Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Соціологія політики В.Липинського




Білет 21

В'ячеслав Липинський (1882-1931 pp.) свої погляди з політичної соціології виклав у таких творах, як "Листи до братів-хліборобів", "Теорія управління" (втрачена), у програмних виступах. В історію України Л. увійшов як фундатор державницької школи, за що його називають "українським Вебером".

Політика - це постійна боротьба, тому основними категоріями політичної соціології є сила, влада, воля. Щоб створювати нові форми політичного життя політик має реалізовувати принцип свободної волі. Політична боротьба в Україні ведеться за право володіти та розпоряджатися землею. Основні тези соціології Л.:

• у суспільному житті відтворюється біологічний закон нерівності й "асиметрії природного життя";• соціальні верстви, групи та класи органічно виростають із потреб соціального життя;• соціальні групи беруть на себе функцію організації, захисту й управління;• народ створює державу для захисту свого права на володіння землею;• держава потребує господаря, котрим може бути лише монарх (гетьман).

Л. - автор теорії "дідичного" (спадкового) гетьманату як найкращої форми правління для України, прообразом якої для вченого слугує українська держава часів Б. Хмельницького.

Між державою та суспільством існує певна взаємодія, що може набувати різних форм:- суспільство пригнічує державу;- держава пригнічує суспільство;- суспільство та держава співіснують гармонійно.

Практичного завдання концепції Л.- побудова незалежної укр. держави. Важлива роль при цьому належить ідеології. Теоретичні міркування Л. щодо ідеології можна звести до таких тез:• ідеологія завжди пов'язана з певною соціальною групою;• головною функцією ідеології є інструментальна функція— бути могутнім ефективним засобом національного відродження;• ідеологія повинна протистояти ірраціональним прагненням народу.

Розглядаючи природу соціальних законів, В. Липинський виділяє принципи суб'єктивності та волі. Історія твориться не за об'єктивними законами, а згідно з інтересами соціальних груп, зусиллями елітарних груп. У суспільствах існує вертикальний і горизонтальний поділи на класи.

Вертикальний поділ дає промисловий, хліборобський, фінансовий класи та інтелегенцію. Окреме місце посідає клас, пов'язаний з комунікаціями, - телеграфні та поштові службовці, водії, залізничники.

Горизонтальний поділ розподіляє сусп-во на стани. Окремі стани формують організатори й організовувані.

Головною рушійною силою суспільства є "правляча верства" (еліта- активна меншість, яка створює держави та нації ). Еліта здатна організувати суспільство, може перебороти деструктивні суспільні тенденції, створити та захистити національну державу.Сила й авторитет- головні ознаки еліти. У цьому контексті В. Липинський піднімає нове для політичної соціології питання - легітимність правлячої верстви - та пропонує власну типологію еліти: 1) Охлократична -, коли немає класового поділу суспільства, а існує політично і економічно безформний та расово недиференційований натовп. Джерело її - зовнішні кочівники, декласовані й непродуктивні члени суспільства; 2) Класократична - в сусп-ві існують класи, що володіють засобами вир-ва. У такому сусп-ві існує громадянська мораль і віра в закони, що заохочує трудову активність, зумовлює високий рівень розвитку техніки й духовної культури; 3) Демократична - коли розпадаються органічно об'єднані класи та виникає хаотичний конгломерат демократично рівних індивідів. Розпад класів супроводжується втратою спільної моралі та віри, котру витісняє раціональність, яка перероджується в утилітаризм.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 665; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.