Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Упр. 1. Отработайте правильное чтение слов активного словаря текста. Запомните их значение




TEXT I

SECTION I

Выучить слова активного словаря текстов.

Уметь читать и устно переводить тексты по специальности.

Выполнить письменно контрольную работу № 2.

Знать ответы на все вопросы для самоконтроля.

 

Тексты для студентов, обучающихся по специальностям «Социальная работа» и «Социальная педагогика. Практическая психология»

 

 

Social Policy and Children’s Development

 

a) Verbs:

to design [di’zain] – 1) предназначать; 2) планировать; 3) вынашивать замысел, задумки; to produce [prə’dju:s] – создавать; давать, приносить; to produce knowledge [‘nÉlidʒ] – давать знания; to revise [ri’vaiz] – пересматривать, изменять; to miscarry [mis’kæri]мед. иметь выкидыш, абортировать; to die [dai] – умирать; to die from poverty [‘pÉvəti] – умирать от нищеты; to prove [pru:v] – доказывать, подтверждать; to wound [wu:nd] – ранить; to commit suicide [kə’mit ‘sju:isaid] – покончить жизнь самоубийством, покончить с собой; to arrest for smth [ə’rest] – арестовать, задержать за что-либо; to drop out of smth – выбывать из чего-либо; to loose (lost) jobs [lu:z] – терять работу; to abuse [ə’bju:z] – 1) плохо, жестоко обращаться; 2) оскорблять, ругать, поносить; to urge [ə:dʒ] – 1) побуждать; 2) убеждать, настаивать; 3) настоятельно советовать; to declare rights [di’klεə raits] – провозглашать права; to protect smb from smth [prə’tekt] – защищать, охранять, предохранять кого-либо от чего-либо; to obligate [‘Ébligeit] – обязывать; to undertake [Λndə’teik] – брать на себя (определ.функции); to prevail [pri’veil] – превалировать, преобладать; to take into account [ə’kaunt] – принимать во внимание; to engage in [in’geidʒ] – заниматься чем-либо; to enjoy [in’dʒÉi] – пользоваться, иметь; to enjoy rights [raits] – обладать правами; to deprive [di’praiv] – лишать; отбирать, отнимать; to be deprived of family support [sə’pÉ:t] – быть лишенными поддержки семьи; to provide smb with smth [prə’vaid] – обеспечивать кого-либо чем-либо; давать; provision [prə’viʒ(ə)n] – снабжение, обеспечение; to ensure [in’∫uə] – гарантировать; to foster [‘fÉstə] – воспитывать; to foster respect for smth [ris’pekt] – воспитывать уважение к чему-либо; to achieve [ə’t∫i:v] – достигать, добиваться; to point out [pÉint] – указывать, подчеркивать; to encourage [in’kΛridʒ] – поощрять, поддерживать; to propose [prə’pouz] – предлагать, вносить предложение; proposal [prə’pouzəl] n предложение, план; to house – размещать, помещать; to augment [É:g’ment] – увеличивать; to range (from…to) [rein(d)ʒ] – колебаться между; to mount [maunt] – возрастать, повышаться; to affect smth [ə’fekt] – (воз)действовать на что-либо, влиять на; to deserve [di’zə:v] – заслуживать; to promote smth [prə’mout] – способствовать, содействовать, поддерживать, поощрять; to benefit [‘benifit] – помогать, приносить пользу; to benefit children’s welfare – способствовать благополучию детей; to upgrade [‘Λp’greid] – повышать качество;

b) Nouns:

