Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Які характерні риси булі притаманні філософії європейського Просвітніцтва? Ідеї, передставники та значення ідей європейського Просвітніцтва




Охарактеризуйте суттєві риси філософської теорії Б. Спінозі. Що озн. Поняття «субстанція», «атрибут», «модус» в онтології Нового годині? У якому значенні смороду вик. У нашу годину?

Філософі Нового годині намагалися вирішувати не лише проблеми пізнання та суспільного життя, а й податі свої міркування у систематизованій формі, звівши їх на надійному фундаменті. Таким фундаментом систематичної філософії голландський філософ Б.Спіноза (1632-1677) вважав вчення про загальні засади світу, тобто – про субстанцію (від лат. “стояти під...”, “бути в основі”).

Субстанція, або бог Спінозі. Займаючи близько однієї сторінки визначення, з яких починається «Етіка», майже повністю містять основу філософських поглядів Спінозі. Пітання про субстанцію є, у основному, питанням буття - ядра метафізики. Субстанція стає одним з центральних метафізичних зрозуміти ще з часів Арістотеля. За Арістотелем все, що існує, насправді є або субстанцією, або формою її прояву; питання «Що таке буття?» рівнозначне питанню «Що таке субстанція?». Таким чином, рішення проблеми субстанції повинне вирити більшість метафізичних проблем. Спіноза стверджує, що «в природі немає нічого окрім субстанції і її прояву», тобто затверджує існування тільки однієї субстанції, яка для свого існування ні в чому іншому, окрім собі, не має споживи. Спіноза пише: «Під субстанцією я розумію ті, що існує саме в собі і представляється саме через собі, тобто ті, представлення чого не потребує представлення іншої речі, з якої воно повинне було б утворитися». Отже існує одна субстанція, яка і є причиною самої собі. Поняття «причина самої собі» (causa sui) - є найважливішим поняттям метафізики Спінозі.

Можна зробити висновок про досконалість субстанції, про тих, що окрім неї нічого досконалішого бути не може. Субстанція - вічна, оскільки «вічність - саме існування», субстанції властива вічність існування (оскільки вона є causa sui - причина самої собі), і вона нескінченна в просторі, оскільки «усяк субстанція необхідно нескінченна». Таким чином існує тільки одна субстанція, яка є Бог. Спіноза пише: «Окрім Бога ніяка субстанція не може ні існувати, ні бути представляною».«Під Богом я розумію істоту нескінченну, тобто субстанцію, що складається з нескінченно багатьох атрибутів, з яких кожен виражає вічну і нескінченну суть». Чим більш субстанція, або Бог, має реальності і буття, тим більше йому властиво атрибутів. Атрібуті ж є проявами субстанції. «Все, що тільки існує, існує у Боові і без Бога нічого не може ні існувати, ні бути тим, що представляється». Отже, з необхідності божественної природи повинна витікати нескінченна безліч мов нескінченно багатьма способами. З цього витікає, що Бог є іманентною причиною всіх мов, а не діючої ззовні силою, отже, він невіддільний від мов, витікаючих з нього. Ця абсолютна необхідність існування співпадає із спінозівським розумінням свободи, тобто залежній від самої собі; ця необхідність абсолютна, оскільки Бог - субстанція дана як причина самої собі, від якої неминуче виникають нескінченно в часі і у просторі нескінченна безліч атрибутів і модусів, створюючих світ.

Атрібуті як прояв субстанції. У Візначеннях «Етіки» Спіноза дає таке трактування атрибуту - це «ті, що розум представляє в субстанції як ті, що становить її суть». Субстанція (Бог), будучи нескінченним, виражається і проявляє свою суть в нескінченній безлічі форм і образів, або атрибутів. Оськільки атрибути є формою прояву субстанції, то їх незліченна кількість вичерпує суть субстанції, оскільки мі не можемо уявити собі, що є атрибути і ще щось. Кожній з атрибутів (проявів) виражаючи нескінченність божественної субстанції, повинний сприйматися сам по собі інакше кажучи, один без допомоги іншого, але не як ті, що існує саме в собі і саме по собі.

Спіноза добрі показавши, що Бог, або субстанція, розглядається цілісно з атрибутами і субстанцію неможливо розглядати окремо від атрибутів, а атрибути окремо від субстанції, бо атрибути є лише суть Бога, тобто його прояви.

Спіноза стверджує, що, не дивлячись на існування незліченної безлічі атрибутів, нам відомі тільки два: «мислення» і «протяжність» - саме ці дві створені субстанції, визнані Декартом, Спіноза зводить до атрибутів. Якщо у Декарта протяжність і мислення - атрибути двох самостійних субстанцій, взаємодія між якими [у людині] встановлюється Богом, то у Спінозі це два атрибути однієї субстанції - Бога. Атрібуті абсолютно незалежні, тобто не можуть впливати один на одного. Чому ж з незліченної кількості атрибутів нам відомі лише два? Мабуть, це відбувається тому, що мі можемо сприймати світ за допомогою цих двох атрибутів.

Протяжність складає одну з властивостей (атрибутів) нескінченної субстанції, тому що без цієї властивості не можна мислити собі жодної кінцевої речі. Воно є визначальною ознакою тіла. Протяжність сама по собі неподільна, подільність - «видимість» кінцевих мов. Вслід за Декартом Спіноза заперечує і існування пустоти.

Проте субстанцію (Бога) Спіноза не зводить лише до протяжності - їй властивий ще [як мінімум] один атрибут - мислення. Терміном «мислення» Спіноза позначає весь зміст [людської] свідомості, у тому числі і власне розум, тобто здібність до логічних висновків. Неськінченній розум оголошується Спінозою одним з нескінченних модусів.

Не створюючи привілеїв «мисленню», можна прославити земне і обожнювати його. Спіноза дає класичне формулювання цього положення: «Порядок і зв'язок ідей ті ж, що порядок і зв'язок мов», тобто це один і тій самий «божественний» порядок. Насправді, якщо протяжність є атрибутом Бога, то протяжна реальність має божественну природу. Бог - є протяжність, але не можна побудувати зворотну фразу, а можна лише сказати, що протяжність - є атрибут Бога, тому як Спіноза розглядає їх у своїй єдності. Це зовсім не означає, що бог має фізичне тіло, а тільки, що він «протяжний». Дійсно, тіло не атрибут, а кінцевий модус просторовості як атрибуту, модус, який прославляє світ і поміщає його в нову теоретичну позицію, тому що він структурно прикріплений до божественного атрибуту.

Модуси - стани субстанції. Спіноза дає наступне визначення: «Під модусом я розумію стан субстанції, тобто щось, що міститься в іншому, через яку і представляється». Модуси витікають з атрибутів і є визначеннями атрибутів

У структурі субстанції Спінозі можна побачити різні модуси, одні з них - нескінченні модуси інші - кінцеві модуси, також є складні модуси. Проте Спіноза не переходити безпосередньо від нескінченних атрибутів до кінцевих модусів, а вводити нескінченні модуси, які знаходяться посередині між атрибутами, нескінченними за своєю природою і кінцевими модусами. Напріклад, нескінченний модус нескінченного атрибуту мислення - нескінченний розум і нескінченна воля, кінцевим модусом атрибуту мислення є ідея. Неськінченні модуси нескінченного атрибуту протяжності - рух і стан спокою, кінцевий модус атрибуту протяжності - рух певного предмету. Неськінченнім модусом є також світ як сукупність, який хоча і змінюється в деталях, але в цілому залишається тим же самим.

Неськінченне породжує тільки нескінченне, а кінцеве породжене кінцевим, неможливо вивести з нескінченного модусу кінцевий модус. Проте, яким же чином в рамках нескінченної божественної субстанції нескінченні атрибути перетворяться в кінцеві модуси, як народжується кінцеве Спіноза залишає без пояснення. Для Спінозі всяке визначення є запереченням і абсолютна субстанція, абсолютно позитивна істота, така, що не підлягає визначенню, тобто запереченню. Отже, у Спінозі, як і у Декарта, виникає дуалізм, в даному випадку - це відношення кінцевого і нескінченного. Світ кінцевих модусів і одиничних мов існує відособлено від нескінченної божественної субстанції з її нескінченними атрибутами, тобто причинний ланцюг кінцевих модусів складає окремий світ і ніякого підпорядкування нескінченного над кінцевим немає. Що ж можна сказати про складні модуси? Віявляється, що людина і є складний модус. Спіноза трактує людину як єдність душі і тіла. Людіна - не субстанція, не атрибут, він складається з певних модифікацій атрибуту Бога. Інакше кажучи, з модусів мислення - ідей і модусів протяжності - тіла, утворюється предмет розуму, тобто ще один вид модусів - складний модус. Душа або розум людини - це ідея або пізнання тіла.

Отже, мі бачимо, що існуюча субстанція пояснює все різноманіття явищ природи (у тому числі і людину). Вона є єдиною реальністю, кінцеві ж речі - лише її стани або модифікації. Будь-яка річ - одиничний прояв субстанції, «ті, що існує у іншому і виявляється через інше».

Один з найважливіших показників глибини і життєвості філософського навчання - його вплив на мислителів подальших поколінь і, тим більше, століть, а також полеміка з ним мислителів і історичних діячів, що оспорюють і спростовують ці ідеї. При розгляді навчання Спінозі в цьому аспекті воно виступає як одна з цікавих сторінок в історії філософії. Після смерті Спінозі його навчання породило різні течії. Напріклад, в XVII-XVIII ст. його вчення про єдину субстанцію, як заподій самої собі, зіграло велику роль в становленні матеріалістичної думання в Європі.

 

Новім часом прийнято називати XVII в., а наступне століття — XVIII — отримав в історії назву століття Освіті. Новій година характеризується перш за все науковою революцією в природознавстві і математиці. У дослідженнях природи учені все частіше удаються до експериментального методу. На його базі Галілей відкриває закони кінематики, а Ньютон — закони динаміки. Французький філософ Рене Декарт створює аналітичну геометрію і формулює закони заломлення світла і закон збереження імпульсу у механіці.

Лейбніц і Ньютон незалежно один від одного вводять поняття нескінченне малої величини і на його основі розробляють диференціальне і інтегральне числення. І це лише частина відкриттів, зроблених в новий годині




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 464; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.