Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Софійний характер




Двовір’я

Паулінізм

Патріотична концепція

Універсалізм

1. Толерантне відношення до релігійних центрів, щодо Заходу і Сходу.

Проповідниками теорії християнського універсалізму були Іларіон, Клим Смолятич.

2. Схрещення здобутків східного варіанту християнства з західним. Від Візантії запозичили: матеріальну допомогу, що сприяло виробленню власного обряду, в основу якого покладено східний, грецький обряд.

Були відкинуті візантійські ідеї теократії і цезарепапізму. Від заходу запозичили певні елементи обрядів. Прийняли кирило-мефодіївську спадщину.

Євангелізм зорієнтований на традицію в ранньому християнстві, яка пов’язувалася з діяльністю апостола Павла. Ця традиція визнає:

- всі люди рівні перед Богом;

- Бог є творець не поодиноких людей, а народів;

- кожен християнин несе відповідальність за вчинки всього народу;

Основні її засади були розроблені Іларіоном і обгрунтовані у творі “Слово про Закон і Благодать”. Провідною ідеєю “Слова…” є утвердження патріотизму, любові до Вітчизни. Іларіон розробляє власну патріотичну концепцію, яка будується на таких умовах:

- побороти цезарепапізм;

- побудувати відношення між церквою і державою таким чином, щоб церква була незалежною від світської влади;

- ідея неподільної церкви;

- єдність і рівність всіх людей у Христі.

Оскільки тривалий час християнство існувало поряд з язичництвом, то це породило своєрідний релігійний феномен – двовір’я. Воно виражалося у перенесенні особливостей, функцій язичницьких богів на Ісуса Христа, у наданні язичницькій побутовій звичаєвості християнської символіки, поєднанні свят. Цей термін вперше застосував Феодосій Печерський (ХІст.)

Теоретики київського християнства наголошували на софійному аспекті релігійності.

Доречно зауважити, що релігійність українського народу має свою специфіку.

Ця релігійність являла собою внутрішню, інтуїтивну, містичну забарвленість, що приводила світосприйняття в систему цінностей, а не до комплексу логічних понять.

Така природа релігійності має своє пояснення.

Пригадаймо, що український народ за психологічних типом відноситься до інтроверсійного.

Інтроверсія – це повернення суб’єкту до себе, у світ внутрішніх переживань. Увага зосереджується переважно на фактах і проблемах внутрішнього характеру.

Об’єктивне суб’єктивізується. Українець – це інтровертивна людина з сильним відчуттям власного “Я”.

Крім того, “кордоцентричність” як ментальна риса українського народу посилює суб’єктивне, почуттєво-духовне життя. Таким чином, ця релігійність в силу свого особливого характеру формує таку релігію і розуміння її, як це вимагають психологічні чинники.

Софійний підхід у релігійності асоціювався з постійним потягом до мудрості.

Софійний аспект релігійності передбачає:

– співвідношення Бога і людини;

– орієнтація на людину як “міру всіх речей”;

– спілкування з Богом, яке має діалогічний характер;

– процес пізнання Бога пов’язується з обожненням людини;

– віру як духовний шлях до Бога.

Софійна традиція релігійності, що була розроблена ще у дохристиянський період (Сократ, Парменід, Платон) формує специфічне уявлення і сприйняття Бога.

Збагнути існування Верховного єства (Бога) можна шляхом його об’явлення, які містяться у тому, що Бог творив, говорив, діяв. Розглянемо різні форми об’явлення.

1) Об’явлення як творіння.

Цей шлях лежить через природу з усією її складністю і закономірністю. Природа є частиною його об’явлення. У Біблії читаємо: “Небеса оповідають славу Божу і діло рук його проголошує твердь небес” (Пс. 19,1). Таке об’явлення називається “загальним” або “природним”. Це справа творіння.

2) “Окреме” об’явлення пов’язується з тим, що воно було дане тільки одному народові ізраїльському, через окремо вибраних посланців: пророків у Старому і апостолів у Новому Завіті.

Біблія це об’явлення пояснює і висловлює виразом “Бог говорив”, “Бог казав”.

3) Об’явлення через Христа

Людина влаштована так, що постійно має спрагу до пізнання. Звісно існують певні методи, за якими вона отримує певні знання: емпіричний, науковий, експериментальний. Наукове пізнання досягається обсерваційно та експериментами. Воно діє на підставі фактів. Але коли досліджуємо ділянку віри, першим нашим висновком буде відсутність будь-яких фактів. Бога не можна ані побачити, ані відчути. Та Бог постановив промовити в такий спосіб: прибрав собі тіло, в якому можна було його побачити в образі Ісуса Христа.

Зверніть увагу на процес богопізнання.

Цей процес богопізнання має свою особливість. Першою спробою богопізнання здійснюється через “обожнення” людини. Про це говориться ще в Біблії: “І створив Бог людину по образу і подобію своєму”. Такою часткою божественного у людини є душа. Чим більше людина пізнає своє внутрішнє, свою душу, тим самим вона прилучається до божественного, поступово пізнаючи Бога у собі. Другий шлях передбачає предметніше пояснення.

Бог є трансцендентним, на чуттєвому рівні він виявляє себе як символ, знак, як те, що сприймається органами чуття. Цими символами, знаками виступає слово. Тобто, через Боже слово людина, прилучається до Бога, пізнаючи його. Підтвердження цьому ми знаходимо у Євангелії від Іоанна: «Споконвічно було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово».

 


Тема: «Українське православ’я»

Мета заняття: засвоїти, що Українська православна церква має багатолітню історію. Довести необхідність існування УАПЦ як осередку у збереженні українських православних традицій.

Ключові поняття: автокефалія, Київська митрополія, Московська православна церква, Всеукраїнська православна рада екзархат.

Знати: визначні події, які стають початком незалежності УПЦ; особливості української православної церкви

Вміти: розпізнавати ознаки руської православної церкви і української православної церкви; довести роль української церкви в національному відродженні українського народу

Розуміти: чому УАПЦ стала на заваді тоталітарного режиму; яку роль відіграла УАПЦ в національній свідомості українства?

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 399; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.