Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Методика работы с учебным пособием




 

Тематика и структура пособия допускает разные возможности работы с ним.

Возможно использовать речевой и языковой материал раздела как справочный в процессе выполнения коммуникативных заданий. Можно организовать предварительную работу по усвоению языкового и речевого материала, чтению прилагаемых текстов, используя разные приемы обучения.

Можно начать работу с чтения и обсуждения текстов, а затем предложить студентам выполнить коммуникативные задания. Нетрадиционная структура учебного пособия позволяет преподавателю проявить изобретательность и индивидуальность в использовании материалов пособия и дополнении их новыми.

Учебное пособие не содержит грамматических комментарий и тренировочных заданий, способствующих его усвоению. Мы полагаем, что этот материал усвоен студентами на более ранних этапах обучения иностранному языку в неязыковом вузе.

Мы также исходим из идеи, что преподаватель может объяснить и подсказать студентам корректность употребления тех или иных грамматических структур в процессе выполнения ими коммуникативных заданий.

Пособие предоставляет преподавателю возможность работать последовательно с каждым разделом пособия в их взаимосвязи, а также работать избирательно с включенными в пособие учебными материалами.

 

РЕКОМЕНДАЦИИ СТУДЕНТУ

Учебное пособие позволит Вам научиться обсуждать проблемы профессионально-ориентированного характера и подготовит Вас к общению с зарубежными специалистами. Системы коммуникативных заданий обеспечивают примерные ситуации Вашей профессиональной деятельности и ориентируют на усвоение тех языковых и речевых единиц, которые позволяют выполнить коммуникативные задания успешно. Вы можете выполнять их индивидуально или вместе с товарищами, создавая продукт совместной деятельности самостоятельно или при консультативной помощи преподавателя.

Рекомендуем Вам следующую последовательность работы.

1. Вначале ознакомьтесь с содержанием каждого коммуникативного задания раздела.

2. Ознакомьтесь с языковыми и речевыми средствами, которые требуются для выполнения коммуникативных заданий. Постарайтесь запомнить их произношение и значение.

3. Прочитайте тексты, предлагаемые в разделе, поймите их и выберите требующуюся информацию. Теперь Вы готовы выполнить коммуникативное задание. Формулируя свои суждения, старайтесь их оформлять грамматически корректно. Проконсультируйтесь с преподавателем, если Вы в чем-то не уверены. Смелее задавайте вопросы и давайте развернутые ответы.


UNIT I. DISCUSSING THE MEDICAL PROFESSION

РАЗДЕЛ I. БЕСЕДУЕМ О ПРОФЕССИИ ВРАЧА

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ
ПО РАБОТЕ С МАТЕРИАЛАМИ РАЗДЕЛА

 

Воспользуйтесь рекомендациями, чтобы успешно выполнить коммуникативные задания.

1. Внимательно ознакомьтесь с содержанием коммуникативных заданий, которые Вам предстоит выполнить.

2. Приступая к выполнению каждого коммуникативного задания, определите круг вопросов, которые Вы будете обсуждать в ходе диалогического и полилогического общения, а также составляя ответное письмо-монолог.

Вы можете воспользоваться речевыми моделями (см. "Speech Patterns"), атакжематериалами блока "Tasks" в конце раздела. Если вы испытываете затруднения в подготовке ответов на вопросы, рекомендуем Вам ознакомиться с содержанием предлагаемых текстов "My future profession", "Not only by the drugs", "Becoming a Doctor" и текстов из раздела “Modern Medicine in Developed and Developing Countries” (Dr. Trisha Greenhalgh “Medicine Today”, Longman Group UK Limited”, (1993)). Тексты содержат информацию, необходимую для успешного выполнения коммуникативных заданий.

3. Прежде чем начать чтение текстов и (или) в ходе самого чтения, уточните значение новых слов и словосочетаний, помещенных в начале раздела. Выпишите их в Ваши индивидуальные словари. Уточните произношение новых слов по словарю. Постарайтесь запомнить те, которые, по Вашему мнению, окажутся полезными при выполнении коммуникативных заданий.

4. Прослушайте фонограмму необходимое количество раз, повторяя фразы (синтагмы) вслед за диктором (или на завершающем этапе - одновременно с ним) и стараясь сохранить не только правильное произношение слов, но и интонацию каждой фразы.

5. Отберите в материалах раздела те языковые и речевые единицы, которые позволят Вам сформулировать собственные суждения. Вспомните также изученные Вами фразы речевого взаимодействия ("Запрос мнения собеседника", "Высказывание собственного мнения", "Уточнение информации" и т.д.), которые позволят Вам сделать диалог или полилог более естественным и содержательным. Для этой цели Вы можете воспользоваться материалами пособия "Communication in Everyday Life", где также представлены тексты "Medical Training" и "Kursk State Medical University". Кроме того, для успешного проведения дискуссии можно использовать речевые модели из Раздела VI настоящего пособия (см. блоки “Opening; Conducting; Closing a Discussion" в подразделах "At the Sitting of a Students Scientific Society” и "At the Scientific Conference", а также блок "Interaction between the Participants and the Speaker).

6. При составлении письма Вы можете воспользоваться материалами письменных упражнений в конце раздела. Вспомните также правила оформления частного письма. Свободное владение указанным языковым и речевым материалом позволит Вам успешно справиться с выполнением коммуникативных заданий.

7. Если Вы считаете предложенный алгоритм работы эффективным, воспользуйтесь им при подготовке к выполнению всех коммуникативных заданий. Вы также можете использовать Ваш индивидуальный способ подготовки, если считаете, что он поможет Вам овладеть материалом раздела более успешно, и Вы сможете свободно участвовать в обсуждении особенностей Вашей будущей профессии и личностных качеств врача.

 

Коммуникативные задания

1. Ваш друг по переписке из Великобритании - студент-медик. В своем письме он просил Вас написать, почему Вы тоже решили выбрать эту профессию, что, по-вашему, необходимо, чтобы получить глубокие знания и стать настоящим врачом, какими качествами надо обладать для этого и т.д. Напишите ему письмо, в котором подробно ответьте на его вопросы. Выскажите своё мнение о подготовке врачей в России, о личностных качествах врача.

2. Вы - член комиссии, которая проводит собеседование с абитуриентами, поступающими на иностранное отделение КГМУ. Выясните, каковы мотивы поступления на лечебный факультет у одного из абитуриентов, как он себе представляет свою будущую работу. Обсудите профессиональные и личностные характеристики врача.

3. Вы проходите врачебную практику в больнице одновременно со студентами иностранного отделения КГМУ, один изкоторых - Ваш друг. Выясняется, что вашей практикой руководит один и тот же профессор, который очень нравится вам обоим. Обсудите его профессиональный уровень, компетентность, подход к больным, другие его личностные качества, необходимые врачу. Выразите надежду, что постараетесь стать такими же хорошими специалистами, как и он. Постарайтесь объективно оценить свои недостатки и достоинства в этом плане.

4. На международном симпозиуме по проблемам подготовки врачей разного профиля Вы принимаете участие в дискуссии "за круглым столом" с коллегами из других стран. Рабочий язык симпозиума - английский. Обсуждаемая проблема касается взаимосвязи выбора той или иной медицинской специальности с личностными характеристиками студентов-медиков. Обменяйтесь своими мнениями по этому вопросу, выскажите свои предположения.

5. Ознакомьтесь с информацией, которая содержится в разделе “Modern Medicine in Developed and Developing Countries” (Dr. Trisha Greenhalgh “Medicine Today”, Longman Group UK Limited”, (1993)). Сформулируйте проблемы для обсуждения с товарищами из группы или иностранными студентами, обучающимися в университете. Выскажите свое мнение по обсуждаемым вопросам и выслушайте точку зрения партнеров по общению.

 


Terms and Speech Patterns

Nouns:

motto девиз, лозунг

personality личность

quality качество, свойство

feature черта, особенность

саге забота, уход

charity милосердие

maturity зрелость

adaptability гибкость

common sense здравый смысл

willpower сила воли

humility способность признать ошибку

fascination with интерес, увлеченность чем-либо

approach to подход к...

 

Verbs:

to acquire приобретать

to master осваивать

to absorb поглощать

to torment мучить, терзать

to do one's best / utmost делать все возможное

to do smb harm наносить кому-либо вред

to demand требовать

to be fascinated by быть заинтересованным

to cope with справляться с…

to reassure успокаивать

to comfort утешать

to deal with patients общаться / обращаться с больными

to win smb's respect завоевать чьё-либо уважение

to gain smb's confidence завоевать чьё-либо доверие

to have a good bedside manner иметь хороший подход к больным

to acquire приобретать

to share smb's sufferings разделять чьи-то страдания

 

Adjectives:

noble благородный

unselfish бескорыстный

honorable почетный

experienced опытный

highly skilled умелый

honest честный

industrious трудолюбивый

affectionate теплый (о словах)

extraverted открытый

shy застенчивый

ambitious тщеславный

modest скромный

radical радикал

conventional благовоспитанный

brilliant очень способный

mediocre средних способностей

sensitive чувствительный, отзывчивый

rude грубый

compassionate сострадательный

wise мудрый

 

Speech Patterns:

1. Why have you chosen the profession of a doctor?

2. Have you chosen your specialization yet?

3. How do you see your future work?

4. What features do you need to be a good surgeon?

5. A good doctor should be…

6. He also has to...

7. He needn't be...

8. What is most important for a doctor is...

 

My Future Profession

My future profession is that of a doctor. I like it, because it is the most noble and humane profession. It is one of the oldest professions on earth. I‘ve dreamed of becoming a doctor since my childhood. So after leaving school I entered the Kursk State Medical University and in some years my cherished dream will come true. What can be more noble and humane than protecting the health of people, combatting diseases and preventing them, relieving the sufferings of the sick and saving their lives? We understand that to prevent diseases is not less important than to combat them, because the main principle (therefore the motto) of medicine is "Prevention is better than cure".

It is no easy matter to study at a Medical University. We must study a lot of medical subjects before mastering a complicated art of treating sick people and protecting their health. At our University many experienced specialists share their skills and experience with us and help us to become highly-skilled therapeutists, surgeons, neuropathologists, oculists, ear-nose-and-throat specialists and so on. It goes without saying how important it is to have a thorough knowledge of medical subjects to become good doctors. That is why students must study hard, must do their best to master medicine and to acquire profound knowledge of medical specialities. Our University trains highly-qualified specialists and I am proud of it.

But professional knowledge is not enough to become a good doctor. Only a good person may become a good doctor. To be a good doctor means to be honest, unselfish, industrious, attentive to other people when it is necessary. Love for man and optimism are the most important features of a doctor.

A doctor is a person who can not only diagnose, but who can read what is in the person's heart. A doctor is a man who always has an affectionate word for everybody. He must absorb the pain tormenting people. A doctor must do his best to win the confidence of a patient. No matter what specialist I shall become, a surgeon or a therapeutist, a children's doctor or an oculist I shall do my utmost to become a specialist very necessary and very helpful to people.

All future doctors should remember the words of the Hippocratic Oath: "I shall enter any house for the good of the patient. I shall not do my patient any harm".

 

Not only by the Drugs

The present demands to the doctor are very high. It goes without saying that the doctor of today must be a highly-qualified specialist. He must be good at the methods of diagnostics and treatment, capable of using diagnostic and medical equipment in his work. But this isn't all. Greatly mistaken is a doctor thinking "I've diagnosed the case, administered the proper treatment, all the rest is the patient himself - he must do his utmost to recover".

A psychological influence of a doctor upon a patient is of great importance for the successful result of a correctly performed operation, for the effectiveness of medication and for the prevention of complications. Care, attention, sharing the patient's sufferings - these are not only the features of medical ethics, but a very powerful remedy as well.

Socrates bore this in his mind when saying the following words "It's impossible to cure the body without healing the soul".

 

Becoming a Doctor

Pre-reading

What qualities are needed to become a good doctor? Discuss this question ina small group and make a list of qualities. Then compare your list with the qualities mentioned in the text.

If you apply to medical school, the interviewers will ask: "Why do you want to become a doctor?" You may give one of the following answers:

1. My mother or father is a doctor.

2. I want to help people.

3. I want to have power over people.

4. I am fascinated by the human body.

5. I want to find a job easily.

6. I want to be respected.

7. I want to be well paid.

8. My parents want me to become a doctor. Ten people apply for every place at medical schools. How can the interviewers choose those who will become the best doctors? People sometimes criticise medical schools for selecting the best students and ignoring qualities such as maturity, adaptability and common sense. But it is impossible to say which of all the students being interviewed will develop these qualities. How then should you decide if medicine is the right career for you?

Often the most intelligent children in a school are encouraged to study medicine. But the study of medicine does not demand great intellect. It demands a good memory and the willpower to read many long and boring textbooks. It demands great physical strength for you must sometimes stay awake all night and go for hours without food. It also demands humility for you will make many mistakes.