trend n – направление; тенденция; a current trend [‘kΛrənt] – нынешняя (современная, теперешняя) тенденция; teenager [‘ti:n,eidʒə] – подросток, юноша; birth [bə:θ] – 1) рождение, 2) происхождение; to give birth to – родить, произвести на свет; birth weight [‘bə:θweit] – вес при рождении; poverty [‘pÉvəti] – бедность, нищета; gun [gΛn] – револьвер, пистолет; suicide [‘sju:isaid] – самоубийство; drug [drΛg] – 1) наркотик, 2) лекарство, медикамент; drug abuse [ə’bju:s] – злоупотребление наркотиками; jail [dʒeil] – тюрьма, тюремное заключение; wedlock [‘wedlÉk] – законный брак, супружество; convention [kən’ven∫(ə)n] – собрание, съезд, заседание; a number of [‘nΛmbə] – ряд; sampling [‘sa:mpliŋ] – образец, выборочное исследование; neglect [ni’glekt] – пренебрежение, небрежность, невнимание; neglect of the child by the parents – отсутствие родительской заботы о ребенке; treatment [‘tri:tmənt] – 1) обращение, обхождение; 2) лечение, уход; decision [di’siʒ(ə)n] – решение; legal decision [‘li:gəl] – решение суда; opinion [ə’pinjən] – мнение, взгляд, убеждение; labour [‘leibə] – труд; threat [θret] – угроза; minority [m(a)i’nÉriti] – меньшинство; национальное меньшинство; background [‘bækgraund] – происхождение; support [sə’pÉ:t] – поддержка, помощь; care [kεə] – забота, попечение; alternative care [É:l’tə:nətiv] – альтернативная забота; preventive health care – профилактическая медицина; production [prə’dΛk∫(ə)n] – производство; distribution [distri’bju:∫ən] – распространение, раздача; dignity [‘digniti] – достоинство, чувство собственного достоинства; respect (for smth) [ris’pekt] – уважение (к); value [‘vælju:] – ценность, важность; exception [ik’sep∫n] – исключение; handicapped children [‘hændikæpt] – дети с физическими или умственными недостатками; self-relience [‘selfri’laiəns] – уверенность в себе, в своих силах; health services [‘helθ ‘sə:visiz] – медицинское обслуживание; access to smth [‘ækses] – доступ к ч.-л.; expectant mother [iks’pektənt] – женщина, готовящаяся стать матерью; infant [‘infənt] – младенец, дитя, ребенок (до 7 лет); mortality [mÉ:’tæliti] – смертность; leisure [leʒə] – досуг; recreation [,rekri’ei∫(ə)n] – отдых, восстановление сил, развлечение; participation [pa:,tisi’pei∫(ə)n] – участие; responsibility [ris,pÉnsi’biliti] – ответственность; to meet (to take, to accept) responsibility – взять на себя ответственность; defence [di’fens] – защита, оборона; advocate [‘ædvəkit] – защитник, сторонник; attention [ə’ten∫ən] – внимание; to call attention to smth [kÉ:l] – обращать чье-либо внимание на; bottom [‘bÉtəm] – дно, самый низкий уровень; parenting [‘pεərəntiŋ] – отцовство, материнство; nurturing [‘nə:t∫əriŋ] – воспитание, обучение; policy [‘pÉlisi] – политика, линия, поведение, курс; day care [kεə] – уход (присмотр) за детьми в детских учреждениях; law [lÉ:] – закон; hub [hΛb] – центр внимания, интереса или деятельности, «сердце», основа; network [‘netwə:k] – сеть; family child-care provider [prə’vaidə] – человек, содержащий детский сад (ясли) у себя на дому; staff [sta:f] – штат, персонал; issue [‘isju:] – (спорный) вопрос, предмет обсуждения; era [‘iərə] – эра, эпоха; concern [kən’sə:n] – участие, забота, интерес; work force [‘wə:kfÉ:s] – рабочая сила; poll [poul] – опрос; public-opinion poll – выяснение мнения населения путем выборочного опроса; tax [tæks] – налог; a nonprofit organization [‘nÉn’prÉfit] – общественная организация; disadvantage [,disəd’va:ntidʒ] – 1) ставить в невыгодное положение; 2) причинять вред, ущерб; child developmentalist – ученый, занимающийся проблемами развития детей; opinion [É’pinjən] – мнение, взгляд, убеждение; to develop opinion – создать мнение; убедить; bill – законопроект; legislation [‘ledʒislei∫(ə)n] – законы; legislator [‘ledʒisleitə] – законодатель, член законодательного органа; fund [fΛnd] – 1) фонд, 2) организация;

