Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Християнський тип кульутри




Рококо

· Рококо - реверсований стиль щодо бароко, що в другій половині 18 століття дійшов (з Франції і Австрії) в Україну — до Києва, Львова, а звідси у 1760 — 1770-их pp. Творчим рушієм доби рококо у всіх ділянках культури було еспрі («esprit») на противагу чуттєвості («sensibilité») бароко чи рації («raison») класицизму. Стиль рококо створений для жінки й пристосований до її смаків і примх. Майже головним словом доби рококо було слово «примха» (каприз). У мистецтві визначається легкими, нервовими, ніжними та химерними формами («грайливе» рококо). Він виявився насамперед у розплануванні і декорації інтер'єру (палаців, церков, костьолів). В добу рококо скульптура (переважно поліхромна) стала істотною частиною архітектурної композиції, а орнамент (зокрема у різьбі) набрав форм мушлі («rocaille»). У добу рококо широко розвинулося мист. ремесло — ткацтво, ювелірство, порцеляна, меблі, гобелени. Живопис доби рококо Вважають, що живопис стилю рококо зародився у Франції. Кращі зразки живопису рококо дали Франція і Італія. Скульптори доби рококо Доба рококо має своїх видатних майстрів і серед скульпторів, хоча їх значно менше ніж живописців. Цікава школа скульпторів доби рококо склалася в Празі (Матьяш Бернард Браун та ін.) і Львові(Пінзель і його школа).

96. Роль Великих географічних відкриттів у пізнанні Заходом сходу

Величезну роль у цьому прориві зіграли Великі географічні відкриття. Головні з них: У 1456 році португальські кораблі досягли Зеленого мису, а в 1486 р. експедиція Б. Діаша обігнула Африканський континент з півдня, минувши мис Доброї Надії. Освоюючи узбережжя Африки, португальці одночасно посилали кораблі у відкритий океан, на захід і південний захід. У результаті на картах з'явилися невідомі раніше Азорські острови й острови Мадейра. У 1492 р. здійснилася велика подія - Х. Колумб, італієць, що переїхав в Іспанію, у пошуках шляху в Індію перетнув Атлантичний океан і відкрив новий континент - Америку. У 1498 р. іспанський мандрівник Васко і Гама, обігнув Африку, успішно провів свої кораблі до берегів Індії. З XVI ст. європейці проникають у Китай і Японію, країни про які раніше в Європі мали дуже туманне уявлення. З 1510 р. починається завоювання Америки. У XVII ст. була відкрита Австралія. Змінилося уявлення про форму землі: кругосвітня подорож португальця Ф. Магеллана (1519-1522) підтвердила догадку про те, що вона має форму кулі. Межі світу ніби розсунулися. Торгові шляхи тепер пролягли через океани, связуючи між собою континенти. Так завдяки Великим географічним відкриттям почалася перша фаза створення глобальної цивілізації.

97. Самобутність давньоіндійської культури

Індійська культура посідає одне з почесних місць в історії світової культури. Вона відзначено грандіозними досягненнями протягом більш ніж трьохтисячолітньої розвитку. Поряд з довговічністю, їй властиво творче сприйняття достоїнств іноземних культур, не на шкоду своїм власним фундаментальним цінностям. Перші центри культури в Індії існували вже в III і II тисячоліттях до н.е. - Це Хараппа (нині у західному Пакистані) і Мохенд-жо-Даро біля р.. Інд. Високого рівня розвитку досягли ремесла, образотворче мистецтво (пам'ятники його й сьогодні нас вражають своєю вишуканістю), з'явилася писемність, досі не розшифрована.
У цілому ця культура не відрізнялася особливими художніми досягненнями. Безсумнівно, вона мала літературою, релігійними епічними поемами, на кшталт шумерських і вавилонських, але вони назавжди для нас втрачені. Архітектура носила суворо утилітарний характер, ніде при розкопках не знайдено слідів монументальної скульптури і живопису. Проте високого досконалості досягло мистецтво у сфері малих форм - гравюри на печатках, статуетки

98. Середньовічна наука

Зрушення в науці й техніці Заходу почалися трохи пізніше, ніж на Сході — з кінця XI ст. Розвиток промисловості й підвищення загального культурного рівня загострили потребу в підготовці фахівців. Виникли світські школи, а в XIII столітті було створено перші університети в Болоньї, Парижі, Падуї, Неаполі, Оксфорді. У XIV ст. університети було відкрито в Пізі, Павії, Кракові, Відні, Гейдельберзі, Феррарі й інших містах. Вищими за рангом факультетами в більшості університетів були богословський, медичний і юридичний, нижчим — факультет мистецтва. Панувала схоластика. Вона грунтувалася на догмах християнської церкви й відрізнялася абстрактними, часто зовсім безплідними й безпредметними міркуваннями. відбувався розвиток природничих наук, зокрема механіки. до складу механіки входили текстильна справа, виготовлення зброї, полювання, мореплавання, землеробство й т.п. —

99. Середньовічне образотворче мистецтво

В образотворчому мистецтві Середньовічної Європи панує кілька напрямків. Глибинні процеси становлення національної свідомості в Європі кінця ХVІІІ – початку ХІХ століття відкрили народам цього регіону їхнє величне минуле, пробуджували цікавість до Середньовіччя та його культури. Образотворче мистецтво Європи часів Середньовіччя (ІХ-ХІІІ століть) спирається на підґрунтя, що утворилося за тисячоліття від кінця V до початку ХІV століття. Звернення до джерел не надто давнього минулого стало поштовхом формування й розвитку у європейському мистецтві романтизму. За романтичною концепцією основний художній стиль Середньовіччя – готика – мав змогу постійно розвиватися завдяки своїй принциповій внутрішній незавершеності. Крім того у мистецтві цього часу існував ще один стиль – романський. В цілому слід відзначити, що середньовічне мистецтво Європи мало своєрідний характер, який відзначався суперечливістю. З його глибин виросло блискуче образотворче мистецтво доби Відродження. Воно залишило прекрасні пам’ятки у містах, також як Флоренція, Брюссель, Париж, Лубен і встало взірцем світового мистецтва.

