Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Духовність ! проблема сенсу життя




Завдяки своїй соціально-біологічній природі людина на­роджується двічі: спочатку як біологічна істота, потім як соціа­лізована особистість *. Проте чи зводиться сенс життя до збе­реження біологічного існування і соціального функціонування, яке робило б це існування більш комфортним? Чи живемо ми для того, щоб їсти, чи їмо для того, щоб жити? І що це озна­чає — жити по-людськи?

Ми ніколи не матимемо відповіді на ці запитання, якщо обмежимо людину біологічним пристосуванням до середовища і соціально перетворимо його. Чи є в людині якась потенція «третього народження». Що ж це таке?

Одна з фундаментальних суперечностей людського буття — між біологічною смертністю людини і соціальною належністю її до того, що в принципі може виявитися безсмертним. За ко­роткий час свого індивідуального життя людина приймає в себе пам'ять віків і залишається в віках результатами своєї діяль­ності. Як же не мріяти їй про безсмертя? Однак безсмертя, або, у всякому разі, тривале життя дані лише суспільству, куль­турі, людству, але не окремому індивідові. Ось і народжується мрія про безсмертя душі, що лишилася після розпаду тлінного тіла, і переселення в інші істоти чи здобуття вічного життя в Богові **.

Проте для людей раціонального складу, які не можуть про­сто прийняти на віру як «факт містичного досвіду» воскресіння Христа, фактом є якраз (про всяк випадок, у межах нашого досвіду і можливостей) відсутність індивідуального безсмертя. Чи випливає з цього, що вічність є чимось зовнішнім для люди­ни, до чого вона може бути причетною через суспільство? Та­кий підхід — один із наслідків абстрактного соціологізму: «гвинтик» набуває значення лише через суспільну машину в цілому або через служіння «мозку» цієї машини — «вождю». Ні, це не так—вічність і безконечність можуть мати місце і в душі людини. Народження внутрішнього духовного світу — це і є «третє народження».

Діяльність свідомості народжується як необхідність для ви­роблення програм, що керують працею і спілкуванням. Однак постійна внутрішня активність людської психіки приводить до

* Відомо, що ізольовані від суспільства діти, які виросли серед тварин, не стають соціально зрілими людьми і зовсім не схожі на образи Мауглі або Тарзана.

** Переживання цієї суперечності з вражаючою силою виражено в «Спо­віді» Л. Толстого. того, що виникає нова потреба: мріяти, винаходити, творити — жити внутрішнім духовним життям. Це життя стає не лише обслуговуючим засобом (із абсолютизації цього моменту і на­роджується «залишковий принцип» стосовно всього, що є за межами економіки), а й самоцінністю. Дуже важливо зрозумі­ти, що пошук істини, переживання краси, слідування добру — не просто засоби для забезпечення виживання людства, не вто­ринні по відношенню до користі, вони — самоцінні. У внутріш­ньому духовному світі людини відбивається весь світ природи і культури, саме в цьому значенні стародавні люди називали людину мікрокосмосом. Духовність — це і є життя людини як біологічного індивіда і соціальної особистості.

Духовність людини існує немовби в полі, створеному двома полюсами: з одного боку, унікальністю людської індивідуаль­ності і самоцінністю цієї унікальності, а з другого — причетніс­тю до універсальності, цілісності космосу (природи і культури). Абсолютна перевага першого «полюса» призводить до егоцент­ризму (від релігійного до політичного), тоді як засилля «при­четності» може культивувати деспотичний колективізм.

Збіг «абсолютів» індивідуалізму і колективізму показав В. Гроссман, вклавши у вуста одного із своїх героїв таку дум­ку: «... сперечалися, що таке соцреалізм. Це дзеркальце, яке на запитання партії і уряду «Хто на світі всіх миліше, всіх пре­красніше й біліше?» відповідає: «Ти, ти, партія, уряд, держава, всіх прекрасніше й миліше!» Декаденти ж на це запитання від­повідають: «Я, я, я, декадент всіх миліше й рум'яніше». Не така вже й велика різниця. Соцреалізм — це утвердження дер­жавної винятковості, а декадентство — це утвердження індиві­дуальної винятковості...» 5.

Розуміння людської цілісності як єдності трьох «іпоста­сей» — біологічної, соціальної і духовної — дозволяє відповісти на запитання, що означає «жити по-людськи». Не просто сито, не просто відповідально, не просто духовно — а так, щоб фізич­на досконалість, соціальна зрілість і внутрішня духовність по­стійно взаємодоповнювали одна одну. Але для чого? Чи є ця єдність самоціллю? Так, але не тільки нею. Духовність саме й забезпечує зв'язок мікрокосму і макрокосму (світу в цілому). Як розумна істота людина є відповідальною не лише за своє благополуччя, а й за долю світу. Саморозвиток людської ціліс­ності через реалізацію тенденцій саморозвитку світу, через діалог своєї унікальності, свободи з світовою універсальністю — ось у чому полягає вищий смисл життя людського.

5 Гроссман В. Жизнь и судьба//Октябрь.— 1988.—№ 2.—С. 47.

Виникає запитання: «За яких умов такий смисл реалізува-тиметься? Чи залежить це лише від внутрішньої установки са­мої людини?»




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 899; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.