Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Проблематика, основні напрями філософії релігії




Ф. Вольтер).

ТЕМА 10. ФІЛОСОФІЯ РЕЛІГІЇ

1. Проблематика, основні напрями філософії релігії.

2. Загальні ознаки та основні елементи релігії.

3. Класифікація релігій.

 

“Якби Бога не було,

його слід було б вигадати”

 

Вищим рівнем людського мислення є абстрактно-логічна думка, яка оперує так би мовити, “чистими поняттями”, у тому числі поняттям Абсолюту. Тим часом це поняття, в опануванні якого вбачає свою найвищу мету філософія, має свій безумовний відповідник у релігійній свідомості ‒ поняття Бога. Таким чином, філософія за самою своєю природою виявляється тісно пов’язаною з релігією.

Від початку філософія виникає з релігійно-міфологічного світогляду і надалі постійно співіснує з ним. Тим-то багато питань, на яких зосереджуватиме свою увагу філософія релігії ‒ походження світу, богів, людей тощо, ‒ спершу були предметом міфопоетичної творчості, часткою релігійної мудрості, компонентом культової практики. Але вже за часі в давньої філософії, причому, як західної, так і східної, проблема релігії ‒ її сутності й походження стає предметом уваги мислителів. Проте ідея філософії релігії як самостійної галузі дослідження виникає тільки вепоху середньовіччя з прагнення відокремити суто філософські концепції від богословських схем. Таке бажання знаходимо у знаменитого середньовічного теолога Томи Аквінського (XIII ст.), котрий, як відомо, рішуче розмежовував сфери розуму і віри. Наприклад, істиною розуму є твердження, що Бог існує,

Основні передумови, що зробили можливим оформлення філософії релігії як особливого типу філософствування з’явились тільки в Новий час. До числа найважливіших із цих умов слід віднести притаманний усій європейській культурі цього періоду процес секуляризації, тобто відокремлення релігії від інших сфер ідеологічної і практичної діяльності людини, а також професіоналізації філософії, набуття нею статусу самостійності. Більше того, в у філософії починає переважати таке її саморозуміння, згідно з яким вона є нібито “царицею наук”, яка узагальнює здобутки окремих галузей знань і винаходить на цій основі істину в останній інстанції. Тому жодна сфера буття або діяльності людини не повинна залишатися поза філософським дослідженням.

Поява філософії релігії як спеціальної предметної галузі філософського знання відбувається у XVII‒XVIII ст. завдяки працям філософів Б. Спінози, Д. Юма, П. Гольбаха, найвідоміших речників німецької класичної філософії І. Канта, Г. Гегеля, Л. Фейєрбаха, Ф. Шеллінга, датського мислителя С. К’єркегора, російських релігійних філософів, насамперед В. Соловйова та ін. У цій своїй якості філософія релігії, поруч із онтологією, гносеологією, антропологією, етикою, естетикою, філософією культури тощо, виступає рівноправним компонентом структури філософських знань.

Починаючи з Нового часу, у філософії релігії окреслюються два варіанти її подальшого розвитку:

1) філософське дослідження релігії;

2) філософська теологія.

Тоді ж започатковуються і дві основні форми філософії релігії:

Ø філософське релігієзнавство;

Ø філософська теологія.

Філософське релігієзнавство вивчає релігійне ставлення до дійсності, передусім до Божої реальності.

Філософська теологія (богослов’я) апелює до осмислення основного об’єкта релігії ‒ реальності Бога. Однак обидві форми взаємопов’язані: філософське дослідження релігії не може не стосуватись об’єкта релігії, а філософська теологія завжди передбачає певну концептуалізацію дійсного чи нормативного ставлення людини до Бога.

Філософія релігії вивчає сутність й природу релігії, тлумачить основні ідеї та принципи, на яких вона заснована (основна причина існування світу, можливість безсмертя людської душі, співвідношення душі й тіла).

На відміну від теолога або богослова, філософ не задовольняється поясненням релігії як “віри у вище Начало”, Бога, богів, але намагається відповісти на запитання, які підстави у людському розумі та досвіді вона має. Філософію релігії слід відрізняти також від релігійної філософії. Останню утворюють система поглядів на світ і людину з точки зору присутності у ній Божественного Начала, тоді як перша претендує на виключно раціональне трактування феномена релігії та його прикметних проявів. При цьому виникає різниця між Богом як предметом релігійної віри й Богом як предметом філософських роздумів, “Богом Авраама, Ісаака, Якова” і “богом філософів”.

