Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Види предметно-зображальної та письмової реклами античності (album, графіті, римська протогазета тощо)




Якщо про особливості усної реклами в античності ми можемо судити за непрямими даними, то образотворчі її види почасти дійшли до нас безпосередньо. Певні зразки художніх вивісок та емблеми ремісників, закарбовані на безлічі предметів гончарного виробництва. Вивіски дійшли до нас у двох варіантах: знайдено мармурові рельєфи, які мають вивісочний характер, і їх мальовничі аналоги, виявлені в ході розкопок міста Помпеї, загиблого під лавою Везувію в 79 році н. е. Характер виверження був такий, що безліч предметів античного міста нібито законсервувалося, а не зруйнувалося. В Помпеях виявлені вивіски, виконані фарбами по стінах або на спеціальних дошках. Найбільш розповсюдженим видом послуг були в цьому місті таверни, гостинні двори, харчевні. Зрозуміло, що ці заклади конкурували, і господарі намагались їх всіляко прикрасити, щоб зачарувати і заманити перехожих.

Серед подібних спроб зустрічаються вивіски, які можна спів ставити з сучасними коміксами. Вони являють собою набір образотворчих ситуацій, що пояснюють, що отримає воїн, якщо він увійде в двері, які йому широко розкриті. Дві картинки з одного боку дверей, дві картинки – з іншого. Спочатку зображено вмивання ніг втомленого подорожнього. На іншій картинці показано, як його гостюють – стіл та частування. На третій намальовано, як його будуть проводжати на відпочинок. Чарівні жінки ведуть гостя; в залежності від його бажання вони залишаться або покинуть те місце, де він може відпочити – зображення в четвертому епізоді.

З формуванням письмовій комунікації культурологи пов’язують другу інформаційну революцію. Дослідники розходяться в хронологічній трактуванні періоду формування писемності. Орієнтовно це – VI тисячоліття до н. е. Найдавніші писемні матеріали до нас поки дійшли від IV тисячоліття до н. е. Найдавніші письмові тексти знайдені при розкопках в місті Шумері (Вавилонії). Вони відносяться приблизно до 3700 р. до н. е. Це дає право деяким історикам реклами говорити про шість тисяч років існування письмової реклами.

Знайдені археологами власне рекламні письмові тексти датовані пізнішими періодами. Це, в першу чергу, стихійні автографи, залишені простими жителями античних міст на стінах будинків, храмів, портиків і пр. Головним документальним свідченням наявності графіті є написи, які зняті археологами та істориками культури зі стін Помпеї. Графіті – це процарапування будь-яким жителем міста на стінах, портиках, спорудах своїх думок, закликів, міркувань або просто з метою заяви про себе, не несучи загальнозначущої інформації. Графіті являють собою синкретичність освіти, оскільки серед них зустрічаються як рекламні тексти, що несуть професійні сліди типових оголошень, так і написи, які до оголошення не мають прямого відношення. Це можуть бути ліричні роздуми, строфа вірша, освідчення в коханні. Подібні написи і сьогодні заповнюють європейські міста. Графіті – це форма особистісної самореклами. Серед стихійних написів поступово виділяються професійно орієнтовані. В античності формою поширення письмових оголошень були також папірус, воскові таблички.

Ще більш високий ступінь професіоналізації в письмовій рекламі виявляє такий специфічний феномен античності, як альбум. Слово «album» походить від поняття «білий». В римську епоху явище album представляло собою ділянки на міських стінах, на просторих частинах будинків, які були вибілені білою фарбою або вапном, з тим щоб на них писалися поточні оголошення. Так, в Помпеях з східного боку Форуму височіє будівля величезних розмірів. У ньому розташовувалася сукновальна майстерня. В написі повідомлялося, що будівля зведена на кошти вдови торговця тканинами від імені її та її сина. Стіна цій майстерні, звернена до Форуму представляла собою декілька розділених колонками ділянок для письма. Вони були вибілені, поруч стояла посудина з чорною фарбою і знаряддям для письма. Album обслуговували приставлені для цієї справи dealbatores (буквально: «вибілювачі»).

Римська протогазета, на відміну від помпейских написів і картин, у нашому розпорядженні відсутня, але посилання на неї ми читаємо у Тацита, Сенеки та інших авторів античного періоду. Це два «видання», які продовжували традиції album: тексти, написані фарбою на білій поверхні. Перший варіант називався «acta senatus», («справи сенатські»). На спеціально вибіленій території виводилися чорною фарбою останні рішення сенату. Ця акція була задумана і реалізована Юлієм Цезарем в 59 році до н. е., коли він був ще консулом. Який термін проіснувало це нововведення – джерела замовчують, але відомо, що змінив Цезаря Октавіан Август ввів другий варіант повідомлень. У зв'язку з «acta senatus» ми нічого не можемо сказати про оголошення як такі. А ось «acta diurni populi romani» («повсякденні справи римського народу») представляли із себе досить широкий білий плацдарм, на якому повідомлялися вже і повсякденні події. Там було відведено місце для коротких повідомлень типу оголошень. Про них ми можемо судити за непрямими посиланнями: Сенека в листах Луціллію нарікає, що в якийсь екземпляр «acta diurna» ні зазирни, натрапиш на оголошення про розлученнях римських матрон. Моральні почуття філософа були цим ображені. Нам же цінно встановити, що початок міжособистісних оголошень в пресі – римська протогазета.

Афіша – жанр реклами, що народжуються в античності. До цих пір ми говорили про професійний жанрі оголошення, розглядаючи його в логіці усних форм, в варіантах призову і відозви. В письмовому та змішаному варіантах оголошення ніби «проростає» в афішу. Афіша також зафіксована на стінах Помпеї. Це – деталізоване повідомлення про подію, що відбувається в рамках міста, як правило, видовище або зборах. По відношенню до оголошення, відзнакою афіші є ступінь письмовій деталізації. Перше як в письмовому, так і усному варіантах зобов’язане бути коротким, спресованим. Інформаційна структура афіші набагато складніша і розгалуженіша. Тут ми виявляємо специфічну для афіші деталізацію майбутньої події. Афіші про гладіаторські бої – улюблену розвагу древніх, – як правило, включали інформацію про організатора ігор, час змагань, імена борців в кожній парі, а також згорнуті відомості, що дозволяють зважити шанси супротивників. Як правило, технологія виготовлення афіш нагадувала альбум. Ці написи виводилися красиво червоною фарбою в таких місцях, де збиралося і проходило багато народу: в дворику лазень, у форуму, на стінах театру, базиліки, у міських воріт і навіть на могильних пам’ятниках, розташованих по боках жвавої дороги, що вела до міста. Однак відомі й варіанти афіш, виконані на папірусі, які продавали з рук.

Паралельно з функціонуванням письмових афіш повідомлення про збори та видовища доручалися глашатаям.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-06; Просмотров: 2993; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.