Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Взаємозвязок культури і цивілізації




Сьогодні поняття цивілізація“ найчастіше застосовують для оз­начення досягнутого ступеня суспільного розвитку, а також набу­того рівня функціонування культури в усіх її складових. Іншими сло­вами: цивілізація - це такий рівень і стан суспільства, якому притаманні високий злет культури та її ефективне функціонування в усіх галузях бут­тя суспільства.

Інший відтінок значення поняття „цивілізація” дозволяє відносно відрізняти цивілізацію від культури. До цивілізації належать форми суспільно-організованого буття людей, їх поведінки, способу життя, засоби, „інструменти”, „механізми” такого буття і такої поведінки, відповідні правила, норми, звичаї, навички. Цивілізація відображає рівень розвитку культури і суспільства в цілому і водночас – спосіб освоєння культурних цінностей, і матеріальних, і духовних, які визначають все суспільне життя, його специфіку. Цивілізація ніби концентрує переважно ті сторони суспільного життя, які забезпечують функціонування технологічної складо­вої культури, а не її смислових засад. Першими гаслами цивілі­зації стають “ зручність, ефективність, комфорт”.

Виходячи з цього, можна вважати, що „цивілізація “ є соціо-культурним утворенням. Якщо поняття „культура” характеризує лю­дину, суспільство, визначає міру їх розвитку, способи самовираження у діяльності, творчості, то поняття „цивілізація” характеризує соціаль­не буття самої культури.

Загострюючи цей момент відмінності, можна сказати, що понят­тя „культура" більше виражає внутрішньо-змістовну сторону людсь­кого буття, а поняття „цивілізація”— зовнішньо-формальну. Вони обидві істотні й взаємопов'язані, але інколи можуть розходитися. Вже йшлося про те, що не всі породження цивілізації можна розглядати як культурні цінності. У гітлерівській Німеччині при зовнішніх ознаках цивілізації відбувалася глибока культурна деградація. Адже „душогуб­ки” і табори смерті, оснащені газовими камерами для масового зни­щення людей — це теж „плоди цивілізації”.

Перебільшуючи до крайнощів момент відмінності між культурою та цивілізацією, виділяючи й підкреслюючи „зовнішній”, „формалі­зований”, „технічний" характер сучасної індустріальної цивілізації, властиву їй тенденцію до стандартизації мислення і поведінки, деякі мислителі кінця XIX - початку XX ст. протиставили культуру цивілі­зації; остання, на їх думку, виражає деградацію, „омертвіння" культу­ри, поневолення людини. Виразно це протиставлення було подано у кон­цепції “морфології культури” О. Шпенглера, у деяких міркуван­нях М. О. Бердяєва.

Німецький філософ О.Шпенглер (1880 — 1936 рр.) розглядав цивілізацію як стадію занепаду певної культури, оскільки для цивілізації гонитва за нескінченним нарощуванням матеріальних ресурсів суспільного життя стає провідним чин­ником її дії. Так, головні ознаки цивілізації за О.Шпенглером - високий рівень розвитку техніки і науки, скупчення людей у гігантських містах, деградація мистецтва і культури, перетворення народів із виразно окреслених етнічних спільнот у безлику “сіру” масу людей, падіння зацікавленості духовними цінностями, моральний занепад суспільства, поширення ерзац-культури, нівеляція індивідуальних людських особливостей. Згідно з його концепцією, історія людства складається з ряду замкнутих у собі культур, кожна з яких проходить свій життєвий шлях від народження до загибелі і, вмираючи, перетворюється в цивілізацію, яка означає втрату життєвого руху, припинення органічного розвитку, закостенін­ня. Саме у такий, кінцевий етап, вступив, на думку Шпенглера, захід­ний світ, тобто країни розвинутої капіталістичної економіки.

Коментуючи твір О.Шпенглера “Занепад Європи”, російський філософ М.Бердяєв зазначав, що культурою рухає безкорисне прагнення самореалізації, а цивілізацією - саме користь, матеріальні зацікавлення. Тому цивілізація знищує культуру, веде до втрати нею своїх живильних імпульсів; на місце куль­тури як прагнення до людського самовиявлення на рівні виходу на абсолюти, священне, приходить псевдокультура, заснована на неконтрольованих вибу­хах негативної енергії.