100. Середньовічний театр

Театр займав помітне місце у повсякденному побуті середньовічної людини, так що серед фігур середньовічних мешканців є не тільки фігура лицаря,купця, ченця, селянина, а й фігура актора – забавника та блазня. середньовічний актор був невід’ємною частиною суспільства; він розважав і на подвір’ї замка лицаря, і на міській площі, і, навіть, у стінах монастиря. Без актора не відбувалося жодної важливої події чи то ярмарок, чи свято, чи то коронація, чи то приїзд іноземних гостей. Окрім світського театру існував і театр духовний – його породила утилітарна потреба богослужіння: люди вже не розуміли латину, вона була недоступна народу, тому слова богослужіння не просто вимовлялися, але вони тут же й інсценувалися. Цей яскравий театр еволюціонував, він вийшов з церкви на паперть, а потім і на соборну площу, відмовившись при цьому від латини та перейшовши на загально доступну мову натовпу. Такий жанр театрального виступу на великих площах отримав назву містерія. Містерія була видовищем дуже барвистим: Моісей доторкався жезлом до скелі, і з неї починала бити вода; у епізоді створення світу на сцену виводили всіляких тварин — корів, овець, коней; пекельна пащека, біля якої стрибали і кривлялися біси, вивергала справжнє полум'я. Умовність і натуралізм змішувалися в містерії так само химерно, як піднесений пафос і грубе блазенство.

101. Співвідношення понять «світова» та «національна» культура

Визначається певна типологія культури відповідно до її носіїв. Залежно від цього необхідно виділити світову і національну культури. Світова культура – це синтез кращих досягнень усіх національних культур різних народів, що населяють нашу планету.

Національна культура уособлює надбання культур різних соціальних верств і прошарків населення кожного суспільства. Своєрідність національної культури, її неповторність і оригінальність виявляються як у духовній (мова, література, музика, живопис, релігія), так і в матеріальній (традиції виробництва, праці, ведення господарства) сферах життя і діяльності народу. Так, зокрема, виділяють національні культури – українську, російську, французьку та ін. Кожен народ, створюючи власну національну культуру, тим самим робить внесок у світову культуру, здійснюючи за її допомогою зв'язок з навколишньою природою та іншими народами. В результаті такого спілкування відбувається взаємне культурне збагачення. І як наслідок – різні культури розвиваються, ускладнюються, стають набагато різноманітнішими. Світова культура – феномен глобальний. Національна культура є частково і джерелом світової культури, одночасно витікаючи з неї. Без глобальної культури не може бути регіональної, самобутньої національної і навпаки. Світовій культурі властивий інтегральний процес. Національні ж мають диференційований характер У відповідності з носіями виділяють також культуру соціальних суб’єктів (міську, сільську, професійну, молодіжну).

102. Становлення інформаційної цивілізації


Інформаційна цивілізація - це природний результат розвитку інформаційних та інтеграційних процесів у світі, що свідчить про зростання рівня організації людського суспільства як об'єктивної історичної закономірності. Основними рисами інформаційної цивілізації є феномен її самоорганізації, вектор її нелінійного розвитку та механізм формування синергетичної картини світу. Все це накопичується у зв'язку з швидким розвитком інформаційно-комп'ютерної революції та нових технологій.
Інформаційне суспільство в світовій соціології представлено як історико-соціологічна генералізація, як соціально-інженерний проект, технічний ідеал і як комплексна програма розвитку провідних країн світу.Необхідною передумовою реалізації національних інтересів України є повноцінне її входження у світовий інформаційний простір. Динамічне його формування, глобалізація, постійне зростання відкритості комунікаційних і комп'ютерних мереж, швидкий розвиток інформаційних технологій, продуктів і послуг створюють принципово нові можливості для економічної співпраці, обміну інформацією, духовними цінностями, взаємного культурного збагачення. Глобальний процес зміни носіїв інформації і форм інформаційного обміну, викликаний поширенням сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій, стає фундаментальним фактором, що кардинально змінює соціально-економічну, політичну і культурну ситуацію в суспільстві.

103. Становлення української кульутри ХІІІ-ХV ст.

Європейський спалах Відродження дав поштовх розвиткові гуманістичної думки в Україні. Носіями нових ідей стали Юрій Дрогобич, Павло Русин із Кросна, Лукаш із Нового Міста, Станіслав Оріховський та ін. Зокрема Станіслав Оріховський одним перших серед представників європейської політичної думки заперечив божественне походження влади та держави, категорично висловився проти підпорядкування світської влади духовній, обстоював невтручання церкви в державні справи. Значні зміни в XIII-XV ст. відбулися у сфері правової культури. Українські землі втратили свою самостійність, тому особливістю їхнього суспільного життя стало співіснування правових систем різного характеру та походження. Головними документами, що регулювали правові відносини, стали Литовські Статути: Старий (1529), Волинський (1566), Новий (1588), в основу яких було покладено традиційні норми місцевого звичаєвого і писаного (Руська Правда) права. Крім того у багатьох містах діяло Магдебурзьке право, а в сільській місцевості західних земель – Волоське право. Певні зворушення і в побутовій культурі українських земель. Розширення панського землеволодіння, послання влади феодала логічно привело до зміни обличчя тогочасного села. Хати будувались обабіч дорого. За кожною хатою були розташовані загуменки, тобто довгі вузькі смуги землі, що належали господарю хати. У період XIII-XV ст. в народний побут входять годинник, горілка, вогнепальна зброя та інші винаходи. Розвивається фольклор. Народна творчість звертається до оспівування традицій Київської Русі. В цілому переважає обрядова поезія (русальні, купальські, обжинкові пісні). Література. Поряд з вже традиційними юридично-діловим та літописним стилями, перекладною літературою розвиваються полемічний стиль (Г.Смотрицький, І.Вишенський, С.Зізаній), виникає українське віршування (Г.Смотрицький, Д.Наливайко).

