Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Практичного психолога




ДОДАТКОВИЙ ПРАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ РОБОТИ

Психогеометричний тест1

Інструкція. Подивіться на п'ять фігур, зображених на малюнку. Виберіть із них ту фігуру, щодо якої Ви можете сказати: це – «Я»! Спробуйте відчути свою форму. Якщо Ви відчуваєте великі труднощі, виберіть із фігур ту, яка першою заохотила Вас. Запишіть її назву під № 1. Тепер проранжуйте чотири фігури, що залишилися, у порядку Вашої переваги й запишіть їхні назви під відповідними номерами.

 

Отже, найважчий етап роботи закінчений. Яку б фігуру Ви не помістили на перше місце, це – Ваша основна фігура, або суб'єктивна форма. Вона дає можливість визначити Ваші основні домінуючі риси характеру й особливості поведінки. Інші чотири фігури – це своєрідні модулятори, які можуть забарвлювати провідну мелодію Вашої поведінки. Остання фігура вказує на форму людини, взаємодія з якою буде викликати у Вас найбільші труднощі. Отже, може виявитися, що жодна фігура Вам повністю не підходить, тоді Вас можна описати комбінацією із двох або навіть трьох форм.

Коротка психологічна характеристика основних форм особистості:

Квадрат. Якщо Вашою основною формою виявився квадрат, то Ви невтомний трудівник! Працьовитість, ретельність, потреба доводити

1 Рогов Е.И. Учитель как объект психологического исследования: пособие для школьных психологов по работе с учителем и педагогическим коллективом / Е.И. Рогов. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1998. – С. 96-104.

почату справа до кінця, завзятість, що дозволяє домагатися завершення роботи, – от чим, насамперед, знамениті справжні Квадрати. Витривалість, терпіння й методичність роблять Квадрата висококласним фахівцем у своїй галузі. Цьому сприяє й невтомна потреба в інформації. Квадрати – колекціонери всіляких даних. Усі відомості систематизовані, розкладені по поличках. І Квадрат здатний видати необхідну інформацію моментально. Тому Квадратів часто вважають ерудитами, принаймні, у своїй галузі.

Розумовий аналіз – сильний бік Квадрата. Якщо Ви твердо вибрали для себе квадрат – фігуру лінійну, то, найімовірніше, Ви відноситеся до «лівопівкульних» мислителів. Тобто до тих, хто переробляє дані, говорячи мовою інформатики, у послідовному форматі: а – б – в – г і т. д. Квадрати скоріше «обраховують» результат, ніж здогадуються про нього. Квадрати надзвичайно уважні до деталей, дрібниць.

Квадрати люблять раз і назавжди заведений порядок. Ідеал Квадрата – розплановане, передбачуване життя, і йому не до душі «сюрпризи» і зміни звичного ходу подій. Він постійно «упорядковує», організує людей і речі навколо себе.

Усі ці якості сприяють тому, що Квадрати можуть стати відмінними адміністраторами, виконавцями, але рідко бувають гарними розпорядниками, менеджерами. Надмірна пристрасть до деталей, потреба в додатковій інформації для ухвалення рішення позбавляє Квадрата оперативності. Акуратність, порядок, дотримання правил пристойності можуть розвитися до паралізуючої крайності. І коли приходить час ухвалювати рішення, особливо пов'язане з ризиком, із можливою втратою статус-кво, Квадрати вільно чи мимоволі затягують його прийняття. Крім того, раціональність, емоційна сухість і холодність заважають Квадратам швидко встановлювати контакти з різними особами. Квадрат неефективно діє в аморфній ситуації.

Трикутник. Ця форма символізує лідерство, і багато Трикутників відчувають у цьому своє призначення. Найхарактерніша риса справжнього Трикутника – здатність концентруватися на головній меті. Трикутники – енергійні, нестримні, сильні особистості, які ставлять ясні цілі і, як правило, досягають їх.

Вони, як і їх родичі Квадрати, відносяться до лінійних форм і в тенденції також є «лівопівкульними» мислителями, здатними глибоко й швидко аналізувати ситуацію. Проте на противагу Квадратам, орієнтованим на деталі, Трикутники зосереджуються на головному, на суті проблеми. Їхня сильна прагматична орієнтація спрямовує розумовий аналіз і обмежує його пошуком ефективного (і часто ефективного) у цих умовах розв'язання проблеми.

Трикутник – це впевнена людина, яка прагне бути правою у всьому. Сильна потреба бути правим й управляти станом справ, вирішувати не лише за себе, але й, по можливості, за інших робить Трикутника особистістю, що постійно конкурує з іншими. Домінуюча установка в будь-якій справі – це установка на перемогу, виграш, успіх. Він часто ризикує, буває нетерплячим і нетерпимим до тих, хто коливається в ухваленні рішення.

