Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Регуляція дії думкою




Всяка думка, взята окремо від предмета, фіксує пізнане і засвоєне, стає розумною - дійовою, - коли працює регулятором: а) дій розумових і психомоторних; б) вчинків, створюючи моральні чи матеріальні цінності; в) механічної роботи і творчості.

Думка і її смисл розвиваються, матеріалізуючись у предметах і явищах, створених людиною, і набувають функцій: 1) смислу; б) власти-


востей мети, в) засобу діяльності, тобто перетворюються у цілеспрямований акт, а людина розумно діє, творить.

Думка - це продукт розв'язаної задачі; відображення ходів мислення у просторі невідомого; схема минулих дій з образом, почуттями і з предметом. Отже, думка - це:

1) інформаційна структура дії, яка її охоплює своїм змістом;

2) енергетична структура дії, яка відображає стан гармонійності,
пропорції, ритму, які притаманні розв'язанню задачі;

3) схема і майбутньої дії, її прогностична модель.

Де виникає думка? У тому ж самому місці, де зароджуються образ і почуття, - на межі відомого і невідомого, безпосередньо у системі "живий її рух - предмет". У тому місці, де пізнавальні почуття фіксують невпорядкованість системи; естетичні - наявність елементів дисгармонійного; а моральні почуття - засікають і оцінюють дію - виконану і майбутню - за критеріями "добро - зло".

Для успішного використовування змісту понять - системи суджень про дію, виражену дискурсивно-логічними засобами - текстом, потрібно зробити ряд перетворень наукового знання. Завдяки цьому перетворенню воно впровадиться в дію, туди, звідки воно вичерпане науковими методами дослідження.

Перетворення думок, що започатковані у науковому понятті - дискурсивно-логічному відображенні на регулятор дій і вчинків людини забезпечується - послідовним перекладом:

1) змісту поняття - системи суджень на логічну схему дії над
предметом;

2) логічну схему - в значеннєву структуру рухів думки, почуттів
та уяви;

3) значеннєву структуру її рухів - в образ предмета дії;

4) образ предмета у матеріальну конструкцію майбутніх пізна
вальних, моральних або естетичних дій;

5) реалізація образу як наміру зробити так, а не інакше.

У цьому процесі перетворення поняття на чуттєво-інтуїтивний регулятор дії виявляється діяльна сторона розуму людини. Разом з цим процесом, за умови спеціально заданої задачі здійснюється і створення або уточнення дискурсивно-логічних конструкцій свідомості. Воно здійснюється за такою схемою:

1) із змісту чуттєвого відображення

2) викристалізовується образ предмета дії,


 




3) смислова схема предмета дій утворюється з синтезу образа дії і
її мети як образу бажаного майбутнього;

4) узагальнення чуттєво-інтуїтивних регуляторів утворює логічну
схему предмета дії - систему суджень;

5) поняття дії утворюється згортанням системи суджень, що відо
бражають сутність предмета дії.

Отже, психічне відображення - це регулятор у двосторонньому процесі формування змісту чуттєво-інтуїтивного відображення, і зворотний - утілення психічного факту в енергію і структури рухів. Треба думати, що прогрес можливий за умови активізації, як значеннєвої переробки перцепції, глибинних психічних явищ, так і створення образу-символу за законами будови і функцій психічних явищ.

Описування чуттєво-інтуїтивного та дискурсивно-логічного відображення - це розшифровування, "перекладання" мовою науки вилучену для аналізу первинну інформацію - почування людини предметної сторони її дій. Таке відображення продуктів активності людини обов'язково несе у собі всі теоретичні моменти, що розкриваються в дії. Опис завжди здійснюється системно, інакше він стане вільним від гіпотез і теоретичних елементів, тобто перетвориться на звичайне оповідання про події, що спостерігалися, - безстороннім текстом.

Повернемося до психомоторної дії людини.

Талановита людина розв'язує задачі оригінально, геній - найскладніші проблеми - просто.

Як людина створює думки з відчуттів, як відображає ходи думки в лабіринтах розв'язування задачі? А перетворює матеріал почувань на

думку так:

1) одягає свою думку - розв'язану задачу - в одежу слова або зні
має з неї шапку-невидимку, щоб думка стала видимою і відчутною,

зрозумілою;

2) знаходить аналог думки, завдяки чому думка не лише відобра
жає свій шлях, а й стає дієвою - наприклад, клубком ниток Аріадни,
який врятував життя Персею;

3) пропонує і технологію користування думками - так само, як
радив Дедал: розмотуй клубок, ідучи до Мінотавра, а зворотний шлях
покаже та сама нитка-думка.

Ось чому кожна людина може користуватися чужими думками.

Думка зароджується у двох зустрічних процесах, які вплетені в

живу тканину рухів з предметом. Тут мова йде лише про один тип пси-


хомоторних дій, творчих дій (підтримуючі і руйнівні дії до цього не мають ніякого стосунку).

Отже, у дії з предметом змінюється той, хто діє, - людина, і те, над чим вона діє - предмет, що змінює форму або властивості.

Виходить, людина одночасно розв'язує дві відносно самостійні задачі: 1) створення предмета, 2) зворотний вплив створюваного предмета на її творця.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 369; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.