КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Завдання для самостійного логічного опрацювання. I. Давньогрецька класична філософія:
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ I. Давньогрецька класична філософія: – особливості та причини формування класичного періоду античної філософії; – антропологізм античної філософії; – суть вчення школи софістів. Горгій; – теза Протагора «людина – міра всіх речей» як вияв суб’єктивізму та релятивізму. II. Філософське вчення Сократа: – основні ідеї філософії Сократа і їх значення для сучасності; – сутність методу «сократичного діалогу»; – «етичний раціоналізм» Сократа; – в чому полягає протистояння Сократа софістиці? – політичні уподобання Сократа; Із наведеного уривку першоджерел (див. «Самостійна робота» завд. № 2) з’ясуйте: • чому самопізнання є основою моральної поведінки за Сократом? III. Об’єктивно-ідеалістична філософія Платона: – теоретичні джерела ідеалізму Платона. Ідеї яких філософів визначили його ідеалізм? – онтологічна проблема; – «теорія ідей» Платона. В чому він погоджується з елеатами, а в чому протирічить Демокріту? – космогонія Платона; – проблема пізнання Платона; – вчення про душу; – теорія держави за Платоном. Використовуючи працю Платона «Держава» (див. «Самостійна робота» завд. №3), з’ясуйте: • що таке «ідеальна держава»? • яку соціальну структуру має суспільство? • які форми державного правління нараховує Платон, як характеризує їх? • які форми державного правління є позитивні, а які негативні? • якій моделі держави віддає перевагу Платон? • на які аспекти виховання звертає увагу Платон? IV. Філософія Аристотеля: З запропонованої цитати (див. «Самостійна робота» завд. № 7) прокоментуйте: • в чому проявилася критика «теорії ідей» Платона? Де мав рацію Аристотель?
На основі праці Аристотеля «Метафізика» (див. «Самостійна робота» завд. № 4) з’ясуйте: • на які галузі Аристотель ділить філософію? • як вирішує проблему буття Аристотель? • що він розуміє під «сутністю»? Яке з понять активне і первинне, а яке пасивне? • які 4 причини існування речей виділяє Аристотель? – вчення Аристотеля про категорії; – теологія та телеологія Аристотеля; – в чому проявилися матеріалістичні та ідеалістичні погляди Аристотеля? – вчення про людину і суспільство; етичні погляди Аристотеля; – закони формальної логіки, що визначив Аристотель.
Завдання 1. З допомогою словника дайте визначення категоріям: субстанція, кількість, якість, відношення, час, положення, дія, пасивність, ідея, річ, анамнез, телеологія, мімезис, категорія.
Завдання 2. Робота з першоджерелом. Із уривку першоджерел з’ясуйте, чому самопізнання стає основою моральної поведінки, за Сократом? «…Чи помітив ти напис на храмі: «Пізнай самого себе?» …А хіба не є очевидним, продовжував Сократ, що знання про себе дає людям багато благ, а заблудження відносно себе – дуже багато нещасть. Хто знає себе, той знає, що для нього корисно, і чітко розуміє, що він може, а чого не може. Займаючись тим, що знає, він задовільняє свої потреби і живе щасливо, а коли не береться за те, чого не знає, не робить помилок і уникає нещасть.
Завдання 3. Робота з першоджерелом. З конспекту твору Платона «Держава» дайте відповідь на питання: - що таке «ідеальна держава»? - яку соціальну структуру має суспільство? - які форми державного правління нараховує Платон, як характеризує їх. - які форми державного правління є позитивні, а які негативні? - якій моделі держави віддає перевагу Платон; - на які аспекти виховання звертає увагу Платон; «Держава» (або «Про справедливість») складається з 10 книг. Це діалог, в якому беруть участь Сократ, Кефал, Главкон, Адімант, Полемарх.
Спочатку мова йде про справедливість, яка є основою ідеальної держави. Справедливість, за Платоном, полягає в тому, щоб кожний громадянин зміг займатися тим, що найбільше відповідає його натурі. Тобто, кожен має діяти відповідно до своєї сутності. Таку державу Платон називає «ідеальною державою». Ідеальним устроєм є той, де інтереси кожного громадянина співпадають з інтересами суспільства в цілому. Суспільство в «ідеальній державі», за Платоном, поділяється на три стани: перший – філософи, або правителі, другий – стражі (воїни), третій – землероби і ремісники. Державна влада має належати добірним філософам-аристократам. Стражі – це «наймані наглядачі». Вони становлять державний апарат насильства і пригнічення для підтримки панування аристократів-рабовласників. Землероби і ремісники виробляють все необхідне для держави. Платон нараховує кілька форм державного правління: монархія, аристократія, тимократія, олігархія, демократія, тиранія. Найправильнішою і найрозумнішою він вважає монархію та аристократію. Інші форми є відхиленням від ідеальної держави. Аристократія – це правління кращих за згодою народу. Володарює й управляє той, хто має славу мужнього і мудрого. Громадянам третього стану (землеробам і ремісникам) дозволялося мати приватну власність, гроші, торгувати на ринках тощо. Геніально передбачивши значення розподілу праці в економічному житті суспільства, Платон разом із тим виступав за обмеження господарської діяльності й збереження аграрно замкнутої, «самодостатньої» держави. Виродження аристократії мудрих, за Платоном, зумовлює затвердження приватної власності й обернення в рабство вільних землеробів з третього стану. Так виникає така форма державного правління, як тимократія, тобто, панування найсильніших воїнів. Держава з тимократичним правлінням буде вічно воювати. Наступна форма державного устрою – олігархія – з’являється внаслідок нагромадження багатства у приватних осіб. Цей устрій ґрунтується на майновому цензі. Владу захоплює група багатих, тоді як бідняки не беруть участі в правлінні. Олігархічна держава, що роздирається ворожістю багатіїв і бідняків, буде постійно воювати сама із собою.
