Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Економічна думка Стародавніх Індії, Китаю та Єгипту. Закони господарської політики царя Хаммурапі




До найд. джерел ек. думки належать пис. пам’ятки Ст Єгипту: “Повчання гераклеопольського царя своєму синові Мерікара” (ХХІІ ст. до н. е.), “Проречення Іпусера “ (ХVІІІ ст. до н. е.), “Пророцтво Нефертіті”, “Повчання Ахтоя, сина Дуауфа, своєму синові Піопі” (ХХІ-ХVІІІ ст. до н. е). Вони дають уявлення про ек. і політ. ф-ції фараона – глави держави та вищих чиновників; про власність, рабство, тов.-грош. відн. у ст єгиптян. У них знайшли відображ. пит. організації праці ремісників і землеробів, рекомендації щодо підвищ. ефективності ф-ціонув. чиновницького апарату. Пис пам’яткою Вавілонії є “Закони царя Хаммурапі” (ХVІІІ ст. до н.е.), спрямовані на зміцнення ек. влади держави, захист приватної власності, забезпечення податкових надходжень до державної скарбниці, визначення відповідальності для порушників, обмеж. свавілля лихварів і боргового рабства. Пис. джерелами Ст. Індії є переважно релігійні трактати, в яких ек. проблеми розглядаються лише у контексті певних нагальних соц. та політ. завдань. Найважл. з них вважається “Артхашастра” – вчення про доходи (ІV ст. до н.е.). Це трактат про мистецтво держ. управління. Гол.метою ек. діяльності держави вважається поповнення скарбниці. Осн. джерелами доходів названі прибутки від держ. (царевих) підпр-в, а також податки, мито та штрафи, що стягувалися з нас. До ек. ф-цій держави віднесені: заселення та облаштування нових земель; надання зем. ділянок за умов сплати податків; буд-во іригаційних споруд; виділення коштів на розв. торгівлі та ремісництва; фінансув. громадських робіт. У трактаті висловлені міркування щодо необхідності досягнення “активного” держ. бюджету шляхом скороч. видатків і збільш. доходів, суворого обліку розподілу держ. доходів і видатків у спец. книгах. Аналогічні ідеї з’являться в Європі лише дві тисячі років по тому. Ек. думка Ст. Китаю розвив. як складова тогочасних філософських та політичних учень, основними з яких були конфуціанство, легізм, даосизм та моїзм (IV-III ст. до н. е.). Конфуціанство, перетворившись на держ. ідеологію, чинило вплив на соц-ек. та політ. розвиток Китаю протягом майже двох тисячоліть. Конфуцій (Кун-цзи, 551–479 рр. до н. е.) запропонував програму морального вдосконалення людини як запоруки забезпеч. стабільності соц.-ек. устрою країни. Він розглядав державу як велику родину, а її правителя – як батька народу, який повинен прагнути зробити своїх дітей багатими і щасливими. Для цього потрібно забезп. більш рівномірний розподіл доходів, зменш. податки і залучати народ до громадських робіт так, щоб не завдати шкоди землеробству. Конфуцій вважав, що праця примножує багатство, отже, є його джерелом. Предст. легізму – альтернативної течії сусп. думки – вважали, що держ. управління повинно ґрунтуватись не на моральних засадах, а на досконалому законодавстві й обґрунтовували необх. реформування ек.-и. Фундатор легізму Лі Куй (424-386 рр. до н. е.) висунув ідею держ. регулюв. цін на зерно шляхом збільш. його пропонування за фіксованими цінами. Легіст Шан Ян (390-338 рр. до н. е.) виступав за жорстку централіз. управління, обмеж. торгівлі і тов-грош. відносин; контроль над цінами; сист. колективної відповід. за виконання робіт та сплату податків. Предст. моїзму проповідували прир. рівність людей. Ідеологи даосизму створили одну з перших в історії людства соц. утопій.Особливе місце в історії ст.кит. ек. думки займає колективний трактат“Гуань-цзи” (ІV –ІІІ ст. до н.е.) – близько 500 праць кількох тисяч вчених, які працюв. в своєрідній академії – “Палаці наук біля Західних воріт”. Програма держ. регулюв. ек.-и, викладена у трактаті, передбачала: захист нац. ек.-и від стихії ринку шляхом держ. регулюв. цін; стабілізацію ек.-и шляхом прискор. розвитку землер. й створ. держ. запасів зерна; проведення оцінки земель і впровадж. гнучкого зем. податку; заборона відривати селян від праці на землі; формув. держ. фінансів без введення прямих податків; контроль за грош. емісією з метою забезпеч. високої купівельної спроможності грош. одиниці.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 413; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.016 сек.