Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Market position




Over to you

Analysis and Discussion

1. Read and render the text.

Маркетинг, – один из трех ключевых факторов успеха предприятия на рынке. Первый фактор – бизнес-идея (то есть продукт или услуга, предложение компании); второй – люди, способные продукт создать и продвинуть; третий – мотивация этих людей. Если последние два относятся скорее к области управления персоналом, то первый – это исключительно маркетинг. Он отвечает на важнейшие для бизнеса вопросы: каким должен быть продукт; для кого этот продукт создан; как его донести до покупателей, как продвинуть? По сути, в любом бизнесе важнее всего маркетинг и HR, то есть «что» и «кто» – что делать и кто это будет делать. Именно они служат гарантией успеха. Маркетинг начинается уже тогда, когда люди только договариваются, что будут делать бизнес: тем самым они решают маркетинговую задачу. Любая компания начинается с маркетинга, продолжается маркетингом и на маркетинге же «заканчивается». По словам Роберта Кийосаки, не так важно, каков бизнес сейчас, важна его перспектива. Стратегия и маркетинг сегодня почти неразделимы. Они являются тем «универсальным клеем», связующим звеном, которое помогает создать эффективную систему управления бизнесом. Успех предприятия во многом зависит от того, каким продукт станет. Поэтому маркетинг должен смотреть в будущее, определять, на какие тренды, на какую аудиторию ориентироваться. Без этого построить крепкий бизнес невозможно.

 

2. Study the text and fill in the chart. Get ready to speak about each market position, its characteristics, objectives and strategies.

Market position Characteristics Objectives Fundamental Strategies
Leader      
Challenger      
Follower      

The position of the organization (or product) within a given market will clearly influence the strategic options available. For example, when comparing the market leader with a smaller ‘niche’ competitor, it is likely that marked differences exist in: aims, capabilities and resources. When considering a market, competitors break down into three general categories: market leaders, market challengers and market followers.

Market leadersare dominant within the given industry or segment. This dominance is normally due to market share. However, some organizations may achieve ‘leadership’ via innovation or technical expertise. Additionally, the organization may only be a leader in a given segment (e.g. geographic area).

The market leader will be a constant target for aggressive competitors and must remain vigilant and proactive. Common strategies include:

· Expanding the market

If the total market expands, the leader tends to gain the largest share of this expansion. This can be achieved by finding new users or new uses for the products and by encouraging more use by existing customers.

· Offensive strategy

By aggressively pursuing market share, the fight is taken to the competitors.

· Defensive strategy

Equally, it is important to protect your existing customer base and ensure that market share is retained. Offensive and defensive strategies are applicable to all industry ‘players’ not just market leaders.

Market challengers will seek confrontation and aggressively pursue market share. Often, such organizations are large and well resourced. They are seeking market leadership and present a long-term sustained challenge to the current leader.

Strategies available to challengers include:

· Selective targeting

The challenger can target specific competitors. It may attack smaller (perhaps regional) competitors or firms that are equivalent in size and resources. Basically, the challenger is looking to attack weaker competitors – those failing to satisfy the customer in some way, or those under-financed or resourced. By picking-off weaker competitors, challengers enhance their market position.

· Attack the leader

The challenger can directly challenge the dominant player. This is often a long-term war of attrition and it is unlikely that market leadership will change over night. Commonly, direct attacks sustained over time erode market share gradually.

Market followers, being in second place, third or even further down the rankings within an industry may still be an attractive position. Market followers tend to ‘shadow’ the market leader as opposed to challenge them, unless there is a high degree of certainty that a challenge will be successful – they follow the leader. In simple terms, followers duplicate (to greater or lesser degree) the actions and product offerings of the bigger industry players and avoid ‘rocking the boat’.

Typical strategies are:

· Duplication

The product offering is duplicated in every possible way, even down to the packaging and promotion. Such strategies are potentially open to legal challenge in the areas of patents and copyright.

· Adaptation

Here we adapt the basic product offering. If we can improve on the concept, then potential exists to differentiate ourselves. For example, we may sell the same/similar products but have a reputation for higher levels of customer service.

3. Scan the text and add of other criticisms of marketing.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-03-29; Просмотров: 544; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.