Як же можна оцінити концепцію О.Шпенглера? Скоріше за все, позиція О. Шпенглера є занадто радикаль­ною; реальний зв'язок культури та цивілізації, напевне, значно складніший. Цивілізація, по-перше, може виникнути і виникає лише на ґрунті певних куль­турних досягнень; в цьому сенсі вона дійсно постає майже тотожною культурі. Але й при цьому вона відрізняється від культури як своїми функціями, так і цільо­вим спрямуванням. Не співпадаючи із культурою, цивілізація стає важливим стимулом та соціально-історичною формою розвитку культури. Протисто­яння культури та цивілізації спостерігаються час від часу в історичні періоди, коли, наприклад, стимулюються лише ті напрями розвитку культури, які вигідні можновладцям, деспотам, багатіям та ін., коли розвива­ються переважно культура розкошів та вишуканих втіх. В той же час навіть такі “замовлення” творцям культури не завжди і не обов'язково впливали на куль­туру негативно: інколи це приводило до пошуків та відкриттів нових засобів та напрямів культурного процесу. У свою чергу, і спонтанний розвиток культу­ри не завжди стимулював та підкріплював цивілізаційні процеси; наприклад, ще Платон, накреслюючи проект “ідеальної держави”, відзначав, що мистецт­во інколи розбещує та послаблює людину, робить її бездіяльною.

З позиції концентрації людських зусиль задля досягнення певних соціаль­них цілей культура дійсно далеко не завжди може бути корисною, але, як ми з'ясували, не в тому полягає її сутність. А тому слід визнати, що культура та цивілізація постають двома різни­ми сторонами людського суспільно-історичного буття; їх протисто­яння, але і взаємне стимулювання постає нормальним явищем і одним із джерел розвитку суспільства.

Поняття цивілізації вживається також стосовно особливого істо­ричного - локалізованого в просторі й часі - соціокультурного утво­рення, суб'єктом якого є один або кілька близьких між собою етносів і яке характеризується особливостями суспільної організації, способу життя, культури, менталітету. Так, щодо стародавнього світу можна говорити про єгипетську, ассіро-вавілонську, іудейську, греко-римську (античну, маючи на увазі й відмінності між грецькою та римською), індійську, китайську, японську цивілізації. Пізніше складаються ци­вілізації арабо-ісламська, християнсько-європейська (Західна і Цент­ральна Європа); американська, причому є цивілізаційні відмінності між Північною Америкою (США, Канада) і Латинською — Південною та Центральною Америкою; окремо виді­ляється православно-християнська Східноєвропейська цивілізація (Україна, Росія, Білорусія).

Вчення про якісно відмінні й відокремлені одна від одної цивілі­зації, про їх типи, закономірності виникнення, розвитку і занепад розробляв ряд вчених — історіографіїв і соціологів, зокрема М.Я.Данилевський (концепція культурно-історичних типів), згаданий О.Шпенглер та ін. Особливе визнання здобула в середині XX ст. теорія анг­лійського історика А.Дж.Тойнбі (1889 — 1975 рр.). У своїй праці „До­слідження історії" він представив суспільно-історичний розвиток людства як історії відносно замкнутих своєрідних цивілізацій, кожна з яких проходить стадії виникнення, росту, надлому і розпаду, після чого цивілізація, здебільшого, гине, поступаючись місцем іншій. У першо­му варіанті своєї концепції Тойнбі нарахував в історії людства 21 ци­вілізацію, потім скоротив їх кількість до тринадцяти, ще пізніше - до п'яти (китайська, індійська, ісламська, російська і західна). Поняття цивілізації у вказаному значенні має раціональний зміст і здатне виконувати пізнавальну функцію. Воно не замінює поняття суспільно-економічної формації, а доповнює його, дозволяючи конк­ретніше характеризувати культурно-історичні спільноти людей. Воно не збігається з поняттям національної куль­тури, бо вносить момент узагальнення, типологізації, сприяє виявлен­ню специфічних закономірностей етнокультурного розвитку.

Історія людства і єдина, і багатоманітна. Співвідношення цих моментів змінювалося. Можна сказати, що єдність людства не „дана” як щось готове, визначене й повністю наявне, а „задана”, бо перебуває в процесі становлення й розвитку. „Задана” вона самою спільністю походження людства, загальними, родовими рисами відмінності лю­дини від тварини.

Тенденція зближення народів і культур часто проявлялася в досить суперечливих формах. В епоху Відродження великі географічні відкриття дозволили „оглянути" Землю і стимулювати розвиток „пла­нетарного мислення". Капіталістична експансія — при всіх жорстокостях і мерзенностях колоніалізму — виконувала й цивілізаційну функ­цію. Проте колоніальні імперії, головним завданням яких було поне­волення, експлуатація, гноблення одних народів іншими, все ж не змогли стати формою їх об'єднання та співдружності в результаті чого розпалися.

Це не означало, що пішов процес роздрібненості людства. Вна­слідок дії економічних, політичних та духовних факторів, завдяки су­часним засобам інформації, виникненню й наростанню глобальних (планетарного масштабу) проблем дедалі очевиднішою ставала не­обхідність єдності людства, людської культури й цивілізації, мирного співіснування, співробітництва, взаємодопомоги всіх народів Землі. Проте єдність аж ніяк не усувала відмінностей між націями, народа­ми, національними культурами. В їх якісній різноманітності — багат­ство і життєва сила загальнолюдської цивілізації. Можна бути впевне­ним, що і в найближчому, і у віддаленому майбутньому ця „різно­барвність" культур збережеться.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 590; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.