Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Статья 1. 1. Во имя отца, и сына, и святого духа




Текст

УСТАВ СВЯТОГО КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА,

КРЕСТИВШАГО РУСЬСКУЮ ЗЕМЛЮ, О ЦЕРКОВНЫХ СУДЕХ62

 

1. Во имя отца, и сына, и святого духа.

2. Се яз, князь Василии, нарицаемы Володимир64, сын Святославль, внук Игорев, блаженыя княгини Олгы, вьсприял есмь святое крещение от грецьскаго царя65 и от Фотия патриарха царегородьского, взях пьрваго митрополита Леона66 Киеву, иже кьрсти всю землю Русьскую святымь крещеньемь.

3. По томь же летом многым минушем создах церковь святыя Богородица Десятинъную и дах ей десятину по всей земли Русьстеи ис княжения в сборную церковь от всего княжа суда десятую векшю, а ис торгу десятую неделю, а из домов на всяко лето от всякого стада и от всякого жита чюдному Спасу и чюднеи67 его матери68.

4. По томь разверзъше грецьскыи номоканон и обретохом в немь, оже не подобаеть сих судов и тяжь князю судити, ни бояром его, ни судьям69.

5. И яз, съгадав70 с своею княгинею с Анною и71 с своими детми72, дал есмь ты суды церквам, митрополиту и всем пискупиям73 по Русьскои земли.

6. А по семь не надобе вьступатися ни детем моим, ни внучатом, ни всему роду моему до века, ни в люди церковные, ни во все суды их.

7. То все74 дал есмь75 по всем городом и по погостом, и по свободам, где76 нъ суть християне77.

8. И своим тиуном приказываю церковнаго суда78, не обидети79 ни судити80 без владычня наместника81.

У. А се церковнии суди: роспуст82, смилное83, заставанье84, пошибанье, умычка85, промежи мужем и женою о животе86, в племени или в сватьстве87 поимуться, вельство, зелииничьство, потвори88, чародеяния, волхвования, урекания три: бляднею и зельи89, еретичьство90, зубоежа. или сын отца бьеть91, или92 матерь, или дчи93, или снъха свекровь94, братя или дети95 тяжються о задницю, церковная татба, мертвецы сволочать96, крест посекуть или на стенах режють97, скот или псы, или поткы98 без великы нужи вьведет99, или ино100 что неподобно церкви подееть, или два друга иметася бити, единого жена иметь за лоно другого и раздавить, или кого застануть с четвароножиною, или кто молиться под овином101, или в рощеньи, или у воды, или девка детя повьржеть.

10. Те все суды церкви даны суть102. Князю и бояром и судьям их в ты суды нельзе въступатися.

11. То все дал есмь по пьрвых царев уряженъю и по вселеньскых святых103 семи зборов104 великых святитель105.

12. Аже кто преобидить нашь106 устав, таковым непрощеным быти от закона божия и горе собе наследують.

13. А своим тиуном приказываю суда церковнаго не обидети и с суда107 давати 9 частии князю, а 10-я святей церкви.

14. 108А кто пообидить суд церковный, платити ему собою, а перед богомь тому же отвечати на страшнем суде пред тмами ангел, иде же когождо дела109 не скрыються110 благая или злая, иде же не поможеть никто же кому, но токмо правда111 избавить от вторыя смерти, от вечныа мукы, от хрещения неспасенаго, от огня негасимого. Господь рече: в день месть въздамь сдержащим неправду в разуме, тех огнь не угаснеть и червь их не умреть, створшим же благая – в жизнь и в радость и неизреченную. А створшим злая112 в въскрешенье суда, им же рече113, неизмолим суд обрести114.

15. Еже искони уставлено есть и поручено115 святым пископьям116 городьскые и торговые всякая мерила и спуды извесы, ставила, от бога тако искони уставлено пискупу117 блюсти бес пакости, ни умалити, ни умножити, за все то дати ему слово в день суда великого, яко же и о душах человеческах.

16. А се118 церковные люди119: игумен, поп, дьякон, дети их, попадия120 и кто в клиросе, игуменья, чернець, черница, проскурница, паломник121, лечець122, прощеник, задушьныи человек123, стороник, слепець, хромець. Манастыреве, болнице, гостинници, странноприимнице124.

17. То люди церковные, богаделные125. Митрополит или126 пискуп ведает межи ими суд, или обида или127 котора, или128 вражда, или задница.