На зміну олігархії приходить демократія. Перемога бідних веде до встановлення демократії – влади народу. Тут панують сваволя і безособове правління. Нарешті, надмірна свобода перетворюється у свою протилежність – надмірне рабство. Встановлюється тиранія – найгірша форма держави. Влада тиранів тримається на віроломстві й насильстві. Головною причиною зміни всіх форм державного правління Платон вважав існування людських натур. Платон був прибічником, співцем рабовласницької аристократії. Він виступав проти демократії взагалі, а проти афінської демократії – особливо. Вся державна влада, на думку Платона, має знаходитися в руках рабовласницької аристократії, щоб вона могла силою тримати народ у покорі.
Завдання 4. Робота з першоджерелом. З конспекту твору Аристотеля «Метафізика» дайте відповідь на питання: - на які галузі Аристотель ділить філософію? - як вирішує проблему буття Аристотель? - що він розуміє під «сутністю»? Яке з них активне і первинне, а яке пасивне? - які 4 причини існування речей виділяє Аристотель? Філософію Аристотель ділить на три галузі: 1. Теоретичну – про буття, називаючи її «першою філософією», наукою про перші причини та начала. Метою її є знання заради знання. 2. Практичну – про діяльність людини. Метою практичної філософії є знання заради діяльності. 3. Поетичну або творчу, метою якої є знання заради творчості. Теоретичну філософію Аристотель називає також «метафізикою» і основні її положення висвітлює в основній своїй філософській праці «Метафізика». У часи Аристотеля такого терміну не було. Його застосував систематизатор творів Аристотеля – Андронік Родоський. Під такою назвою він об’єднав групу трактатів Аристотеля, що були написані «після фізики». «Метафізика» складається з 14 книг. Аристотель піддає критиці вчення Платона про ідеї, зокрема, про відділення ідеї-сутності від чуттєво сприйнятої речі. Тут він висвітлює своє тлумачення, питання про співвідношення в бутті загального й одиничного. За Аристотелем, одиничне – це те, що існує лише «де-небудь» і «тепер», воно сприймається чуттями. Загальне – це те, що існує в будь-якому місці («скрізь») і в будь-який час («завжди») і проявляється за певних умов в одиничному. Воно є предметом науки і пізнається розумом. Загальне існує лише в одиничному і пізнається лише через чуттєво-сприйнятливе одиничне.
Для розуміння всього існуючого слід виділити, на думку Аристотеля, чотири причини існування речей. 1. Матеріальна причина або матерія. Тобто те, з чого виникають речі. Такими, наприклад, є мідь для статуї, срібло для чаші, глина для горщика. 2. Формальна причина або форма. Кожна річ є оформленою матерією. Форма становить «сутність» буття. Вона перетворює пасивну матерію і робить річ саме цією річчю. Поняття форми в Аристотеля як начала речей близьке до платонівського поняття ідей як моделі речей. 3. Рушійна причина. Це – джерело, звідки бере початок рух. Так, людина, що дала пораду, є причиною, і батько є причиною дитини. 4. Кінцева причина або мета. Кінцеву причину Аристотель розуміє як «те, заради чого» відбуваються всі природні явища, всі зміни. Кожне явище природи немовби має в собі первісну внутрішню мету свого розвитку (ентелехію). Наприклад, здоров’я – мета прогулянки. Завдяки сумісній дії всіх чотирьох причин й існують речі, що містять свої начала в самих собі. Свої роздуми Аристотель ілюструє таким порівнянням: архітектор, що будує будинок, і саме мистецтво архітектора – це рушійна причина; план – це форма; будівельний матеріал – матерія; закінчений будинок – мета. Аристотель розглядає матерію і форму в їх єдності, взаємозв’язку, розвиває думку про розвиток природних явищ як про оформлення матерії. При цьому форма – активна, матерія – пасивна. Матерія – лише можливе буття речі, форма надає речам їх дійсне буття. Сутністю буття речі, за Аристотелем, є її форма. Отже, форму він ототожнює з суттю речі. Форма – це не якість, не кількість, а те, що становить сутність речі, без чого її немає. Форму ніхто не творить і не виробляє. Вона вічна і незмінна. Матерія, на думку Аристотеля, вічна, пасивна, нежива. Вона є чистою можливістю, а форма – реалізація цієї можливості. Форма робить матерію дійсністю, тобто, втіленням у конкретну річ. Життя, за Аристотелем, є прагненням матерії до оформлення, до прояву закладеної в ній ідеї руху та сили. Життя Всесвіту також є прагненням проявити закладену в нього форму. Вихідним моментом будь-якого життєвого процесу є поштовх (імпульс), який річ отримує із зовнішнього світу. Цей поштовх надає рух силам, що закладені в цій речі. Первинний імпульс, який привів у рух весь світ, виходив від творчого розуму («нус»), який називає Аристотель по-різному: «мислення мислення», «чисте мислення», «актуальність», «принцип будь-якого руху», «божество». Подальший процес, який становить світоустрій, створюється природним шляхом як закономірність причин та наслідків. Без руху не існує ні часу, ні простору, ні матерії, як і взагалі не існує світу та життя. Життя та світ – це рух. Джерелом руху є нерухоме, а рушійним началом є Бог. Рух, за Аристотелем, є перехід чого-небудь із можливості в дійсність. Він виокремлює такі роди (види) руху: 1) якісний, або зміни; 2) кількісний – збільшення і зменшення; 3) переміщення – просторовий рух. До них приєднується четвертий рід, що зводиться до перших двох – виникнення і знищення.
Завдання 5. Прокоментуйте і дайте відповідь на вислови античних філософів: 1) «Філософ повинен володіти пізнанням начал і причин сутностей» (Аристотель). Який сенс вкладався філософом у поняття «начала» та «причин» сутностей. Що вперше ним розглядалося як першоначало всього сущого? 2) «Здивування є початком філософії» (Платон) Чому здивування сприяло появі філософії? 3) «Пізнай самого себе» (Сократ) У чому сенс цього виразу?
Завдання 6. Про що йдеться у вислові Аристотеля «Не сам субстрат викликає свою зміну»? Які погляди відстоює автор, відмовляючи матерії в русі (саморусі)? Завдання 7. Обргунтуйте з уривку критику «теорії про ідеї» Аристотеля. «…слід, очевидно, вважати неможливим, щоб окремо один від одного існували сутність і те, сутністю чого вона є; як можуть через те ідеї, якщо вони сутність речей, існувати окремо від них».
Завдання для контролю і самоконтролю:
1. Чи може об’єктивний ідеалізм визнавати існування матеріального світу? 2. Які закони формальної логіки визначив Аристотель? 3. Що було головним пунктом розходження між Платоном і його учнем Аристотелем? 4. Чому Платона називають професійним філософом і мудрецем? 5. Яке значення має категорія Блага в філософії Платона? 6. Як пов’язані у філософії Платона вчення про душу і соціальна структура суспільства? 7. У чому Платон бачить сенс людини? 8. У чому зміст критики Аристотеля «теорії ідей» Платона? 9. Як співвідносяться форма і матерія у філософії Аристотеля? 10. Аристотелівське поняття ентелехії. 11. В чому мета і сенс людського життя за Аристотелем?
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:
1. Герасимчук А.А., Тимошенко З.І. Курс лекцій з філософії: Навчальний посібник. – К., 1999. – С.21-38. 2. Історія філософії: Підручник/Ярошовець В.І., Бичко І.В. – К., 2002. – С.53-94. 3. Козовик І. Історія філософії. – Івано-Франківськ, 1999. – С.50-100. 4. Ларіонова В.К. Історія етичних учень. Посібник.- Івано-Франківськ, 2004. – С.58-74. 5. Петрушенко В.Л. Філософія: Курс лекцій. – Львів, 2001. – С.54-70. 6. Предмет і проблематика філософії: Навчальний посібник /За ред. М.А. Скринника, З.Є. Скринник. Львів, 2001. – С.54-65. 7. Причепій Є.М. Філософія: Посібник для студентів. – К., 2001. – С.56-74. 8. Татаркевич В. Історія філософії. – Львів, 1997. – Т.1.
ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА:
1. Антология мировой философии. – М., 1969. – Т. 1 – Кн. І. 2. Аристотель. Метафизика. – М., 1991. 3. Асмус В.Ф. Античная философия. – М., 1978. 4. Кондзьолка В.В. Нариси історії античної філософії. – Львів, 1993. 5. Чанышев А.Н. – Философия древнего мира: Учебн. для вузов. – М., 1999.
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 512; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |