КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Декоративне мистецтво 2 страница
Для західних регіонів України характерний барвистий геометричний орнамент, який складається з простих елементів. У минулому їм надавалося символічне значення. Геометричні орнаменти вражають чіткою ритмікою, простотою та строгістю композиції, зв'язком з формою речі. Рослинні орнаменти центру України доповнюються стилізованими зображенням птахів (зрідка тварин), іноді жіночої фігури з піднятими догори руками («мати-берегиня»), мотивом дерева («дерево-життя» або «мирове дерево»). Назви орнаментів пов'язані з фольклорною символікою, практичною діяльністю людей («сухарці», «грабельки», «старчики», «гречка», «вітряки»), а також їхніми уявленнями про тваринний світ («курячі лапи», «павуки», «раки»). Геометричні мотиви в українській традиційній вишивці зберігають назви: «прутик», «кривулька», «клинчики», «кружечки». Геометризовані рослинні і стилізовані рослинні мотиви мають назви: «хмелик», «барвінок», «калинка», «сосонки», «рожа», «виноград». З небесною сферою пов'язана назва «зірки». Техніка вишивки складається з понад ста видів швів: тамбур, низь, хрестик, гладь; а також з інших традиційних технік (занизування, гладь «качалочки», виколювання). Основні орнаментальні мотиви (геометричні, рослинні, зооморфні, антропоморфні) представлені в різному колірному вирішенні. Художні особливості вишивок залежать не лише від використовуваних барвників, а й від матеріалу, тобто від якості полотна, ниток, а також технічних прийомів. На невибіленому домотканому полотні добре читається узор, виконаний білою льняною ниткою; бавовняними, й особливо гарусними нитками вишивався рельєфний орнамент. Технічні прийоми виникли в різні історичні періоди. Їх поділяють на дві групи: лічильна техніка, що виконується за лічбою ниток тканини (набирування, лічильна гладь, низь, занизування і хрестик); нелічильна техніка, що виконується за наміченими контурами рисунка (тамбур, нелічильна гладь і хрестик по канві).
Вишивка є невід'ємним елементом традиційно-побутової культури українського народу. Прагнення прикрасити свій одяг, дім завжди було властиве людині. За допомогою вишивки звичайний шматок домотканого полотна перетворювався на витвір мистецтва. Орнаментовані рушники, облямівки простирадл, наволочки оживляли інтер'єр сільського житла; прикрашений вишивкою одяг був органічним компонентом святково-обрядових дійств. За функціональним призначенням розрізнялися рушники побутові (утиральники); рушники для прикрашання (кількові). Вони є своєрідними талісманами, що оберігали житло від впливу ворожих сил. Вишивка завжди сучасна, вона непідвладна віянням примхливої моди. Цінність народної вишивки не лише в можливості її використання у сучасному побуті. Асортимент виробів, оздоблених вишивкою, сьогодні дуже широкий: серветки, доріжки, саше, декоративні панно, покривала, портьєри, «теплачі» для заварних чайників, одяг. їх використання в сучасному інтер'єрі надає домівці індивідуальних рис, стильових особливостей, прикрашає його. Органічне поєднання вишитих тканин з іншими декоративними тканинами, килимами, керамікою досягається за умови відсутності суперечностей в їхньому помірному вирішенні, стилістиці, орнаментиці. ♦ Скористайтеся альбомом: Знаки (155 стародавніх українських вишивок / Упоряд. Т. О. Островська. — К., 1992. Ознайомтесь із символікою української вишивки. Допоможе вам навчитися основ цього мистецтва альбом: Сорокина Д. М. Учись вышивать. — К., 1985. Набуті знання та вміння збагатять вашу професійну підготовку і навіть допоможуть поліпшити якість життя. Адже заняття вишивкою можна розглядати як арт-терапію.
Дітям дошкільного віку показують вишивки, вишиті речі, одяг. Вони можуть малювати візерунки за мотивами вишивок. У віці 5—7 років із задоволенням виконують прості вишивки хрестиком, гладдю, стебельчастими швами по намічених контурах рисунка. Народна архітектура України формувалась упродовж століть, поступово вдосконалюючи прийоми та форми, які найбільш повно відповідали умовам життя й естетичним потребам народу. Традиційні риси, технічні навички, художня майстерність передавалися від покоління до покоління. На формування і розвиток народного житла впливали особливості соціально-економічного і культурного розвитку різних областей України, взаємозв'язки із сусідніми народами, природно-кліматичні умови, наявність місцевих будівельних матеріалів, як правило, таких, що існують та слугують недовго (дерево). Переважна кількість пам'яток культового дерев'яного зодчества належить до XVII—XVIІІ ст., а житлові сільські споруди збереглися лише з другої половини XIX ст. (Церква св. Миколая у Вінниці; Музей народної архітектури й побуту в Переяславі-Хмельницькому; Музей народної архітектури й побуту в с Прилісному на Донеччині). За всієї різноманітності та багатства видів і типів споруд у різних областях України (Полісся, Карпати, Прикарпаття, Закарпаття, Буковина, Поділля, Слобожанщина, Середнє Придніпров'я та Південь України) народне житло позначене спорідненістю планувальних та конструктивних рішень, які свідчать про його самобутність та національну своєрідність. Житло в різних регіонах будувалося з матеріалів, що переважали у місцевості (Полісся й Карпати, Північ України — дерев'яні будівлі; Південна Україна — глиняні та саманні, кам'яно-вапняні). Декоративне оформлення — різьблення, в інтер'єрі — декоративні тканини, рушники. Інтер'єр гуцульської хати — сволоки, одвірки, мисники — прикрашався різьбленням, килимами, вишивками. Розмальовані хати Закарпаття схожі на житлові споруди Молдови та Румунії. В Україні здавна виготовляли з дерева кухонний посуд, хатнє начиння, транспортні засоби, знаряддя праці та багато іншого. Особливо великого розвитку набула деревообробна промисловість на Поліссі та в лісостеповій зоні, де є достатній вибір різноманітної деревини. Найдавнішими способами обробки деревини були випалювання та видовбування (вирізування).
Стельмаство — виготовлення саней та різноманітних возів, а також деталей до них. Бондарство — виготовлення бочок, баклаг, бариль, відер. Теслярство — будівництво житла і господарських будівель, церков, що подекуди обходилося без жодного цвяха. Столярство — передбачало більш тонку роботу, виготовлення дверей, вікон, наличників, хатнього начиння (столи, лави, ослони, скрині тощо). Різьблення по дереву — один з найдавніших видів мистецтва. Сучасні майстри прикрашають вироби різьбленими узорами, намагаючись орнаментацією підкреслити їхню форму і призначення. Продовжуючи чудові традиції плоскої різьби, якою прикрашалися скрині, ярма, вози, сани, майстри створюють нові високохудожні вироби. Багаті за оздобленням роботи гуцульських майстрів з Івано-Франківської області. Рахви, баклаги, шкатулки, декоровані в техніці інкрустації (від пізньолат. incrystatio — покриття корою), інтарсії (прикрашання виробів узорами з іншого матеріалу, наприклад, металу, скла, перламутру, бісеру, дерева різних порід). У жанрі круглої скульптури працюють лемківські майстри, твори яких відзначаються неабияким почуттям пластики, психологічним трактуванням образів. Серед уславлених майстрів Ю. та М. Шкрібляки, В. Будула, Д. Білинський, Ф. та П. Юхименки, І. Луговяк. Вони започаткували традиції художньої обробки дерева, які розвивають сучасні майстри. За допомогою художнього різьблення, випилювання, випалювання, фарбування українські майстри виготовляють меблі, скульптуру, іграшки, посуд тощо. Стриманість у кольорах, художній такт, відчуття пластики дерева дають змогу говорити про високу художню культуру українських ремісників, з якою можна ознайомити дошкільнят. У поліських районах України, на Закарпатті, Прикарпатті, Львівщині, Яворівшині помітне місце посідає плетіння з кори дерева (берези або липи), а також з лози (коробки, кошелі, меблі, взуття-личаки). На Тернопільщині поширене плетіння з рогозу. Плетені речі також відзначаються художньою довершеністю.
♦ Спробуйте цю техніку, адже вона є цікавою і доступною для дітей. Україна багата на родовища глини. Гончарство (художня обробка глини) увібрало в себе технічні навички І художні традиції, що існували ще з часів неоліту. Виготовлення керамічних виробів — трудомісткий і довготривалий процес, що потребує від майстра володіння різними навичками — починаючи від вибору глини і закінчуючи термічного обробкою виробів. Вони виконуються вручну, на гончарному крузі. Сформований предмет отримує рельєфне викінчення пальцями, спеціальними паличками, на нього наноситься гравірований або кольоровий орнамент. У давнину в розмальовуванні виробів брала участь вся сім'я гончара. Для малювання вживали квач, куряче перо, ріжок, дерев'яний ніж — стек. Керамічні вироби поділяють на чотири основні групи: побутовий посуд, декоративний посуд, оздоблювальні плитки — кахлі, будівельні матеріали — черепиця, плоска цегла. До побутового посуду належать миски, полумиски, ринки, горщики-борщівники, кашники, глечики, тикви, барильця, куманці. До другої групи, крім декоративного посуду, належать також дитячі іграшки: баранці, півники, свищики тощо. Кахлі у великій кількості виготовляють на Харківщині, Донеччині і використовують для оздоблення будинків. Черепицю здебільшого виготовляють гончарі Півдня України, Поділля, Галичини і Закарпаття. За особливостями художньо-декоративного оздоблення кераміки в Україні можна виділити кілька зон: північні райони, в яких переважають глини з окислами заліза (сіра кераміка); південно-східні, де в основному поширена зелена й золотиста полива, а також безполивний розпис жовтою глиною («описка»); для Полтавщини характерні червоні миски з широким «фляндрованим» розписом, що створюють майстри Опішні; красою орнаменту, кольористістю й витонченістю вирізняється кераміка Поділля; високого рівня досягай у своїй творчості, особливо в техніці гравірування (ритування), майстри Косова і Пистина в Карпатах, умільці Сокальщини в Галичині та Хустщини й Виноградівщини на Закарпатті. За безперечної спільності форм української кераміки кожний центр гончарства вирізняється своїми особливостями. · Розгляньте зразки гончарства і спробуйте визначити способи його залучення до образотворчої діяльності дітей. Спробуйте різні техніки ліплення й декорування. Вивчайте властивості глини (див. кольор. вкл., мал. 39, 40, 42). Виготовлення скла — гутництво — відоме в Україні ще з часів Київської Русі. Мистецтво гутного скла полягає у вільній обробці гарячої скломаси. Найбільшого поширення гутництво набуло на території Чернігівського та Волинського Полісся, що зумовлено наявністю значної кількості погрібної сировини: піску, крейди, вапна, тугоплавких глин і великої кількості лісового матеріалу, з якого добували вугілля, смолу та поташ. Гутники виготовляли столовий, кухонний, аптечний посуд, місткості для зберігання й транспортування харчових продуктів тощо. Такий посуд часто прикрашався гутним декором (скляними джгутами, розетками, на-лепами, медальйонами-печатками, дрібним битим кольоровим склом), а також емалевим розписом. Нащадки майстрів-гутників зберегли впродовж століть традиції українського скла. Сьогодні на склозаводах Києва, Львова, Стрия працюють чудові майстри і художники-професіонали, які творчо використовують прийоми вільного видування, форми й методи оздоблення старої української гути. Наприклад, великою різноманітністю позначені твори львівських майстрів. їхні вироби (штофи, графини, фігурні посудини) традиційні за формою, виконані із кольорового або напівтонованого скла з ліпними прикрасами. Яскраві й виразні твори митців Київського заводу художнього скла найрізноманітніші за функціональним призначенням і художньою формою. Вироби із фарфору (від тур. farfur — керамічні вироби, отримані за технологією спікання маси із пластичної глини, каоліну, кварцу, шпату) — посуд, вази, скульптурні фігурки тощо вперше з'явилися в Китаї (IV— VI ст.). Сьогодні в Україні виробляють вази, столові, чайні, кавові сервізи, що мають округлі пластичні форми, збагачуються розписом, виконаним підглазурними чи надглазурними фарбами. Цікава за пластичним рішенням українська фарфорова скульптура, іграшка. Особливо вирізняються твори київських митців, які використовують традиції народного малювання. Яскравий декоративний розпис здавна побутує в різних областях України. Розписами прикрашали хату, піч, стіни, меблі, посуд (див. кольор. вкл., мал. ЗІ). Розпис виконувався тонким пензлем з котячої шерсті, очеретиною, трісочкою, пучками пальців. Орнаментальне багатство рослинних мотивів українського розпису грунтується на красі, барвистості природи країни. Сьогодні розпис став самостійною галуззю декоративного мистецтва України. Такі його майстри, як П.Глушенко, Т. Пата, М. Приймачем ко, К. Білокур, Є. Миронова є всесвітньо відомими корифеями цього мистецтва, авторками багатьох композицій: орнаментальних, тематичних, фантастичних, в яких опоетизовано життя людей, рослин, тварин. Роботи виконано здебільшого на папері яскравими фарбами (яєчною темперою), невеликою кількістю нескладних мазків. У 1948 р. на Міжнародній виставці в Парижі декоративно-живописні картини К. Білокур були відзначені Золотою медаллю. · Ознайомтеся з книжкою: Приймаченко Марія: Альбом/Авт. - упоряд. Н.І. Велігоцька. - К., 1989. Спробуйте помалювати в такій манері. Розгляньте також дитячі малюнки і визначте можливості залучення українського розпису та станкового народного живопису до образотворчої діяльності дітей. Обробка каменю. Територія України багата на різні види кам'яних порід. Як свідчать археологічні дослідження, вже в період первісного суспільства тут існували знаряддя праці та зброя з кремнієвими вставками. У добу Київської Русі різні види каменю використовувалися ремісниками для виготовлення пряслець. прикрас, форм для литва, у будівництві тощо. Головними районами обробки каменю були Поділля, Волинське Полісся, Нижнє Подніпров'я, Одещина, Карпати. Каменярі добували граніт та інші породи каменю, з яких виробляли різні предмети: млинові жорна, гострильні бруски, колодязні жолоби, бруківку і бордюрний камінь. У великій кількості добували камінь для зведення житлових і господарських споруд та надгробків. Починаючи з 20-х років XX ст. кам'яно добувна промисловість набула широкого розвитку. Обробка металів. Виробництво заліза та його обробка методом гарячої ковки були відомі на землях сучасної України ще задовго до нашої ери. Це великою мірою визначалося наявністю багатих покладів червоного, бурого залізняку та болотяних руд — на Закарпатті, в Буковині та Галичині, по всій зоні Полісся, на Середній Наддніпрянщині. Щей тепер існують назви сіл з коренями руд (Рудна, Рудище, Рудка), гут (Рута, Гутисько, Гутово), буд (Буда, Будисько, Будище), що свідчить про переробку в цих місцях болотяної руди. Ковальство у X—XII ст. досягло такого високого рівня, що деякі способи обробки заліза і технології виготовлення знарядь праці та предметів побутового призначення без суттєвих змін дійшли до нашого часу. Найдавніша пам'ятка художнього лиття — дзвін Юрського монастиря у Львові, відлитий 1341 р. місцевим майстромЯ. Скорою. Відомим центром лиття XVIІ ст. було м. Глухів на Сумщині. Тут працювали І. та К. Балашевичі, щедро прикрашаючи вироби плоским геометричним орнаментом, написами, гербами. Техніка лиття з кольорових металів була набагато складніша від кування. Для цього з глини, змішаної з піском, виготовляли ливарні форми, в які наливали розплавлений метал. Після його охолодження форму розбивали, звільняючи від неї відлиту річ. Метал плавили у спеціальному горні або навіть звичайній пічці. Звісно, ці складні техніки обробки матеріалів не залучаються до образотворчої діяльності дітей. Однак знання різних способів допоможе педагогу у загальному розвитку дітей та розвитку творчих здібностей щодо користування матеріалами. Наприклад, виготовлення скульптур з льоду у формах (експериментування з водою, кольоровою водою), виготовлення скульптур з воску, гіпсу (заливання у форми). За технологією різьблення можна розгорнути дитячу діяльність на пластиліні (пластини). Видування мильних кульок допоможе дитині з'ясувати принцип виготовлення виробів зі скла: ялинкових прикрас. Майстри у різних регіонах виготовляють чудові речі з металу (квіти, меблі, посуд), вугілля, солі (квіти, скульптури). Усе це можна показати дітям, розповідаючи про винахідливість, відчуття краси, майстерність людини в розумінні матеріалів. · Здійсніть невеличке краєзнавче дослідження у своїй місцевості, вивчайте матеріали, з якими працюють майстри у вашому регіоні. Експериментуйте з ними, створюючи цікаві й красиві побутові речі. Розвивайте