У межах філософії релігії традиційно виділяють два напрями ‒ апологетика виправдання релігії, захист її необхідності (Г. Лейбніп. В. Соловйов) і філософська критика релігії. Найвідомішим способом філософської апології релігії є вчення філософа-раціоналіста Нового часу Г. Лейбніца про “найкращий із світів”. Найкращим він є утому розумінні, що Бог як Найдосконаліша Істота серед нескінченної кількості можливих світів обрав для творення теж найдосконаліший ‒ той, у якому найбільше розмаїття поєднується із найбільшим порядком. До цієї ж досконалості прагне й людина. Проте через низький рівень самосвідомості вона не завжди може її реалізувати. Саме через це в світі існує зло ‒ як плід людської незграбності, але аж ніяк не Божественного Провидіння.

Форми філософської критики можуть різнитися ‒ пантеїзм (Б Спіноза), деїзм (Дж. Локк, Ф. Вольтер), скептицизм (І. Кант), атеїзм (П. Гольбах, Б. Рассел).

У пантеїзмі Бог ототожнюється зі світом, природою. Його прибічники розглядають Бога не як надприродну особу, а як абсолютний (безособовий) дух, злитий з природою у єдине ціле.

У деїзмі Бог постає безособистісною першопричиною світу, тобто вищим розумом, з діяльністю якого пов’язане творення світу. Але Бог після створення світу не втручається в процеси і явища, що в ньому відбуваються.

Атеїзм як найбільш послідовна критика релігії заперечує існування Бога, потойбічного світу, безсмертя людської душі та інші основоположні принципи релігії. Він стверджує, що релігія вигадана самими людьм и як наслідок їхнього безсилля пе ред силами природи й віддзеркалення певної системи соціальних відносин. Світ же не створений ніким, і одвічно функціонує за своїми власними природними законами, підвладний пізнанню й перетворенню з боку людини, котра спирається лише на власний розум. У західній інтелектуальній традиції прийнято поруч із атеїзмом, як занадто радикальною позицією, ставити агностицизм ‒ твердження про відсутність переконливих доказів, на підставі яких можна дійти висновку ‒ існує Бог чи ні.

Скептики не відкидають релігію так відкрито, як прибічники атеїзму, але піддають сумніву зміст релігійної свідомості. Показовою щодо цього є позиція І. Канта, видатного представника німецької класичної філософії. Він обстоював філософський розгляд релігії “у межах тільки розуму” (саме таку назву мала одна з його праць). Такий підхід, на його думку, покликаний не заперечувати релігію, а знаходити раціональний змісту релігійних віруваннях, аби у такий спосіб створити “розумну релігію”. “Розумна релігія”, у свою чергу, має допомагати людям зрозуміти свої соціальні обов’язки як божественну волю, як безумовну вимогу вести доброчесне життя.

Філософія релігії ‒ сукупність філософських понять, категорій і концепцій, які дають філософське тлумачення релігії. Філософські поняття, категорії і концепції дають змогу теоретично осягнути релігійний феномен.

Проблемне поле філософії релігії утворюють у першу чергу онтологічні питання: проблеми ірраціонально-буттєвих витоків релігійної віри, сутності релігії, відношення людини і Бога, часу і вічності, «ніщо» й абсолюту, богопізнання, доказів буття Бога, існування священного тощо.

Однією з головних рис філософії релігії є її людиномірність, адже будь-яка проблема тут розглядається через відношення “людина ‒ надприродне”. У рамках цього відношення виникають, зокрема, питання сенсу життя, співвідношення Божественного провидіння і свободи волі, священного і профанного, добра і зла тощо.

У сучасній філософії релігії стрижневими є й гносеологічні питання: чи є релігійні міркування та висловлювання знаннями подібно до наукового знання про дійс­ність; якими категоріями можна передати релігійні вірування; чи є релігійні вірування раціональними, що є спільного між наукою і релігією та ін.

У наш час філософія релігії під впливом кризових явищ у самій філософії, звузила предметну сферу дослідження. Домінуюча думка ‒ філософія релігії покликана лише встановлювати, наскільки логічними виглядають ті чи інші релігійні вірування, як слід розуміти мову релігії ‒ буквально чи метафорично, якою мірою релігійні вірування поєднуються з іншими світоглядними системами.

Інтерпретація релігії у філософії релігії залежить від контексту певного філософського напряму ‒ екзистенціалізму, феноменології, філософії життя, герменевтики, позитивізму тощо.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 627; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.