Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Видатні діячі української освіти ХХст




Шлях до української національної школи позначений видатними досягненнями теоретиків і практиків у галузі освіти.

Михайло Сергійович Грушевський (1866-1934) – професор, видатний учений, публіцист, громадський діяч, перший Президент України. Увійшов в історію України як один із світочів національно-визвольного та державницького руху.

Інтерес до української історії успадкував від батька й зберіг його на все життя. Після захисту дисертації (1894) М.Грушевський очолював кафедру історії Львівського університету, створив наукову школу істориків України. Автор нової концепції української історії, в якій висвітлив багато проблем, що замовчувались та перекручувалися не на користь українського народу, приписуючи іншим його культурні здобутки та принижуючи його досягнення. Вважав історію надзвичайно важливим і могутнім засобом громадського виховання, одним з моральних елементів навчання.

Вів активну політичну та наукову діяльність, редагував “Записки…” Наукового товариства ім.Т.Шевченка, був головою дирекції “Українсько-руської видавничої спілки”, займався вивченням історії козаччини. У 1906р. заснував у Петербурзі “Украинский вестник”, що став органом української громади у Державній Думі. З березня 1917р. одностайно обраний головою Української Центральної Ради, а в 1918р. – Президентом Української Народної Республіки.

Він невтомно боровся за відродження української школи й педагогіки, обстоював виховну роль історичної пам’яті народу. Є автор підручників з історії України, виховних програм з краєзнавства.

Іван Огієнко (1882-1972) – мовознавець та історик церкви, педагог, громадський діяч, яким була проведена значна робота щодо аналізу й узагальнення стану освіти в Україні та проектування структури, змісту народної освіти національної школи. Людина фантастичної працьовитості, енциклопедичних знань, неординарного бачення проблем національного виховання, І.І.Огієнко лише за 1917, перший рік проголошення УНР, опублікував праці: "Українська граматична культура. Розгляд підручників, з яких можна вчитись і вчити вкраїнської мови", "Вчімося рідної мови: Нариси про мову вкраїн­ську", "Український правопис, його історія і закони", "Орфографічний словник", "Рідна мова в українській школі", "Тернистим шляхом: Про кривди народу вкраїнському", "Одродження української церкви", "Українська мова: Показчик літератури до вивчення нашої мови", "Історична хрестоматія української мови: Зразки нашої мови з найдавніших часів", "Найперші завдання української філології", "Молитовник мовою вкраїнською" тощо1. Ці публікації надихали українське вчительство на звитяжну працю із розбудови рідної школи.

У різні часи свого життя й діяльності І.І.Огієнко був членом наукових товариств (Товариство Нестора Літописця в Києві (з 1912), Товариство любителів давньої писемності в Петрограді (з 1912), Архівна комісія в Києві (з 1913), Архівна комісія в Катеринославі (з 1914) та ряду інших.

Духом відродження української нації і культури пронизані його епохальні праці: "Чистота і правильність української мови" (1925), "Складання української мови" у 2 т. (1938), "Українська церква" у 2 т. (1942), "Історія української літературної мови" (1950), "Кн. Костянтин Острозький і його культурна праця" (1958) тощо, які сприяли пробудженню діячів школи, педагогіки, освіти й культури від летаргічного сну та застереження української нації від примусового знищення.

Найбільш суттєві його педагогічні погляди: навчання і виховання мусить здійснюватися українською (державною) мовою; система навчально-виховних закладів повинна будуватися на засадах національної школи і педагогіки; навчання й освіта для дітей усіх верств населення повинні бути доступними, незалежно від соціального, майнового, расового чи віросповідального походження та ін. Ці погляди були й є актуальні, тому в процесі відбудови національної школи за часів УНР стали фундаторськими, на яких зводилось шкільництво і визрівала педагогічна думка в незалежній Україні.

Григорій Григорович Ващенко (1878-1967) – учений, педагог, психолог, думки якого замовчувались, праці були під забороною.

