Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Уніформознавство військове




вивчає розвиток обмундирування і спорядження особового складу збройних сил.

Останнім часом науковим і прикладним розробкам у цій області надається велике значення. Як складова частина джерелознавства військове уніформознавство розширює представлення і конкретизує пізнання про історичне минуле, допомагає відновити забуті сторінки матеріальної культури різних епох і держав.

Назва цієї дисципліни ще остаточно не склалося. Іноді використовується термін "уніформологія" і ін. Об'єктом вивчення є предмети обмундирування, спорядження і знаки розходження, прийняті в те або інший час для військовослужбовців, що дозволяють установити їхня приналежність до збройних сил конкретної держави, родам військ, з'єднанням, частинам і підрозділам, а також розрізняти них по військових званнях (чинам, посадам). Знання історії військового костюма необхідно для правильної атрибуції музейних експонатів (реальних речей і добутків живопису і скульптури), встановлення особистості тієї або іншої історичної особи, достовірного відтворення історичного минулого засобами образотворчого, театрального і кіномистецтва, у літературі. В уніформознавстві для позначення різних предметів обмундирування, спорядження і їхніх елементів склалася специфічна термінологія. Багато слів давно вийшли з активного розмовного вживання разом з тими предметами, що вони позначали, наприклад "ташка", "чакчіри", "репеєк", "етішкет", "ментик". Інші функціонують і нині. Такі поняття, як "погон", "шинель", "кашкет", "гімнастерка" широко використовуються в сучасній мові, хоча виникли в ХVШ-ХХ ст. У свій час інтенсивно розроблялася спеціальна українська термінологія (наприклад, "мундирові" відповідає поняття "однострій", назви особливих головних уборів – "мазепинка", "гетьманка", предметів обмундирування – "барчики" (погони), "паролі" (нашивки на комірі мундира), "розета" (кокарда) і ін.) однак через відомі обставини лише останнім часом деякі з цих, термінів знову стали вводитися в обіг рядом видань (наприклад, журналом "Пам'ятки України"). Уніформознавство має свою джерельну базу – це законодавчі акти й інші документи, накази, розпорядження, що регламентують комплектність, покрій, розцвічення форми і правила її носіння. Значна частина джерел, що відносяться до історії російського військового костюма, опублікована в "Повному зібранні законів Російської імперії", "Збірнику законів і постанов, до частини Військового відомства стосовних" і інших збірниках документів. Накази, що регламентують військову форму українських військових формувань, за умовами часу частково публікувалися в пресі.

Зміни в одязі військовослужбовців у дореволюційній Росії залежали від смаків самодержців, що особисто затверджували розробки особливих комісій. З 1875 р. дрібні нововведення могли прийматися по представленню головного інтендантського управління Військовою радою. Введення кожного предмета супроводжувалося докладним його описом і виготовленням зразка або малюнків. Вони повинні були зберігатися в створеному при Технічному комітеті Головного інтендантського управління Магазині зразків предметів обмундирування військ. Копії з них разом з описом і малюнками розсилалися губернаторам (згодом – окружним інтендантам.) і навчальним частинам. На місцях по копіях виготовлялися мундири. При внесенні у форму значних змін переобмундирування військ здійснювалося поступово, з урахуванням ступеня зносу колишнього обмундирування. Негайно нова форма вводилася тільки в лейб-гвардії і частинах столичного гарнізону.

Наприкінці ХVШ ст. установлюються тверді правила носіння військового одягу. Особливе значення надається цьому при Миколі I. Виникає розподіл форми на парадну, повсякденну, службову, похідну, зимовому і літню й ін. У деяких полках існували ще особливі бальні і палацеві мундири. Порушення правил носіння форми могло спричинити за собою перевід із гвардії в армію і навіть арешт.

Уніформознавство базується і на великій групі джерел матеріального походження. Насамперед це справжні предмети військового одягу і спорядження. До основних предметів обмундирування відносяться: верхній одяг (шинель, пальто, каптан, камзол, мундир, кітель, куртка, доламаний, ментик, панталони, рейтузи, чакчіри й ін.); головні убори (капелюх, каска, ківер, різні шапки, пілотка, берет, кашкет); формена сорочка, шарф (елемент офіцерської форми, що носився через плече або на талії, звичайно з кистями), краватка, рукавички, взуття (чоботи, ботфорти, туфлі, черевики, а також гетри, штиблети та ін.); спорядження (ранець, торба, підсумок, лядунка, портупея, ташка, перев'язь, тростина) і ін. Зовнішній вигляд цих предметів визначався регламентуючими документами. У той же час при виготовленні на місцях тих або інших предметів обмундирування не завжди копіювалися зразки, іноді допускалися істотні відхилення. Відомі випадки, коли тулія ківерів зразка 1807 р. російських піхотних полків обкладалася темно-зеленим сукном, що суперечило встановленим нормам.