Salary, security and status are important to most people. But they are not themselves good reasons to study medicine. Love of science is a more honourable aim, but doctors who love only science will not find fulfilment in clinical medicine.

A fascination with diseases is essential, but the student must also care about the people who suffer from those diseases. Ask yourself: does the human side of medicine attract or repel me?

In the past doctors did not show their emotions. Patients could live or die, but the doctor remained unemotional. Nowadays doctors know that their work often needs laughter, tears and anger as well as science. The good doctor can use his own emotions as part of the therapy. When a child dies in the hospital after a car accident, the parents' only comfort may be the sweat and the tears on the face of the doctor who tried to save him.

Good doctors can be extroverted or shy, ambitious or modest, radical or conventional, brilliant or mediocre. People with disabilities and (or) diseases - including deafness, paraplegia, diabetes and cancer - have studied medicine. They can become particularly sensitive doctors. To be a good doctor, you will need a love of life and living things. If you can ignore a crying baby, if you have never looked forward to spring, if you find uneducated people dull, if you are happiest when you are alone - medicine is not the career for;

 

What Happens at a Medical School

When I wasa young medical student I was once rude about a patient. My professor took me aside to discipline me. "From today," he said, "you will begin to think and act as a doctor. But remember, you will never cease to be a medical student". The old professor meant this: first, I must acquire a professional and compassionate approach to patients, and second, that medical science is continually changing and my studies would not end when I graduated.

The first two or three years of medical school are the pre-clinical years. The student learns Anatomy (the bones, muscles and organs of the human body), Physiology (how the body works), Biochemistry (the chemical reactions occurring in the body's cells), Pharmacology (the chemistry of drugs) and Pathology (the study of diseases).

There is much to learn. The body has over 50 organs, 100 joints, 200 bones, 400 nerves, 500 arteries and 600 muscles, as well as 8 meters of gut and 100 square meters of lungs. Every cell carries 10,000 genes on two meters of DNA in 46 chromosomes. There are 3,000 known inherited diseases and another 50,000 acquired diseases. More than 20,000 drugs are available to treat these diseases.

Only the foolish medical student tries to learn all this. The wise student learns only the basic facts. He tries to view the whole, rather than the details of its parts. He must gain a "feel” for how the body works and heals. In future years, this feel for the body will remain when the details are forgotten.

The later (clinical) years at medical school are spent in hospitals learning about illness. Illness is what the patient feels is wrong with him. A disease (for example, diabetes) can produce a wide spectrum of illnesses, depending on how the patient copes with the problem. Some people with diabetes feel that they are crippled and worthless; other people with the same disease live normal and active lives. One person who has a cold goes to bed for a week; another person goes to the doctor for some medicine; another person does not even think that he is ill. The student must learn how the patient's beliefs, personality and culture influence the disease. He must learn to use his personality to reassure and comfort the patients. When he can do this, he will be ready to perform operations and prescribe drugs.

The medical course in Britain lasts five years; in the United States it lasts eight. After the final examinations the student may call himself a doctor, but he cannot practice medicine alone yet. He does a residency (one or two years) working under supervision usually in a hospital. Residents work long hours for a small salary. Their status in the hospital is low. Much of their work is administrative and boring. They are usually too inexperienced to win the patients' respect. They live, eat and sleep within the hospital, which sometimes feels like a prison. The exciting areas of medicine such as heart transplants and "wonder drugs" seem a long way away.

Residents learn that a degree in medicine is the beginning, not the end, of the road to success. Whatever branch of medicine the young doctor enters, he must study for at least three more years as well as doing a full-time job. For some specialties, such as surgery, the young doctor will spend another ten years studying. Over half of all doctors now take postgraduate examinations later in their careers.

Medical school is not a passport to a glamorous and exciting life, and there are certainly easier ways to earn a high salary. Doctors have twice the rate of alcoholism, divorce, and suicide as other professional people, and women doctors often have difficulty combining medicine with motherhood. But the rewards of understanding, and occasionally curing the diseases of the human body and mind, have no parallel in any other profession.

 

Task 1.

Compare the qualities you selected from the text with the following list which has also been made from the text and talk about any differences.

1. a good memory

2. willpower

3. great physical strength

4. the humility to recognize your own mistakes

5. maturity, adaptability and common sense

6. a strong interest in diseases

7. caring about people with disease

8. an ability to use your own emotions in therapy

9. a love of life and living things

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-15; Просмотров: 1396; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.066 сек.