Народився в с.Богданівці на Прилуччині у старій козацькій родині. Від природи побожний і віруючий, бажав стати священиком, до чого одержав добру підготовку в семінаріях у Ромнах і Полтаві. Твори Т.Шевченка, Л.Українки пробудили в нього національну свідомість і він навіть пробував свої сили в поезії та літературній прозі. Закінчивши Московську духовну академію, учителював у Полтавській єпархіальній жіночій школі, потім виїхав до Кутаїсі працювати вчителем мови й літератури в духовній школі. Революція 1905р. застала Ващенка в Полтаві, де він викладав в комерційній школі та в учительській семінарії. У 1911р. він змінює свій напрямок праці на наукову діяльність у галузі педагогіки та психології.

Після Лютневої революції 1917р. він включився у підготовку вчителів до переходу на навчання дітей рідною мовою, керував учительською семінарією в Шведській Могилі під Полтавою, працював доцентом Полтавського вчительського інституту. В 1933р. звинувачений у буржуазному націоналізмі й звільнений з роботи. Під час війни емігрував у Німеччину, де в той час була відновлена Спілка української молоді (ліквідована на харківському процесі 1930р.), що запросила його (професора Вільного українського університету в Мюнхені) до співпраці над вихованням української молоді в діаспорі. Ващенко радо прийняв цю пропозицію і став наче ідеологом СУМ. Уже в 1947р. на 11 Конгресі СУМ йому було надано перше почесне членство. Протягом тридцяти років він очолював Спілку української молоді. Його педагогічні й психологічні праці були основним джерелом у трактуванні і розв’язанні виховних питань, з якими стрічалася СУМ у світовому масштабі.

Г.Ващенку належать понад 50 праць. Основні з них: "Загальні методи навчання", "Повідомляюча бесіда", "Виховний ідеал", "Виховання волі і характеру", "Проект системи освіти в самостійній Україні", "Український ренесанс ХХ століття".

Він розглядає психологічні й педагогічні основи формування повноцінної, національно свідомої, духовно багатої особистості. Цікаві його думки про психічні властивості українського народу та соціально-психологічні фактори у виховній роботі.

Виховання молодого покоління Ващенко бачив лише в поєднанні з духовністю свого народу, що з незапам’ятних часів заснована на вірі в Бога. Вибудовуючи українську національну систему освіти, головними елементами її вважав: ідеалістичне світосприймання, яке виключає більшовизм з його матеріалістичним атеїзмом; християнську мораль як основу родини і здорового суспільства; високий рівень педагогічних наук; організацію педагогічних досліджень, розбудову педагогічних станцій і лабораторій; видання педагогічних творів, шкільних підручників. Великого значення надавав родинному вихованню, міцному зв’язку між школою й родиною, між школою й молодіжними організаціями, які можуть справити додатковий вплив на виховання волі, характеру, патріотизму особистості.

Особливу увагу приділяв виховному ідеалу, яким має бути християнський виховний ідеал (побудований на християнській моралі й українській духовності) як образ ідеальної людини, на який має орієнтуватися педагог, виховуючи дітей. Важливу роль в утвердженні моральних якостей людини відводив релігійному вихованню й церкві. Ващенко обстоював виховання вільної, розкутої людини, яка керувалась би внутрішнім моральним імперативом і відповідальністю за свої акти перед Богом і своїм народом. Для виховання такої людини потрібна відповідна освітньо-виховна система, котра ґрунтувалась би на властивих Україні світоглядних засадах і була тісно пов’язана з державним устроєм.

Антон Семенович Макаренко (1888-1939) – педагог, письменник. Народився в м.Білопіллі Сумського повіту Харківської губернії в сім’ї робітника-залізничника. Після закінчення Кременчуцького училища працював учителем в Крюківському, а потім Долинському (на Херсонщині) училищах. З 1914р. вчився в Полтавському вчительському інституті, який закінчив у 1917р., одержавши золоту медаль за твір “Криза сучасної педагогіки”. У 1919р. А.Макаренко переїхав до м.Полтави, де завідував початковою, а потім семирічною трудовою школою, працював у Полтавському губернському відділі народної освіти. У 1920р. в с.Ковалівці поблизу Полтави організував трудову колонію для неповнолітніх правопорушників і завідував нею. З 1928 по 1935 р. керував трудовою комуною ім. Дзержинського в Харкові, де було випробувано високоефективну систему виховання. З 1935 р. – заступник начальника відділу дитячих колоній НКВС, а з 1937 р. цілком поринув у громадсько-педагогічну та літературну діяльність.

А.Макаренко залишив багату педагогічну спадщину – понад 150 творів (романи, повісті, оповідання, п’єси, сценарії, науково-публіцистичні статті). Свій досвід і педагогічні погляди виклав у творах: “Марш 30-го року” (1932), “Педагогічна поема” (1933-1935), “Прапори на баштах” (1938), “Книга для батьків”, “Методи виховання” (1937) та ін.

А.Макаренко увійшов у класику сучасної педагогіки як новатор інтенсивної педагогіки, один із засновників теорії і методики колективістичного виховання. Керувався положеннями про те, що найліпший шлях до виховання – створення таких умов, застосування такої виховної технології, коли вихованці виявляються водночас і в становищі вихователів, тому виховував через життя, роботу, прагнення колективу. Наполягаючи на необхідності авторитетності, культурності, працездатності вчителів, був проти надмірності виховательського персоналу, яка сковує можливості участі самих учнів у виховному процесі, тобто не дає їм змоги бути не тільки об’єктом, але й суб’єктом виховання.

Його теорія враховувала індивідуальний підхід до особистості в процесі колективного виховання і перевиховання, багато її елементів й зараз корисні, особливо для колоній неповнолітніх злочинців, спеціальних шкіл-інтернатів. У системі А.С.Макаренка взаємини активістів і решти колективу будувалися на засадах справедливості й гуманізму, спільної діяльності, спрямованої на досягнення мети, відносинах відповідальної залежності, наявності органів самоврядування, а використання його досвіду за сучасних умов часто-густо далеке від гуманності, і в названих закладах нерідко ґрунтується на жорстокості і знущаннях, що дає деяким педагогам змогу безпідставно звинувачувати всю систему Макаренка в “педагогічному сталінізмі”.

Велику увагу він приділяв розумовому, трудовому, фізичному, естетичному вихованню, удосконаленню педагогічного процесу в школі, поліпшенню навчально-виховної роботи.

Значне місце у його творчості посідають думки про моральне виховання підростаючого покоління. Він вважав за потрібне запровадження в школах теорії моралі, запропонування учням у переконливій формі таких якостей, як воля, мужність, стриманість, повага до жінки, дитини, літньої людини, пошана до себе, теорія вчинків, свідома дисципліна тощо. При цьому наголошував на необхідності підтримки цих теоретичних положень досвідом колективу і постійними вправами.

Великого значення надавав проблемам педагогічної майстерності. На його думку педагог повинен бути патріотом своєї Батьківщини, мати добру загальноосвітню, професійну і педагогічну підготовку, бути ініціативним, активним, енергійним, життєрадісним, гуманним, чуйним, вимогливим до себе й вихованців, мати педагогічний такт, постійно працювати над собою. Немало цінних думок висловив щодо створення єдиного, здорового вчительського колективу, його традицій, наполягаючи на тому, щоб кожний вихователь був повноцінним творцем, господарем життя колективу, учасником спільної справи, наставником.