Для історії українського обмундирування реальні предмети (і фотодокументи) мають особливе значення, оскільки в умовах громадянської війни були неминучі численні відхилення від затверджених зразків, а крім того, у багатьох частинах і загонах використовувалося обмундирування власної розробки.

Обов'язковим елементом одягу є система знаків для визначення звань військовослужбовців по категоріях, рангах, званнях. Наприклад, у регулярної російської армії Петра I форма офіцерів відрізнялася від форми нижніх чинів золотим галуном, нашитим по бортах каптана і камзола, по краях обшлагів і кишенькових клапанів, особливими нагрудними знаками, триколірним шарфом із срібними:, золотими або шовковими кистями, плюмажем з пером на капелюсі. У 1897 р. для офіцерського складу були введені еполети, на яких через двадцять років з'явилися зірочки для визначення звань. У військах УНР і Української Держави особливі знаки визначення звань вводилися в січні 1918 р. (нарукавні галунні нашивки по чину-посаді), у червні 1913 р. (звичайні і похідні погони з тесьмою і зірками за рангом, що трохи нагадують німецькі і російські зразки), у березні 1920 р. (нашивки на комірі з комбінацією галунів і зірок за рангом). В УГА (армії ЗУНР)знаки відмінності (за посадою) у вигляді галунних нарукавних нашивок по "ступеню" були введені в квітні 1919 р. У Робочо-селянській Червоній Армії перші знаки відмінності (за посадою) у виді нарукавних нашивок з червоного сукна були введені 16 січня 1919 р.

Центром роботи з предметами військового обмундирування в колишньому СРСР був Музей військової форми одягу російської, радянської й іноземної армій при Міністерстві оборони СРСР, створений 23 лютого 1989 р. Основу його експозиції і колекції, що нараховує більш 10 тис. предметів обмундирування і спорядження армій різних держав з ХVІІ в. до наших днів, склавши колишній Інтендантський музей, заснований у 1863 р. у Петербурзі. Колекція останнього уключала всі затверджені зразки військового одягу, а також предмети армійського побуту, якими забезпечувалися війська з моменту організації регулярних збройних сил Російської держави, тобто з початку ХVІІІ ст.

Значну групу джерел по уніформознавству складають добутку живопису, іконографії, історичної графіки. Особливу цінність вони мають тоді, коли відображають сучасні їм події або їхні автори є безпосередніми учасниками цих подій. Такими джерелами по історії військового одягу початку XIX в. є, наприклад, колекції естампів паризького видавничого будинку Мартіні, розфарбовані гравюри Д. Вейланда, що представляють свідчення очевидців щодо стилів і кольорів, прийнятих у різних контингентах наполеонівської армії в 1807-1812 р., роботи учасника кампанії 1312 р. вюртембергського артилерійського офіцера, графіка Фабера дю Фора німецького художника-баталіста А. Адама, автора "Мальовничої картини військового походу від Віллінберга в Пруссії до Москви в 1812 році".

Джерелом по історії обмундирування російської армії можуть бути гравюри Л. Кіля (однак їх часто використовують для ілюстрацій у літературі про війну 1812 р., тоді як дана серія зображує російських солдатів у мундирах зразка 1817 р.), мальовничі полотнини німецького художника-баталіста П. Хесса, присвячені найважливішим подіям війни 1812 р., акварельні замальовки сцен армійського побуту гвардійських полків 30-х років XIX в. художника П.А. Федотова, мальовничі роботи і замальовки В.В. Верещагіна, К.К. Макарова, П.О. Ковалевського А.Н. Попова, В.Д. Полєнова, що вірогідно відображають обмундирування часів російсько-турецької війни 1877-1373 р., та ін.

Окрему групу джерел складають мемуари очевидців подій. Незважаючи на свою лапідарність і фрагментарність у висвітленні обмундирування, вони допомагають уточнювати деталі військового костюма і спорядження, що з'явилися в ході кампаній і найчастіше нерегламентовані спеціальними розпорядженнями по армії. Зокрема, така інформація міститься в багатьох спогадах учасників кампанії 1812 р., "визвольних змагань" 1917-1921 р.

Дослідження з уніформознавства знайшли відображення в літературі. Особливе місце серед них займає "Історичний опис одягу й озброєння російських військ" – багатотомна праця, що не має аналогів у світовій практиці. Початок роботі над ним поклав рескрипт Миколи I 1830 р. Це видання часто описується під ім'ям редактора й укладача всієї серії А.В. Вісковатова, хоча він є автором тільки першого тому. Перші 30 частин праці охоплюють історію російського військового одягу про найдавніших часів (від давньоруського спорядження) до 1855 р. Крім пояснювального тексту у видання включені 1355 ілюстрацій, виконаних відомими майстрами-граверами під керівництвом К. Піратського. Вони служать джерелом по уніформознавству для сучасних дослідників. У цілому видання дає наочне представлення про еволюції організаційної структури російських військ, містить докладний опис предметів обмундирування, спорядження й озброєння, у тому числі і прапорів.

Після смерті А.В. Вісковатова в 18Ь7 р. роботу продовжила редакція російської військової хроніки на чолі з генерал-лейтенантом В.В. Штейнгелем. Вона видавала для внутрішніх потреб військового відомства окремі "зошити", що фіксують нововведення в галузі обмундирування й озброєння. 111 таких випусків включають 705 ілюстрацій і дані до 1881 р. Згодом при здійсненні другого видання "Історичного опису..." матеріал випусків ввійшов у нього. Воно було закінчено вже в радянський час співробітниками Воєнно-історичного музею артилерії, інженерних військ і військ зв'язку (редактор П.Д. Львівський, автор вступної статті Т.Н. Воробйов). Ця праця не втратила свого значення й у наші дні, хоча інформація про деякі деталі обмундирування й озброєння має потребу в уточненні.

До 1903 р. виходили щорічні випуски Технічного комітету Головного інтендантського управління (21 випуск із 137 малюнками), інші видання, довідкові таблиці, правила носіння військової форми і т.д. Серед найбільш відомих авторів С. Соваж, Н.С. Невський, В.К. Шенк.

На початку XX в. з'явилися перші монографії, у яких початі спроби аналізу і систематизації в ретроспективному плані основних етапів розвитку військового костюму, атрибутики і символіки російської армії з моменту введення однакового одягу для військовослужбовців. Це роботи В. Миколаєва "Історичний нарис про регалії і знаки відмінності російської армії" (Спб., 1898-1902, т. 1-3), Н. Норцова "Еволюція мундира і прапорів у російської армії в ХVШ -ХІХ століттях" (Тамбов, 1916), Г. Габаєва "Розпис російським полкам 1812 року" (К., 1912). Після Жовтня 1917 р. про військову форму, озброєння, організацію, особливостях стройового навчання і тактики російської армії в різних битвах писали В.В. Звегінцов, Б. Молло й ін.

Існуючі зразки обмундирування російської армії стали основою форми білогвардійських, а також на першому етапі українських і червоноармійських формувань. Особливого виду "мундир-жупан" для деяких категорій військовослужбовців (поряд з обмундируванням англійського крою для інших) вводився в гетьманській армії. В Української галицькій армії (УГА) був прийнятий зразок мундира, розроблений в ході світової війни в легіоні Українських січових стрільців.

Перші зразки власного військового одягу РККА затверджені в січні 1919 р., а з 1922 р. уже вводиться єдине обмундирування. Хто характерними елементами стали сорочка, шаровари, вовняний або сукняний шолом ("богатирка", пізніше – "будьонівка"), шинель, петлиці по роду військ, нагрудні "розмови" і нарукавні кольорові клапани на шинелях і сорочках. Значні зміни у військовому одязі відбувалися в 20-30-і роки. Так, у 1935 р. поряд з кашкетом уводяться пілотка, френч, гімнастерка, двобортна шинель. При встановленні персональних військових звань у 1935 і 1940 р. перетерпіла зміни форма командного складу. Введення в 1943 р. у Радянських Збройних Силах форми з погонами, а в 1945 р. – парадного обмундирування викликало закономірний інтерес до історії військового одягу.

У 1960 р. побачив світ єдина дотепер системна праця О.В. Харитонова, що досить повно описує форму одягу військовослужбовців після Жовтневої революції 1917 р. По своїй структурі це видання як би продовжило традиції "Історичного опису...". Докладна характеристика сучасної форми одягу для військовослужбовців дана в офіційному виданні "Правила носіння військової форми одягу" (М.., 1989).

У 1983-1988 р. видавництво "Мистецтво" випустило набори листівок " Русские доспехи Х-ХVП веков " (художник В. Семенов, автори тексту А. Цеглярів і А. Юрасовський) і "Росіянин військовий мундир" (ХУШ-Х1Х вв.; художник В. Семенов, автори тексту А.6. Юрасовський і В.А. Артамонов), "Російська армія 1812 року" (вип. 1-4; автори анотацій Н.М. Рогожин, О.К. Пархаєв і ін.). До даної тематики звертаються і періодичні видання, де публікуються спеціальні цикли статей (журнали "Сценічна техніка і технологія", "Радянський музей" за 1985-1990 р., "Воєнно-історичний журнал" за 1989-1991 р., у також з'явилися недавно воєнно-історичні альманахи "Орел" (Санкт-Петербург) і "Цейхгауз" (Москва).

У 1933 р. побачив світло альбом В.М. Глинки "Російський військовий костюм ХVШ - початку XX століття", що включає великий нарис історії російського військового одягу з високоякісними ілюстраціями, на яких зображені реальні предмети і добутки живопису.

Перераховані вище роботи з історії російського військового мундира важливі також для вивчення українського військового одягу, оскільки висвітлюють обмундирування українських формувань у складі російської армії ХVШ-ХІХ вв., Чорноморського, Бугського, Азовського, Дунайського й інших козачих військ. Матеріали по військовому одягу українського козацтва, зокрема Слобідських полків, з’являються й у працях по історії окремих кавалерійських частин. Разом з тим єдиними дотепер спеціальними розробками по історії українського обмундирування залишаються розрізнені матеріали збірників "Календар Червоної Калини", журналу "Літопис Червоної Калини", ілюстрації в "Українській Загальній Енциклопедії", "Історії українського війська", виданих у Західній Україні напередодні другої світової війни.

Історія військової форми одягу і її вивчення тісне зв'язані з багатьма спеціальними історичними дисциплінами. Деякі дослідники висловлювалися за її включення поряд з гербознавством, емблематикою, фалеристикою і вексиллологією до складу геральдики, що отримує в такий спосіб статус комплексної науки про "інформативні знаки", що як би представляють суспільні структури в їхніх взаєминах.

Дійсно, кольорові сполучення й емблеми, що використовувалися в стародавній військовій формі і збережені тією чи іншою мірою в сучасному парадному обмундируванні, беруть свій витік від кольорів і фігур державних або династичних символів, що традиційно вивчається гербознавством (геральдикою у вузькому розумінні). Існує поняття "кокардних кольорів" обмундирування, коли вони повторюють кольори національного або державного прапорів, емблеми державної приналежності.

У той же час, відрізняючи певним консерватизмом (через традицію і масовість виготовлення предметів обмундирування) і особливостями, зв'язаними з функціональним призначенням, військовий мундир додержується моди і загальному стилеві цивільного одягу тієї або іншої епохи. На його еволюцію впливають також економічні можливості держави, національні традиції костюма і т.д. Однак і сам військовий костюм робить вплив на цивільну моду й одяг. Так, у 20-і роки в нашій країні були популярні гімнастерки, френчі, галіфе, будьонівки. У Західній Європі риси військового мундира чітко проявилися в цивільному одязі в 30-40-і рр.

Обмундирування як істотний елемент зовнішнього вигляду військовослужбовця успадкувала і функція захисних обладунків. Складова частина військової форми - спорядження забезпечувало оптимальні прийоми звертання з тим або іншим видом зброї. У зв'язку з цим вивчення військового одягу повинне здійснюватися в тісному зв'язку з матеріалами зброєзнавства.

Нарешті, як в якості історії особливої знакової системи, що відбиває внутрішню структуру військ певного періоду, так і в якості суми знань про розвиток певних предметів, що постачались армії й забезпечували найбільш ефективні дії солдат, а також керування військами, уніформознавство є невід'ємною частиною історії збройних сил. Цей підрозділ тісно зв'язаний з історією військового мистецтва в цілому. Найчастіше особливості крою, обробки і прикрас мундира визначалися військовими успіхами тієї або іншої держави, яка ставала свого роду законодавцем специфічної військової моди. Наприклад, у різний час об'єктом наслідування були елементи обмундирування шведської армії часів Густава Адольфа і Карла ХП, французької армії Людовика Х1V, прусської армії Фрідріха І І, військ Наполеона. I, російської армії першої чверті XIX в.

Оскільки уніформознавство має сумарні ознаки галузі знання, що вивчає певний вид джерел, вона повинна бути виділене в якості окремої історичної дисципліни, що функціонує в тісному зв'язку з історією збройних сил, костюма, геральдики й зброєзнавством.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 1449; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.021 сек.