104.Стилі як загальні мистецькі форми в історії кульутри

Зазвичай поняття напрям, перебіг і стиль є синонімами класифікації різних мистецьких епох. іноді поняття стиль може означати будь-яке окреме явище в мистецькому напрямку або течії. У західній художній культурі перші два значні напрями відрізняються в епосі середньовіччя. 1-Перший напрямок романське мистецтво (10-12вв.) Поняття "романський" походить від слова "римський", в архітектурі культових будівель романська епоха запозичила основоположні принципи цивільної архітектури. Романське мистецтво відрізнялося простотою, величністю. 2-Другий напрямок-Готичне мистецтво. Поняття готика походить від поняття варварський. Готичне мистецтво відрізнялося своєю піднесеністю, готичним соборам було притаманне прагнення вгору і характерний багатий зовнішній і внутрішній декорум. Готичне мистецтво відрізнялося містичним характером, багатим і складним символічним поруч. Зовнішня система стін, велику площу стіни займали вікна, дрібна деталізація. 3-Третій напрям - Епоха відродження яка характеризується гуманістичними і антропоцентрическими тенденціями зумовила пріоритет чуттєвого начала. Душевно природне в людській культурі стало домінуючим принципом. Епоха Відродження не створила будь-якого виділяється і характерного для всього культурного простору Західної Європи мистецького спрямування. 4-Першим з напрямків після Відродження стало борокко (скромний) воно відрізнялося химерністю стилю, містицизмом. Однак на відміну від Готичного стилю мало не стільки сокральним, скільки світського характеру і користувалася досягненнями мистецтва відродження. Головний прояв-Палацово-паркова архітектура. 5 - Класицизм спирався на зразки римської художньої культури. Для нього характерна гармонія, домірність у творах мистецтва, чітка ієрархія жанрів. Класицизм протиставляв чуттєвості, змінити, мужності. У драматичних творах класицизм зумовив закон триєдності, який означав єдність часу, місця, дії. 6 - Романтизм. Романтичне мистецтво заперечувало класицизм звинувачуючи його у штучності художніх законів і методів. Воно мало на меті звільнити горизонти творчості від чого б то не було обмежує творче натхнення. Романтизм відрізняло - всечеловечность, універсальність. У той же час він відрізнявся прагненням глибше проникнути в епохи минулого, пізнати давні спадщини. 7-реалізм-характерне прагнення до правдивого відображення реальної дійсності в якому підкреслюється передусім соціальний зміст. Реалістичне мистецтво розкривало людину як істоту певне соціальними процесами. 8 - Натуралізм. Завдання-Розкриття різних прихованих потайних сторін людського життя. 9 - Модернізм-загальне позначення худ. Тенденцій, шкіл, течій, діяльність окремих майстрів 20 ст. поривають з традиціями мистецтва і вважають формальний експеримент основою свого творчого методу. Поява пов'язана з кризою культури 20 ст. і з технічним прогресом. Основна тема-самотність і розгубленість людини у світі натовпу. У рамках виділяють безліч течій а) Фавизм-відсутність гармонії б) експресіонізм в) Сюрреалізм
г) Абстракціонізм (відволікання) виділяють геометричний і експресивний e) Оп-Арт - створити ефект використання оптичних коштів.

105. Структурно-антропологічна ситуація Леві-Строса

Антропологічна, або функціональна, концепція культури представлена в працях видатного англійського етнографа і соціолога Б.К. Малиновського (1884—1942), французького етнолога і соціолога К. Леві-Строса (1908—1991), американського етнографа А. Кребера (1876—1960) та багатьох інших. Сутність цієї концепції полягає в тому, що виникнення й розвиток культури пов'язується з потребами людства. Б.К. Малиновський потреби, що обумовили виникнення культури, ділить на первинні, похідні та інтегративні. Первинні потреби спрямовані на продовження роду і забезпечення його життєдіяльності, їм відповідає розвиток знань, освіти, житлових умов. Похідні потреби спрямовані на виготовлення і вдосконалення знарядь праці. Їм відповідає розвиток економіки і культури господарювання. Інтегративні потреби проявляються в необхідності згуртування і об'єднання людей, в потребі авторитету. Задоволенню цих потреб відповідає політична організація суспільства. Відмінність між культурами обумовлена різними способами задоволення потреб. На основі обробки великого етнографічного матеріалу Б.К. Малиновський сформулював основні принципи функціонального аналізу культури. По-перше, кожна культура, як функціональна єдність суспільства, є цілісною. По-друге, кожний тип цивілізації, кожна традиція чи звичай (або вірування) виконують важливу для культури функцію. По-третє, кожний елемент культури є незамінним, оскільки він забезпечує цілісність культури. Культура в інтерпретації вченого постає як складне утворення, повна система взаємозв'язаних та взаємообумовлених соціальних інститутів, що задовольняють біологічні і власне культурні потреби людей. Відсутність рівноваги між соціальними інститутами приводить до руйнування культури як цілісного організму. Вагомий вклад у розвиток антропологічної концепції вніс відомий французький вчений К. Леві-Строс, застосувавши теорію інформатики і методи структурної лінгвістики. Основну увагу він приділив вивченню процесу виділення людини з природи і переходу її до культури. Тому об'єктом його дослідження стала культура первісного суспільства. Вчений розвиває принцип ієрархії культурних систем, розкриває ізоморфний характер зв'язку між ними і робить висновок, що людська культура є цілісним утворенням. Леві-Строс відстоює ідею європоцентризму і доводить необхідність відновлення єдності чуттєвого і раціонального начал культури, що втратила західна цивілізація. Вчений намагається зблизити гуманітарні науки, в центрі уваги яких вивчення людини, і природничі науки, що досліджують закономірності природи. Такий підхід дозволяв йому більш предметно дослідити особливості культури даної цивілізації, розкрити її роль у взаємозв'язку людини і природи.

106. Теорія виховання Дж. Локка

Джон Локк (1632-1704) відомий як творець класичного сенсуалізму, творець трактату "Досвід про людський розум".Локку першому вдалося довести, що мислення загального грунтується на чуттєвому сприйнятті сущого та сутності, що знання загального та істина побудовані на досвіді. Сенсуалізм у теорії пізнання Локка тісно пов'язаний з методологічним емпіризмом: він визнає роль розуму, однак обмежує його значення. Функція розуму полягає, за Локком, в комбінуванні емпірично створених суджень. Він заперечує існування "вроджених ідей" і стверджує поняття "рефлексу". Продуктивним методом створення наукових знань визнається індуктивний метод Декарта. Душа людини (мислення), на думку Локка, позбавлена вроджених ідеальних структур, ідей, понять, принципів. Він проголошує душу "чистим аркушем", на який лише досвід накладає свої письмена. Локк запропонував поділ якостей на первинні та вторинні, уявлення про які виникають на підставі зовнішнього досвіду. Первинні якості виникають через вплив на наші органи чуття об'єктів з різноманітними властивостями. Вони свідчать про різноманітність світу. Такими визнаються просторові властивості, маса, рух тощо. Уявлення про вторинні якості виникають внаслідок різноманітності наших органів чуттів: смак, колір, запах, звук тощо. Ці властивості існують лише для нашої свідомості, наших почуттів. Проблему вирізнення первинних і вторинних якостей Локк визнає як найважливіша для філософії, науки, бо якщо перші е реальними сутностями світу, то другі — лише номінальними, а люди часто не бачуть різниці між ними і приписують дійсності такі властивості, яких реально не існує. Вплив Локка на світову філософську думку визначається тим, що після нього філософія, відокремлена від здорового глузду, який спирається на дані чуттів, визнається схоластичною і не вартою уваги.

107. Україна за науковими критеріями Шейніса

відомий дослідник В. Шейніс запропонував три критерії зіставлення західних і східних культур:
1. Становище індивіда в групі й суспільстві в цілому, що визначається рівнем індивідуалізації, чи навпаки, включення людини в соціальну ланку.
2. Перевага світської або релігійної орієнтації в панівному світогляді.
3. Ставлення до традицій і новаторства, що виражається в настанові на зміну або на консервацію наявних структур.
Варто зауважити, що хоча територіально Захід охоплює Європу та Північну Америку, Схід — країни Центральної, Південно-Східної Азії, Близького та Далекого Сходу, Північної Африки, однак, з точки зору поділу сучасного світу на культурні регіони, Схід – це, перш за все, арабомусульманський культурний регіон, протистояння якого із Заходом в наш час призводить до однієї із глобальних проблем сучасності: проблеми війни і миру та світового тероризму. Історична мінливість кордонів між культурними регіонами (арабська експансія на заході Європи, англійська колонізація окремих регіонів Азії, приєднання Закавказзя до Росії, ісламізація півночі Африки тощо) не дає змоги стверджувати абсолютність геокультурного протиставлення Заходу і Сходу.
Дихотомія Заходу і Сходу скоріше позначає систему смислових координат культурного цілого, характеризує ціннісну топологію світової культури, яка з особливою силою проявляється в культурах, що існують на межі, перехресті цих ціннісно-смислових полюсів, зокрема, це має місце в культурі Росії та України. Тут східні й західні культурні елементи не тільки інтегруються, але й утворюють суперечну цілісність самої культури, виступають фактором її динамічного розвитку. Це викликало до життя ідею так званого євроазійства, як винятковості соціокультурного досвіду, його випадіння з антиномії Захід - Схід, його світової унікальності. Насправді феномен євроазійства становить зразок діалогу культур, їхньої зустрічі, їхньої інтерпретації одна одною, їхнього заперечення і одночасної єдності.

108. Українська культура між Заходом та Сходом

Входження України у контекст інформаційного суспільства з притаманною йому тенденцією до глобалізації загострює необхідність здійснення цивілізованого співробітництва – діалогу – різноманітних історико-культурних, етнічних, конфесійних традицій у межах однієї держави.

Взаємовиключні поняття «Схід» і «Захід» ввійшли в обіг ще за кілька століть до того, як Україна прилучилася до цивілізованого світу. В літературі, оминаючи Гомера, ці поняття уперше зустрічаємо в Геродота, що описував конфлікт між греками (Заходом) і персами (Сходом).

перший вплив візантійського «Сходу» прийшов до України з півдня — як із самої візантійської столиці, так і через візантинізовані Балкани.

 

 

109. Українська кульутра радянського періоду

20-30-і формування радянської системи народної освіти. Обов’язкова 7-річна освіта. У 1939 85% населення писемні. Обов’язкові державні програми освіти, підручників. Школа ділиться на початкову, середню спеціальну, вищу. Потреби індустріалізації сприяли згортанню вивчення гуманітарних наук. Формування нової інтелігенції. Основну роль у цьому процесі зіграли вищі та середньо-спеціальні навчальні заклади. У 1920р. в Україні ліквідовані університети, а на їхній базі утворено інститути народної освіти та інші вузи, кількість яких невпинно зростала. Література: неоромантизм – В.Сосюра, В.Блакитний. Г.Михайличенко, В.Чумак. Футуризм – М.Семенко. Символізм – О.Кобилянська, Д.Загул, М.Терещенко. Неокласицизм – М.Зеров, М.Рильський, М.Драй-Хмара, Ю.Клен. Літературні організації – 1923 «Гарт» (В.Сосюра, В.Блакитний, П.Тичина, О.Довженко). Пізніше «гартівці» стали основоположниками ВАПЛІТЕ на чолі з М.Хвильвим та ВУСПП. Спілка селянських письменників «Плуг». 1921 – асоціація панфутуристів. 1926-1930 «Авангард», 1923-1924 «Аспис». Театр: Державний театр на чолі з П.Саксаганським, Державний драматичний театр на чолі з О.Загаровим та В.Кривецьким, Молодий театр (з 1922 «Березіль») під керівництвом Л.Курбаса. Актори О.Добровольська, Г.Юра, Н.Ужвій. 1926 – Одеська кінофабрика, 1928 – київська кінофабрика. Мистецтво. Художники: О.Богомазов, М.Бойчук, К.Гвоздик, В.Меллер, В.Медляр. – авангардизм. Архітектори: Д.Дяченко, П.Альошин, В.Троценко – конструктивізм. 1921 – Всеукр. Академія наук. Наука: зварювання металу – Є.Патон, генетика – М.Холодний, А.Сапегін. 40-50-і «Ждановщина». Боротьба проти націоналізму. Критика А.Ахматової, М.Зощенка. Після 1947р. коли КП(б)У очолив Л.Каганович постанови про помилки і незадовільну роботу Інституту історії України АН УРСР. Критики С.Білоусова, М.Петровського, М.Супруненк та ін. Тотальний ідеологічний контроль. Нищівна критика укр. генетики. Критика опери К.Данькевича «Богдан Хмельницький». 60-70-і Дисидентський рух. І.Гель, І.Дзюба, В.Романюк, В.Чорновіл, Стус.Б.Горинь, М.Осадчий, М.Озерний, І.Світличний. 80-і Перебудова.

110. Українське бароко

Українське бароко — архітектурний стиль, який зародився та існував в Україні протягом XVII—XVIII віків. Українське бароко могутньо і найбільше відбилося в церковній архітектурі, значно менше в гравюрі і живописі. На сюжети стінописів впливала гравюра, а не навпаки. Архітектура відігравала домінуючу роль і залишила найбільшу кількість характерних зразків стилю в різних регіонах. Дещо менше було зразків в скульптурі, тісно пов'язаній з храмовим будівництвом і різьбленням вівтарів. Яскравим зразком скульптури бароко була творчість Пінзеля та скульпторів його школи у Львові. На Лівобережній Україні своє почесне місце зайняла не скульптура, а різблені вівтарі (бароковий вівтар Софії Київської, вівтар в церкві міста Глухів тощо). Українське бароко як архітектурний стиль, почав формуватися на Україні в 17 столітті. Як і бароко західноєвропейських країн, українське бароко мало два сильних джерела — бароко з Риму (визначного центра барокової стилістики взагалі) і архітектури доби маньєризму.. Церкви Збереглися безліч зразків українського бароко, включаючи ансамбль Києво-Печерської Лаври, Софійського собору, Видубецького та Михайлівського золотоверхого монастиря у Києві, Покровський собор у Харкові, Церква св. Андрія у Києві, Троїцький собор у Чернігові, собор Полтави та ін. Найкращими зразками живопису бароко є церковні розписи в Троїцькому соборі Києво-Печерської Лаври.

 

111. Феномен «маскульту»

Масовою культурою називається сукупність явищ культуру ХХ століття, а так само деякі особливості виробництва культурних цінностей у зазначену епоху. Вони розраховані на масове тиражування і споживання культурних цінностей. Масове виробництво при цьому розвивається за аналогією з поточно-конвеєрної індустрією. Масова культура міфологізує людську свідомість. Масова культура зумовлює відмову від раціонального початку у свідомості. Спочатку масова культура формувалася у сфері дозвілля і розваг. Її метою мало б бути зняття напруги і стресу у людини індустріального і постіндустріального суспільства. Але в міру розвитку масової культури її основним завданням стає стимулювання споживчої свідомості у реципієнтів (глядачів, слухачів, читачів), що в свою чергу формує особливий тип - пасивного не критичного сприйняття цієї культури у людини. Це створює особистість, яка легко піддається маніпулюванню. Сформована масою культурою свідомість різноманітне у своїх проявах. Воно відрізняється консервативністю інертністю, обмеженістю. Воно не може і не прагне охопити процеси у всій їх складності, взаємодії та розвитку. Масова культура більшою мірою орієнтується не на реалістичні образи, а на штучно створювані стереотипи. Масова культура в художній творчості виконує специфічні соціальні функції. Серед них головною є ілюзорно-компенсаторна: прилучення людини до світу ілюзорного досвіду і нездійсненних мрій, у поєднанні з відкритою або прихованою пропагандою панівного способу життя формує конформізм. У рамках масової культури створюються спрощені «версії життя», які зводять соціальне зло до психологічних або моральним чинникам. Існує ряд сфер або елементів культури, які відіграють визначальну роль у процесі розвитку культури, до них відносяться: релігія, мораль, наука і техніка, мистецтво та ін..

112. Філософія Б. Паскаля, Р. Декарта

Наукову революцію XVII-го століття як правило пов'язують з низкою методологічних робіт Ф. Бекона, Р. Декарта, Г. Галілея. Раціоналістична дедукція Р. Декарта, індуктивний емпіризм Ф. Бекона відомі нам, як найбільш "чисті", класичні зразки думки. Вони не могли існувати на самоті: сучасники сперечалися з їхнім автором, намагалися перекроїти методи під свої потреби, багато хто приходив до аналогічних висновків незалежно. У Франції, разом з поширенням картезіанства, робилися спроби створення альтернативних алгоритмів міркувань. П. Гассенді критикує Р. Декарта за відмову використовувати відомості, отримані дослідним шляхом, за штучне заниження кількості знань, які приймаються у якості достовірних - це була критика з позицій емпіризму. Однак, робота Б. Паскаля "Про геометричному розумі" суперечить основним установкам картезіанства вже з позицій раціоналізму. У "малих школах" Пор Рояль викладалася ще одна версія раціоналістичної філософії, схожа, але й відмінна від декартової. У науці того періоду тисячі неясних моментів, що перешкоджають самому її існуванню, - а Р. Декарт вимагає відмовитися від пізнання "темної матерії" (друге правило для керівництва розуму). Мало хто достовірно відомі факти не включені в загальну картину світу - чому відбувається те чи інше природні явища часом незрозуміло. Раціоналістичне міркування легко почати, але чим далі рухатися в поясненні природних явищ - тим важче утримувати його несуперечливість. Історія картезіанства показує, що фізичні гіпотези, висунуті його прихильниками, кілька десятиліть були на вістрі розвитку науки, а потім почали поступатися позиціями корпускулярним теоріям. Міркування, не підкріплені систематичної експериментальної діяльність, показали себе порівняно обмеженим інструментом пізнання світу. До середини XVIII-го століття вихрові гіпотези почали зникати з наукового вжитку.
За якими ж параметрами, у чому розрізняються методології Б. Паскаля і Р. Декарта? Перш за все це - відмова від методу нескінченного пошуку істини. Б. Паскаль в її осягненні виділяє три елементи: виявлення, доказ і обмеження від брехні, причому відразу заявляє, що буде займатися лише другим і третім. Здавалося б ці слова спростовують попередні побудови: Б. Паскаль не прагнув до ефективного пізнання, але лише до впорядкування вже пізнаного. Однак кому і можна адресувати подібний закид, то тільки не Б. Паскалю - винахіднику лічильної машини, досліднику і новатору. Він не менше Р. Декарта протестує проти нескінченних схоластичних побудов. У чому ж справа? Б. Паскаль, на відміну від Р. Декарта, більше прихильний формалізму: він заявляє, що прагне максимально наблизити свій метод до математики - як найвірогіднішою науці, на той час демонструє кращі результати в пізнанні світу. Теж саме заявляє і Р. Декарт. Проте Р. Декарт, постулював багато зі своїх вимог, багато в чому залишився ширше їх: недовіра до експериментів не заважало йому в питаннях про людську анатомії прямо посилатися на розкриття, у частині шостій "Міркування про метод" говориться, що чим далі ми будемо рухатися вперед, тим більше нам потрібно буде дослідів. Р. Декарт і не прагнув досягти тієї бездоганно-математичної форми доказів, яку пізніше представив Б. Спіноза - роботи французького філософа направлені, в тому числі і на пізнання фізичних явищ, і в цих роботах занадто багато він змушений був узяти з емпіричних даних.
Обидва філософа мали відношення до богослов'я і намагалися довести іншим власне розуміння верховної істоти. Б. Паскаль навіть більше, ніж Р. Декарт, мав до неї ставлення - через участь у захисті янсенізму. Славнозвісна робота "Думки" наповнена богословськими питаннями, є безліч інших творів, де він, як і Р. Декарт, цілком обгрунтовано доводить свою думку. Але Б. Паскаль фактично відкинув принцип, введений ще П'єром Абеляром - "розумію, щоб вірити". Для нього пріоритетом у відношення до Бога були почуття. "Провінціали" і "Листи" містять критику схоластики саме як системи розуміння Бога. У той час як у Р. Декарта прямо в "Міркуваннях про першу філософію" буття Боже доводиться, Бог вбудований в його філософську систему.

 

113. Філософська думка в епоху Середньовіччя

Філософія Середньовіччя — європейська філософія у 5—15 столітті. Періоди: Патристика (II—VII ст.) — сукупність філософських доктрин християнських мислителів (отців церкви) II—VII ст. (Філософія Середньовіччя не тільки започатковується в античному світі, а й має в його межах свою класику — і саме нею є патристика. В історії філософії це поняття використовується для позначення християнських теологічних та філософських вчень 1-8 століть, коли їхні представники — Тертуліан, Климент Александрійський, Ориген, Августин захищали християнську доктрину від філософії язичників, іудейського світогляду, державної влади, яка спиралася на міфологічні уявлення про дійсність. З 3 століття патристика, навпаки, починає пристосовуватися до теоретичної форми світогляду — філософії, використовує неоплатонізм для обґрунтування християнського віровчення.) Схоластика (VIII—XV ст.) — філософське вчення, в якому поєднані релігійно-філософські засновки з раціоналістичною методикою та формально-логічними проблемами. (Ще у кінці V — на початку VI ст. склалася система освіти Середньовіччя. В школах викладання будується відповідно до системи «семи вільних мистецтв», але в обмеженому вигляді — тридоріжжя, чотиридоріжжя. Саме в цих школах зароджується система середньовічної філософсько-теоретичної думки — схоластика. Трохи пізніше, у XII ст., виникають перші університети, на базі яких схоластика набуває класичного виду.Схоластика — це тип релігійної філософії, для якого характерне принципове панування теології над усіма іншими формами пізнання, знання. З іншого боку, схоластика є методом, який, в основному, полягав у перегляді та порівнянні висловів попередніх мислителів та Біблії, і виведенні нового синтезу. Витоки схоластики можна знайти у пізньоантичній філософії, насамперед — у Прокла, який абсолютизував дедуктивізм (шукав відповіді на всі питання, виходячи з текстів Платона). Значного впливу зазнала з боку антично-грецької діалектики, а також науки та логіки в розумінні Аристотеля.)

 

114. Філософські течії у Візантї

Візантійська культура становить собою неповторний сплав античних традицій зі стародавньою культурою народів, що її населяли - єгиптян, сирійців вірменів та інших народів Малої Азії і Закавказзя, племен Криму та арабів. Візантійці з великою повагою ставилися до науки та освіти. Візантійські філософи зберегли античне розуміння науки, об'єднавши всі наукові знання під іменем філософії.
Найвпливовішим філософським напрямом був неоплатомізм. Його головні представники Плотін /205-270 рр./, Ямвлих /245-330 рр./ і Прокл /412-485 рр./.
Філософія неоплатоників Плотіна, Ямвліха, Прокла мала великий вплив на християнських мислителів Візантії. Найбільш значною фігурою серед них був Псевдо Діонісій Ареопагіт /У ст./, який виклав християнське віровчення в термінах та поняттях неоплатонізму. Твори Діонісія лягли в основу подальшого розвитку містичного напряму в богослов'ї та філософії як Візантії, так і Заходу. Термінологія та аргументація неоплатоників використовується й іншими мислителями відбиті - Василем Кесарійським, Григорієм Назіанзіном, Григорієм Ніським.

115. Характерні риси античної кульутури

Давньоримська і давньогрецька цивілізації дуже схожі один з одним. У деяких випадках їх культури навіть можна розглядати як одну загальну греко-римську культуру. Розвиваючись під впливом ранньої цивілізації культура античності внесла величезний внесок у розвиток світової культури. Дійшли до нас пам'ятки архітектури і скульптури, шедеври живопису і поезії, є свідченням високого рівня розвитку культури. Вони мають значення не тільки як твори мистецтва, а й соціально-моральне значення. Швидше за все, грецька культура справила більший вплив на розвиток римської за рахунок того, що вона розвивалася в більш ранній період часу, а римська культура як би наслідували її риси, вона була їх логічним розвитком і звичайно додавала до неї безліч нових ознак і особливостей. Тому розглядаючи римську культуру можна часто говорити, що описані її особливості притаманні і грецької культури. На грунті античної культури вперше з'явилися і почали розвиватися категорії наукового мислення, великий внесок античності в розвиток астрономії, теоретичної математики. Саме тому антична філософія і наука зіграли настільки важливу роль у виникненні науки нового часу, розвитку техніки. У цілому ж культура античності стала основою для подальшого розвитку світової культури. Мистецтво Стародавнього Риму, як і древньої Греції, розвивалося в рамках рабовласницького суспільства, тому саме ці два основних компоненти мають внаслідок, коли кажуть про "античне мистецтво". У творах древніх римлян, на відміну від греків, переважала символіка і алегорія. Відповідно пластичні образи еліонів поступилися у римлян місцем живописним, в яких переважала ілюзорність простору і форми - не тільки у фресках і мозаїках, але і в рельєфах.

 

Типологія на основі цивілізаційно-конфесіонального принципу:
· Конфуціансько-даоський тип культури
· Індо-буддійський тип культури
· Ісламський тип культури
· Християнський тип культури

Християмнство, христинське єдинобожжя (від грец. Χριστός — «помазанник», «мессія») — один з напрямків єдинобожжя, який разом з іудаїзмом та ісламом входить в групу авраамічних релігій. Поряд з ісламом та буддизмом входить в число трьох світових релігій. Характерною особливістю християнства, яка відрізняє його від інших напрямків єдинобожжя, є віра в Ісуса Христа як втілення і прояв Бога заради спасіння всього людства і людського суспільства і настанови в істині. На відміну від християнства іслам і іудаїзм не визнають Ісуса Христа як одну з іпостасей Всевишнього. Християнство зародилося на Сході Римської імперії (території сучасного Ізраїлю)(в Палестині) в I ст. н.е. Засновником вважається Ісус Христос. В наш час християнство є одним з найпоширеніших у світі віровчень - його притримуються більше чверті людства. Християнство займає перше місце в світі за географічним розповсюдженням, тобто майже в кожній країні світу є хоча б одна християнська громада.

 

117. Художні традиції християнської культури

Під кінець X ст. з розвитком української державності великокнязівська влада приходить до необхідності створення єдиної системи офіційної релігії — християнства. Християнство стало найсильнішою зброєю в зміцненні державного і соціального ладу і у всякому відношенні мало виключно прогресивний характер, з ним починається нова доба в історії нашого народу, яка характеризується прилученням до європейської цивілізації. На фундаменті християнства виростає християнська культура в усіх своїх виявах і формах. Проте під личиною християнства ще протягом століть серед східних слов'ян зберігався релігійний дуалізм, або двовір'я, що полягало у дотриманні язичницьких за походженням звичаїв та обрядів (таких, зокрема, як святкування приходу весни, свято Святого Андрія Первозванного, свято Калити), витворився новий вид християнства, який увібрав, окрім власне християнської обрядовості, культи давніх старослов'янських вірувань. Із прийняттям християнства у Київській Русі поширилася нова, витончена й складно зорганізована релігія. Християнство принесло в наші землі культ Софії — Премудрості Божої. Мудрість, а з нею віра, надія, любов — це християнські цінності, які знайшли відгук у народі, котрий має характер, психологію, в цілому менталітет переважно жіночі і прислухається в своїх діях, перш за все, до свого серця. Недарма серед християнських культів святих найорганічніше українським народом був сприйнятий культ Богородиці — Матері всіх матерів. Культурний розвиток Русі піднявся на новий щабель після прийняття християнства. З X ст. з його поширенням запановує візантійський стиль у ремеслах, письменстві, мистецтві, праві. Разом з ним відбулися якісні зміни в світогляді і побуті русичів: нова релігія широко відкрила двері візантійству в усіх сферах життя. Християнство стало ідеологічним підґрунтям для феодальних відносин, сприяло входженню України-Руси в європейський культурний світ. Однак і після цього Україна-Русь не втратила самобутності, своєрідності в усіх галузях культури. Із уведенням християнства піклування про освіту взяли на себе держава і церква. За князювання Володимира в Києві вже існувала державна школа, в якій навчалися діти з найближчого оточення князя. Школа для підготовки освіченого духівництва була відкрита Ярославом у Новгороді, котрий "зібрав від старостів і попових дітей триста учити з книг". Це було свого роду обов'язкове навчання для молоді з вищих станів, що мала займати вищі світські та духовні посади. У 1086 р., згідно з повідомленням літопису, дочка Всеволода Ярославича Янка (Анна) заснувала при Андріївському монастирі школу для дівчат. Крім державних та церковних шкіл, існувало й приватне навчання. Так, Феодосій Печорський здобував освіту в невеликому місті Курську, де він вчився в "єдиного вчителя" — літописця Нестора. Продовженню і поглибленню освіти сприяли бібліотеки, які створювалися при монастирях та церквах. На Русі існувало багато книгозбірень, але перша і найбільша, заснована у 1037р. при Софії Київській. Любителями книг вважалися: Ярослав Мудрий, його син Святослав; князь Миколай Святоша витрачав на книги всю свою казну і дарував їх Печерському монастирю. Отже, можна зробити наступний висновок: християнству в історії та культурі Європи 9-13 століття слід віддати ключове місце, оскільки ця релігія впливала на стосунки між державами, народами, впливала на їх звичаї, науку, мистецтво тощо.

118. Цивілізаційно-інноваційним метод дослідження історії культури

Застосування цивілізаційного підходу до вивчення культур ускладнено, оскільки різні дослідники по-різному тлумачать саму дефініцію “цивілізація”. Не виявлено досліджень, де була б здійснена грунтовна спроба розмежування еволюційних концепцій розвитку культури та цивілізації. Найчастіше поняття “культура” і “цивілізація” вживаються як синоніми або як протилежний профанований негатив. Системи культурних специфічних особливостей, характерних для деяких соціальних груп, породжують субкультури. Сьогодні можна виділити: молодіжну, субкультури окремих фахових груп, міста і села, масову, елітарну та ін. Ці субкультури визначають стадійні, регіональні та національні типи культур. Самобутність окремих субкультур збагачує культурне життя всього суспільства. У сучасному соціумі передує масова культура, яка є породженням техногенних інформаційно-віртуальних тиражувань іманентно вторинної культури, попит на яку культивується і розповсюджується у сфері послуг у добу глобалізму.. Зародження глобальної цивілізації та поняття: “цивілізація це континуум культур”також стосується цього періоду. Від кінця XIX до середини XX ст. мала місце третя цивілізаційно-інноваційна хвиля, пов'язана з перетворенням стилю мислення класичної науки і становленням нового, некласичного природознавства. У 80-х рр. ХХ ст. виникла всесвітня інформаційна мережа Інтернет, яка започаткувала єдине світове розподілене інформаційно-стільникове співтовариство, світову історію

119. Цивілізація

Цивілізація — людська спільнота, яка впродовж певного періоду часу (процес зародження, розвиток, загибель чи перетворення цивілізації) має стійкі особливі риси в соціально-політичній організації, економіці та культурі (науці, технологіях, мистецтві тощо), спільні духовні цінності та ідеали, ментальність (світогляд).

Певним рівнем розвитку культури є поява цивілізації. Поняття «культура» часто інтерпретується як поняття «цивілізація». При цьому під цивілізацією розуміють або сукупність матеріальних та духовних здобутків суспільства в його історичному розвитку, або тільки матеріальну культуру. Багато учених визначають цивілізацію як «соціокультурну спільність», «цілісне конкретно-історичне утворення, яке відрізняється характером свого ставлення до світу природи і внутрішніми особливостями самобутньої культури». На сьогоднішній день поняття «цивілізації» інтерпретується в трьох варіантах: унітарному, стадіальному та локально-історичному. Унітарний - цивілізація розглядається в якості ідеалу прогресивного розвитку людства в цілому. Стадіальний – під цивілізацією розуміють певні особливі етапи цього розвитку; виділяють аграрну, індустріальну та постіндустріальну цивілізації; космогенну, технічну та антропогенну. Локально-історичний – цивілізаціями називають унікальні історичні утворення, обмежені певними просторово-часовими рамками. Слово «цивілізація» в перекладі з латинської означає «громадянський», «державний». В сучасній літературі термін використовується дуже широко, але насамперед він означає певний рівень суспільного розвитку, певну історичну добу розвитку культури.

120. Шедевр світової літератури – Біблія

1. Біблія (з грец. βιβλία — книга) — священна книга християнства, яка поділяється на дві частини: Старий Заповіт і Новий Заповіт — і складається з окремих книг, написаних різними авторами (після канону їх налічується 66). Склад та структура Біблії Сама книга, яку називають «Біблія», складається із двох основних частин — це Старий Заповіт і Новий Заповіт. В основі назви «Заповіт» (від гебрейського «berit» — угода, договір, союз, заповіт) лежить ідея угоди Бога з усім людством: у Старому Заповіті розповідається про союз Бога із єврейським народом; у Новому Заповіті — про союз Бога з людством через Ісуса Христа. Для християн священними є обидві частини Біблії. Проте для євреїв, прихильників іудаїзму, — священною лише перша частина і тому вони взагалі не користуються терміном «Старий Заповіт».

2. Старий Заповіт Старий Заповіт або Старий Завіт — перша частина Біблії, що по обсягу складає близько трьох четвертих усієї Біблії. Старий Заповіт нараховує 46 книг, написаних переважно староєврейською мовою. У них розповідається про створення світу, гріхопадіння, взаємини Бога з вибраним ним народом Ізраїлю.

Новий Заповіт Новий Заповіт — друга частина Біблії, що містить у собі 27 книг. У Новому Заповіті розповідається про прихід на землю Месії (Христа) від Бога, Сина Божого, щоби він помер за людей і таким чином відкупив їх (від успадкованого ними від першого чоловіка Адама, та його дружини, Єви) гріха (про що розповідається і у Старому Заповіті). Новий Заповіт був написаний давньогрецькою мовою.

 

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 12763; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.