Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Культурне життя. Попри руйнування і спустошення під час повстання 1648 р




Попри руйнування і спустошення під час повстання 1648 р. та за доби Руїни на
Україні продовжувало розвиватися культурне життя, охоплюючи все ширші верстви
населення. Як писав у 1655 р. араб-християнин Павел Алеппський, мандруючи
Україною по дорозі до Москви: «Навіть селяни в Україні вміли читати й писа-
ти... а сільські священики вважали своїм обов'язком навчати сиріт, не дозво-
ляючи тим тинятися вулицями, як бродягам». Багато сільських громад наймали вчи-
телів— вихованців братських шкіл, а випускники Київської академії («бакаляри»)
часто служили репетиторами у заможних людей. Навіть у найстрашніше лихоліття
вищу освіту давала Київська академія та її філії у Вінниці, а згодом і в Гощі на

Волині. За 40 років, що минули від реформ Петра Могили, в академії сформувалася
чітка 12-річна програма навчання, яка на різних стадіях зосереджувалася на ово-
лодінні латинською, грецькою, церковнослов'янською мовами, риторикою, поетикою,
а також (для найсумлінніших) філософією та теологією. Викладалися також астро-
номія, географія, математика, що свідчило про зростання інтересу до природни-
чих наук.

Переважна більшість студентів академії походила з середовища козацької
старшини чи багатого міщанства, хоч нерідко туди потрапляли сини простих коза-

 

Студенти Києво-Могилянської академії. Гравюра 1. Щирського. 1701 р.

ків і навіть селян. Продовжувалася також давня практика посилати молодь по
науку до західноєвропейських університетів; навіть опинившися під владою Росії.
лівобережні українці не поривали тісних зв'язків із європейською й особливо поль-
ською культурою. Відкритість українців у стосунках з іноземцями помітив ще
Павел Алеппський, який писав, що українці «всі були дружелюбними й не вбачали
в нас чужинців», тоді як у Росії він почувався так, «наче на серце його повісили замок,
а думки спохмурніли, бо в Московії ніхто не виглядає вільним і веселим».

Викладачі Київської академії, а серед них такі світила, як славетний письменник
і церковний діяч Лазар Баранович, німець за походженням ерудит Іннокентій Гі-
зель, пристрасний полеміст Іоаникій Галятовський, складали солідну й знану в усьо-
му православному світі культурну еліту. Багато їхніх творів набули великого поши-
рення, особливо пройнятий процарськими настроями «Синопсис» Гізеля, в якому

описувалася історія України та Росії. За 150 років із часу своєї появи у 1674 р.
ця праця виходила двадцятьма виданнями. В основному київські схоласти, які
всі були священиками, розглядали головні питання життя з релігійної точки зору.
В їхніх творах переважала антикатолицька та антиуніатська тематика, а їхньою
провідною ідеєю було об'єднання християнських народів для боротьби з нена-
висними мусульманами, що знайшло свій вираз у творах Галятовського, Бара-
новича та ін.

Писали вони химерним барокковим стилем, користуючися штучною церковно-
слов'янською мовою, далекою від розмовної української мови того часу. В середо-
вищі цих інтелектуалів ознакою низького стилю вважалося писати мовою «простого
люду». У творах світських авторів, навпаки, спостерігається тенденція користува-
тися народною мовою й зачіпати конкретніші проблеми. Зокрема, у «Літописі Са-
мовидця», ймовірно, написаному козацьким старшиною Романом Ракушкою-Ро-
мановським, увага зосереджується на подіях 1648—1657 рр. Не -бракувало на Ук-
раїні кінця XVII ст. і книжок. Незважаючи на воєнні лихоліття, в країні діяло ІЗ
друкарень: з них дев'ять українських, три польські, одна єврейська. Найінтен-
сивніше працювали українські друкарні в Києві, Новгороді-Сіверському та Чернігові.
З 20 книжок, виданих новгород-сіверською друкарнею, 15 належало перу україн-
ських авторів, а в одному лише 1679 р. друкарня випустила понад 6 тис. при-
мірників різноманітних підручників для початкових шкіл.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 359; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.