18. Аже будеть иному человеку с тымь человекомь речь, то обчии суд129.

19. Кто преступить си правила, яко же ее мы управили по святых отець правилом и пьрвых царев управленъю, кто иметь, преступати правила си, или дети мои130, или правнучата, или в котором городе наместник, или тиун, или судья, а131 пообидять суд церковный, или кто иныи132, да будуть прокляти в сии век и в будущий семию зборов святых отець вселеньскых 133.

 

РАЗНОЧТЕНИЯ

АП далее и о десятинех;

63–64

АП Володимер, нареченный а святемь крещении Василии;

Вл далее Констянтина;

Вл Михаила;

67–68

АП, ОУ Богородици;

АП, ОУ, тиуном;

70–71

АП, ОУ, РЕ нет;

ОУ далее с всеми князи и с своими бояры;

ОУ епископиям;

74–75

Белоз ведает митрополит и епископи;

76–77

Белоз живуть;

78–79

ОУ не судити и наших судов без судии без владычня;

80–81

ОУ десятин деля;

Белоз роспуски;

ИК смилные;

АП, ИК застатье;

в основном списке слово умычка вставлено над строкой;

АП далее их;

АП, Белоз сватовьстве;

З плод твори;

С зелием;

АП еретичеством;

АА, Ус убиет;

92–93

Лв дочка матерь биеть;

94–95

РЕ, Вл или кто уречется скверными слоем и прилагая отца и матерь, или сестры, или дети, а любо племя;

Белоз одирають;

АП, ОУ трескы емлют из креста;

ЕФ птицы;

АП далее в церковь;

АП нет;

АП, ОУ или во ржи;

РЕ далее законом божьим по правилом святых отець христианьсъкыми цари и князи в всех христианьских людех;

АП, ОУ далее отець;

АП, ОУ сбор вселенскых;

РЕ далее князю и бояром и судиям не прощено от закона божьа вступатися в тыа суды;

АП сии;

АП, ОУ судов из городских;

108–114

РЕ нет;

109–110

АП, ОУ открыются яве;

ОУ далее и добрыя детели;

112–113

АП, ОУ рекше неправо судившем на сем свете и лукавно;

115–116

АП богом святителемь и епископиям их;

РЕ митрополиту;

118–119

РЕ, Вл люди церковни предании митрополиту по правилом;

РЕ далее диаконица;

РЕ пономарь;

ОУ далее вдовица;

РЕ, ВЛ далее прикладень;

РЕ, Вл далее а кто порты чернеческыя съврьжеть;

125–126

АП, ОУ нет;

127–128

АП, ОУ которая;

РЕ, Вл далее А присуд и пересуд наполы;

АП, ОУ далее князи;

131–132

ОУ имуть обидети суды церковных или отимати;

РЕ далее идет Проклинание святого Владимера, в которое почти дословно входит ст. 14 Основного списка. После последних слов этой статьи идет следующий текст: А кто уставление мое порушаеть, или сынове мои, или внуци мои, или правнуци мои, или от рода моего, или от боярь кто, а порушаеть ми ряд, или уступятся в суды митрополичи, что есми дал митрополиту и епископом, по правиломь святых отець, судивше казнити по закону. Аще кто иметь судити церковный суды, что приданы митрополиту, станеть с мною на страшнем суде прел богомь и будеть на немь клятва святых отець 300 и 18, иже в Никеи всех святых. Аминь; Вл после последних слов ст. 19 Основного списка в Волоколамском списке идет далее следующий текст: А се о десятинах. От всего княжа суда десятая векша, ис торгу десятая неделя, и от даней, от веры и из всего схода и прибытка, и от лова княжа, и от всякого стада, и от всякого жита десятое в соборную церковь епископу. Царь или князь в девятих частих, а церкви соборная в десятой части. Оснований же иного никто не может положити паче лежащего сего и да вси съгражают на сем основании. Иже кто разсыплет храм божий, разсыплет того бог, церкви бо божиа свята есть. И аще кто изменит святыи сей устав, отечьскыи грех и горе себе наследуеть. Далее почти дословно повторяется содержание Проклинания святого Владимира.

 

 

КОММЕНТАРИЙ

 

Статья не несет нормативной нагрузки, а представляет собой традиционное обращение к богу, во имя которого издается закон.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-06; Просмотров: 480; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.