Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Філософські погляди Т. Гоббса. Його вчення про мову




Видатний англійський мислитель XVII ст. Томас Гоббс (1588-1679 рр.) досліджував питання соціальної філософії.

Філософія, у розумінні Томаса Гоббса - синонім науки, і головний її предмет - тіло. Категорія тіло інтерпретується дуже широко: природне тіло - річ, природне і одночасно соціальне тіло - людина, штучно створене тіло - держава. Відповідно існують три розділи філософії (науки взагалі): філософія природи, філософія людини (антропологія), філософія держави. Всю ж філософію Томас Гоббс поділяє на дві частини: природничу або, в арістотелівській інтерпретації першу філософію (натурфілософію), і філософію громадянську або моральну.

Вчення про мову - одне з найважливіших досягнень філософії Томаса Гоббса. Основна думка така: мова - це засіб соціалізації людини. «Без здатності людей до мови, у людей не було б ні держави, ні суспільства, ні договору, ні миру так само, як немає мови у левів, ведмедів і вовків».

Мова - таке ж сильне знаряддя, як і інші матеріальні знаряддя людей. Томас Гоббс, вважав, що мова - це суто умовна система знаків, яка ґрунтується на згоді між людьми певного кола спілкування.

Мова потребує постійної перевірки і уточнення, тому що в процесі спілкування люди можуть вкладати в слова різний зміст і цим ускладнювати пошук істини.

Аналізуючи пізнавальну діяльність як цілісний процес, філософ стоїть на позиції єдності чуттєвого і логічного (раціонального), але вважає раціональне провідною формою пізнання. На такій же позиції стоїть Томас Гоббс і у вирішенні проблеми методу пізнання. Перше знання, яке люди одержують за допомогою почуття, вимагає використання методів індукції та аналізу.


36. Поняття субстанції у філософії Б. Спінози.

Б. Спіноза (1632 - 1677), противопоставив дуалізму матеріалістичний монізм. Він рішуче відкидав уявлення про мислення як про особливу субстанцію, яка нібито існує сама по собі і виявляється сама через себе. Бог, ідеальне і матеріальне злилися у Спінози в єдину нескінченну субстанцію (натуралістичний пантеїзм). Спіноза стверджував, що існує єдина субстанція, яка знаходиться поза свідомістю і є причиною самої себе і не потребує ніяких інших причин. Бог Спінози невіддільний від природи і повністю позбавлений якостей особистості. Необхідність причин і наслідків, виникає із внутрішніх законів єдиної субстанції - ось єдиний принцип світового порядку. Єдина субстанція володіє двома атрибутами, тобто невід'ємними властивостями - протяжністю і мисленням. Поряд з протяжністю матерія, починаючи від каменя і кінчаючи людським мозком, здатна мислити, хоча й різною мірою, людське мислення лише окремий випадок мислення взагалі. Мислення трактувалося, як свого роду самосвідомість природи. У цьому полягає монізм Спінози. Звідси принцип пізнаваності світу і глибокий висновок: порядок і зв'язок ідей ті ж, що порядок і зв'язок речей. Мислення тим досконаліше, чим ширше коло речей, з якими людина вступає в контакт, тобто чим активніше суб'єкт. Міра досконалості мислення визначається мірою його погодження із загальними законами природи, а справжніми правилами мислення являються вірно пізнані загальні форми і закони світу. Розуміти річ - значить, бачити за її індивідуальністю універсальний елемент, йти від модусу до субстанції. Розум прагне осягнути в природі внутрішню гармонію причин і наслідків. У своєму визначенні природи як єдиної основи, або субстанції, вічне буття якої випливає з її сутності, Спіноза повністю знімав питання про виникнення природи і тим самим про бога, як її творця, оскаржуючи центральний догмат християнства про «творіння з нічого». Даниною часу було лише те, що природу Спіноза називав богом, а бога – природою.

В поглядах Спінози, містилися також елементи діалектичного розуміння світу, а саме єдність кінцевого і нескінченного, єдиного і багато чого, необхідності і свободи. Саме Спінозі належить класичне формулювання: «Свобода є усвідомлена необхідність».





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 4025; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.