Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Передмова. Анархізм Анархізм (від грецьк




Зо о

Анархізм Анархізм (від грецьк. апагсіїіа — без- владдя) — це ідейно-політична течія, яка проголошує своєю метою знищення держави й заміну будь- яких форм примусової влади вільною і добровільною асоціацією громадян.

36 — 2-1330


Політика як міжнародний процес

Світові ідейно-політичні доктрини

 


 


маргиналів. Саме вони легко сприймають екстремістські
заклики неофашистів і поповнюють лави їхніх організацій.

У зародковій формі ідеї анархізму містилися ще в працях
деяких античних і середньовічних мислителів. Як політична
течія анархізм склався в 40—70-х роках XIX ст. в Західній
Європі.

Анархізм не є цілісною ідейно-політичною течією. Залежно від
відмінностей у підходах його прихильників до питання про шляхи
досягнення проголошених цілей у ньому розрізняють три основних
напрями: анархо-індивідуалізм, анархо-комунізм і анархо-синдикалізм.

В основу анархо-індивідуалізму покладена ідея німецького філософа
Макса Штірнера (1806—1856) про абсолютну свободу індивіда, який у
своїх бажаннях і вчинках не має бути пов'язаним ні релігійними
догмами, ні нормами права й моралі. Заперечуючи державу,
М. Штірнер зводив соціальну організацію суспільства до так званої
спілки егоїстів, метою якої було б налагодження обміну товарами між
незалежними виробниками на основі взаємної поваги.

Ідея вільного обміну знайшла своє обгрунтування і в працях
французького філософа П'єра Жозефа Прудона (1809—1865). На підставі
того, що джерелом соціальної несправедливості є нееквівалентний
обмін, він убачав можливість ліквідації експлуатації в реформах
системи товарного обігу, заперечуючи при цьому революційне насиль-
ство як засіб перебудови суспільства. Організація еквівалентного без-
грошового обміну товарами між усіма членами суспільства, на думку
П. Ж. Прудона, означала б повну незалежність індивіда від держави,
робила б останню непотрібною.

Вчення П. Ж. Прудона, назване «теорією взаємності», або «мютю-
елізмом» (від франц. тиШеї —взаємний), означало відмову від класової
боротьби, прогнозувало, що робітничий клас має стати на шлях
взаємної угоди з буржуазією. Найбільшого поширення воно набуло в
60-х роках XIX ст. У міру загострення класової боротьби, поширення
революційних настроїв це вчення було витіснене анархо'-комунізмом,
найвідомішими теоретиками якого були російські революціонери
Михайло Олександрович Бакутн (1814—1876) і Петро Олександрович
Кропоткін
(1842—1921).

М. О. Бакунін вважав, що держава в будь-якій формі є знаряддям
гноблення мас, а тому виступав за її повне знищення революційним
шляхом. Заперечуючи державність як таку, він висловлювався як проти
участі робітників у парламентських виборах і в діяльності будь-яких
представницьких органів влади, так і проти марксистського вчення про


диктатуру пролетаріату. Нездійсненність диктатури пролетаріату
М. О. Бакунін пояснював тим, що увесь робітничий клас одночасно
бути диктатором не зможе. «Диктатура пролетаріату» поступово
виявиться владою меншості, яка відстоюватиме не загальнонародні, а
власні інтереси.

Анархо-комуністична теорія П. О. Кропоткіна розроблена на грунті
широких узагальнень у галузі природничих і суспільних наук. В основу
свого вчення П. О. Кропоткін поклав сформульований ним «біологіч-
ний закон взаємної допомоги», який визначає нібито природне
прагнення людей до співпраці, а не до боротьби одних з одними. На
основі добровільно укладеної між об'єднаннями людей угоди буде
створена федерація, як суспільство «вільного комунізму». Перехід до
федерації вільних комун, які грунтуються на комуністичних засадах
виробництва й розподілу, згідно з П. О. Кропоткіним, можливий лише
через революційне руйнування всього того, що роз'єднує людей, насам-
перед приватної власності й держави.

Ідеї анархізму в XIX ст. набули деякого поширення у Франції,
Швейцарії, Іспанії, Італії, США. Однак спроби анархістів шляхом
агітації підштовхнути маси до повстання закінчились невдачею.
Анархізм зробив поворот до тактики «пропаганди дією», яка покликана
була за допомогою терору до представників пануючого класу
спровокувати масові революційні виступи. Поразка анархізму й на
цьому напрямі сприяла формуванню принципово нової тактичної лінії,
яка передбачала використання робітничих профспілкових організацій у
боротьбі за знищення буржуазної держави й започаткувала нову течію
в міжнародному робітничому русі — анархо-синдикалізм.

Анархо-синдикалізм (від франц. зупйісаі — профспілка) ставить за
мету знищення капіталістичного ладу за допомогою революційної
боротьби профспілок. Виходячи з того, що основною функцією бур-
жуазної держави є захист інтересів привілейованих верств суспільства,
анархо-синдикалізм розглядає боротьбу з нею як головну складову
процесу руйнування капіталістичного ладу, рушійною силою якого має
бути не політична організація робітничого класу — партія, а економіч-
на — профспілки.

Ідеї анархо-синдикалізму набули поширення в останню третину
XIX — на початку XX ст. головним чином у Франції, Італії та Іспанії.
В Росії, а згодом і в Югославії анархо-синдикалізм набув розвитку вже
в період становлення соціалістичного суспільства. На думку анархо-
синдикалістів, в соціалістичному суспільстві профспілки замінять
державу, утвердиться прямий обмін між вільними виробниками,
конфедерація профспілок через мережу профспілкових організацій та
об'єднань управлятиме суспільством.

У 90-ті роки XX ст. анархізм активізувався в деяких
країнах, які виникли на теренах колишнього СРСР, зокрема
в Росії та Україні. Відбулись установчі конференції і
з'їзди Конфедерації анархо-синдикалістів та інших анар-


 

 

36*

 


Політика як міжнародний процес

"П V

 

Світові ідейно-політичн! доктрини

 


 


хістських об'єднань у Києві, Харкові, Донецьку, деяких
інших містах України.

Троцькізм Поряд з анархізмом певного поширення в
робітничому русі набув Інроцькізм — ідейно-
політична доктрина, названа іменем її головного теоретика Льва
Давидовича Троцького (Бронштейна)
(1879—1940). Троцькізм виник на
початку XX ст. в російському робітничому русі як критика ленінської
концепції революції і пролетарської держави. Основу його ідеології і
політичної практики складає теорія так званої перманентної (не-
перервної) революції. Сутність цієї революції полягала не в завоюванні
влади робітничим класом і переході до будівництва соціалізму в
окремій країні, а в постійному поглибленні революційних змін аж до
здійснення соціалістичної революції у світовому масштабі. Початок
революції в окремій країні має бути початком її перенесення в інші
країни. Експорт революції приведе до початку світової революції.
Перемога революції в окремій країні неможлива, бо революція
спричинить інтервенцію капіталістичних країн.

Теорія перманентної революції Л. Д. Троцького суперечила теорії
революції В. І. Леніна, який обґрунтовував можливість перемоги її
спочатку в одній окремо взятій країні. Це викликало гостру ідейну й
політичну боротьбу між ними. Відрізнялись погляди троцькістів і
ленінців також на роль політичної партії в побудові соціалізму,
принципи його організації. Партійне керівництво Л. Д. Троцький
розумів як диктатуру побудованого за зразком військового керівництва
партійного апарату, який підкоряє собі все суспільство на казармових
принципах. Економіка є повністю одержавленою, управляється
державою на командних засадах. Робітничий клас, інші класи і верстви
трудящих виступають суб'єктами виробництва, а не володіння й
господарюван ня.

Після смерті Л. Д. Троцького настав новий — неотроцькістський
етап в еволюції троцькізму. Діяльність неотроцькістських об'єднань
також грунтується на теорії перманентної революції. Проте наголос при
цьому робиться вже не на одномоментному характері революції, а на її
багатоетапності.

Неотроцькізм активізувався в 90-ті роки у зв'язку з розпадом
світової системи соціалізму і СРСР. Неотроцькісти вважають, що цей
розпад підтверджує головну тезу теорії перманентної революції про
можливість побудови соціалізму лише у всесвітньому масштабі, їхні
ідеологи стверджують, що в СРСР і країнах Східної Європи зазнав
краху не соціалізм, а «державно-бюрократичний капіталізм». Більш
реалістичними стали погляди неотроцькістів на проблеми війни і миру.
Проте, як і раніше, вони рішуче виступають проти капіталізму і
«міжнародного імперіалізму».


Взаємовплив Різні ідейно-політичні доктрини не
політичних ідеологій існують у, так би мовити, чистому
вигляді. Вони взаємодіють у реальних
ідеологічних і політичних процесах, впливають одна на одну,
нерідко запозичуючи одна в одної ті чи інші ідеї або
практичні політичні настанови. Розгляд еволюції основних
ідейно-політичних доктрин дає можливість зробити
висновок про їх взаємозближення щодо розуміння законо-
мірностей суспільного розвитку, принципів і форм органі-
зації суспільного життя, місця і ролі держави в суспільстві,
відносин між особою, суспільством і державою.

Так, у XX ст. відбулось істотне зближення лібералізму й
соціал-демократизму. Ліберали, врешті-решт, визнали необ-
хідність втручання держави в економіку й соціальні відно-
сини. Саме завдяки державному втручанню вдається уникати
гострих кризових явищ в економіці західних країн. В ідео-
логію лібералізму увійшли соціал-демократичні ідеї соціальної
захищеності і справедливості, які передбачають перерозподіл
доходів від багатих на користь малоімущих. Ліберали
визнали, що держава повинна бути не лише правовою, а й
соціальною — дбати про добробут усіх громадян.

Водночас із соціалістичної ідеології соціал-демократів
поступово зникали твердження про неприйнятність приват-
ної власності і ринкової конкуренції, що зближує її з лібе-
ралізмом і консерватизмом.

Відбулося також зближення консерватизму й лібералізму.
Сучасних консерваторів не без підстав називають неолібе-
ралами. Неоконсерватизм виник як реакція на надмірне, на
думку консерваторів, зміщення лібералізму в бік соціалізму,
як прагнення зберегти в економіці позиції класичного
лібералізму.

Виступаючи проти соціалізму й комунізму, консерватори
все ж таки вимушені зважати на об'єктивну тенденцію до
соціалізації, вносити корективи у здійснювану ними соціаль-
ну політику. Зрештою, й комуністи не лише відмовились від
ідеї насильницького захоплення влади, а й визнали допус-
тимість у суспільстві приватної власності, ринкових відносин.

Задля об'єктивності потрібно визнати, що комунізм,
незважаючи на його нинішню ідейну кризу та крах головних
носіїв — комуністичних режимів колишніх соціалістичних
країн, залишається впливовою політичною течією, у тому
числі в цих же країнах. Привабливість комуністичного


Політика як міжнародний процес

Світові ідейно-політичні доктрини

 


 


вчення полягає передусім у його головній ідеї — ідеї соціаль-
ної рівності, яка була, є і залишається актуальною протягом
усієї історії людства.

Не можна не визнати і, так би мовити, цивілізаторської
місії комунізму й реального соціалізму стосовно капіталізму.
За своєю природою капіталізм, особливо періоду первинного
нагромадження капіталу і вільної конкуренції, є жорстоким
суспільством, яке ставить людей в умови боротьби за вижи-
вання, і своїми соціальними надбаннями він значною мірою
завдячує прикладові реального соціалізму. Саме цю, жорсто-
ку, природу капіталізму абсолютизує непримиренний борець
із ним — троцькізм, який не враховує його трансформації і
реальних соціальних досягнень.

Нарешті, не випадковими ідейно-політичними доктрина-
ми є фашизм та анархізм. За своєю сутністю держава є
органом примусу, який постійно проявляє тенденцію до
підпорядкування собі всіх сфер і сторін суспільного життя, а
нерідко, особливо за тоталітарних та авторитарних політич-
них режимів, відверто зловживає своєю примусовою функ-
цією. Анархізм є крайньою формою протесту проти приму-
сової сутності держави. Концепції правової держави і
громадянського суспільства, як відомо, також спрямовані на
обмеження свавілля держави. Що стосується фашизму, то
він є породженням глибокої і затяжної суспільної кризи,
результатом приниження національної гідності народу.
Сумні уроки, які дав людству фашизм, постійно потрібно
враховувати всім політикам.

Об'єктивною основою зближення політичних ідеологій є
закономірності суспільного розвитку, дія яких зумовлює
формування суспільства з певними, найбільш оптимальними
для конкретного етапу історичного розвитку, економічними,
соціальними й політичними засадами. На сучасному етапі
суспільного розвитку характерними для цього суспільства є:
багатоукладна економіка, яка включає приватну, державну і
змішану форми власності; поєднання планових і ринкових
механізмів регулювання суспільного виробництва; плюраліс-
тична політична система; парламентська демократія; забез-
печення основних соціально-економічних і політичних прав
громадян. Найповніше ці засади втілені в державі, яка
дістала назву соціальної, і на яку, зрештою, мають бути
зорієнтовані всі ідейно-політичні доктрини і течії.


Аваков А. В.

СудьбьІ либерализма. М, 2000.

Бакунин М. А.

Анархия й порядок // Сочинения. М., 2000.

Берк 9.

Размьішления о революции во Франции. М., 1993.

Возможности либерализма в осмислений современного мира
(обзор коллоквиума) // Полит. исследования. 1994. № 3.

Галкин А. А.

О фашизме — его сущности, корнях, признаках й формах // Полит.
исследования. 1995. № 2.

Галкин А. А., Рахшмир П. Ю.

Консерватизм в прошлом й настоящем: О социальньїх корнях
консервативной волньї. М., 1987.

Гарбузов В. Н.

Консерватизм: понятие й типология (историографический обзор) //
Полит. исследования. 1995. № 4.

Голобуцький О., Кулик В.

Консерватизм — ідеологія порядку, стабільності і добробуту К.,
1995.

Григоров С. Г.

Преодоление заданости (размьІшления о консерватизме) // Полит.
исследования. 2000. № 3.

Капустин Б. Г.

Три рассуждения о либерализме й либерализмах // Полит. иссле-
дования. 1994. № 3.

Консерватизм: Антологія / Упорядники О. Проценко, В. Лісовий.
К., 1998.

Консерватизм как течение общественной мисли й фактор
общественного развития (материальї «круглого стола») // Полит.
исследования. 1995. № 4.

Кропоткин П. А.

Записки революционера. М., 1990.

Кропоткин П. А.

Хлеб й воля: Современная наука й анархия. М., 1990.

Липсет С. М.

Третьего пуги не существует (перспективи левьіх движений) //
Полит. исследования. 1991. № 5—6.


Політика як міжнародний процес

 


 


Маркс К., Енгельс Ф.

Маніфест Комуністичної партії // Твори. Т. 4.

Маркс К.

Критика Готської програми // Там само. Т. 19.

Масленников Н.

Международная социал-демократия: Политика и ценности //
Свободная мьісль. 1992. № 6.

Матц У,

Идеология как детерминанта политики в зпоху модернизма //
Полит. исследования. 1992. № 1—2.

Местр Жозеф де.

Рассуждения о Франции. М., 1997.

Милза П.

Что такое фашизм? // Полит. исследования. 1995. № 2.

Пантин И. К.

К логике теоретического становлення современного социализма //

Полит. исследования. 1996. № 4.

Програма принципів Соціал-демократичної партії Німеччини. Сток-
гольмська декларація Соціалістичного Інтернаціоналу. К., 1997.

Пронякин Д. И.

Анархизм: исторические претензии и уроки истории. Л., 1990.

Соболь О. Н., Ермоленко А. Н.

«Неоконсервативная революция»: лозунги и реальность. К.,1990.

Современная социал-демократия: Словарь-справочник / Под общ.
ред. А. А. Галкина. М., 1990.

Современное общественное развитие: консервативнеє видение. М.,
1995.

Троцкий Л. Д.

К истории русской революции. М., 1990.

Шапиро И.

Введение в типологию либерализма // Полит. исследования. 1994.

№ 3.

Якушик В. М.

Социал-реформизм в современном мире: идеология и политика. К.,
1990.

Ястржембовский С. В.

Социал-демократия в современном мире. М., 1991.


ЗМІСТ

..7



Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 454; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.047 сек.