переходу великих промислових підприємств та заліз­ничного транспорту в руки асоціацій робітників і службовців, підкреслюючи необхідність збереження індивідуальної влас­ності у дрібній промисловості й сільському господарстві. Стверджуючи, що панування дрібного товарного виробниц­тва сприятиме обміну продуктами праці за трудовим еквівалентом, він висунув проект організації обміну без грошей шляхом заснування спеціального Народного банку. Завдан­ням останнього був прийом товарів у безпосередніх товаро­виробників і видача бонів обміну (робочих, трудових та­лонів), які б засвідчували кількість праці, витраченої на виробництво товарів. Бони обміну, в свою чергу, давали б право їх власникам на отримання необхідних їм товарів, еквівалентних виробленим за затратами часу. Запровадження безгрошового товарного господарства, на дум­ку П.Ж. Прудона, гарантувало б збут товарів за їх консти­туйованою вартістю, уможливлюючи знищення капіталу та експлуатації. На основі того, що кожен отримував би стіль­ки, скільки виробляв сам, у суспільстві панували б рівність і справедливість. У свою чергу відсутність нетрудових до­ходів забезпечувала б безмежну реалізацію та гармонійний розподіл, сприяючи зростанню багатства і добробуту кожно­го громадянина і суспільства в цілому.

Розглядаючи процент як єдину форму втілення неоплаченої праці робітників, вчений розвивав ідею "дармового" (безпро­центного) кредитування робітників та дрібних власників че­рез Народний банк. Він був переконаний, що зниження про­цента сприятиме утвердженню справедливості, оскільки уне­можливить отримання нетрудових доходів держателями ка­піталів і зведе власність до володіння, ліквідувавши тим са­мим експлуатацію трудящих.

Виступаючи за організацію Народного банку та визволення робітників за допомогою виробничих, споживчих та кредитних асоціацій, заснованих на принципах взаємодопомоги ("мутуа­лізму" — взаємності послуг), вчений дійшов висновку, що за цих умов відбудеться урівноваження діючих у суспільстві соціальних сил і відпаде необхідність у державному управлінні. Він стверджував, що ліквідація нетрудових доходів, справедливість в обміні та рівність на основі злиття класів у один (трудящих) зробить уряд не­потрібним. "Раз капітал і праця будуть ототожнені, — писав П.Ж. Пру-дон, — суспільство зможе існувати самостійно не потребуючи уря­ду". Відтак урядова система, на думку дослідника, зіллється з еко­номічною, що уможливить анархію (відсутність уряду, державної влади), а рушійною силою економічного розвитку стане клас дрібних власників, не об'єднаний ні в яку суспільно-державну організацію.

Економічні ідеї П.Ж. Прудона справили значний вплив на економічну думку другої половини XIX ст. Відзначаючи внесок ученого у розвиток економічних уявлень та ідей, видатний укра­їнський вчений М.І. Туган-Барановський писав, що у працях П.Ж. Прудона "вперше з повною ясністю та різкістю вислов­лена думка, що центральним правовим інструментом сучас­ного суспільства, інститутом, на якому все засноване, з якого все виходить, і хороше, і погане, що становить цивілізацію, якою ми так пишаємося, є інститут приватної власності". Водно­час учений зазначав, що "Економічні суперечності" П.Ж. Прудона "містять у собі таку глибоку критику капіталістичного устрою, що більшості наступних критиків капіталізму залишалося лише розвивати або видозмінювати думки Прудона. Не підлягає сумні­ву, що, незважаючи на пристрасну критику Прудона Марксом, "Капітал" Маркса створювався під безпосереднім впливом "Економічних суперечностей".

Прудонізм набув значного поширення у другій половині XIX ст. у Франції, Іспанії, Бельгії, інших європейських країнах. Його ідеї сприйняли бакуністи, а згодом — анархо-синдикалісти. Відомі дослідники історії економічних учень ПІ. Жід і ПІ. Ріст зазначали, що лібералізм П.Ж. Прудона був заснований на "гли­бокому відчутті економічної реальності, і нині соціальна про­блема формулюється у тих самих рамках, в яких поставив її Прудон: реалізувати справедливість у свободі".

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Твердження, згідно з яким добробут суспільства залежить не стільки від розвитку його продуктивних сил, скільки від справедливого розподілу створеного багатства | Соціалістичні утопічні вчення
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 399; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.