свої дослідницькі і творчі вміння. Вивчайте природу — і вона допоможе вам знайти нові зображальні матеріали для професійної педагогічної діяльності. Обробка шкіри та рогу. Вичинка шкіри і виготовлення з неї побутових виробів — одне з найдавніших занять українців. Досить високого розвитку техніка і технологія обробки шкур тварин досягай ще в давньоруський період. Цьому сприяло розвинуте тваринництво, значна кількість звірини в лісах, а також кліматичні умови, за яких необхідний був теплий сезонний одяг. Мистецтво художньої обробки шкіри пов'язане з культурою Гуцульщини. Оригінальні шкіряні пояси, взуття та сумки, оздоблені металевими прикрасами й аплікацією, доповнюють народний святковий чоловічий та жіночий одяг. Багаті традиції художньої обробки шкіри використовуються в роботах сучасних художників-модельєрів. Ріг у його природній формі використовувався в гончарному ремеслі для орнаментування посуду (ріжок), у мисливців — для зберігання пороху. Виготовляли ж із рогу ручки для ножів, гребінки тощо. Україна відома також і як виробник паперу. Перша папірня з'явилась у 1541 р. в містечку Буськ, що на Волині. У багатьох народів світу можна натрапити на вироби, вирізані з паперу. В Японії існує популярне народне мистецтво складання паперу — оригамі. У давнину оригамі мало релігійне призначення, було храмовим мистецтвом. Виготовлення яскравих паперових фігурок являло собою священне ритуальне дійство. Ними прикрашали статую богині милосердя Каннон, щоб заручитися її прихильністю. Уміння складати з паперу вважалось ознакою освіченості і витонченості людини. З другої половини XIX ст. це мистецтво стало відоме за межами Японії. Щорічно вдень пам'яті трагедії атомного бомбардування Хіросіми та Нагасакі (1945) у небо Японії злітають мільйони паперових журавликів як прохання японського народу не повторювати таких жахливих експериментів. А народ України здавна вмів витинати — вирізувати з паперу фігурки, квіти для прикрашання меблів, вікон. Ці нехитрі вироби розмальовували фарбами і наклеювали на стіни хат навесні. Так було веселіше й красивіше, їх наклеювали вареною картоплею або клеєм. Вироби мали назву витинанки, а найбільш майстерні та винахідливі навіть створювали справжні картини. Інструментами для цієї роботи були ножиці, ніж, скальпель, лезо бритви. Витинання у Європі набуло розвитку в XVI ст. Це техніка вирізування силуету. Симетрична форма досягалася через складання паперу навпіл, учетверо або увосьмеро. Предмет несиметричної форми вирізується за контуром чи без нього. Мистецтво вирізування з паперу опанувало багато художників минулого: А. Дюрер, П. П. Рубенс, скульптор Б. Торвальдсен. Відомий казкар Г.-К. Андерсен був неабияким майстром вирізування і створив багатофігурні силуетні композиції за мотивами власних казок. Наприкінці XVIII ст. та в першій половині XIX ст. мистецтво «чорного силуету» використовувалося як прикраса у дворянських сім'ях. Широко розповсюджені були профільні портрети та жанрові сценки. У першій половині XIX ст. майстром силуету був Ф. Толстой. Його п'ятдесят робіт представлені в Ермітажі (Росія, Санкт-Петербург). Серед них — епізоди війни 1812р., сцени полювання, морські та сільські пейзажі, жанрові сценки, а також зображення комах та інше. Мистецтво силуету відроджувалося й розвивалося у XIX ст. і знайшло відображення у творчості таких художників, як Г. Нарбут, М. Добужинський, Д. Мітрохін. Особливої популярності набули витинанки О. Круглікової. Вона створювала картини зі складною композицією, з великою кількістю фігур та деталей. Відомі і художники з народу, наприклад К. Воробйов, який увесь свій вільний час віддавав улюбленому заняттю. Серед його робіт невеличкі за розміром, на чверть аркуша, зображення предметів з найдрібнішими деталями. Особливо вдалими були зображення архітектурних споруд, які вирізнялися неперевершеною точністю, витонченістю й довершеністю. В Україні були відомі й поширені паперові візерунчасті фіранки — занавіски на вікна. У Кам'янець-Подільському існувала навіть профшкола витинання. Видатним майстром витинанок на Донеччині була К.