Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Перевірка знань текстів напам’ять




Колоквіум

Перевірка знань текстів напам’ять

Оцінювання у балах:

Лекція 2х5 10 балів
Практичне заняття 3х4 12 балів
Самостійна робота 2х2 4 бали
Читання напам’ять   5 балів
За змістовий модуль 1 31 бал
         

 

Змістовий модуль 2. Т.Г. ШЕВЧЕНКО ― ОСНОВОПОЛОЖНИК НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Види навчальної діяльності студентів:

Лекція 6. Література 40-60-х ХІХ ст. Т.Шевченко ― основоположник української літератури

Практичне заняття № 5. Т.Шевченко. Ранній період творчості

Практичне заняття №6-7. Національна проблематика у творчості Т.Шевченка періоду «трьох літ»

Практичне заняття № 8. «Невольнича» лірика Т.Шевченка

Оцінювання у балах:

Лекція 2х1 2 бали
Практичне заняття 3х4 12 балів
Колоквіум   5 балів
Читання напам’ять   10 балів
За змістовий модуль 2 29 балів
         

Змістовий модуль 3.ЛІТЕРАТУРА 40-60-Х РОКІВ ХІХ СТОЛІТТЯ

Види навчальної діяльності студентів:

Лекція 7. Розвиток української прози 40-60-х років ХІХ ст. Марко Вовчок

Лекція 8. Пантелеймон Куліш: життя і творчість

Лекція 9. Степан Руданський ― поет національного болю

Практичне заняття №9. Зображення покріпаченого селянства в оповіданнях і повістях Марка Вовчка

Практичне заняття №10. Історичний роман П.Куліша «Чорна рада»

Практичне заняття №11. О.Стороженко і його літературна спадщина

Практичне заняття №12. Підсумкова контрольна робота

Самостійна робота №3. Роман Анатолія Свидницького «Люборацькі»

Самостійна робота №4. РОБОТА В МЕРЕЖІ INTERNET

 

Оцінювання у балах:

  Лекція 2х3 6 балів
  Практичне заняття 3х4 12 балів
  Самост. робота№3   2 бали
  Самост.робота №4   4 бали
  Читання напам’ять   2бали
Контрольна робота   6 балів
Читацький щоденник   3 бали
За змістовий модуль 3   35 балів
           

 

Індивідуально-творча робота ― 5 балів

Разом ― 100 балів

 

 

ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ

 

 

  За національною шкалою За шкалою навчального закладу
A Відмінно 90-100
BC Добре 75-89
DE задовільно 60-74
FX Незадовільно з можливістю повторного складання 35-59
F Незадовільно з обов’язковим повторним курсом 1-34

 

 

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО КУРСУ

 

Білецький О.І. Українська література серед інших літератур світу // Білецький О.І. Зібр. праць: У 5 т.― К., 1965.― Т.2.

Білецький О.І. Українська проза першої половини ХІХ ст. (Від видання Квітки до прози «Основи») // Від давнини до сучасності: У 2 т.― К., 1960.― Т.1.

Гончар О.І. Українська література передшевченківського періоду і фольклор.― К., 1982.

Гончар О.І.Просвітительський реалізм в українській літературі. Жанри та стилі.― К., 1989.

Грабович Г. До історії української літератури: Дослідження, есеї, полеміка.― К., 2003.

Гром’як Р.Т. До історії української літературної критики (від початків до кінця ХІХ ст.).― Тернопіль, 1999.

Єфремов С. Історія українського письменства.― К., 1995.

Жулинський М. Слово і доля: (Українські письменники ХІХ- ХХ ст.): Навч. посібник.― К., 2002.

Зеров М. Українське письменство ХІХ ст.// Зеров М. Твори: У 2 т.― К., 1990.― Т.2.

Івашків В.М. Українська романтична драма 30-80-х років ХІХ ст.― К., 1990.

Індивідуальні стилі українських письменників ХІХ- початку ХХ ст.: Зб. статей / За ред. М.Т.Яценка.― К., 1987.

Історія української літератури: Перші десятиріччя ХІХ ст./ За ред. П.П.Хропка. ― К., 1992.

Історія української літературної критики: Дожовтневий період / За ред. П.М.Федченка.― К., 1988.

Калениченко Н.Л.Українська література ХІХ ст.: Напрями, течії.― К., 1977.

Лімборський І.В. Сентименталізм в українській літературі.― К., 1996.

Міщук Р.С. Українська оповідна проза 50-60-х років ХІХ ст.― К.,1978.

Наливайко Д.С. Спільність і своєрідність: Українська література в контексті європейського літературного процесу.― К., 1988.

Нахлік Є.К. Українська романтична проза 20-60-х років ХІХ ст.― К., 1988.

Нудьга Г.А. На шляхах до реалізму // Бурлеск і травестія в українській поезії першої половини ХІХ ст.― К., 1959.

Розвиток жанрів в українській літературі ХІХ- початку ХХ ст.: Зб. статей / За ред. М.Т. Яценка.― К., 1986.

Франко І. Нарис історії українсько-руської літератури до 1890 року // Франко І. Зібр. творів: У 50 т.― Т.41.― К., 1984.

Хропко П.П. Біля джерел української романтичної поезії (10-40-ві роки ХІХ ст.).― К., 1972.

Хропко П.П. Драматургія першої половини ХІХ ст.― К., 1972.

Хропко П.П. Становлення нової української літератури.― К.,1988.

Чижевський Д. Історія української літератури: Від початків до доби реалізму.― Тернопіль, 1994.

Шубравський В.Є. Від Котляревського до Шевченка (Проблема народності української літератури).― К., 1976.

Яценко М.Т. Питання реалізму і позитивний герой в українській літературно-естетичній думці першої половини ХІХ ст.― К., 1979.

 

 

ОБОВ’ЯЗКОВІ ТЕКСТИ ДЛЯ ЧИТАННЯ

 

НОВА УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ПЕРЕДШЕВЧЕНКІВСЬКОЇ ДОБИ

(1798-1840)

Котляревський Іван (1769-1838) Енеїда. Наталка Полтавка. Москаль-чарівник.  
Гулак-Артемовський Петро (1790-1865) Балади: Пан та Собака. Солопій та Хівря, або Горох при дорозі. Дві пташки в клітці. Балади: Твардовський. Рибалка.  
Білецький-Носенко Павло (1774-1856) Байки: Ворона та Лисиця. Дві кози. Львові побори.  
Гребінка Євген (1812-1848) Байки: Ведмежий суд. Віл. Ячмінь. Рожа да Хміль. Вовк і Огонь. Рибалка. Поезії: Човен. Українська мелодія. Проза: Ніжинський полковник Золотаренко. Чайковський. Двійник. Записки студента.  
Квітка-Основ’яненко Григорій (1778-1843) Проза: Салдацький патрет. Конотопська відьма. Пархімове снідання. На пущання ― як зав’язано. От тобі й скарб. Підбрехач. Маруся. Сердешна Оксана. Козир-дівка. Драматургія: Сватання на Гончарівці    

РОМАНТИЗМ 20-40-Х РОКІВ ХІХ СТОЛІТТЯ

 

Боровиковський Левко (1808-1889) Балади: Маруся. Чарівниця. Молодиця. Вивідка. Ледащо. Поезії: Бандурист. Козак. Палій. Чорноморець. Байки: Мішок з грішми. Голодний Хома. Жіночий язик. Пан та Іван в дорозі.  
Метлинський Амвросій (1814-1870) Поезії: Бандура. Козача смерть. Степ. Козак та буря. Спис. Смерть бандуриста. Перекотиполе. Рідна мова.  
Костомаров Микола (1817-1885) Поезії: Пан Шульпіка. Брат з сестрою. Співець Митуса. Ластівка.. Проза: Сорок лет. Казка про дівку-семилітку. Торба. Лови. Чернігівка. Драми: Сава Чалий. Переяславська ніч. Кремуцій Корд.  
Афанасьєв-Чужбинський Олександр (1816-1875) Поезії: Пісня. Шевченкові. Осінь. Весна. Метіль… Є.П.Гребінці.  
Забіла Віктор (1808-1869) Поезії: Соловей. Гуде вітер вельми в полі… Човник. Сирота. Туга серця. До Шевченка.  
Петренко Микола (1817-1862) Небо. Слов’янськ. Чого ти, козаче, чого ти, бурлаче…

 

ЛІТЕРАТУРНЕ ВІДРОДЖЕННЯ В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ

 

Шашкевич Маркіян (1811-1843) Поезії: Слово до чтителей руського язика. О Наливайку. Хмельницького обступленіє Львова. Веснівка. Проза: Олена.  
Вагилевич Іван (1811-1866) Поезії: Мадей. Жулин і Калина. Думи.
Головацький Яків (1814-1888) Поезії: Весна. Пам’ять Маркіяну-Руслану Шашкевичу. Два віночки.  
Устинович Микола (1811-1885) Поезії: Осінь. Верховинець. Месть верховинця. Рекрутка.  
Могильницький Антін (1811-1873) Поезії: Скит Манявський. Рідна мова.  

 

ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС 40-60-Х РОКІВ ХІХ СТОЛІТТЯ

 

Шевченко Тарас (1814-1861) Збірка поезій «Кобзар». Драма «Назар Стодоля». Проза: Художник. Музыкант. Близнецы. Княгиня. Щоденник.  
Вовчок Марко (1833-1907) Сестра. Козачка. Горпина. Максим Гримач. Ледащиця. Два сини. Маша.Игрушечка. Інститутка. Кармелюк.  
Глібов Леонід (1827-1893) Байки: Вовк і Ягня. Щука. Мірошник. Мальований стовп. Шелестуни. Цуцик. Поезії: Журба. Вечір. Миколі Лисенкові.  
Руданський Степан (1834-1873) Поезії: Повій, вітре, на Вкраїну. Студент. Гей, бики! Співомовки: По чому дурні? Добре торгувалося. Пан та Іван в дорозі. Козак і король. Запорожці у короля.  
Свидницький Анатолій (1834-1871) Поезії: Росте долом березина. В полі доля стояла. Україно, мати наша. Проза: Люборацькі  
Куліш Пантелеймон (1819-1897) Поезії: Заспів. Солониця. Кумейки. До кобзи. Великі проводи. Настуся. Проза: Орися. Чорна рада. Драма: Байда, князь Вишневецький.  
Стороженко Олекса (1806-1874) Проза: Кіндрат Бубненко-Швидкий. Закоханий чорт. Вуси. Голка. Скарб. Марко Проклятий.  
Федькович Юрій (1834-1888) Поезія: Нічліг. У Вероні, При Відході. Рекрут. Дезертир. Пречиста діво, радуйся, Маріє! Довбуш. Лук’ян Кобилиця. Проза: Люба-згуба. Серце не навчити. Сафат Зінич. Три як рідні брати.

ТЕКСТИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ НАПАМ’ЯТЬ

 

Котляревський І. Енеїда (уривки на вибір) Наталка Полтавка (пісню на вибір)  
Гребінка Є. Байка: Ведмежий суд Поезія: Українська мелодія  
Глібов Л. Байки: Вовк та Ягня. Щука Поезія: Журба
Боровиковський Л. Байки: на вибір Балади: Маруся. Чарівниця (уривки на вибір)
Метлинський А. Рідна мова
Костомаров М. Спить Вкраїна  
Петренко М. Небо  
Шашкевич М. Слово до чтителей руського язика  
Шевченко Т. Уривки із балад і поем: Причинна (від «Реве та стогне…» до «…та ясен раз у раз скрипів»; від «Така її доля…» до «таке її щастя, така її доля!»; Катерина (уривки на вибір) Тополя (від «По діброві вітер виє…» до «… на чужині гине!»); Іван Підкова (від «Було колись в Україні…» до «… хоч трохи спочине»; Гайдамаки (на вибір: від «Все йде, все минає…» до ««Сини мої, гайдамаки!» або від «Гомоніла Україна…» до «…серце усміхнеться»); Сон (на вибір: від «У всякого своя доля…» до «…а не кров людськую»; або від «Летим. Дивлюся, аж світає…» до «а мати пшеницю на панщині жне»; Або від «…І зробився я знову незримий…» до «ура! ура! ура! а-а-а»; Єретик (від «Кругом неправда і неволя…» до «…нетвердії руки»; Великий льох (від «Стоїть в селі Суботові…» до кінця поеми; Кавказ (від початку до слів «…а поки що течуть ріки, Кровавії ріки!»; І мертвим, і живим… (уривок на вибір). Поезії: Думка; Думи мої, думи мої… (уривок); Розрита могила; Як умру, то поховайте… (Заповіт); Мені однаково; Садок вишневий коло хати; Мені тринадцятий минало; І виріс я на чужині; І золотої, й дорогої…; Якби ви знали, паничі…; Сон (На панщині пшеницю жала…)  
Куліш П. До кобзи  
Руданський С. Поезії: Повій, вітре, на Вкраїну… Гей, бики… Співомовки (дві-три на вибір)  
Федькович Ю. Поезії: Нічліг. Нива (уривок на вибір). Пречиста діво, радуйся, Маріє!  

 


ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

 

Практичне заняття № 1

Тема: «Енеїда» І.Котляревського ― перший твір нової української літератури

Мета: Знати суспільно-історичний контекст становлення нової української літератури. Знати про життя і творчість І.Котляревського, розуміти його роль у розвитку української літератури, у розвитку національної свідомості. Уміти аналізувати розділи поеми, характеризувати героїв, визначати проблематику поеми, жанр і композицію твору.

ПЛАН

1. Історія написання і публікації «Енеїди» І.Котляревського.

2. Жанр і композиція поеми.

3. «Енеїда»І.Котляревського ― «енциклопедія українського життя».

4. Поема «Енеїда» в оцінці критики.

 

ЗАВДАННЯ

1. Скласти хронологічну таблицю життя і творчості І.Котляревського.

2. Прочитати поему «Енеїда».

3. Виписати до читацького щоденника цитати для характеристики образів Енея, Низа, Евріала, Дідони та образів богів.

4. Опрацювати одну-дві статті або уривок із монографії про «Енеїду» І.Котляревського.

5. Повторити визначення літературознавчих термінів «бурлеск» і «травестія».

 

ЛІТЕРАТУРА

Бовсунівська Т.В. Горгона з українським обличчям (Поетизація потойбіччя в «Енеїді» Івана Котляревського) // Дивослово.― 2000.― №12.― С. 2-7.

Єфремов С. Котляревський і його школа // Єфремов С. Історія українського письменства.― К.,1995.― С.276-299.

Кирилюк Є. І.Котляревський. Життя і творчість.―К.,1981.

Нахлік Є. Творчість І.Котляревського. Замовчувані інтерпретації.― Львів, 1994.

Шамрай А.П. Проблема реалізму в «Енеїді» І.П.Котляревського // Шамрай А.П. Вибрані статті і дослідження.― К.,1963.

Яценко М.Т. На рубежі літературних епох. «Енеїда» Котляревського і художній прогрес в українській літературі.― К., 1977.


Практичне заняття № 2

Тема: Бурлескно-реалістична проза Г.Квітки-Основ’яненка

Мета: Знати основні віхи життя і творчості письменника, розуміти причини написання перших творів російською мовою і необхідність його виступів на захист рідної мови. Уміти аналізувати твори, виокремити і пояснити засоби сатиричного зображення персонажів, елементи реалізму і фантастики.

ПЛАН

1. Боротьба Григорія Квітки-Основ’яненка за становлення і розвиток нової української літератури та літературної мови.

2. Оповідання «Салдацький патрет» як своєрідна естетична декларація і художній твір.

3. Ідейно-художня характеристика гумористичних оповідань «Мертвецький великдень», «От тобі й скарб», «На пущання ― як зав’язано», «Пархомове снідання», «Підбрехач».

4. Повість «Конотопська відьма» ― одне з найбільших досягнень української гумористично-сатиричної прози.

ЗАВДАННЯ

1. Скласти хронологічну таблицю життя і творчості Г.Квітки-Основ’яненка.

2. Прочитати твори і критику про них.

3. Виписати до читацького щоденника цитати для характеристики Кузьми Трохимовича і Терешка (з оповідання «Салдацький патрет»);Уласа Забрьохи, Пістряка, Явдохи Зубихи ― героїв «Конотопської відьми».

4. Скласти 5-10 питань для перевірки знань тексту повісті «Конотопська відьма».

5. Повторити значення термінів «бурлеск», «реалізм», «травестія».

 

ЛІТЕРАТУРА

Гончар О.І. Григорій Квітка-Основ’яненко. Життя і творчість.― К.,1969.

Дорошкевич О.К. Г.Ф.Квітка-Основ’яненко // Дорошевич О.К.Реалізм і народність української літератури ХІХ ст.― К.,1986.

Жулинський М. Квітка-Основ’яненко // Слово і доля.― К.,2002.

Задорожна Людмила. Філософський концепт «Салдацького патрета» Г.Квітки-Основ’яненка // Укр.. мова та літ. (газ.).―

Зубков С.Д. Григорій Квітка-Основ’яненко. Життя і творчість. ― К., 1978.

Єфремов С. Квітка // Єфремов С. Історія українського письменства.― К.,1995.


Практичне заняття № 3

Тема: Жанри, мотиви і образи романтичної поезії 20-40-х рр. ХІХ ст.

Мета: З’ясувати особливості розвитку романтизму в українській літературі першої половини ХІХ століття. Уміти характеризувати тематично-стильові течії української романтичної поезії; визначати особливості стилю Л.Боровиковського, А.Метлинського, М.Костомарова, М.Петренка, М.Максимовича.

ПЛАН

1. Схарактеризувати фольклорну тематично-стильову течію, спираючись на творчість Левка Боровиковського і Миколи Костомарова.

2. Оригінальне перетворення фольклорної тематики Михайлом Максимовичем.

3. Громадянська тематично-стильова течія романтичних поезій Миколи Костомарова і Амвросія Метлинського.

4. Психологічно-особистісна течія романтичної поезії. Романтичний характер поезій Є.Гребінки «Українська мелодія» і М.Петренка «Небо».

ЗАВДАННЯ

1. Вивчити напам’ять уривки із балад Левка Боровиковського «Маруся» або «Чарівниця» (на вибір).

2. Виконати (письмово) цілісний ідейно-художній аналіз поезій М.Костомарова «Спить Вкраїна» або М.Петренка «Небо» (на вибір).

 

ЛІТЕРАТУРА

Айзеншток І. Українські поети-романтики // Українські поети-романтики 20-40-х років ХІХ ст.― К., 1968.― С.7-64.

Бовсунівська Т.В. Феномен українського романтизму.― К., 1997.

Єфремов С. Письменство 20-40-х років // Історія українського письменства.― К., 1995.

Українські поети-романтики. Поетичні твори.― К., 1987.

Харківська школа романтиків: У 3 т., Харків, 1930.

Яценко М.Т. Українська романтична поезія 20-60-х рр. ХІХ ст. // Українські поети-романтики.― К.,1987.― С.5-36.


Практичне заняття № 5

Тема: Т.Г. Шевченко. ранній період творчості

Мета: Знати біографію і основні віхи творчості поета. Уміти розрізняти лірику й ліро-епос, визначати жанрову групу, до якої належить твір. Розрізняти елементи, що посилюють емоційну напругу балади чи поеми, уміти пояснити роль ліричних відступів у творі.

ПЛАН

1. Новаторство Т. Шевченка в жанрі балади («Причина», «Тополя», «Утоплена»).

2. Соціально-побутові поеми раннього періоду. Ідейно-тематичне спрямування, життєва основа, характер конфлікту, проблематика, своєрідність композиції, образна система, особливості вірша, поем «Катерина», «Мар’яна-черниця», «Слепая».

3. Твори Т.Шевченка про героїчне минуле України («Тарасова ніч», «Іван Підкова», «Гамалія», «Гайдамаки». Особливості історизму Шевченка-романтика.

ЗАВДАННЯ

1. Скласти хронологічну таблицю життя і творчості Т.Шевченка.

2. Прочитати зазначені у плані твори, зробити (письмово) цілісний аналіз одного з них (на вибір).

3. На основі поеми «Гайдамаки» пояснити ставлення Т.Шевченка до Коліївщини, спираючись на його слова: «Сумно, страшно, а згадаєш ― Серце усміхнеться».

4. Поясніть роль ліричних відступів у поемі «Гайдамаки».

5. Вивчити напам’ять уривки із балади «Причинна» (від слів «Реве та стогне Дніпр широкий» до «…ясен раз у раз скрипів»; від слів «Така її доля…» до «…таке її щастя, така її доля»); «Тополя» (від «По діброві вітер виє…» до «…на чужині гине»); із поеми «Катерина»― на вибір, із поем «Іван Підкова» або «Гамалія» ― на вибір; із поеми «Гайдамаки»― уривок зі вступу «Все йде, все минає…» до слів «Сини мої, гайдамаки!» або від слів «Гомоніла Україна…» до слів «…серце усміхнеться».

ЛІТЕРАТУРА

Дзиря Я. «Панували, добували і славу, і волю…» (про поему «Іван Підкова») // Літературна Україна.―1997.― 12 травня.― С.3.

Жур П. Труди і дні Кобзаря: Літопис життя і творчості Т.Г.Шевченка.― К., 2003.

Забужко О.Я. «Не дуріте дітей ваших…» або як читати Шевченка // УМЛШ. ― 1992.― №3-4.

Зеров М.К. Шевченкова творчість. «Кобзар», «Гайдамаки» // Твори: У 2 т. ― К., 1990.― Т.2.―С.157-164.

Івакін Ю.О. Нотатки шевченкознавця. ― К., 1986.

Колесса Ф. Студії над поетичною творчістю Т.Шевченка // Колесса Ф.М. Фольклористичні праці ― К., 1970.

Смілянська В., Чамата Н. Структура і смисл: спроба наукової інтерпретації поетичних текстів Тараса Шевченка. ―К.,2000.


Практичне заняття № 6-7

Тема: Національна проблематика у творчості Т.Шевченка періоду «трьох літ»

Мета: Знати особливості періоду «трьох літ» в житті і творчості Шевченка. Вміти аналізувати твори, визначати епізоди з ліричними, іронічними забарвленнями; уміти співвідносити містерійні образи з історичними реаліями; навчитися визначати в поетичному тексті образи і фрагменти додаткового символічного значення, самостійно розкривати їхній зміст.

 

ПЛАН

1. Поема «Сон» («У всякого своя доля…»):

· джерела поеми;

· своєрідність композиції;

· сатиричний пафос поеми.

2. Поема «Кавказ»― пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику:

· джерела твору;

· проблематика поеми;

· сатиричне викриття самодержавного ладу.

3. Глибокі роздуми поета про минуле й майбутнє України в поезії «Чигрине, Чигрине…».

4. Спроба оцінки важливих історичних подій у поемі-містерії «Великий льох».

5. Зображення минулого у зв’язку з порушенням соціальних проблем сучасності у поезії «Холодний яр».

6. Ідейно-художній аналіз поезії «Розрита могила».

7. «Заповіт» («Як умру, то поховайте…») ― «пам’ятник»-інвектива Т.Шевченка: умови і час написання, ідейно-художній зміст.

 

ЗАВДАННЯ

1. Уважно прочитати твори і критику про них.

2. Законспектувати працю І.Франка «Темне царство» і вміти усно використовувати її положення у відповідях на питання плану.

3. Вивчити напам’ять:

· уривок із поеми «Сон» (на вибір: від початку до «… а не кров людськую» або від «…І зробився я знову незримий…» до «… ура! Ура! Ура! а-а-а…);

· «Кавказ» ― від початку до слів «…а поки що течуть ріки, Кровавії ріки!»

· «Великий льох» ― від «Стоїть в селі Суботові…» до кінця поеми;

· Поезії «Розрита могила», «Заповіт» («Як умру, то поховайте…»).

 

ЛІТЕРАТУРА

Білецький О.І. Ідейно-художнє значення поеми «Великий льох» // Зібр. праць: У 5т.― К., 1965.― Т.2.

Дзюба І. «Застукали сердешну волю…» Шевченків «Кавказ» на тлі непроминального минулого // Дзюба І. Між культурою і політикою.― К.,1998 або: Сучасність.― 1995.― № 3,4.

Забужко О. Шевченків міф України: Спроба філософського аналізу. ― К., 1997.

Івакін Ю.О.Сатира Шевченка.― К., 1959.

Івакін Ю.О.Стиль політичної поезії Шевченка.― К., 1961.

Клочек Г.

Павлів О. Поема-містерія «Великий льох» // СіЧ.― 1991.― №6.― С.67-73.

Смаль-Стоцький Ст. Т.Шевченко: Інтерпретації.― Черкаси, 2003.

Степанишин Б.Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка в школі.― К., 1999.

Франко І. Зібр. праць: У 50 т.― К.― 1980.― Т.26.― С.131-153; або: Матеріали до вивчення історії української літератури: У 5 т.― К., 1961.―Т.2.―С.408-417.


Практичне заняття № 8

Тема: «Невольнича лірика» Тараса Шевченка

Мета: Знати умови життя і творчості Тараса Шевченка під час арешту і заслання. Поглибити поняття про ліричного героя, уміти визначати риси автобіографізму в образі ліричного героя. Уміти виокремлювати зразки поетичної образності, визначати їхню роль у структурі творів.

ПЛАН

1. Естетичні обрії циклу поезій «В казематі».

2. Автобіографічна лірика Шевченка періоду заслання.

3. Аналіз поезій «У бога за дверми лежала сокира» та «П.С.». («Не жаль на злого, коло його…»).

4. Майстерність Шевченкової пейзажної й любовної лірики.

ЗАВДАННЯ

1. Знати умови життя і творчості Т.Шевченка на засланні.

2. З’ясувати, скільки віршів увійшло до циклу «В казематі»?

3. Зі статті Є.Сверстюка «Феномен Шевченка» виписати тематику поезій «В казематі».

4. Визначити (письмово) віршовий розмір поезій «Садок вишневий коло хати».

5. Вивчити напам’ять поезії «Мені однаково», «Якби ви знали, паничі…», «Садок вишневий коло хати», «І виріс я на чужині», «І золотої й дорогої…».

ЛІТЕРАТУРА

Білецький О.І. Тарас Шевченко // Зібрання праць: у 5 т. – т.2.-с. 198-218

Зеров М.К. Шевченкова творчість. «Невольнича муза». Останні поезії // Твори: у 2 т. ― К., 1990.- т.2.- с. 10-175.

Івакін Ю.О. Поезія Шевченка періоду заслання.― К., 1984.

Сверстюк Є.Феномен Шевченка // Блудні сини України. ― К., 1993.― С.175-187 або: Сверстюк Є. На святі надій. Вибране.― К., 1999.― С.302-321.

Смілянська В., Чамата Н. Структура і смисл: спроба наукової інтерпретації поетичних текстів Тараса Шевченка.― К., 2000.

Федченко П. Тарас Григорович Шевченко.― К., 1978.


Практичне заняття № 9

Тема: Зображення покріпаченого селянства в оповіданнях і повістях Марка Вовчка

Мета: Поглиблення знань про творчість Марка Вовчка ― культурного діяча, письменниці, перекладача. Засвоїти зміст збірок «Народні оповідання» і «Рассказы из народного русского быта». Визначити своєрідність художньої оповіді, характер оповідача, художню переконливість героїв. З’ясувати місце «Народних оповідань» в історії літератури.

ПЛАН

1. «Народні оповідання Марка Вовчка» (1857): історія створення, джерела, публікація, своєрідність художньої оповіді і характер оповідача.

2. Ідейно-художній аналіз оповідань «Сестра», «Козачка», «Горпина», «Чумак», «Максим Гримач».

3. Органічний зв’язок між «Народними оповіданнями» і «Рассказами из народного русского быта».

4. Актуальність соціальної проблематики творів другої книги «Народних оповідань» (1862). Новаторство в жанрі психологічної повісті («Три долі»).

5. «Інститутка»: жанр, композиція, проблематика твору, особливості змалювання образів.

ЗАВДАННЯ

1. Скласти хронологічну таблицю життя і творчості Марка Вовчка.

2. Уміти тезисно викласти зміст статті Д.Писарева «Українські народні оповідання Марка Вовчка» та М.Добролюбова «Риси для характеристики руського простолюду». Знати, яку оцінку творчості Марка Вовчка дав І.Франко.

3. Прочитати два оповідання (на вибір) зі збірки «Рассказы из народного русского быта».

4. Виписати із «Народних оповідань» 5-10 прислів’їв і приказок. Усно пояснити мету їх вживання у творі.

ЛІТЕРАТУРА

Гончар О.І Марко Вовчок // Історія української літератури ХІХ ст.― У 3 кн.: Кн.2 / За ред. М.Яценка.― К..1996.― С.209-235.

Єфремов С. Марко Вовчок // Єфремов С. Історія українського письменства.― К., 1995.― С. 403-407.

Засенко О. Художній літопис народного життя // Вовчок Марко. Народні оповідання.― К., 1989.― С.5-18.

Марко Вовчок в критиці: Зб. статей, рец.. висл. / Упоряд., вступна стаття і примітки М.Д.Бернштейна.― К., 1955.

Крутикова Н.Є. Сторінки творчого життя / Марко Вовчок у житті і праці.― К., 1965.

Франко І Марія Маркович (Марко Вовчок) Посмертна згадка // Зібр. творів: У 50 т.― К., 1983.― Т.37; або: Матеріали до вивчення історії української літератури.―Т.3.―С.93-99; 100-103.


Практичне заняття №10

Тема: Історичний роман Пантелеймона Куліша «Чорна Рада»

Мета: Простежити, що формувало П.Куліша-прозаїка, зв’язок його історичного роману з фольклором, історіографією, світовою літературою. З’ясувати проблематику, художню специфіку роману, визначити творчий метод письменника. Усвідомити місце роману «Чорна рада» у спадщині письменника і літературному процесі взагалі.

ПЛАН

1. Проблема створення і видання роману «Чорна рада» П.Куліша.

Джерела і проблематика твору.

2. Образний світ роману:

· характеристика образів претендентів на гетьманську булаву ― Якима Сомка та Івана Брюховецького;

· романтична поетизація представників народу (Кирило Тур, Божий чоловік);

· зіставлення образів, учинків, ідеалів Івана Шрама, Михайла Череваня, Матвія Гвинтівки;

· жіночі образи роману.

3. Місце роману «Чорна рада» у спадщині письменника і літературному процесі.

ЗАВДАННЯ

1.Скласти хронологічну таблицю життя і творчості П.Куліша.

2.Прочитати роман «Чорна рада» П.Куліша і критику про твір.

3.Виписати до читацького щоденника цитати для характеристики образів Якима Сомка, Івана Брюховецького, Кирила Тура, Івана Шрама та ін.

4.Повторити значення терміну «роман-хроніка» (див. літературознавчий словник).

5.Скласти 8-10 питань для перевірки знань тексту.

 

ЛІТЕРАТУРА

Гончар О.І. Роман «Чорна рада» П.Куліша у школі // Слово і час.― 1992.―С.3-11.

Жулинський М. У праці каторжній, в трагічній самоті // Куліш П. Твори: У 2 т.― К., 1989.― Т.1.― С.5-30.

Кононенко П., Кононенко Т. Могутній талант. Сутність феномену П.Куліша // Рідна школа.― 1999.― № 4.― С.8-14.

Нахлік Є.К. Пантелеймон Куліш.― К., 1989.

Неділько В. Місце П.Куліша в українській літературі // Слово і час.― 1992.― №.― С.11-19.

Чижевський Д. До світогляду П.Куліша // Історія філософії України.― К., 1992.


Практичне заняття № 11

Тема: Олекса Стороженко і його літературна спадщина

Мета: Знати про становлення О.Стороженка як письменника, тематику його творчості. Уміти аналізувати твори Стороженка, визначати у них засоби гумористично-сатиричного зображення, з’ясувати особливості індивідуального стилю письменника.

ПЛАН

1. Загальна характеристика творчості О.Стороженка.

2. «Українські оповідання» (1863): особливості композиції збірки, тематика, художня специфіка.

3. Поетизація Запорізької Січі в оповіданні «Кіндрат Бубненко-Швидкий».

4. Морально-етичні проблеми в оповіданні «Скарб».

5. Сатирична характеристика високого царського чиновника в оповіданні «Вуси».

6. Елементи соціального викриття деспотичного магната Потоцького в оповіданні «Голка».

7. Повість «Марко Проклятий» ― один із перших зразків «готичної» прози.

 

ЗАВДАННЯ

1. Скласти хронологічну таблицю життя і творчості О.Стороженка.

2. Знати і вміти аналізувати зазначені у плані твори.

3. Зробити конспект однієї з літературознавчих праць про О.Стороженка, уміти усно викласти головний її зміст.

 

ЛІТЕРАТУРА

Бернштейн М.Д. Журнал «Основа» і український літературний процес кінця 50-60-х років ХІХ ст.― К., 1959.

Зінченко Н.І. Українська минувшина у творчості Олекси Стороженка // Рідний край.― 2004.― № 2(11).― С.101-106.

Єфремов С. Олекса Стороженко // Єфремов С. Історія українського письменства.― К., 1995.― С.402-403.

Міщук Р.С. Українська оповідна проза 50-60-х років ХІХ ст.― К., 1978.

Павличко С. Роздуми про вуса. Навіяні одним оповіданням Олекси Стороженка // Теорія літератури.― К.. 2002.― С.463-471.

Пойда О. Роман «Марко Проклятий» // Слово і час.―1995.― № 11-12.

Приходько І. Козацький дух Олекси Стороженка // Березіль.― 2000.― № 3-4.― С.178-181.

Хропко П.П. Олекса Стороженко і його літературна спадщина // Стороженко О. Марко Проклятий. Оповідання.― К., 1989.


Практичне заняття №12

Тема: Підсумкова контрольна робота

Мета: Перевірка засвоєння знань фактичного матеріалу, що вивчався протягом семестру.

 

ТЕМИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 952; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.213 сек.