Макаренко наголошував на проблемі – сім’я і школа, виховання дітей у сім’ї, відповідальність сім’ї за виховання дітей. На його думку, необхідні умови правильного виховання дітей такі: повна сім’я, гарні взаємини між батьком і матір’ю, приклад в усьому батьків для дітей, правильні стосунки між батьками й дітьми, чіткий і строгий режим життя і правильно організована діяльність членів сім’ї. Надаючи великого значення у вихованні дітей розумному батьківському авторитетові, гостро критикував його “фальшиві типи”: авторитет придушення (батьки б’ють і залякують дітей); авторитет віддалі (між батьками й дітьми немає нічого спільного); авторитет чванства (батьки вихваляють себе і недооцінюють інших людей); авторитет педантизму (батьки – бюрократи і формалісти – усе забороняють дітям); авторитет резонерства (батьки надокучають дітям частими й зайвими повчаннями; авторитет любові (батьки надмірно задобрюють дітей; авторитет дружби (між батьками й дітьми існує панібратство; авторитет підкупу (слухняність дітей купується подарунками й обіцянками батьків).

Василь Олександрович Сухомлинський (1918-1970) - педагог, засновник гуманістичної, новаторської педагогіки. З 1946 р. і до останніх днів життя працював директором Павлиської середньої школи на Кіровоградщині. Автор багатьох книг з проблем навчання, трудового й морального виховання учнів “Серце віддаю дітям”, “Народження громадянина”, “Павлиська середня школа”, “Сто порад учителеві”, “Батьківська педагогіка” та ін. Загалом йому належать 41 монографія, понад 600 наукових статей, які насичені мудрістю власного досвіду, новими думками й ідеями.

З позицій сьогодення бачимо, що В.Сухомлинський зміг піднятися до рівня світової філософської і педагогічної думки. Відштовхуючись від ідей великих мислителів-гуманістів минулого і джерел народного виховання, він сформулював педагогічну концепцію, яка має загальнолюдський характер, спирається на об’єктивні закони і закономірності, не пов’язані з кон’юнктурою й ідеологічними вставками, яких вимагав від нього час.

У центр виховного процесу В.Сухомлинський поставив особистість. Основа його концепції – повага й довіра до дитини, визнання її унікальності й права на власний вибір. Він розумів, що лише одним вивченням моральних істин не можна розвивати відповідні якості дитини. Тому в системі виховання забезпечив органічну єдність моральних знань та моральної практики. Він вважав, що розв’язати завдання морального виховання можна лише у випадку, коли в учнів будуть сформовані елементарні звички моральної культури, що відображають відношення до речей і через речі до людей, що сприяє створенню уявлень дитини про добро і зло, честь і безчестя, справедливість і несправедливість, щастя, гідність. Розкрив закономірності виховання моральних звичок, серед яких: переростання звичок у традиції, емоційна оцінка, переживання власних учинків, взаємовідповідність морального принципу і вчинку, до якого вихователь спонукає вихованця.

Розробляючи систему гуманістичного виховання, показав велике значення й ефективність методу створення спеціальних педагогічних ситуацій, виховна суть яких обумовлена конкретною практичною діяльністю вихованця в реальних життєвих умовах, коли необхідно зробити моральний вибір, виявити власні людські якості.

Проголосивши творення добра дитиною найважливішою ідеєю своєї педагогічної віри, В.Сухомлинський багато в чому випередив своїх американських колег, які сьогодні поставили перед школою завдання залучати учнів до таких цінностей, як Турбота, Повага, Довіра і Відповідальність, у яких вони бачать і цілі, і умови, і методи виховання.

Видатний педагог розробив педагогічну технологію ідеї “школи самореалізації особистості” та впровадив у практику діяльності Павлиської школи. Головною метою виховання вважав всебічний розвиток особистості, який можна досягти залученням її до різних видів діяльності, постійним і планомірним формуванням пізнавальних здібностей. Обстоював необхідність розумового виховання дитини, потрібного не тільки для праці, а й для повноцінного духовного життя. Тому слід спонукати дитину до самостійної пізнавальної діяльності, самоосвіти, формуючи з малих літ допитливість, прагнення до навчання, яке має бути, за Сухомлинським, радісною працею. Його творчі знахідки щодо навчання: “школа під відкритим небом”, уроки мислення на природі, кімната думки, культ книги, свято казки та ін., апробовані в практичній діяльності Павлиської школи, стали сьогодні надбанням учительства.