 

с) Adjectives:

current [‘kΛrənt] – современный, нынешний, теперешний; wise [waiz] – мудрый; effective [i’fektiv] – действующий, имеющий силу (о законе); действенный, эффективный; adequate [‘ædikwit] – отвечающий требованиям, соответствующий, адекватный; prenatal [‘pri:’neitl] – предродовой; prenatal care – наблюдение за беременной женщиной; гигиена беременности; preventive [pri’ventiv] – 1) предупредительный, 2) превентивный; legal [‘li:gəl] – юридический, правовой, законный; illegal [i’li:gəl] – незаконный, противозаконный, запрещенный; ethnic [‘eθnik] – этнический; alternative [É:l’tə:nətiv] – альтернативный; own [oun] – 1) свой собственный, 2) родной; free education – бесплатное образование; compulsory [kəm’pΛlsəri] – обязательный; artistic [a:’tistik] – художественный; artistic activities – занятие каким-либо видом исскуств; tireless [‘taiəlis] – неутомимый; be instrumental [,instru’mentl] – играть ведущую роль в достижении чего-либо; troubling [‘trΛbliŋ] – тревожный; public school [‘pΛblik] – (бесплатная) средняя школа в США; available [ə’veiləbl] – 1) пригодный, 2) имеющийся в наличии; comprehensive [,kÉmpri`hensiv] – 1) обширный, 2) всесторонний, всеобъемлющий; disadvantaged children [,disəd’va:ntidʒd] – дети с недостатками развития;

 

d) Names:

1. UNICEF [‘ju:nisef] – United Nations Children’s Fund – Детский Фонд при ООН; 2. The Children’s Defense Fund – Фонд защиты детей; 3. Project Head Start – программа компенсирующего обучения для детей из семей с низким доходом (действует в США с 1965 г.).

 

Упр. 2. Прочтите следующие интернациональные слова. Определите, к какой части речи они относятся. Переведите их:

National [`næ∫ənəl] – национальный, государственный, policy [‘pÉlisi], abortion [ə’bÉ:∫(ə)n], sexual exploitation, sexually active [‘seksjuəli ‘æktiv], syphilis [‘sifilis], gonorrhea [‘gÉnə’ri:ə], to arrest [ə’rest], preventive program [pri’ventiv prougrəm], legal [‘li:gəl], administrative [əd’ministrətiv], economic exploitation [,i:kə`nÉmik,eksplÉi’tei∫(ə)n], ethnic [‘eθnik], culture [kΛlt∫ə], cultural [‘kΛlt∫ərəl], religion [ri’lidʒ(ə)n], special [‘spe∫əl], alternative [əl’tə:nətiv], production [prə’dΛk∫ən] – производство, discipline [‘disiplin], personality [,pə:sə’næliti], talent [‘tælənt], prostitution [,prÉsti’tju:∫(ə)n], pornography [pÉ:’nÉgrəfi], discrimination [diskrimi’nei∫(ə)n], adequate [‘ædikwit], standard [‘stændəd], president [‘prezidənt], presidential [,prezi’den∫(ə)l], indicator [,indi’keitə], industrialized nations [in’dΛstriəlaizd nei∫ənz], function [‘fΛnk∫n], politician [,pÉli’ti∫(ə)n], federal [‘fedərəl], respondent [ris’pÉndənt], committee [kə’miti], business [‘biznis], leaders [‘li:dəz], educational officials [,edju’kei∫ənəl É’fi∫əlz], information [,infə’mei∫ən].

 

Упр. 3. Повторите тему «Существительные в функции левого определения» в части 1. Переведите следующие словосочетания письменно:

Treatment program, child development research, United Nations convention, the Children’s Defense Fund, a home visitation program for new parents, parent education, traditional child-care services, children from ethnic minority backgrounds, family support, drug abuse, school discipline, health services, preventive early childhood education programs health care, health education, child labor, child mortality, family values, public school, public concern, public opinion, before-school and after-school programs, family day-care providers, child-care staff, federal child-care policy, the work force, children’s health issues, a non-profit organization of business leaders and higher education officials, child developmentalist, comprehensive child welfare legislation.

 

Упр. 4. В вашем тексте встречаются случаи употребления прилагательных в сравнительной и превосходной степенях, сведения о которых даны во второй части пособия, урок 1. Проработайте этот материал и письменно переведите:

good – better – the best; to fund better early childhood education programs; the best interests of children; high – higher – the highest; the right to the highest standard of health; much/many – more – the most; important – more important – the most important; our society’s most important function; seriously – more seriously – the most seriously; positive – more positive; to help develop more positive public opinion.

 

Упр. 5. В вашем тексте вы встретите случаи употребления герундия – это неличная форма глагола (V+ing), обозначающая название действия: to read – reading (читать - чтение), to develop – developing (развивать - развитие). Герундий имеет свойства глагола и существительного. Подобно существительному, может выполнять функцию подлежащего, именной части сказуемого (после глаголов to be, to become), дополнения, определения (с предшествующим предлогом «of») и обстоятельства (всегда с предшествующим предлогом).

Переведите письменно:

To drink – drinking; to drive – driving; to arrest for drinking or drunken driving; to make decision – effective decision making; to engage – engaging; to protect children from engaging in work that is a threat to their health; to live – living; standard of living; to train – training; the special care and training; to parent - parenting; to nurture – nurturing; parenting and nurturing the next generation of children is our society’s most important function; to fund – funding; to urge funding of the project; to upgrade – upgrading; upgrading of the quality and status of child-care providers; to help – helping; child developmentalist can play an important role by helping (помогая) develop more positive public opinion, by contributing to and promoting research.

 

Упр. 6. В данном тексте вы встретите глаголы в форме страдательного залога: to be+V3 (to be done, to be taken). О способах перевода предложений с глаголом-сказуемым в страдательном залоге (Passive Voice) прочитайте в части 2 данного пособия. Письменно переведите:

1. Every day 30 children are wounded by guns. 2. 211 children are arrested for drug abuse. 3. 437 children are arrested for drinking or drunken driving. 4. 1,849 children are abused or neglected. 5. Its course of action is designed to influence the welfare of its citizens. 6. A number of children’s rights were declared. 7. The government is obligated to undertake preventive programs. 8. The government should (должно) be obligated to provide free and compulsory education. 9. Several child-care bills have been proposed in Congress but have not yet been made law. 10. These programs will be housed in available classrooms.

Упр. 7. Используя активный словарь текста и знание грамматики, устно переведите текст. Найдите значение незнакомых вам слов в словаре, запишите их в свою рабочую тетрадь.

Social Policy and Children’s Development

Social Policy is a national government’s course of action which is designed to influence the welfare of its citizens. A current trend is to conduct child development research that produces knowledge which will lead to wise and effective decision making in the area of social policy.

The research shows that the nation needs revised social policy related to children. One day in the lives of children in the United States proves it:

17,051 women get pregnant.

2,795 of them are teenagers.

1,106 teenagers have abortions.

372 teenagers miscarry.

1,295 teenagers give birth.

689 babies are born to women who have had inadequate prenatal care.

719 babies are born at low birthweight.

129 babies are born at very low birthweight.

67 babies die before one month of life.

105 babies die before their first birthday.

27 children die from poverty.

10 children die from guns.

30 children are wounded by guns.

6 teenagers commit suicide.

135,000 children bring a gun to school.

7,742 teens become sexually active.

623 teenagers get syphilis or gonorrhea.

211 children are arrested for drug abuse.

437 children are arrested for drinking or drunken driving.

1,512 teenagers drop out of school.

1,849 children are abused or neglected.

3,288 children run away from home.

1,629 children are in adult jails.

2,556 children are born out of wedlock.

2,989 see their parents divorced.

34,285 people lose jobs.

Among the groups that have worked to improve the lives of the world’s children are UNICEF in New York and the Children’s Defense Fund in Washington. At a recent United Nations convention, a number of children’s rights were declared. A sampling of these rights appears in table 1.

 

Table 1.1 A Partial Listing of the Declaration of Children’s Rights Presented to the United Nations
Abuse and neglect The need to protect from all forms of maltreatment by parents and others: In cases of abuse and neglect, the government is obligated to undertake preventive and treatment programs Best interests of the child The need for the best interests of children to prevail in all legal and administrative decisions, taking into account(₁) children’s opinions Child labor The need to protect children from economic exploitation and from engaging in work that is a threat to their health, education, and development
Children of ethnic minorities The right of children from ethnic minority backgrounds to enjoy their own culture and to practice their own religion and language Children without families The right to receive special protection and assistance from the government when deprived of family support and to be provided with alternative care Drug abuse The need of children to be protected from illegal drugs, including(₂) their production or distribution
Education The right to education: The government should be obligated to provide free and compulsory education and to ensure that school discipline reflects children’s human dignity Aims of education Education that develops a child’s personality and talents and fosters respect for human rights and for children’s and others’ cultural and national value
Sexual exploitation The right of children to be protected from sexual exploitation and abuse, including prostitution and pornography Freedom from discrimination The need to protect children without exception from any form of discrimination Handicapped children The right of handicapped children to special care and training designed to help them achieve self-reliance and a full, active life in society
Health and health services The right to the highest standard of health and access to medical services: The government should be obligated to ensure preventive health care, health care for expectant mothers, health education, and the reduction of infant and child mortality Leisure and recreation The right to leisure, play, and participation in cultural and artistic activities Standard of living The right to an adequate standard of living: The government should have a responsibility to assist parents who cannot meet this responsibility

 

Marian Wright Edelman, president of the Children’s Defense Fund, has been a tireless advocate of children’s rights and has been instrumental in calling attention to the needs of children. Especially troubling to Edelman are the indicators of societal neglect that place the United States at or near the bottom of industrialized nations in the treatment of children, Edelman says that parenting and nurturing the next generation of children is our society’s most important function and we need to take it more seriously than we did in the past. She points out that we hear a lot from politicians these days about the importance of “family values”, but that when we examine our nation’s policies for families, they don’t reflect the politicians’ words.

Notes: 1. taking into account – принимая во внимание; 2. including – включая

 

Упр. 8. Прочитайте текст еще раз и письменно ответьте на следующие вопросы:

1. What is social policy? 2. What is the aim (цель) of one of current trends in social policy? 3. What are the names of organizations that try to improve the life of the world’s children? 4. What place does the United States occupy in the treatment of children? 5. Have they made comprehensive child-care bills law? 6. Why is public concern over the provision of day care increasing? 7. In what way can child developmentalists influence the social policy related to children?

 

Упр. 9. Письменно закончите данные предложения, выбрав правильный вариант из предложенных:

1. Social policy is a national government’s course of action designed to influence

a) the health of its citizens.

b) the welfare of its young generation.

c) the welfare of its citizens.

2. The research data show that

a) the government is providing children with everything necessary for happy life.

b) the nation needs to revise its social policy related to children.

3. The Declaration of Children’s Rights was presented

a) at the meeting of the British Parliament.

b) in Congress.

c) at one of the United Nations Conventions.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-29; Просмотров: 728; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.063 сек.