Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Канони досконалого мовлення в інтерпретації сучасних риторик




Основні групи сформульованих Аристотелем положень щодо ефективної організації публічного виступу, до розвитку яких у Римі згодом були причетними Цицерон, Квінтіліан та інші ритори, відомі сьогодні під назвою "канонириторики". Знамениті п'ять частин ри­торичного канону складають розділи ітеппо (пошук аргументів), сіізрозіїіо (компонування тексту), еіосиґіо (засоби мовної виразності), асііо (презентація із залученням паравербальних засобів), тетогіа (запам'ятовування матеріалу).

Інвенція (іпхеппо) - риторичний канон, що безпосередньо сто­сується вибору аргументів та джерел інформації. Характеризує вмін­ня знаходити чи "винаходити" (ітеппо - винаходження^ матеріал для виступу, оцінювати переваги різних способів впливу на аудито­рію, формулювати тему, яка, залежно від риторичного жанру, може стосуватися визначень спірного питання, звеличення особи чи події, з'ясування міри провини тощо. Незалежно від конкретного змісту промови її аргументи класифікували відповідно до загальних кон­цептуальних категорій - топіків. До прикладу, аргументатор може послуговуватися топіками причини, мети, характеристик, узагаль­нення тощо. Збірки подібних "загальних місць" аргументації, під наз­вою "Топіки", укладали з метою практичної допомоги ораторові. Топіки розрізняють не за тематичним, а за логічним принципом. Наприклад, топік "різниці", який вказує на те, що різні речі і різні сфери діяльності мають власні регулятивні принципи, можна викорис­товувати в аргументативних дискурсах найрізноманітнішої тема­тики: "факти українсько-польського протистояння мають відійти історикам, а не політикам"; "потрібнорозрізняти поняття "сталі­нізм " і "радянський народ "; "кесареві - кесареве, а Богові - Более ".


Спосіб аргументування в античних риториках пояснювали че­рез поняття етосу, логосу і патосу - різних модусів риторичного впливу. Етос стосується відповідальності мовця за формування влас­ного образу, патос передбачає знання комунікатора про можливості емоційного впливу на аудиторію, а у розділі логосу узагальнено ло­гічні принципи переконливого виступу.

Етос це зумовлене поведінкою мовця ставлення до нього з боку аудиторії. Розрізняють первинний етос - сукупність рис про­мовця, які впливають на авторитетність його заяв, та демонстраційний етос - аргументативні стратегії ритора, спрямовані на завоювання довіри до своєї особи і поглядів [39]. Основними передумовами по­зитивної початкової предиспозиції слухачів є, за Аристотелем, риси характеру, компетентність і добра воля. Тобто аудиторія налашто­вана прихильно сприймати сказане автором промов, якщо їй відомо про його чесність, освіченість, мудрість і дружню настанову. Взає­модія із слухачами поглиблюється, якщо промовець переконливо демонструє значущість власної персони та використовує близькі для аудиторії заклики. Розбудовуванню етосу (закріпленню репутації) сприяють актуальні біографічні сенси, до прикладу, "я протистояв режимові", "у мене величезні заслуги перед народом ", емпатичні за­яви ("поділяю вашу стурбованість "), прямі обіцянки ("я збудую вам водогін") та інші знаряддя авторської самопрезентації, звернені до мотивів, упереджень і сентиментів аудиторії.

Патос - використання емоційних чи мотиваційних елементів у аргументації. Повідомлення у патетичному модусі покликане про­будити ту емоційну реакцію (до прикладу, ненависть чи захоплення), яка допомагає закріпити бажаний для мовця аргумент. Без такої апеляції до уяви та емоцій може залишитись прагматично нереалізо­ваним навіть найбільш логічно досконалий текст. До почуттів, через посередництво яких досягають бажаного ефекту переконаності, ав­тори античних риторик відносили любов, ненависть, гнів, зневагу, заздрість, жаль, надію, радість, страх, тривогу. Отож кожен окремий факт можна експресивно виділити, якщо включити його у контекст ширшої проблеми із виразними оцінними акцентами - героїзму чи зрадництва, чесності чи брехливості, або ж блага батьківщини, про­цвітання народу, безпеки громадян.

Логос - модус переконування через апеляцію до розуму. По­няття, яке у грецькій мові означає і "слово", і "розум", і раціональну

 


 

і її символічне вираження, у риториці пов'язують із групою

ІДЄЮ;

^аціонально-логічних засобів доведення, його інтелектуальним зміс­том Базовані на фактичних свідченнях та раціональних оцінках по­лій міркування автора є основними компонентами логосу. Доказ має ґрунтуватися на очевидності реальних подій, а міркування - на пра­вилах логічного умовиводу (індукція, дедукція, аналогія).

Диспозиція (йі$ро$іііо) - частина вчення, що стосується правил побудови переконливого тексту, розташування і зв'язку композицій­них елементів (до прикладу, теза - обґрунтування тези). Класична структура Іосиііо (групи елементів канону, що регламентує порядок архітектонічних елементів) передбачає наявність у риторичних пові­домленнях вступу, основного тексту, переходів, висновків, огляду.

Елокуція (еіосиііо) - це майстерність у використанні мовних форм, виборі термінів, висловлювань та образних засобів. Основни­ми критеріями вибору зазвичай вважають доречність, ситуативну об­ґрунтованість тональності, ясність висловлювання.

Індукція (іпйисііо) обґрунтовує використання невербальних за­собів у спілкуванні із слухачем. Вартими уваги у риторичній презен­тації вважають голос, жести, міміку, вираз очей тощо.

Перелік комунікативних вимог доповнюють "забутим", чи "втра­ченим", але риторично вагомим каноном меморія (тетогіа), який стосується здатності комунікатора запам'ятовувати, пригадувати і використовувати у мовленні приклади і цитати, а також утримувати під контролем цілісний задум тексту.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 384; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.