Відстоював необхідність естетичного виховання – виховання природою, яку вважав невичерпним джерелом дитячої думки, а спостереження в природі – школою дитячого мислення. Краса природи загострює сприймання, пробуджує творчу думку, наповнює слово індивідуальними переживаннями. Завдання школи вбачав в тому, щоб почуття прекрасного, краса, створені за багатовікову історію, стали надбанням кожного людського серця, перетворилися в естетичну культуру особистості.

Виходячи з концепції вирішального значення виховального середовища в моральному розвитку дитини, В.Сухомлинський вірив у можливість досягнення гармонії колективного й особистого, суспільного та індивідуального.

Виховання гуманізму й людяності, потреби в служінні людям, на його думку, повинно стати одним із завдань діяльності школи і вчителя. Розвиваючи гуманістичну суть педагогіки А.Макаренка, В.Сухомлинський найголовнішим принципом життя виховального колективу проголосив розвиток гуманістичних взаємин між дітьми, створення здорової духовної спільності разом з повагою до кожної особистості, її неповторності та індивідуальних особливостей. Найголовніше в колективістському вихованні він убачав у взаємному духовному збагаченні дітей, культивуванні турботи про кожного члена колективу. При цьому підкреслював: “Доброзичливість, розумна доброта – ось що має бути атмосферою життя дитячого колективу, головним тонусом взаємовідносин педагога й дітей. Яке це прекрасне слово й водночас яке це глибоке, складне, багатогранне людське ставлення – доброзичливість”1.

“Школа, - писав В.Сухомлинський, - це насамперед учитель. Особистість учителя – наріжний камінь виховання”2. Природно, що до особи вчителя він ставив підвищені вимоги, вважаючи цю професію – людинознавством. Пріоритетними напрямками професійно-педагогічної діяльності визначав: досконале знання свого предмета, глибока любов до нього і поєднання в своєму серці цієї любові з любов’ю до дитини, уміння управляти її розумом і почуттями, збуджувати емоційну чуйність до того, що вона бачить, створювати в ній емоційне ставлення до самої себе, спонукати до виявлення благородних почуттів; виховувати в дітях доброту, людяність, сердечність, доброзичливість, учити їх переживати радість добрих учинків, готовність прийти на допомогу, чутливість до всього живого й красивого; виховувати в юнаків благородство, чистоту морально-емоційних стосунків у сім’ї, ставлення до матері як до найдорожчої людини, почуття шанобливості перед красою дівчини; берегти й розвивати в дитини почуття людської гідності, оберігати її від поблажливості; систематично вивчати, досліджувати природний, анатомо-фізіологічний аспект психічних явищ, духовного світу дитини, залежність процесів, що відбуваються в її свідомості від найрізноманітніших факторів навколишнього середовища; оберігати дитяче серце від болю, бід, страждань, необережних душевних доторкань тощо.

Запитання і завдання:

1. Проаналізуйте зміст освітніх реформ 1917-1920рр.

2. Зробіть ретроспективний аналіз освітніх реформ в Україні у ХХст.

3. Охарактеризуйте ознаки більшовицького виховання.

4. Проаналізуйте внесок освітніх діячів української діаспори у формування концепції української національної школи.

5. Складіть схему системи народної освіти, що існувала в Україні до 1991р.

6. Які, на вашу думку, перспективи розвитку української освіти у ХХ1ст.? Обґрунтуйте свою думку.

7. Розкрийте основні риси виховної системи А.Макаренка.

8. У чому, на вашу думку, полягає гуманістична спрямованість поглядів В.Сухомлинського?




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 772; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.