Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Поняття сім'ї та шлюбу, їх історичні типи




Один з найбільш важливих розділів соціології - дослідження сім'ї та шлюбу. Соціологія сім'ї - це галузь соціології, що вивчає закономірності виникнення, функціонування та розвитку сім'ї (сімейно-шлюбних відносин) як соціального феномену в конкретних культурних і соціально-економічних умовах, що поєднує в собі риси соціального інституту і малої соціальної групи.

Важливо звернути увагу на визначення концептуальних понять спорідненості, шлюбу і сім'ї.

Сім'єю називається засноване на кровній спорідненості, шлюбі чи усиновленні об'єднання людей, пов'язаних спільністю побуту та взаємною відповідальністю за виховання дітей.

Спорідненість. Цей термін означає сукупність соціальних відносин, заснованих на деяких факторах. До них насамперед належать біологічні зв'язки, шлюб, статеві норми і правила, що стосуються усиновлення, піклування і т.д. У загальній системі споріднених відносин існує два типи сімейної структури: нуклеарна сім'я і розширена.

Шлюб можна визначити як соціально визнаний і схвалений союз полів між двома дорослими індивідами. Коли двоє людей вступають у шлюб, вони стають родичами. Шлюб-це історично змінюється форма відносин між чоловіком і жінкою. Відомі шлюби моногамні і полігамні.

Моногамія - тип шлюбу, при якому чоловік і жінка складаються тільки в одному шлюбі.

Полігамія - коли чоловік і жінка можуть складатися одночасно в декількох шлюбах. Тут виділяють полігінія, при якій чоловік може бути одружений більш ніж на одній жінці, і поліандрія, при якій жінка може мати одночасно декількох чоловіків. У більшості суспільств віддається перевага полігінії. Джордж Мердок (1949) дослідив безліч товариств і встановив, що в 145 з них існувала полігінія; в 40 переважала моногамія і лише в 2-х - поліандрія. Решта суспільства не відповідали ні одній з цих категорій. Оскільки в більшості суспільств співвідношення чоловіків і жінок приблизно 1:1, полігінія не знаходить широкого поширення навіть у тих суспільствах, де вона вважається кращою. В іншому випадку число неодружених чоловіків значно перевищувало б чисельність чоловіків, що мають декількох дружин. Фактично більшість чоловіків у полігініческом суспільстві мали одну дружину. Право мати кілька дружин зазвичай давалося людині з вищого класу.

У багатьох традиційних суспільствах переважали наступні форми предпочитаемого партнерства. При екзогамних (міжродової, міжплемінні) шлюбі табу поширювалося тільки на членів свого роду, і статеве спілкування обмежувалося тільки з кровними родичами; представників ж інших родів та племен це не стосувалося. В інших культурах навпаки, шлюби укладалися тільки між індивідами, що належали до одного й того ж роду. Ця форма шлюбу іменується ендогамії.

Що стосується правил вибору місця проживання, то в суспільствах існують різні правила. Неолокальну місце проживання означає, що наречені живуть окремо від своїх батьків. У суспільствах, де нормою є патрилокальний місце проживання, наречена іде зі своєї сім'ї і живе в сім'ї чоловіка або поблизу від будинку його батьків. У суспільствах, де нормою є матрилокальну місце проживання, молодята повинні жити з батьками нареченої чи поблизу від них.

Неолокальну місце проживання, яке вважалося нормою на Заході, рідко зустрічається в іншій частині світу. Лише в 17 із 250 товариств, вивчених Мердоком, молодята переселялися на нове місце проживання. Патрилокальний місце проживання знайшло поширення у суспільствах, де існували полігінія, рабство і часто відбувалися війни; члени цих товариств зазвичай займалися полюванням і збиранням рослин. Матрилокальну місце проживання вважалося нормою, де жінки користувалися правом землеволодіння. Неолокальну місце проживання пов'язано з моногамією, тенденцією до індивідуалізму і рівному економічному становищу чоловіків і жінок.

У плані родоводу й спадкування майна, існує три типи систем визначення родовід і правил наслідування власності. Найбільш поширеною є родовід по чоловічій лінії. Хоча дружина підтримує відносини зі своїми родичами і її дитина успадковує її гени, діти стають членами сім'ї чоловіка.

У деяких випадках, наприклад, серед жителів Тробіандскіх островів, споріднення визначається по жіночій лінії, тобто по родоводу жінки. Як прийнято на Тробіандскіх островах, молоді дружини живуть у селищі у чоловіка, але майно і щоденна допомога надходить по лінії дружини. Майно матері стає власністю дочки, і основну підтримку молодій сім'ї робить брат дружини.

У нашому суспільстві знайшла поширення сімейна система, заснована на двосторонній родоводу. Вона є загальноприйнятою в 40% світових культур. У таких системах при визначенні споріднення рівною мірою враховуються кревні родичі з боку батька і матері. Однак при такій системі можуть виникати і проблеми. Численні обов'язки по відношенню до багатьох родичам, наприклад, необхідність їх відвідувати, дарувати подарунки в урочистих випадках і позичати гроші можуть стати обтяжливими. Звичайно, це цілком влаштовує дітей, яким подобається отримувати подарунки від родичів.

Сім'я, в свою чергу, являє собою більш складну систему ніж шлюб, оскільки вона, як правило, об'єднує не тільки подружжя, але і їхніх дітей, а також інших родичів і близьких. Крім того, сім'я виступає як соціально-економічна осередок суспільства, що є таким чином дуже близьку "оригінальну" модель всього суспільства, в якому вона функціонує.

Сім'я це соціальна група, у якій відбуваються певні процеси і яка здійснює певні функції, і історично розвивається. Створюючи теорію історичного розвитку сім'ї, Ф. Енгельс використовував результати етнологічних досліджень американського вченого Льюіса Моргана (1818-1881), який довгий час жив у племені Сенека північноамериканських індіанців-ірокезів і результати своїх спостережень, зокрема над родинними і сімейними відносинами, виклав у книзі "Стародавнє суспільство".

У своєму дослідженні сімейних та родинних відносин Морган виходив з гіпотези, що в початковий період історії людського суспільства існував повний проміскуїтет. У подальшому, з забороною на статевий зв'язок батьків і дітей, а також інших заборон, виникли певні форми сімейного життя. Виходячи з результатів численних досліджень, перш за все досліджень Моргана, більшість учених і сьогодні дотримуються точки зору, що сім'я у своєму розвитку пройшла через такі фази: проміскуїтет, кровнородственная сім'я, пуналуальная сім'я, сіндіасміческая сім'я і моногамна сім'я. Загальною характеристикою цього розвитку є звуження кола статевих партнерів і зміцнення зв'язків, що поєднують членів сім'ї.

Проміскуїтет характерний для нижчому щаблі дикості. Це така форма спільного життя, в якій сімейне життя була ідентична суспільної. На основі етнологічних даних і знань про низький рівень розвитку примітивного людини на нижчому щаблі дикості укладають, що існували необмежені статеві стосунки між усіма членами суспільства. Примітивного людині невідомо поняття спорідненості в сенсі його, людину, кровнородственной зв'язку з окремими членами групи; йому зрозуміло лише спорідненість в сенсі його належності та зв'язку з цілою групою.

Багато соціологів оскаржували існування промискуитета як попереднього етапу в розвитку сімейного життя, тим не менш, можна з упевненістю сказати, що первісна людина могла існувати лише в деякій великої спільності і був з нею найтіснішим чином пов'язаний. Однак, згідно Моргану, дуже скоро відбувається обмеження статевого спілкування, і починають виділятися окремі групи, між якими таке спілкування дозволено. Цей процес, безсумнівно, тривав досить довго і привів до виникнення особливої ​​форми сім'ї - кровнородственной.

Кровноспоріднена сім'я характеризується груповим шлюбом, статеве спілкування в ній дозволено лише між тими, хто належить до одного покоління. Всі, хто належить до одного покоління, тобто брати і сестри, незалежно від ступеня їх спорідненості утворюють одну сім'ю. Така сім'я є ендогамни спільністю, бо включає людей одного покоління, що належать одному поколінню чи племені. У сучасному суспільстві цей тип сім'ї не існує. Звуження кола статевих партнерів в рамках сім'ї подібного типу відбулося під впливом розвитку суспільства і призвело до виникнення більш розвинутої форми сім'ї - пуналуальной.

У пуналуальной сім'ї із статевого спілкування виключаються найближчі кровні родичі по жіночій лінії, а пізніше ця заборона поширюється і на інших, більш далеких родичів цього ж покоління. Цьому типу родини все ще притаманний груповий шлюб. Однак принцип ендогамії замінюється екзогамії, так що можна сказати, що це-шлюб між людьми, що належать до одного покоління, але до різних родів. Пуналуальная сім'я, таким чином, являє собою таку форму шлюбних відносин, коли шлюбними партнерами є група сестер з одного роду і група братів з іншого роду. У рамках такого типу сімейного життя все більш частими виявляються стійкі і позитивні зв'язки між одним чоловіком і однією жінкою. Це - перший крок до появи парного шлюбу.

Перехідним історичним типом виступає сіндасміческая сім'я, яка з'являється на рубежі дикості і варварства; в ній один чоловік живе з однією жінкою, а полігамія, тобто багатошлюбність, або в даному випадку багатоженство, залишається винятковим правом чоловіки. Шлюбні узи легко розриваються, і тоді діти залишаються з матір'ю. Регулюючи статеві відносини певного чоловіка і певної жінки, сіндасміческая сім'я робила відомим дійсного біологічного батька і створювала умови для створення моногамної сім'ї, виникає за часів розкладання родового ладу і появи приватної власності, додаткового продукту і класів.

Моногамна сім'я відрізняється тісним зв'язком між чоловіком і жінкою, причому цей зв'язок може бути розірвана тільки з волі чоловіка. Безпосередньою причиною виникнення моногамної сім'ї була поява приватної власності і прагнення її захистити, тобто забезпечити безперечність батьківства і права потомства на володіння сімейним майном. Сімейні відносини, чільне місце в яких належить чоловікові, отримали назву патріархату. Патріархальна сім'я була стійким і достатньо великим виробничим об'єднанням. За часів краху рабовласництва вона продемонструвала свою живучість і в різних модифікаціях збереглася в багатьох народів і протягом наступної епохи, епохи феодалізму. Тільки під впливом капіталістичного способу виробництва патріархальна сім'я, нарешті, впала.

Відділення праці від сім'ї, індустріалізація виробництва призвели до утворення нуклеарною сім'ї (від лат. "Нуклус" - ядро). Така сім'я складається з самих необхідних для утворення сім'ї членів - чоловіка та дружини. У неї може входити скільки завгодно дітей, але стало фактом зменшення їх кількості і навіть освіту бездітних нуклеарних сімей (вперше назва "нуклеарна" застосував до сім'ї американський соціолог Ж. Мердок).

Нуклеарна родина виявилася найкращим чином пристосованої до сучасного суспільства. Це обумовлено цілою низкою обставин.

По-перше, відділення праці від сім'ї і включення членів сім'ї до суспільного виробництва вимагає пересування людей з однієї місцевості в іншу, при цьому пересування не взагалі людей, а представників певних, необхідних даному виробництва професій. Це обмежує частоту зустрічей між родичами і послаблює зв'язки між ними, веде до дроблення сім'ї.

По-друге, члени сім'ї отримують можливість мати різні професії, займати різне становище, отримувати різне винагороду за працю, що породжує відповідні відмінності в стилі життя, формах проведення дозвілля, способи досягнення різних цілей і задоволення потреб.

По-третє, розвиток сфери послуг, спеціалізованих служб, що забезпечують безпеку та захист громадян, системи соціального забезпечення (виплата пенсій та соціальної допомоги) знижує необхідність у хворих і старих людей шукати опору в сім'ї і відчувати потребу в близьких відносинах з великим числом родичів.

По-четверте, суспільне виробництво все більше висуває на перший план особисті заслуги людини, в результаті чого від нього вимагається вміння і здатність самостійно проявляти свої здібності, не розраховуючи на допомогу родичів.

Нуклеарні сім'я може бути повною і неповною. Повної нуклеарною сім'єю називається така, в якій є чоловік, дружина і їхні діти. Неповна сім'я утворюється з різних причин: внаслідок смерті одного з подружжя, розлучення, народження позашлюбної дитини або усиновлення. Така форма сім'ї є юридично правомірною.

