Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Закони пам'яті та факти із її дослідження




Уявлення пам’яті

Уявлення – відчуттєвий образ предмета, що на даний момент не діє на органи чуття, але діяв у минулому.

Своєю наочністю і конкретністю уявлення подібні до образів, які виник, ають у безпосередньому сприйманні. У деяких людей уявлення за яскравістю та стійкістю наближаються довгих. «Коли я викликаю в пам'яті пред­мети, які я бачив, то вони з'являються моєму погляду та­кими самими, як вони є насправді, з їх лініями, формами, кольором, запахом, звуками; я задихаюсь від запа­ху...», – стверджував французький письменник Е. 3оля.

Найбільшої яскравості уявлення досягають, ноли вони пов'язані з особливостями таланту людини, спра­вою її життя. У художників – це зорові уявления, у композиторів – слухові тощо. Так, Моцарт навіть най­складніший музичний твір міг схопити в думці одним поглядом, як прекрасну картину або красиву людину. Завдяки яскравим слуховим уявленням, внутрішньому слуху Бетховен, будучи глухим, створював велику музику. Французькому художнику К. Лорену досить було певний час роздивитися ландшафт, щоб, повернув­шись до майстерні, з пам'яті писати прекрасні пейзажі. Ці феноменальні приклади не спростовують тверджен­ня, що уявлення поступаються сприйманням за яскра­вістю, стійкістю, повнотою.

 

1. Порівняно нескладні події в житті, але такі, що справляють сильне враження на людину, можуть запам'ятовуватися відразу міцно і надовго.

2. Більш складні, але менш цікаві події (емоційно нейтральні) не запам'ятовуються надовго, тобто запам'ятовуються гірше емоційно значущих.

3. При пильній увазі до події достатнім буває її одноразове переживання, щоб потім точно відтворити по пам'яті її основні моменти.

4. Людина може об'єктивно правильно відтворювати події, але не усвідомлювати цього і, навпаки, може помилятися, але бути впевненою, що відтворює їх правильно. Між точністю не завжди існує однозначний зв'язок.

5. При запам'ятовуванні довгого ряду краще всього по пам'яті відтворюються його початок і кінець ("Ефект краю").

6. Незакінчені дії запам'ятовуються краще заверше-них (ефект Зейгарник).

7. Забування особливо інтенсивно відбувається безпосередньо після заучування. Процес забування протікає нерівномірно – спочатку швидко, а потім все повільніше. Найбільше забування відбувається у перші хвилини після пред’явлення інформації. Це так званий закон забування Г.Еббінгауза, вченого,який відкрив, щопротягом 1 години забувається 60% інформації, а через 6 днів залишається менше ніж 20%.

8. Кращому процесу запам'ятовування та відтворення сприяє підвищена концентрація і зосередженість уваги на інформації.

9. Повторення раз за разом одного й того ж матеріалу при його заучуванні є менш продуктивним для запам'ятовування, ніж розподіл повторень протягом певного часу.

10. Посилення уваги до матеріалу, що запам'ятовується, може зменшити кількість повторень. Відсутність достатньої уваги не може бути компенсованою за рахунок збільшення кількості повторень.

11. Те, чим людина особливо цікавиться, запам'ятовується без будь яких зусиль.

12. Одиничні, дивовижні, незвичайні враження запам'ятовуються краще, ніж звичні, банальні.

13. Будь-яке нове враження не залишається в пам'яті ізольованим, воно вступає в асоціативний зв'язок з іншими враженнями.

14. Пам'ять людини пов'язана з її індивідуальністю. Патологічні зміни в особистості завжди супроводжуються порушенням пам'яті.

15. Для асоціативного зв'язку вражень та їх подальшого відтворення важливим є те, чи складають вони логічно пов'язане ціле, чи являють собою розрізнені елементи.

16. Чинником, що прискорює процес забування, е негативний вплив діяльності, який слідує за заучуванням. Це явище одержало назву ретроактивного гальмування. Ретроактивне гальмування виявляється чіткіше в тих випадках, коли діяльність слідує без перерви або наступна діяльність подібна до попередньої, а також якщо наступна діяльність складніша за попередню. Фізіологічною засадою ретроактивного гальмування в останньому випадку є негативна індукція: складніша діяльність загальмувала легшу. Про вказану закономірність слід пам'ятати під час організації навчальної діяльності, дотримуючись перерв у заняттях, чергуючи предмети так, щоб між ними були значні відмінності.

Мнемотехніка– мис­тецтво запам'ятовувати – система різних способів, що полегшують цей процес і збільшують обсяг пам'яті




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 602; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.