Трикутники дуже не люблять виявлятися неправими й через силу визнають свої помилки. Можна сказати, що вони бачать те, що прагнуть бачити, тому не люблять міняти свої рішення, часто бувають категоричні, не визнають заперечень і в більшості випадків чинять по-своєму. Проте вони досить успішно вчаться тому, що відповідає їхній прагматичній орієнтації, сприяє досягненню головних цілей, і всмоктують як губка корисну інформацію.

Трикутники честолюбні. Якщо справою честі для Квадрата є досягнення вищої якості виконуваної роботи, то Трикутник прагне отримати високий статус, інакше кажучи – зробити кар'єру. Перш ніж узятися за справу або ухвалити рішення, Трикутник свідомо або несвідомо ставить перед собою питання: «А що я буду із цього мати?». Із Трикутників виходять чудові менеджери вищого рівня керування. Вони прекрасно вміють подати вищому керівництву значущість власної роботи й роботи своїх підлеглих, інтуїтивно відчувають вигідну справу й у боротьбі за неї можуть «зіштовхнути чолами» своїх супротивників. Головна негативна якість «трикутної» форми – сильний егоцентризм, спрямованість на себе. Трикутники на шляху до вершин влади не виявляють особливої педантичності щодо моральних норм і можуть іти до своєї мети по головах інших.

Прямокутник. Символізує стан переходу й зміни. Це тимчасова форма особистості, яку можуть «носити» інші чотири порівняно стійкі фігури в певні періоди життя. Це – люди, не вдоволені тим способом життя, який вони ведуть зараз, і тому зайняті пошуками кращого стану. Причини прямокутного стану можуть бути різними, але поєднує їх одне ‑ значущість змін для певної людини.

Основним психічним станом Прямокутника є більш-менш усвідомлюваний стан замішання, заплутаності в проблемах і невизначеності щодо себе на цей момент часу. Найбільш характерні риси Прямокутників – непослідовність і непередбачуваність учинків протягом перехідного періоду. Прямокутники можуть змінюватися день у день і навіть у межах одного дня. Вони мають, як правило, низьку самооцінку, прагнуть стати краще в чомусь, шукають нові методи роботи, стилю життя. Якщо уважно придивитися до поведінки Прямокутника, то можна помітити, що він приміряє протягом усього періоду одяг інших форм: непередбачені зміни в поведінці Прямокутника звичайно бентежать і насторожують інших людей, і вони можуть свідомо ухилятися від контактів із «людиною без стрижня». Прямокутникам спілкування з іншими людьми просто необхідне, і в цьому полягає ще одна складність перехідного періоду.

Проте, як і у всіх людей, у Прямокутників є позитивні якості, що привертають до них оточуючих. Це – допитливість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, і сміливість. Прямокутники намагаються робити те, що ніколи раніше не робили; ставлять запитання, задати які колись у них не вистачало духу. У цей період вони відкриті для нових ідей, цінностей, способів мислення й життя, легко засвоюють усе нове. Правда, зворотним боком цього є надмірна довірливість, сугестивність, наївність. Тому Прямокутниками легко маніпулювати. «Прямокутність» – усього лише стадія, яка проходить.

Коло. Це міфологічний символ гармонії. Той, хто впевнено вибирає коло, щиро зацікавлений, насамперед, у гарних міжособистісних відносинах. Вища цінність для Кола – люди, їх благополуччя. Коло – найбільш доброзичливе із п'яти форм. Коло найчастіше слугує тим «клеєм», який скріплює й робочий колектив, і родину, тобто стабілізує групу.

Кола – найкращі комунікатори серед п'яти форм, бо вони кращі слухачі. Вони мають високу чутливість, розвинену емпатію – здатність співпереживати, співчувати, емоційно озиватися на переживання іншої людини. Коло відчуває чужу радість і чужий біль, як свої власні. Природно, що люди тягнуться до Кіл. Кола чудово «читають» людей і в одну хвилину здатні розпізнати удавальника, ошуканця. Кола переживають за свій колектив і дуже популярні серед колег по роботі. Проте вони, як правило, слабкі менеджери й керівники у сфері бізнесу. По-перше, Кола спрямовані скоріше на людей, ніж на справу, бо занадто вже намагаються догодити кожному. Вони намагаються зберегти спокій і заради цього іноді уникають прийняття «твердих» позицій й ухвалення непопулярних рішень. Для Кола немає нічого більш важкого, ніж вступати в міжособистісний конфлікт. Коло щасливе тоді, коли всі ладнають один з одним. Тому, коли в Кола виникає з кимось конфлікт, найбільше ймовірно, що саме Коло поступиться першим.