Участь обох подружжя у виробництві, їх відносно рівний внесок у спільне господарство і юридична рівність членів сім'ї з розвитком демократичних засад сприяє становленню в сім'ї егалітарних відносин. Сучасна нуклеарна сім'я стає егалітарної (від лат. "Егалітаре" - зрівняльний), тобто сім'єю з рівною часткою прав і відповідальності всіх її дорослих членів з досить незалежним становищем дітей.

Сім'я може класифікуватися на іншій підставі: залежно від наявності чи відсутності дітей у шлюбної пари. У цьому сенсі сім'ї ті, що орієнтовані на сімейне життя і сім'ї, що виробляють потомства. До першого типу відносяться ті, у кого вже народилася одна дитина; до другого - сім'ї, в яких дорослі члени "відкриті" виробництва нового покоління дітей.

Крім нуклеарної сім'ї, виділяють також розширений тип сім'ї. Розширена сім'я - сім'я, в якій шлюбна пара і діти живуть спільно або недалеко, продовжуючи контактувати один з одним. У цих сім'ях іноді два-три покоління живуть в одному місці або поблизу них. Такі сім'ї можуть включати бабусь і дідусів, братів і їх дружин, сестер та їхніх чоловіків, тіткою, дядьком, племінників і т.д.

Виходячи з вищевикладеного, ми можемо укласти, що шлюб і сім'я - історично змінюються явища. Їх громадський зміст становить те, що властиво їм як різновидам громадських інститутів і відносин, що знаходяться в складній взаємодії суспільних умов із природно-біологічної, інстинктивної пріродополовой потреби людини.

Можна виділити наступні основні чинники макросередовища або загальні соціальні умови життєдіяльності, які у вирішальній мірі впливають на форми сімейно-шлюбних відносин та життєдіяльності сім'ї. До цих факторів відносять такі:

1.Соціально-економічні умови і відносини, які обумовлені ступенем розвитку продуктивних сил і відображають рівень матеріально-технічної бази її інфраструктури, певного етапу розвитку суспільства;

2.Соціально-політичні умови та відносини, які обумовлені політичною системою або політичним ладом суспільства і відображають діяльність його основних інститутів і організацій;

3.Соціально умови і відносини, обумовлені соціальною структурою суспільства, тобто поділом її на класи, верстви, групи, а також за демографічною, етнічною, професійною і територіальною ознакою, що характеризується суспільним поділом праці і станом продуктивних сил суспільства на певному етапі його розвитку;

4.соціально-культурні (або духовно-моральні) умови і відносини, які відображають систему діючих в суспільстві правових, морально-етнічних норм, цінностей та ідеалів, взірців діяльності та поведінки, що носять нормативний характер для сім'ї, а також способи збереження і передачі соціальної інформації та соціального знання та їх доступність; доступність установ освіти, культури, мистецтва, спорту та інших духовних цінностей суспільства.

Необхідно також підкреслити, що загальні соціальні (об'єктивні) умови або фактори макросередовища роблять свій вплив на життєдіяльність сім'ї, як правило, опосередковано (опосередковано) через її найближче соціальне оточення або фактори макросередовища. До них відносять такі компоненти: ступінь урбанізації середовища безпосереднього поселення сім'ї (тобто тип населеного пункту: місто, село; кількість жителів і т.д.); характеристика можливої ​​зайнятості населення (тобто тип підприємств, рівень кваліфікації, освіти і т.д.); демографічна структура, етнічні характеристики; кількісні та якісні показники розвитку інфраструктури серед розміщення сім'ї (тобто наявність сфери обслуговування, дитячих лікувальних, культурно-спортивних закладів тощо). Крім того, до чинників мікросередовища проживання сім'ї часто відноситься і соціально-психологічні умови та відносини, які мають істотний вплив на її життєдіяльність і характеризують стан суспільної свідомості людей, їхнє ставлення до світу і своєму безпосередньому оточенню. Ці умови носять яскраво виражений суб'єктивний характер. До них передусім відносять соціальні установки, інтереси і ціннісні орієнтації в сфері шлюбних відносин, які, як би вплітаючись у загальну тканину суспільної свідомості, в рамках дослідження сім'ї, набувають статусу самостійних об'єктів дослідження і практично не розглядаються в контексті умов.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 1254; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.026 сек.