Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Діагностувальні методики. ІІ. Практичні завдання




ІІ. Практичні завдання

2.1.1. Артистичні нахили: чи є вони у вас? (Див.: блок “Дігностувальні методики”, ДДО № 12)

2.1.2. Опитувальник для оцінки ступеню артистичності педагога (Див.: блок “Дігностувальні методики”, ДДО № 13)

2.2. Практикум «Артистична поведінка в типових ситуаціях»

2.2.1. Рекомендації з розвитку артистичності

1. Більше спілкуйтеся. Активно підтримуйте розмову, якщо до вас звернулися. Починайте розмову самі. Заставте себе вступати в максимальну кількість контактів.

2. Потрапляючи в компанію, де знаходиться багато незнайомих людей, спробуйте перші кілька хвилин втримати на собі увагу присутніх (але не за рахунок значимої інформації, модного одягу чи екстравагантних манер).

3. Визначивши себе як артистичну людину (без спеціально­ї театральної освіти), назвіть прийоми, що сприяють формуванню ваших артистичних здібностей.

4. Коли у вас чудовий настрій, поводьтесь так, що­ б співрозмовник помітив і оцінив вашу... пригніченість. А в поганому настрої поводьтесь так, щоб цього настрою не помітили.

5. Виберіть яку-небудь складну емоцію (неусвідомлена радість, внутрішня тривога) і спробуйте розмовляти з добре знайомою людиною саме в цьому емоційному ключі. Потім перевірте, запитавши в співрозмовника, що і як вам удалося, а що - ні, і визначіть чому.

6. Виховуйте в собі дитячі, ігрові начала. Згадуйте, на що схоже — бути дитиною. Три хвилини в день смійтеся без будь-якого приводу. Намагайтеся частіше бути центрі уваги або і відігравати роль масовика-витівника.

7. Грайте різні ролі. Зображуйте самих різних людей, ваших знайомих і друзів. Учіться наслідувати міміку та інтонацію інших людей, намагайтеся скопіювати вираз їх облич.

8. Учіться бути спонтанним. Позитивний настрой натхнення і сміливість, а в результаті усе складеться просто і само собою. Живіть без напруги, частіше розслабляйтесь.

9. Стежите за своїм обличчям. Основне, фонове вираження - спокійна доброзичливість і готовність до посмішки.

10. Дозвольте собі полюбити себе — просто прийміть себе таким, який ви є. Створюйте позитивний, спокійний та сильний внутрішній образ самого себе.

11. Розвивайте вашу фізичну виразність. Тримаєте рівно поставу. Розвивайте пластику і координацію рухів. Робіть гімнастику для обличчя: тренуйте рухи губ, щік, бровей і т.д.

12. Іноді пограйте холерика, на все реагуйте жваво та імпульсивно. Учіться говорити красиво та стежите за образністю, яскравістю мови.

13. Критично оглянете свій гардероб (де у вас яскраве, модне?). Знайдіть свій власний стиль в одязі і поведінці.

14. Займіться аутотренінгом. Вчіться опановувати емоції, керувати своїми настроями.

15. Радуйтеся своєї несхожості з іншими. Не порівнюйте себе з іншими, а насолоджуйтеся тим, що характерно лише для вашої неповторної індивідуальності.

16. Візьміть участь у телеінтерв'ю. Переконливо збрешіть товаришу, а потім в усьому зізнайтеся. У спілкуванні з приятелями випробуйте своє уміння подурачитись. Наприклад, вам щось пропонують, ви, “прийнявши” важливий вид, відповідаєте: “Це треба добре обміркувати. Зайдіть завтра”. Це маленьке акторство привчає вас володіти ситуацією і вигравати невелику паузу перед своєю відповіддю.

17. В транспорті добре придивіться до якогось обличчя. Постарайтеся зробити так, щоб ваш інтерес до людини залишився для нього непоміченим. Якщо не виходить — у вас занадто наполегливий, неделікатний погляд. Така неназойливість вивчення поглядом іншої людини повинно стати вашою звичайною щоденною вправою.

18. Випробуйте своє уміння жартувати в напруженій обстановці. Тому, хто в транспорті навалюється на вас, скажіть з посмішкою: “Я бачу автобуси якісь тісні сталі робити”. Якщо узятий вірний тон, жарт підхоплять.

19. Якщо хтось викликає у вас визначений ступінь неприязні, настройтеся так, начебто ви його близький друг і він вам дуже дорогий.

2.2.2. Самопрограмування особистості

Для реалізації бажаного необхідна визначена програма, що за допомогою підсвідомості дозволить вирішити дану проблему.

Алгоритм проведеної роботи над собою може бути наступним:

1. Дайте собі команду “Сьогодні на уроці я...”

2. Чітко уявіть собі зовнішні умови виконання цієї команди і всього того, що цьому передує.

3. Відчуйте свій внутрішній стан.

4. У яскравій і виразній формі уявіть позитивний ре­зультат цієї справи.

5. Уявіть негативний результат невиконання даної справи.

6. Сформоване негативне враження потрібно пережити, знайти вихід з неприємної ситуації.

7. Необхідно підготувати підсвідомість до того, щоб вона не відчувала страху.

8. Заключна позитивна команда: “Коли я ввійду в клас, я... буду відчувати”.

Цей стан забезпечує програмування особистості. Така вправу необхідно програвати щодня. Вона позитивно впливає на психіку і розвиває її резервні можливості.

Оцінка дій

Проаналізуйте свої заплановані й імпрововані дії на уроці; використані пристосування; виділіть позитивне і спірне. Дайте цілісний аналіз уроку (стадії спілкування, системи пристосувань-прибудов до учнів, рішення несподівано виникаючих задач, стиль спілкування, його відповідність стану класу, опора на атмосферу попереднього уроку і т.п.). Оцініть свою вагу (легко чи важко ви себе відчували на уроці), мобілізація, комунікативна атака (особливо на початку уроку).

Доцільність, логіка, послідовність, завершеність дій

Для вироблення уміння природно, органічно і послідовно діяти в ситуації спілкування з аудиторією проробіть наступні дії (по В. А. Кан-Калику):

Ввійдіть в уявлюваний клас, відкрийте вікно, напишіть на дошці число, пройдіться між рядами, приготуйте необхідні матеріали, сядьте за стіл, відкрийте чи книгу класний журнал, відкрийте двері, вийдіть із класу.

Ті ж дії проробіть зі швидкою зміною ритмів: швидко ввійдіть, швидко пройдіться по класі і т.д. Зміна ритмів повинна бути виправдана змістом поточної педагогічної діяльності.

Інсценівка дії

Зробіть зауваження учню (необхідно шукати різні варіанти зауважень); поговоріть з учнем, який не виконав домашнє завдання; зробіть коротке зауваження порушнику дисципліни; прокоментуйте яку-небудь оцінку; з гумором пожуріть порушників тиші; відреагуйте на учня, що запінився. Ці вправи виробляють навички постійних, звичних педагогічних дій, непідготовленої комунікації. Оволодіння ними, перетворення їх у звичку створює відчуття емоційного благополуччя в процесі педагогічного спілкування.

Уявні сценарії

Перед уроком корисно накидати для себе ряд уявних сценаріїв. Почніть найбездоганнішого варіанта — уявіть, що ви знаходитеся у відмінній формі й усе йде так, як треба. Потім уявіть посередній сценарій уроку, коли події розвиваються близько до бажаного, але не зовсім. Потім уявіть гірший з можливих варіантів — ви потерпіли повний провал. Обіграючи всі ці сценарії, ви готуєте себе до можливої невдачі, до виникнення визначених проблем. Після того як ви розглянете усі варіанти, сконцентруйте увагу на ідеальному. Надайте собі можливість виконати свою роль просто бездоганно.

Змінюйте контексти

Ваша словесна поведінка може здійснюватися в широкому діапазоні: від симпатії і заохочень до осуджень і покарань. Але ваша несловесна “мова” повинна будуватися тільки на одній емоційній теплій ноті — відкритості.

Станьте перед дзеркалом. Програйте сценку, у якій ви хвалите учня. Скажіть кілька фраз. Подивіться на своє обличчя, руки. Що вони виражають? Зверніть увагу на свої інтонації. А тепер програйте сценку, у якій виражаєте осудження. Вимовіть кілька критичних і різких фраз, але вираження обличчя постарайтеся залишити колишнім: відкритим і доброзичливим. Не виходить? Повторіть ще раз.

Задумайтеся: може, у деяких випадках сигнал до початку конфлікту подаєте саме ви? Звичайно, неусвідомлено, не маючи перед собою мети загострити відношення з учнями? Напруженість часто несуть не ваші слова, але контексти, у яких вони передаються: сердите обличчя, стиснуті руки, інтонація, що вібрує. Змінюйте контексти! Відмовтеся від емоційно-негативних несловесних засобів спілкування зі школярами.

Під час проведення тренінгу скористайтесядеякими прийомами роботи артистичних учителів, що допомагають зняти напружений стан дитини, знизити психічне роздратування (гіперактивності чи байдужності), а саме: перефразовування думок і почуттів, дзеркало, саморозкриття, “Я-повідомлення”, емоційний відгук, ігнорування, інструментування права на вільний вибір, позитивне підкріплення, встановлення і підтримка особистого контакту, тісного зв'язку між педагогом і учнем, концентрація на позитивному, формування привабливого образа педагога у свідомості дітей, звертання, пауза, жарт, етичний захист(за Ж. В. Вагановою) (див. Додаток 21).

2.3. Практикум «Імпровізація»

Імпровізація зі словами

Під час переліку нижче наведених слів студент повинен назвати, де використовується чи застосовується це слово: дурень; цукор; папка; камера; запис; гроші; раковина; подорож; рідина; ключ; сітка; програма; тигр; реальність.

Групова розповідь (за С. В. Гіппіус)

Учасники складають розповідь, використовуючи фрази (вимовляючи один за одним пропозиції: Дощ хльостав. Мисливці промокли до нитки. Наближалася ніч). Вправа сприяє розвитку навичок імпровізації, а також тренуванню фантазії і безперервності внутрішніх бачень. Порада: живіть в атмосфері вимислу протягом усієї вправи; змушуйте себе вольовими зусиллями бачити всі картини і миттєво переключатися на іншу, нову.

Правда — неправда

Ведучий зненацька задає питання, на які учасники повинні без роздумування дати негайні відповіді чи якось відреагувати.

Як здоров'я Андрія Петровича? А ви відкіля знаєте?

Чому на ваших уроках мені завжди хочеться сміятися?

Коли ви повернете мені книгу?

Ви усвідомлюєте, чим це може скінчитися?

Ви що, погано себе почуваєте?

Чи може мені подобатися те, що ви говорите і робите на уроках?

Як вам сьогоднішня погода?

Куди ви поділи ваш новий портфель?

Що сталося з вашим собакою?

Де ваша чудова посмішка?

Миттєва реакція

Відреагуйте миттєво, діючи в дефіциті часу та інформації. Завдання — відреагувати на ситуацію і пояснити собі і оточуючим, на чому ґрунтувалася реакція.

Ви закінчуєте урок. Аж ось учень із задньої парти басить: “Ну і нудьга у вас на уроках. От у Тетяни Сергіївни було…”

Учні чекають вас біля закритих дверей класу. Коли ви підходите з ключем, один із хлопчиків з невинно-нахабним видом запитує: “А чому ви до самого дзвоника приходите, а іноді і спізнюєтеся? Хіба вам не треба підготуватися до уроку?”.

Ви приступили до проведення уроку, настала тиша, і раптом у класі хтось голосно засміявся. Коли ви здивовано і питально подивилися на цього учня, він заявляє: “Мені завжди смішно дивитися на вас і хочеться сміятися, коли ви починаєте урок”.

Під час самостійної роботи учнів 7-ого класу, коли настала повна тиша, учень голосно нявкає. Сміх.

На самому початку уроку учень заявляє вам: “Я не думаю, що ви, як педагог, зможете нас чомусь навчити”.

Звертаючи в малознайомому класі до учня, ви називаєте його “Сашко”, що чомусь викликає смішки. Нарешті, хтось з учнів говорить: “Його Юрою звуть”.

В класі тиша. Учитель дає завдання, але один з учнів заявляє: “Я не хочу це робити!”.

Під час уроку один з учнів зненацька викриває вас у тім, що на минулому уроці ви помилилися під час викладу нового матеріалу. Ви раптом усвідомлюєте, що він правий. Клас з нетерпінням чекає вашої відповіді.

Пояснюючи новий матеріал, ви зауважуєте, що один з учнів захопився читанням якоїсь книги під партою. Весь клас, крім нього, помітив, що ви бачите, чим він займається. Очі дітей з інтересом спрямовані на вас.

Учень говорить вам: “Я відчуваю, що уроки, які ви проводите, не допомагають мені. Я взагалі думаю покинути заняття з вашого навчального предмета”.

У момент, коли ви ставите на уроці стару пластинку, щоб прослухати щось необхідне, пластинка починає “стрибати”, нескінченно повторюючи одну фразу. Клас валиться на столи від реготу.

Учень повідомляє: “Я знову забув принести зошит (виконати домашнє завдання)”.

Першокласник під час зміни з великою швидкістю влітає вам у живіт.

Учень говорить: “Мені не подобається те, що ви говорите і робите на заняттях”.

Ви заходите перед уроком у клас і виявляється, що забули план його проведення вдома.

Учень, явно демонструючи своє погане ставлення до свого сусіда по парті, говорить: “Я не хочу сидіти (учитися) разом з ним”.

Раптово, прямо на уроці, виявляється, що у вас недолік в одязі (пляма від крейди). Ви усвідомлюєте, що діти це давно бачать і перехихикуються.

Ви забираєте в учня щоденник, а він зі злістю кидає вам: «Дурна!».

Під час уроку раптово відкриваються двері і в клас хтось кидає кошеня.

Ви вперше заходите в клас і бачите, що всі учні сидять на партах і в повній тиші “поїдають” вас очима.

Театр

Вибирається невеликий, добре відомий всім учаскам літературний твір, наприклад, казка “Ріпка”, виділяється група, за чисельністю рівна кількості осіб, що беруть участь. Їм пропонується зімпровізувати продовження кінця казки. Після закінчення спектаклю проводиться його обговорення за участю глядачів та “ акторів”.

Спортивний експромт

Придумайте нову естафету для спортивних змагань, у якій би відбивався сюжет російської народної казки “Курочка Ряба”, “Царівна-жаба”; запропонуєте комплекс виробничої гімнастики для регулювальників дорожнього руху, сторожів позавідомчої охорони, диригентів оркестру народних інструментів, провідників потягів далекого спрямування.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-23; Просмотров: 818; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.