Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Співвідно­шення значущості, задоволеності й реальної поведінки




Співвідно­шення важливості та задово­леності різними аспектами життя

 

 

 

Перевагою цього типу побудови питань в анкеті є наочне зіставлення найважливіщих аспектів людського життя і задоволеність ними, міра їхнього досягнення. Відповідно аналіз наведених у таблиці результатів - дає можливість припустити, що:

• з шести головних для людей аспектів життя лише три до певної міри реалізуються на практиці, з приводу чого респонденти висловлюють своє задоволення: це стосунки у сім'ї і дружба в особистісному оточенні, а також мир і спокій у країні — на суспільнісному рівні;

• стан здоров'я, рівень добробуту і можливість отримати зароблене, хоч безумовно є важливими для респондентів, у плані соціальних реалій ще далекий від досягнення і, відповідно, виникнення почуттів задоволеності;

• респонденти більше задоволені своєю законослухняністю і релігій­ністю, а також своїм внутрішньо гармонійним світом; ці характерне-тикц не є для них дуже важливими, однак на практиці саме ці риси реалізуються досить повно;

• поширеність законослухняності може опосередковано пояснювати, чому при великому і дедалі більше зростаючому протестному потенціалі населення не відбувається масових акцій публічного протесту;

• задоволеність у внутрішній гармонійності є свідченням живучості й поширеності мозаїко-амбівалентного типу особистості, про який ішлося вище, суттю якого є мирне співіснування суперечливих, а то й полярно протилежних життєвих настанов.

Останнє припущення також можна проілюструвати даними дослід­жень того самого Центру Разумкова. В одному з опитувань респондентам ставили запитання про т^, які їхні дії можуть бути виправданими і до якої міри. Так от, законослухняність і внутрішня гармонійність особи пересічного українського громадянина дивним способом уживаються з такими речами, як несплата податків, якщо є така можливість (22,6% відповідей), отримання державної допомоги, на яку респондент не має права (14,2%), проїзд у транспорті без оплати квитка (32,4%) тощо.

Ці дослідження змальовують особу з виразним домінуванням приватних цінностей і матеріальних потреб, внутрішньо суперечливу, з паростками нових соціальних здібностей і залишками старих, яка рів­ною мірою є далекою і від соціальних груп та спільнот, і від держави; людину, яка живе в суспільстві, не довіряючи-нічому й нікому, крім себе і найближчого оточення, а також Бога (див. Табл. № 5)

 

Рівень довіри населення

 

Структура вільного часу населення

 

 

Табл. № 5. Рівень довіри населення людям і соціальним інституціям (інтегральні показники у балах; максимальний бал5)

 

 

         
бал ранг бал ранг
Собі самому 4,61 1. 4,64 Г
Сім'ї та рідним 4,45   4,54  
Богу 3,81   4,05  
Колегам, співробітникам 3,26   3,26  
Сусідам 3,27   3,17  
Співгромадянам 3,13   3,12  
Церкві й духовенству 3,12   3,10  
Збройним силам країни 3,15   3,01  
Засобам масової інформації 2,71   2,87  
Приватним власникам 2,44 - 2,51 10-11
Керівникам великих державних підприємств 2,51   2,49 -
Традиційним профспілкам 2,42 - 2,51 10-11
Новим профспілкам 2.46   2,43 -

 

Для з'ясування повнішої картини світу цінностей і потреб пересічного громадянина країни багато інформації дають опитування щодо змісту і способів проведення вільного часу (див. Табл. № 6).

 

 

Табл. № 6. Структура вільного часу (у %; види занять, які здійсню­валися не менте одного разу на тиждень; усього 31 позиція; наведені дані про найтиповіші види діяльності на дозвіллі)

 

       
Відвідування друзів 39,6 44,3 38,8
Прийняття гостей у себе вдома 38,2 40,4 36,3
Читання художньо-розважальної літератури 37,7 _ 40,3 28,9
Слухання музики 32,4 35,3 27,2
Проведення часу з дітьми 38,6 33,7 27,8
Відвідування магазинів для покупок ^ 30,0 29,4 25,1
Перегляд програм телебачення 79,2 87,0 80,7
Прослуховування радіопередач 47,3 54,6 42,9
Читання газет 53,6 70,3 61,1
Пасивний відпочинок, коли можна нічого не робити 42,9 45,7 38,6

 

Конфесійна

приналежність

респондентів

 

 

З наведеної таблиці випливають такі міркування:

• протягом останніх років структура вільного часу практично не змі­нилася; на перших рангових місцях види дозвілля, пов'язані зі спо­живанням продукції засобів масової інформації та розваг;

• активність у споживанні продукції ЗМІ щороку зростає;

• (серед видів діяльності на дозвіллі переважають пасивні за характером;

• серед видів дозвілля, що мають бодай позірну суспільність, усталено високим є проведення вільного часу відвідуючи друзів та прийняттям їх у себе вдома;

• у структурі вільного часу практично не представлені види його творчо-продуктивного проведення, скеровані на всебічний розвиток і вдосконалення особистості.

Виразними прикметними особливостями соціокультурних характе­ристик особистості посттоталітарних суспільств на всьому пострадян­ському просторі є зростання важливості й значення релігії і віри в Бат. З року в рік збільшується кількість віруючих і належних до певної конфесії (див. Табл. № 7).

 

Табл. № 7. Конфесійна приналежність респондентів (у %)

 

     
Українська православна церква (Київський патріархат) 25,7 30,2  
Українська православна церква (Московський патріархат) 3,3 12,4
Українська автокефальна православна церква 1,7 0,7
Російська православна церква 7,2 -
Греко-католицька церква 6,1 8,1
Не належу до жодної церкви чи конфесії 37,2 З1,7

Отже, питома вага респондентів, що належать до певної конфесії, зросла в останні роки до двох третин із відповідним зменшенням опитаних, які не вірять у Бога і не є членами певних релігійних громад. Зіставлення кількості релігійних організацій і розподілу респондентів за приналежністю до певної конфесії свідчить, що незважаючи на кількісне переважання релігійних інституцій УПЦ МП, Українська православна церква Київського патріархату є більша за кількістю членів релігійних громад і релігійних симпатиків. Якщо ж поглянути на

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 398; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.