Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Тема 7




Українська культура ХХ – початку ХХІ ст. як суспільно-історичний та духовний феномен.

 

Зміст теми. Підйом української культури 1920-х рр. на ґрунті демократизації та лібералізації суспільно-політичного буття. Оголошення основних принципів радянської системи освіти та виховання (січень – квітень 1919 р.): загальність, доступність, безкоштовність, обов’язковість як передумова розвитку культури. Політика українізації як чинник зміцнення кадрів національної інтелігенції.

Домінанти художньо-естетичного буття на тлі соціальних та національних перетворень. Культурний плюралізм як основа розвитку множини літературно-мистецьких об’єднань: конкурентна боротьба та ідейні дискусії між організаціями «Плуг», «Гарт», ВУСПП, ВАПЛІТЕ тощо. Літературна дискусія Миколи Хвильового («Геть від Москви» до «психологічної Європи») як вищий вияв духовного напруження української радянської культури доби НЕПу. Цінності елітарної культури у творчості неокласиків та культурологічній концепції Є. Маланюка. Початок репресій як реакція влади: феномен «розстріляного Відродження». Розвиток українського авангардного мистецтва. Театр Леся Курбаса та світоглядний зміст його художніх інновацій (на прикладі вистав «Цар Едіп» та «Вертеп»). Європейські впливи в українському авангардному живописі (діалог культур у пластичних образах О. Архипенка: магічні архетипи та новації кубофутуризму).

Характерні риси й тенденції розвитку української культури від середини ХХ ст. Тимчасовий занепад розвитку культури у період сталінських репресій. Соціалістичний реалізм в Україні як основа масової тоталітарної культури. Синтез конструктивізму, псевдомонументалізму та ампіру в архітектурі як вираз політичної лінії Комуністичної партії. «Вогненні сорокові» і військово-патріотична проблематика літературної та художньої творчості (М. Бажан, Л. Каплан, О. Довженко). Роль засобів масової інформації (преса, радіо), театру та кіно в духовній підтримці культурних сил українського народу під час Другої світової війни. Процес реабілітації національної культури у повоєнний час. Формування системи галузевої науки в Україні та її вплив на становлення раціоналістичної картини світу.

Культура України в умовах кризи радянської системи. Наростання дисидентських умонастроїв у науково-публіцистичній та літературній творчості «шістдесятників». Критика офіційної інтерпретації Переяславської угоди у праці «Приєднання чи возз’єднання?» М. Брайчевського (Торонто, 1972) та суспільний резонанс його історичних розвідок. Творчість молодих поетів (Ліна Костенко, В. Симоненко, І. Драч, В. Коротич, Б. Олійник, М. Вінграновський, В. Стус) як передумова духовного відродження й повернення на новому витку до смислів культури 1920-х років. Морально-етичні цінності роману Олеся Гончара «Собор» як чинник зміни картини світу українства. Характерні риси та тенденції розвитку кіно, театру й образотворчого мистецтва на ґрунті реформування суспільного життя.

Українська культура кінця ХХ – початку ХХІ століття: зміст і динаміка духовного буття.Проголошення незалежності України як чинник формування нової картини світу. Пошук відповідної посттоталітарним реаліям моделі культури: плюральність, толерантність, етноцентризм, ідентичність, діалектична єдність універсального й партикулярного начал, орієнтація на пріоритет духовних цінностей з опорою на архетипи попередніх епох та з урахуванням діалогічних інтенцій інформаційного суспільства. Складність формування нової аксіологічної системи: конфлікт між технократизмом і фольклоризмом, фундаменталізмом і релятивізмом в українській культурі. Націоналістичні (етноцентричні) та космополітичні тенденції у розвитку умонастроїв вітчизняної інтелігенції.

Домінанти мистецько-літературного життя сучасної України. Плюральний характер сучасної української літератури: особливості взаємодії класичних традицій 1960-х років (Б. Олійник, Л. Костенко) та 1990-х років (І. Павлюк та інші). Феномен українського літературного постмодернізму (Ю. Андрухович, О. Ульяненко): проблема тілесності, контркультури та ненормативності, порнографія, «стьоб», «гламур» як мистецькі явища. Опозиційний і плюральний характер сучасних літературних та художніх об’єднань: Спілка письменників України та Літературний конгрес як альтернативна офіційній культурі традиція. Діалог культур у сучасній літературній Україні: феномен російськомовної української поезії як вираження принципу толерантності. Інтернет-характер сучасної літературної творчості: позитиви та недоліки дискурсу комунікації сайтівського типу (на прикладі аналізу концепції професійних мистецьких сайтів «Буквоїд», «Інша література», «Ї», «Поезія та авторська пісня України»).

Терміни та поняття: українізація, соціалістичний реалізм, неокласицизм, «масовізм», авангард, кубофутуризм, дисидент, «розстріляне Відродження», плюралізм, толерантність.

Семінарське заняття на тему:

«Розвиток української культури в радянський період»

План:

1. Українізація як суспільно-політичний та культурний процес, її роль у розвитку національної духовності 1920-х рр.

2. Особливості культурного процесу в Західній Україні після її приєднання до УРСР. Політика «радянізації».

3. Культурницька діяльність нонконформістів як форма спротиву ідеологізації культури.

4. Особливості культурного життя в умовах суверенізації УРСР та утвердження незалежності України.

Література:

Основна:

1. Єфіменко Г. Г. Національно-культурна політика ВКП(б) щодо Радянської України (1932 – 1938) / Г.Г. Єфіменко; НАН України, Інститут історії України. – К.: [б.в.], 2001. – 304 с.

2. Історія світової та української культури:Підруч. для вищ. закл. освіти / Греченко В. А., Чорний І. В., Кушнерук В. А., Режко В. – К.: Літера, 2000. – С. 430 - 461.

3. Історія української культури: у 5 т. / голов. ред. Б. Є. Патон; НАН України. – К.: Наукова думка, 2001.

Т. 5, кн. 1: Українська культура XX – початку XXI століть / [Ажнюк Б. М. та ін.]; редкол. тому, кн. 1: Жулинський М. Г. – голов. ред. [та ін.]. – К., 2011. – 862 с.

Т. 5, кн. 2: Українська культура XX – початку XXI століть / [Агеєва В. П. та ін.]; редкол. тому, кн. 2: Жулинський М. Г. – голов. ред. [та ін.]. – К, 2011. – 1031 с.

4. Культура в сучасних трансформаційних процесах: монографія / [М.М. Бровко та ін.; відп. ред.: Бровко М. М.]; Нац. муз. акад. України ім. П.І. Чайковського. – Ніжин: Аспект-Поліграф, 2011. – 395 с.

5. Культурологія: українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.Л. Шевнюк та ін.; За ред. М.М. Заковича. – 4-те вид., випр.і допов. – К.: Знання, 2009. – С. 525 - 579.

6. Мєднікова Г.С. Українська і зарубіжна культура ХХ століття: навч. посіб. / Г.С. Мєднікова. – К.: Знання, 2002. – 216 с.

7. Посацький Б.С. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ – ХХІ ст.) / Б.С. Посацький; Національний ун-т «Львівська політехніка». – Л.: НУ «Львівська політехніка», 2007. – 208 с.

Додаткова:

1. Досягнення і проблеми культури України у другій половині ХХ ст. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/vnz/reports/culture/10803/

2. Культура України в роки Великої Вітчизняної війни [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.history.vn.ua/book/zno2010/112.html

3. Лекції з історії світової та вітчизняної культури: навчальний посібник / за ред. проф. А.Яртися та проф. В.Мельника. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Л.: Світ, 2005. – С. 549 – 559.

4. Мищак І. М. Історіографія культурно-масових перетворень у Західній Україні в повоєнні роки як важливої складової радянізації краю / І. М. Мищак // Гілея. – 2012. – № 62. – С. 179 – 185.

5. Станіславська К. І. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія / Катерина Станіславська; Нац. акад. кер. кадрів культури і мистец. – К.: НАКККіМ, 2012. – 319 с.

6. Українська культура другої половини XX століття [Електронний ресурс] / Тетяна Христенко. – Режим доступу: http://narodna.pravda.com.ua/history/4b4cd985c47e0/

Самостійна робота «Роль особистості в новітній українській культурі»:

1. Язичницькі архетипи у пластиці О. Архипенка.

2. Поезія кіно О. Довженка.

3. Національна проблематика поезії Л. Костенко.

4. «Обличчя» новітньої української прози (на прикладі обраного роману чи повісті сучасних авторів).

Література:

1. Горинь Б. М. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_all/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Олександр Архипенко [Текст] / Б. М. Горинь. – К.: Атлант ЮЕмСі, 2007. – 64 с.

2. Касьянова С. П. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_all/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Принципи і засоби художнього втілення концепції людини в кіноповістях «Звенигора», «Арсенал», «Земля», «Повість полум'яних літ», «Україна в огні» О.Довженка [Текст]: дис...канд. філол. наук: 10.01.01 / Касьянова Світлана Петрівна; Київський ун-т ім. Тараса Шевченка. – К., 1995. – 163 л.

3. Ковалевський О. В. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_all/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Ліна Костенко: філософія бунту й «філософія серця» / О. В. Ковалевський. – Х.: Прапор, 2001. – 176 с.

4. Ліна Костенко: навч. посібник-хрестоматія / ідея, упоряд., інтерпретація творів Г. Клочек. – Кіровоград: Степова Еллада, 1999. – 318 с.

5. Олександр Архипенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.interesniy.kiev.ua/znamenitye-kievlyane/skulptory-i-arhitektory/oleksandr-arhipenko

6. Синько О. Р. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_all/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Новаторство Архипенка / О. Р. Синько. – К.: [б.в.], 2001. – 120 с.

7. Степашин Б. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_all/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=EC&P21DBN=EC&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=fullwebr&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=M=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Дивосвіт Олександра Довженка [Текст]: до 100-річчя від дня народження: Літ.-критичний нарис / Б. Степашин. – К.: Всеукр. т-во «Просвіта» ім. Тараса Шевченка, 1994. – 54 с.

Індивідуальні навчально-дослідні завдання:

1. Есе: «Поезія «шістдесятників» як феномен української культури».

2. Есе: «Стан і тенденції розвитку сучасної української літератури».

3. Реферативна доповідь: «Літературна дискусія Миколи Хвильового та її культурологічне значення для розвитку національної духовності».

4. Аналітична розвідка на тему: «Концепція розвитку національної культури в сучасній філософській думці».

 

Критерії оцінювання:

Відповідь на семінарському занятті – до 4 балів

Доповнення та активна участь у дискусії на семінарському занятті – до 2 балів

Індивідуальне навчально-дослідне завдання – до 4 балів

ВСЬОГО за заняття: до 10 балів

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 665; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.