По-друге, Кола не відрізняються рішучістю, слабкі в «політичних іграх» і часто не можуть уявити себе і свою «команду» належним чином. Усе це призводить до того, що над Колами часто беруть верх більш сильні особистості, наприклад, Трикутники. Кола, здається, не занадто турбуються про те, у чиїх руках буде перебувати влада. Аби тільки всі були задоволені й панував мир. В одному відношенні Кола виявляють неймовірну твердість: якщо справа стосується питань моралі чи порушення справедливості.

Коло – це нелінійна форма, і ті, хто впевнено ідентифікують себе з колом, скоріше ставляться до «правопівкульних» мислителів. «Правопівкульне» мислення – більш образне, інтуїтивне, емоційно забарвлене, скоріше інтегративне, ніж аналізуюче. Тому переробка інформації в них здійснюється не в послідовному форматі, а скоріше мозаїчно, проривами, із пропуском окремих ланок. Це не означає, що Кола не в ладах із логікою. Просто формалізми в них не одержують пріоритету в розв’язанні життєвих проблем, стилі мислення. Головні риси їх стилю мислення – орієнтація на суб'єктивні фактори проблеми (цінності, оцінки, почуття тощо) і прагнення знайти загальне навіть у протилежних поглядах.

Можна сказати, що Коло – природжений психолог. Проте, щоб стати на чолі серйозного, великого бізнесу, Колу не вистачає «лівопівкульних» організаційних навичок своїх «лінійних братів» – Трикутника і Квадрата.

Зиґзаґ. Ця фігура символізує креативність, творчість, хоча б тому, що вона сама унікальна з п'яти фігур і єдина розімкнута фігура. Якщо Ви твердо вибрали зиґзаґ як основну форму, то Ви, імовірніше, дійсний «правопівкульний» мислитель, інакомислячий, бо лінійні форми перевершують Вас чисельністю.

Отже, як і Вашому найближчому родичеві – Колу, Вам властива образність, інтуїтивність, інтегрованість, мозаїчність. Сувора, послідовна дедукція – це не Ваш стиль. Думка Зиґзаґа робить розпачливі стрибки: від а... до... я! Тому багатьом лінійним фігурам важко зрозуміти Зиґзаґів. «Правопівкульне» мислення не фіксується на деталях, тому воно, спрощуючи в чомусь картину світу, дозволяє будувати цілісні, гармонійні концепції й образи, бачити красу. Зиґзаґи зазвичай мають розвинене естетичне почуття.

Домінуючим стилем мислення Зиґзаґа найчастіше є синтетичний стиль. Комбінування абсолютно різних, несхожих ідей і створення на цій основі чогось нового, оригінального – от що подобається Зиґзаґам. На відміну від Кіл, Зиґзаґи зовсім не зацікавлені в консенсусі й домагаються синтезу не через вчинки, а навпаки – загостренням конфлікту ідей і побудовою нової концепції, у якій цей конфлікт одержує своє розв’язання, «знімається». Використовуючи свою природну дотепність, вони можуть бути досить уїдливими, «відкриваючи очі іншим» на можливість нового розв’язання. Зиґзаґи схильні бачити світ постійно мінливим. Із цієї причини немає нічого більш нудного для них, ніж незмінні речі, рутина, шаблони, правила й інструкції, статус-кво або люди, що завжди погоджуються чи роблять вид, що погоджуються.

Зиґзаґи просто не можуть продуктивно працювати в добре структурованих ситуаціях. Їх дратують чіткі вертикальні й горизонтальні зв'язки, строго фіксовані обов'язки й постійні способи роботи. Їм необхідно мати велику різноманітність і високий рівень стимуляції на робочому місці. Вони також прагнуть бути незалежними від інших у своїй роботі. Тоді Зиґзаґ оживає й починає виконувати своє основне призначення – генерувати нові ідеї й методи роботи. Зиґзаґи ніколи не задовольняються способами, за допомогою яких речі робляться в цей момент чи робилися в минулому. Зиґзаґи спрямовані в майбутнє й більше цікавляться можливістю, ніж дійсністю. Світ ідей для них також реальний, як світ речей – для інших. Значну частину життя вони проводять у цьому ідеальному світі, звідси й беруть початок такі їхні риси, як непрактичність, нереалістичність і наївність.

Зиґзаґ – найбільш захоплений, найбільш збудливий із усіх п'яти фігур. Коли в нього з'являється нова й цікава думка, він готовий розказати її усьому світу! Зиґзаґи – невтомні проповідники своїх ідей і здатні мотивувати всіх навколо себе. Проте їм не вистачає політичності: вони нестримані, дуже експресивні, що поряд з їхньою ексцентричністю часто заважає їм втілювати свої ідеї в життя. До того ж вони не сильні в проробленні конкретних деталей (без чого матеріалізація ідеї неможлива) і не занадто наполегливі в доведенні справи до кінця (то із втратою новизни губиться й інтерес до ідеї).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 436; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.017 сек.