Кpoxмаленко. Вона глибоко розуміла традиційний український орнамент і використовувала його елементи у своїй творчості. Образи квітів поєднують в собі геометричний та рослинний малюнки, тяжіють до певної умовності, стилізації. Власне, це і є певною ознакою донецького орнаментального мистецтва. Елементами традиційного орнаменту Донеччини є «баранячі роги», «виноград», «хрести», «вазон». Вазон символізує «дерево життя». Дерево і пара птахів на ньому символізують подружнє життя, добробут, щастя. Орнаменти, які утворюють дивне поєднання рослинних і геометричних образів, ще й досі трапляються на воротях, наличниках, віконницях жител деяких сіл краю. Закріплення витинанки на кольоровому, білому або чорному тлі отримало назву аплікація. ♦ Робота з папером у визначених техніках цікава, корисна и доступна дітям дошкільного віку. Тому спробуйте ці техніки. Скористайтеся, наприклад, посібниками: Гурьян О. Охудожнице Е. Е. Лебедевой и об искусстве вырезания. — М., 1960; Тарабарина Т. И. Оригами и развитие ребенка. — Ярославль, 1997. Художник І. Рєпін досконало володів витинанням у віці 4—5 років. Українська дівчинка Катя Ткач у чотири роки вперше вирізала кольорову сніжинку, схожу на Антошку з улюбленого мультфільму, потім бабусю з великою парасолькою та собакою Кляксою, а в шість років стала учасницею виставки дитячої творчості. У сім років у неї була персональна виставка. Писанки — символ України, душа українського народу, праматір народного декоративно-ужиткового мистецтва. Це шедеври мініатюрного живопису, в яких український народ виявив свій мистецький геній, свою здатність до творчого мислення, художнього узагальнення навколишнього світу. Генеза розвитку своєрідної мініатюри дає змогу спостерігати зміни, що відбувалися в народній концепції краси впродовж століть: особливості орнаменту, колориту, техніки виконання. Важко знайти ще такий вид мистецтва, в якому так яскраво відобразилися б усі сторони життя народу — історія, ужитковість, звичаї, вірування, естетичні уявлення, поетичне бачення. Писанку розписують по всій території України і кожен регіон має свої особливості декорування. Чудовий звичай розписування яєць на знак весняних змін у природі, на честь Великодня, світлого свята Воскресіння Христа існує і сьогодні. В історії виникнення писанки можна виділити два етапи: дохристиянський з першим її розквітом та християнський з піднесеною надприродною інтерпретацією символіки. Легенди про створення всесвіту з яйця залишили нам давньогрецькі і давньоримські історики й філософи. За легендою, записаною Геродотом (490—430 pp. до п. е.), світ виник з яйця, яке поклала птиця Фенікс у святилище Геліоса. Праписанками вчені вважають кам'яні галунки (ще з кам'яного віку) з примітивними узорами і зигзагами, хвильками, колами, стрічками, спіралями, квадратами, ромбами тощо. Первісні узори не зникли, усі вони дійшли до наших днів, значно збагатившись за багато сотень років. На зміну кам'яним галункам прийшла кераміка. Найбільшого поширення у давні часи писанкарство набуло у нас в період X—ХШ ст. У цей час для ринків Київської Русі майстри майоліки виготовляли багато керамічних писанок. Деякі з них зберігаються у різних історичних музеях України. Під час розкопок археологи знаходять також глиняні писанки, вік яких вимірюється тисячоліттями. Пізніше почали виготовляти писанки на яйцях, але не курячих, а лелечих, бо вірили, що лелека приносить у дім радість, то й писанка на такому яйці буде оберігати оселю від злих духів. Наприкінці XIX — на поч. XX ст. передова творча інтелігенція захоплюється народними писанками, починає їх збирати і вивчати. У роботах О. Пчілки, М. Драгоманова, В. Щербаківського звернуто увагу на писанки у зв'язку із вивченням орнаментики, виявлено народну термінологію мотивів і композицій, регіональні художні особливості, побутування в контексті свята та обряду, розшифровано писанкові символи як відгомони культу Сонця тощо. Сьогодні відомо кілька видів декорування яєць: крашанки (фарбування в один колір рослинним барвником, наприклад відваром цибулі); крапанки («зозулині яйця», мальовнича композиція з різнокольорових цяточок); дряпанки («крашанки», по яких голкою або іншим гострим металевим предметом видряпано орнамент); мальованки (яйця, розмальовані пензликом); писанки (яйця, розписані воском за допомогою писачка — тоненької металевої трубочки). Слово «писанка» походить від слова «писати» і, можливо, символічні зображення на писанках — це давні писемні знаки, якими користувалися ще задовго до запровадження кирилиці (абетки). У процесі розвитку культури людства виникали різні способи письма: піктографічне — думку висловлювали за допомогою ряду малюнків, що пояснювали конкретну дію. З часом вони почали відігравати роль знаків, що передавали певні поняття (слова). Так з'явилося ієрогліфічне письмо. Разом з цим виникали зображення, що були умовними знаками і виражали якусь ідею, а не конкретну подію. Вони відігравали роль магічних формул. Знаки-символи для далеких наших предків були єдиним способом передачі думки. Символічних малюнків у писанкарстві понад сто. Орнаментальне мистецтво писанки має свої закони — силуетну виразність, кольорову і тональну контрастність, гармонію, ритмічність, симетрію, пропорцію, лаконізм, експресивність форм, органічне поєднання композиційних засобів. Закони ці ніхто з народних майстрів не писав, але кожен з них їх відчуває і традиційно передає від генерації до генерації. Ці закони надавали художньому виробу особливого характеру, який полягав у своєрідності стилю. Писанковий орнамент зумовлений матеріалом (сферичною формою яйця) і технологією його розпису. Яйце перетворюється на писанку лише тоді, коли отримує свою основну суть — символічні зображення. Тематика писанкових орнаментів пов'язана зі щоденним життям людей, із характером селянської праці, звичаями та обрядами, а також із соціальними та духовними традиціями. Писанки XIX — поч. XX ст. дбайливо зберігаються в музейних та приватних колекціях. Вони є безцінним «словником» українського національного орнаменту, який розкриває багатство традиційної художньої мови нашого мистецтва. За мотивами орнаментики та оздоблення писанки класифікують на такі групи: геометрично-абстрактні; космічно-солярні знаки; фітоморфні; зооморфні, антропоморфні; побутово-предметні; декоративні малюнки; поліграфічні елементи; дійові послідовно-розповідні малюнки (класифікація професора М. Сумцова). Наведені групи мотивів виступають у писанковій орнаментиці і самостійно, і в комбінації з іншими, причому часто одна група є домінантною, а друга її доповнює. На Бойківщині та Гуцульшині поширені орнаментальні композиції з мотивів, що символізують весняну грозу (мотив зигзага, ромб з крапкою, трикутники). У всіх регіонах України поширений мотив пояска-доріжки (шлях-дорога) у кількох варіантах. Мотив безконечника поширений у писанках Буковини, Київщини, Волині, Тернопільщини, Херсонщини. Геометричні мотиви орнаментів доповнює хвиляста лінія та її перетворення (безконечник, гребінець, круторог, павучки, крученики, сороки, баранячі ріжки та інше). Фітоморфний орнамент виник подібно до живої природи — місцевої флори, що оточувала народних майстрів. Його мотиви пройшли процес довгого графічного опрацювання. З рослин опускалися деталі, вони узагальнювалися, графічний рисунок спрощувався, схематизувався і так досяг чіткої абстрактної форми (листя — дубове, калинове, виноградне; бутони, багатопелюсткові квіти — розетки, повні ружі, дзвіночки, троянди, тюльпани, численні вазони та інше. Писанки з рослинним орнаментом поширені на Чернігівщині, Полтавщині, Поділлі, Львівщині. На багатьох писанках поряд з геометричними символами трапляються зображення коників, оленів, баранців, риб, качок. Ці орнаментальні зображення, запозичені зі світу тварин і людини, утворюють зооморфні та антропоморфні мотиви. Вони переважають у гуцульських і буковинських писанках. Чудовим прикладом зображення птахів на писанці є полтавська писанка «Сороки», де на чорному тлі намальовано птахів із білими хвостами, хвилястими лініями білого, чорного та жовтого кольорів. На основі місцевих особливостей можна виокремити писанки Прикарпаття, Поділля, Слобожанщини, Полісся, Наддніпрянщини, Закарпаття. Писанки Київщини жовто-ясно-зелено-червоні. Орнамент рослинний та геометричний. Писанкам Харківщини притаманні теплі кольори — гірчично-маслиново-коричневий на чорному тлі. Орнамент рослинний: калинове, яворове, дубове, кленове листя в оздобленні жовтої сосонки. До вишуканого товариства білих писанок належать деякі писанки Полтавщини, Чернігівщини. Вони горять різнобарв'ям весни — жовті, ясно-зелені, червоні (півонії, тюльпани, трав'яниці, кукіль). Писанкові мотиви перегукуються з мотивами вишиванок та домотканих рушників.
Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 985; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |