КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Синтез засобів творчостіПраця-гра-учіння і праця-учіння-гра - формули життєдіяльності дорослих. Учіння-гра-праця і учіння-праця-гра - формули навчання і виховання в середній та вищій школі. Гра-учіння-праця і гра-праця-учіння - формули виховання і розвитку дошкільників. У цих формулах містяться умови для розвитку уміння правильно жити і зберігати творчий потенціал у будь-якому віці. Синтез гри, учіння і праці в єдину цілісність не лише набуває актуальності в освітній системі, а й вимагає певних перебудов у свідомості кожної людини незалежно від віку. Тепер розглянемо, в чому полягає сутність єдності і розбіжностей функцій гри, учіння та праці. Без перебільшення можна сказати, що процеси учіння ближчі, ніж інші елементи активності, до праці. Учіння і праця спрямовані на виробництво певного бажаного продукту, який існує спочатку у формі ■ образу уяви. У процесі праці бажаний продукт може бути готовим у найближчий час. Продукт навчання (щоправда, він не усвідомлюється конкретно: закінчити школу, здобути освіту, захистити дисертацію тощо) виробляється в процесі, який триває багато років. Та й сам процес вироблення продукту мало відчутний сам по собі, людина це відчуває лише у вигляді оцінок, які не завжди забарвлені позитивними почуттями. Тому людина часто втрачає справжні мотиви навчання. Процеси мотивації учіння та праці не збігаються: вони вимагають від людини вольового напруження, прояву граничних духовних і психомоторних сил. Отже, людина вважає свою мету нескінченно далекою і тому живе день до вечора, тижнями, чвертями, канікулами. Поряд з учнем живуть приречені на працю дорослі, які з головою поринули в єдиний процес виробництва: працюють і щодня стверджують себе її наслідками, кількістю виконаної роботи. Заради праці, заробітку дорослі обмежують себе у всьому, переживають втому, надриваючи сили, - і з нетерпінням чекають вихідного дня, відпустки. З'єднання функцій декількох засобів - дії-гри, дії-учіння, дії-пра-ці в одну неподільну цілісність у людини не є самоціллю. Продукти синтезу поповнюють (а в тих, хто був пригноблений монотонною або конгломератною роботою в навчанні) і відновлюють дійові властивості механізмів психіки. Тепер настала черга розглянути єдність і розбіжності гри, учіння та праці - елементів активності людини. Аби розібратися в цьому, намітимо шляхи компенсації недоліків одних і з'ясуємо достоїнства засобів розвитку психіки, зробимо спробу знайти спосіб гармонізації життя людини. Учіння ближче за сутністю до процесу праці. Ось чому їх і ототожнили. Учіння і праця спрямовані на виробництво певного продукту: праця - в кінці робочого дня, а учіння - систематичне виконання дій, продукти яких можуть з'явитися через багато років, колись, у майбутньому. Чому синтез стосується і розвитку механізму творчості? Гармонія засобів розвитку породжує гармонію механізмів психіки. Гра, учіння, праця, об'єднуючись у деяку інтегральну цілісність, набувають разом з цим можливостей взаємодоповнення, підсилення і навіть компенсації недоліків кожного. Цього доводити не треба: існують люди, які живуть почуттями - одним із механізмів творчості - і не враховують доводів мислення; дехто живе продуктами мислення і уяви - двома механізмами - і нехтує активністю третього; багато людей живуть мисленням і ігнорують оцінки подій, які даються почуттями. Можливий і такий стан: енергопотенціал, домінуючий над всіма складовими механізмів психіки, примушує людину шукати і застосовувати себе всупереч моральним почуттям: сила є - розуму не треба. Формула: ціле містить у собі дещо більше, ніж сума частин, з яких воно створене, - істина, яку залишили нам стародавні греки, повинна працювати всюди. Душа людини (психе) і її свідомість - поліфонічні, бо людина здатна сприймати і відтворювати діями багатоголосся світу в одночасному поєднанні рівноправних мелодій життя. Отож, чим більша багатозвучність світу, в якому живе спочатку дитина або отрок, тим більш поліфонічною стає душа дорослого. Вона і створює це "дещо", яке приводить до руху механізм творчості. А щоб це "дещо" запрацювало, треба упорядкувати життя передусім у школі, яке забезпечило б розвиток рівноправних мелодій дій - творчих здібностей людини. Нами виділено три види активності людини. Монотонна активність (і навчання) нагадує спів без супроводу: звучить одна чи майже одна мелодія-дія. Одна мелодія дій із багатьох, на яку прирікали, наприклад, дитину - батьки, а учня - школа. Двоїчна активність, або поєднання двох, але не в природній пропорції засобів, - більш прогресивна: вона охоплює не одну вузеньку ділянку спектру життя, а більш широкий діапазон інтересів, здібностей і дій. Поліфонічна активність - природна - приємна і дитині, і учневі, і дорослому: вона благозвучна, бо заснована на одночасному поєднанні і розвитку системи рівноправних мелодій, які утворюються суто людськими видами потреб. Це багатоголосся, впливаючи на механізм творчості, примушує працювати всі його складові разом: мислення, почуття і уяву, психомоторику і енергопотенціал. Оптимальний розвиток механізмів психіки забезпечує лише органічне поєднання, яке розвивається дією-грою, дією-учінням, дією-пра-Цею. Розмаїття поєднань видів дій у навчальному процесі сприяє роз- иткові механізму творчості людини. Може бути величезна кількість сполучень, що ведуть людину до певного профілю особистості. Ми вже вели мову про 15 сполучень. Взагалі ж допустимих сполучень видів дій, працюючих видів, як неподільної цілісності, - що дають змогу розвивати творчі здібності, - величезна кількість. Чому? Кожна дія-елемент, забезпечуючи позитивні продукти, може існувати лише в деякому діапазоні. Поки ці дії в оптимальному режимі, вони можуть компенсувати недоліки одна одної. Але як тільки один із видів праці вийде за межі допустимого - стан домінування зникне - цілісність руйнується: мотиви і цілі праці, задачі, які вони породжують, стають неадекватними потребам. Що відбувається з людиною? Вона втрачає бажання діяти, мотиви і цілі знецінюються. Чому? Бо задачі створюються ситуаціями в праці - зустріччю з невідомим, а не діяльністю. Людина при цьому втрачає джерела енергії і інформації, які живлять механізми психіки, дають наснагу, насолоду життям. Наведена схема дає уявлення про можливості, започатковані в сутності людської праці, уявлення про можливий зміст потреб, що вмотивовують активність людини. Як же здійснювати синтез видів активності з урахуванням вікових можливостей людини? 1. Навчальний матеріал слід збагатити змістом, спроможним по 2. Треба розбудовувати сценарій кожного виду активності таким 3. Слід враховувати психічний стан людини і чергувати "наванта Яким чином це здійснювати в умовах навчання? - Використовувати типи уроку, побудованого з дотриманням пропорції видів активності і образу навчальних дій. Зокрема занять: 1) учіння (мислення і пам'ять) - праця (почуття і мислення) - гра 2) учіння - гра - праця; 3) праця - учіння - гра; 4) праця - гра - учіння; 5) гра - учіння - праця; 6) гра - праця - учіння. - Пропорційно навантажувати механізми психіки, що є головною умовою її розвитку: 1) елементи гри - породження яскравих образів уяви і почуттів; 2) учіння - створення розумового напруження, яке тренує мис 3) праця - процес створення цінностей (у собі - здібностей, для Пропорційна активність людини (її гармонія, скріплення, струнка узгодженість гри, учіння і праці) можлива тоді, коли її елементи спільномірні і пропорційно розвинуті - перебувають в оптимальному стані. Отож, виходячи з уявлень про природу активності людини, доходимо таких висновків: 1) кожна дія - розумова або психомоторна - має будову і виконує 2) система дій є засобом вибіркового впливу на складові механіз 3) синтезом дій - гри, учіння та праці - можна успішно долати
Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 362; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |