Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Свідомість та кібернетика. Проблема штучного інтелекту




Явища, які відображаються в таких фундаментальних поняттяхкібернетики, як інформація й керування, мають місце в органічнійприроді і суспільному житті. Таким чином, кібернетику можна визначитияк науку про управління і зв'язку з живою природою в суспільстві й техніці.

Положення про нерозривний зв'язок інформації та відображення стало одним знайважливіших у вивченні інформації та інформаційних процесів і визнаєтьсяабсолютною більшістю вітчизняних філософів.

Інформація в живій природі на відміну від неживої відіграє активну роль,оскільки бере участь в управлінні всіма життєвими процесами.

Свідомість є не стільки продуктом розвитку природи, скількипродуктом суспільного життя людини, суспільної праці попередніхпоколінь людей. Воно є істотною частиною діяльності людини,за допомогою якої створюється людська природа і не може бути прийнятапоза цією природи.

Поява кібернетичних пристроїв призводить до виникнення не нової формивідбиття, а нової ланки, опосередковує відображення природи людиною.

У поняття «штучний інтелект» вкладається різний зміст - відвизнання інтелекту в ЕОМ, що вирішують логічні або навіть будь-якіобчислювальні задачі, до віднесення до інтелектуальних лише тих систем,які вирішують весь комплекс завдань, здійснюваних людиною, або ще більшешироку їх сукупність.

Специфіка людського мислення (на відміну від розумової діяльностітварин) полягає в тому, що людина виробляє і накопичує знання,зберігаючи їх у своїй пам'яті.

до систем штучного інтелекту належать ті, які, використовуючизакладені в них правила переробки інформації, виробляють нові схемидоцільних дій на основі аналізу моделей середовища, що зберігаються в їхпам'яті. Здатність до розбудови самих цих моделей у відповідності із зновнадходить інформацією є свідченням більш високого рівняштучного інтелекту.

Характеризуючи особливості систем штучного інтелекту, Л. Т.
Кузин вказує на: 1) наявність у них власної внутрішньої моделі зовнішньогосвіту; ця модель забезпечує індивідуальність, відноснусамостійність системи в оцінці ситуації, можливість семантичної іпрагматичної інтерпретації запитів до системи; 2) здатність поповненнянаявних знань; 3) здатність до дедуктивному висновку, тобто до генераціїінформації, яка в явному вигляді не міститься в системі; це якістьдозволяє системі конструювати інформаційну структуру з новоюсемантикою і практичною спрямованістю; 4) уміння оперувати вситуаціях, пов'язаних з різними аспектами нечіткості, включаючи «розуміння»природної мови; 5) здатність до діалогового взаємодії злюдиною; 6) здатність до адаптації.

Теорія штучного інтелекту при вирішенні багатьох завданьстикається з гносеологічними проблемами.

Одна з таких проблем полягає у з'ясуванні питання, чи доказоватеоретично (математично) можливість або неможливість штучногоінтелекту. Щодо цього існують дві точки зору. Одні вважаютьматематично доведеним, що ЕОМ в принципі може виконати будь-яку функцію,здійснювану природним інтелектом. Інші вважають в такій же мірідоведеним математично, що є проблеми, які вирішуються людськимінтелектом, які принципово недоступні ЕОМ. Ці поглядивисловлюються як кібернетика, так і філософами.


76. Поняття суспільної свідомості та її структура.

Свідомість - це вища, властива лише людині форма відображення об'єктивної дійсності, спосіб її відносин до світу і до самого себе, що являє собою єдність психічних процесів, що активно беруть участь в осмисленні людиною об'єктивного світу і свого власного буття і визначається не безпосередньо її тілесною організацією (як у тварин), а здобуваються тільки через спілкування з іншими людьми навичками предметних дій.

Суспільна свідомість виникла одночасно й у єдності з виникненням суспільного буття У силу того, що суспільство є об'єктивно-суб'єктивна реальність, суспільне буття і суспільна свідомість як би “навантаже-ні” один одним: без енергії свідомості суспільне буття статичне і навіть мертво.

Суспільна свідомість являє собою сукупність ідей, теорій, поглядів, представлень, почуттів, вірувань, емоцій людей, настроїв, у яких відбивається природа, матеріальне життя суспільства і вся система суспільних відносин. Суспільна свідомість формується і розвивається разом з виникненням суспільного буття, тому що свідомість можлива тільки як продукт соціальних відносин. Але і суспільство може бути названо суспільством лише тоді, коли склалися його основні елементи, у тому числі і суспільна свідомість.

За гносеологічним критерієм у суспільній свідомості виділяють буденний і теоретичний рівні. В буденній свідомості відображається буття людей, соціальних груп, уся сукупність суспільних відносин і процесів в їх переломленні через повсякденний досвід. Сюди відносять емпіричні знання та індивідуальний досвід людей, набутий протягом життя, а також коло уявлень, прагнень, переживань, сподівань, надій, переконань тощо, у яких відображаються умови життя, побуту та трудової діяльності людей. Тут ще немає проникнення в глибоку сутність наукового розуміння закономірностей соціальних процесів.

На теоретичному рівні здійснюється пізнання сутності, закономірностей, тенденцій розвитку соціальних явищ, створюються узагальнені понятійні моделі, концепції. Це рівень діяльності спеціалістів -учених, дослідників. Сюди слід віднести наукові знання, які відображають буття природу, суспільне життя, діяльність, а також суспільну ідеологію,.

77. Еволюція розуміння свободи в історії філософії.

«Спір про свободу» філософія взагалі та філософія права зокрема успадкували з часів античності. Саме у містах-державах Давньої Греції вперше з’явились терміни «політична свобода», «рівність людей», «громадянські права». Демокріт констатував, що вільність однієї людини пов’язана із відсутністю обмежень у всьому суспільстві

Платон і Арістотель сприяли народженню ідеї свободи, зробивши перші кроки в її розумінні як морального діяння, у визначенні сутності свідомого вибору (рішення). Платон створив основу філософії свободи, розуміючи її як стан, при якому пристрасті людини підпорядковані розуму, який втілюється у політичних інститутах. «Свобода – влада над життям; незалежність у всьому; можливість жити по-своєму; щедрість у використанні майна і володінні ним» – зазначав Платон.

Арістотель вважав, що свобода означає, з одного боку, поперемінно з іншими брати участь у владі, з другого – можливість жити за власним розсудом. За його сло­вами, «однією з характерних ознак демократичного устрою... є свобода. Друга засада демократії полягає у наданні можливості жити кожному за його бажанням

Вперше проблема стала центральною для Епікура, який увів категорію випадковості для обґрунтування людської свободи. Визнаючи і необхідність, і випадковість, Епікур у загальних законах природи вбачав підставу свободи й щастя: ідучи за природою, людина стає вільною. Навпаки, стоїки (Сенека, Марк Аврелій), як послідовні детерміністи, вважали, що в природі немає нічого, крім необхідності. Отже, людина не вільна ні в чому, крім своговідношення до законів і сил, які її визначають.

Таким чином, античні мислителі вважали, що соціальна цінність індивіда визначається тим, що він народжується вільним громадянином, і тому головними є його якості громадянина. Бути вільним означало користуватися привілеями громадянства, тобто брати участь у зборах, служити загальному благу. При цьому свобода громадянина означала його відповідальність, адже громадянин не лише може, але й зобов’язаний здійснювати свої права.

В Середньовіччя уявлення про свободу продовжували розвиватися з різних позицій у багатоманітних формах і напрямках (наприклад, в творчості релігійних авторів, в роботах середньовічних юристів).

Згідно з вченням Дж. Локка природна свобода людини полягає в тому, щоб не зазнавати обмеження і насилля з боку інших, а існування природного закону визнається гарантією такої свободи.

Спіноза стверджував, що людина – природне створіння. Тому, з одного боку, вона підпорядковується вимогам оточуючого світу, що діють з необхідністю, а з іншого, наділена природним правом, відповідно до якого вона вільна у своїх вчинках і не може робити тільки те, чого ніхто не бажає. Виникає ніби дві свободи: приватної особи і держави. Проте, по-перше, вони обидві засновані на пізнанні необхідності. По-друге, обидва суб’єкта відносин мають загальну мету – свободу. Громадянин ставить собі за мету зберегти свої природні права, а держава – захистити безпеку індивідів.

І. Кант поділяв людську свободу на позитивну і негативну. Першу – свободу добра – Кант вважав емпіричною цінністю, так як вона спирається на моральний категоричний імператив. Негативна (свобода сваволі) аморальна, небезпечна для людини і суспільства, а тому заради позитивної обмежується юридичними законами. Заслуговує на увагу концепція свободи А. Шопенгауера – представника філософсько-правового ірраціоналізму. Він виділяв три основних підвиди свободи: фізичний – як відсутність матеріальних перешкод для здійснення вчинків у відповідності з волею людини; інтелектуальний – як реакція волі людини на усвідомлені розумом мотиви, які спонукають до дії; моральний – заснований на хотінні, «співмірний з волею

Особливої гостроти проблема свободи набула в екзистенціалізмі – філософії існування, яка по-новому і досить своєрідно її вирішила. Серен К’єркегор у своїх творах пов’язував людське життя зі свободою як процесом вибору.

Ж. П. Сартр і А. Камю розглядали свободу в контексті соціальної дійсності, яку різко критикували і вважали абсурдною. Людина, на думку Сартра, вільна, її дії нічим не детермінуються. Свобода – це спосіб буття свідомості індивіда, а відтак – універсальна онтологічна властивість людського буття, його субстанція.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 1165; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.