Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Три відмінні ознаки традиційного декоративно-ужиткового мистецтва римлян




— Римляни, що вирізнялися великою практичністю в рішенні задач матеріального життя, затвердити свою військову силу і широко поширити свою політичну могутність, мали лише слабку здібність до художньої творчості, як і взагалі до творчості у сфері духовних інтересів. Ніколи не відчуваючи справжньої, внутрішньої потреби в мистецтві, вони спочатку дивились на нього, як на разслабляючу розкіш, і якщо звертались до нього, то лише у випадках реальної користі, причому задовільнялись запозиченнями від етрусків. Потім, коли перемоги над іншими народами принесли римлянам багатство і розвинули в них національну гордість, особливо після завоювання Греції, що зблизило їх з високою цивілізацією цієї країни і наповнило місто квиритів вивезеними з неї художніми витворами, мистецтво стало в Римі почесним, але все ж таки не як щось істотно необхідне, а как засіб придавати зовнішній блиск суспільному і приватному побуту, звеличувати винуватців вітчизняної слави, задовольняти народне самолюбство. Державні люди і багатії почали покровительствувати мистецтву і притягувати в Рим художників зі збіднілих і спустілих міст Еллади; ці приїжджі артисти працювали, стараючись задовільнити смак своїх замовників, і під їх керівництвом створювались туземні майстри. Таким чином, до кінця республіканського режиму, створилось особливе Р. мистецтво, що являло собою суміш етрусських елементів з грецькими, але, не дивлячись на це, мало своєрідний характер. Головна відмінна риса цього мистецтва — прагнення до розкоші, колосальності і эфектної декоративності.

Найбільшої оригінальності досягла у римлян архітектура; скульптура і живопис були у них лише продовженням того, що було зроблено в цих художнніх галузях греками. При всій обмеженості новизни, загалом привнесеною римлянами в мистецтво, їм належить та велика заслуга, що вони рознесли в усі кінці відомого тоді світу успадковане ними класичне мистецтво Эллади й послужили передатчиками його элементів новим часам і новим народам, почавшим своє політичне існування на руїнах Р. імперії. Перші великі побудови в Римі проводились цілком в этрусському стилі, найімовірніше навіть этрусськими майстрами; тому Р. архітектура при самому своєму зародженні засвоїла собі вкрай важливу форму этрусського зодчества — циркульну арку, тобто напівкругле кам’яне покриття, перекинуте з одного стояка на другий, і складене таким чином, що дотичні між собою сторони складових його окремих каменів розташовані по напрямку радіусів кола, утримуються своєю взаємною розпіркою і передають загальний тиск тому й другому стоякові. Застосування цієї архітектурної форми й утворених від неї коробового зведення, хрестового зведення невідомих грекам, дало римлянам можливість придавати большої різноманітності їхнім спорудам, споруджувати величезні будівлі, задавати великий розмір і простір внутрішнім приміщенням і сміливо будувати поверх над поверхом. Застосування визначених форм потребувало, однак, корінної зміни підпірок: для підтримки важких арок, зведень і куполів уже не підходили колони, що слугували у греків для підпори відносно легких горизонтальних балок і стель; треба було замінити їх чим-небудь більш солідним, більш здатним утримувати значний вантаж. І ось, римляни майже зовсім припиняють застосування колон для сказаної мети і, замість них, вдаються до масивних стін і пілястр. Тим не менш, вони не зовсім прибирають колону зі своєї архітектури, але вона отримує у них переважно декоративне значення, служить для маскування оголеності пілястр і сухості стінних поверхонь, хоча інколи, як наприклад в портиках, що ведуть в будівлю, в перистилях і т. п., продовжує застосовуватись так само, як і в Греції. Взагалі слід зазначити, що логічний, раціональний зміст, котрий мала колона у греків, у римській архітектуріі якщо й не втрачається зовсім, то сильно спотворюється; при цьому й інші, обумовлені колоною мотиви втрачають строгу осмисленість і співрозмірність. Що стосується стилю колон, то римляни не винайшли нічого свого по цій частині: вони взяли вже готові грецькі стилі і тільки видозмінили їх на свій смак. Таким чином, створилось чотири ордени: 1) римсько-доричний, 2) римсько-іонічний, 3) римсько-коринфський і 4) композит.

Перший з цих орденів не має майже нічого спільнго з грецьким орденом тієї ж назви. Він відрізняється від останнього перш за все порушенням пропорцій: колона стала довшою (висота її відноситься до діаметра основи не як 5 до 1, а як 7 до 1); її фуст втрачає припухлість (έντασις) і являє собою прямий, сухий стовбур, що звужується догори; сухість його тим помітніша, що колона по більшості своїй залишалась без канелюру, а якщо вони й бували на ній, то починались тільки на ⅓ висоти фуста. Під капітеллю не малось впалого канальця, що обпоясував фуст, а замість того знаходилось випукле кільце. Подушка капітелі не була наче придавлена від лежачої над колоною ваги й мала жорсткий, сухий профіль. Абака зробилась більш товстою й отримала у верхній своїй частині рід карниза. Колона внизу, замість того, щоб починатись прямо фустом, спирається на валоподібну базу, лежачу на чотирикуному плінті. Нарешті антаблемент став значно більш низьким і легким.

Що стосується іонічного ордена, то він втратив у римлян в значній мірі благородну витонченість, якою вирізнявся у греків: його колона нерідко залишається без канелюр, а якщо вони і покривають її, то тягнуться знизу до самих волют, скорочуючи орнаментацію під ними в маленьку смужку. Волюти не являють тих вигинів, котрі в чисто іонічному ордені придають їм вид пружної подушки із закрученими краями, що звисають донизу; передня їх пара з’єднується із задньою прямим валом, а в їх спіральній формі є щось різке, металеве.

Обидва ордени, про які щойно говорилось, доричний та іонічний, здавались римлянам, охочим до пишності й блиску, надто простими і бідними: тому вони застосовували переважно коринфський орден, переробивши його по-своєму і повідомивши йому велику розкіш. В капітелі коринфської колони вони збільшили число аканфового листя і надали їм дещо інший вигляд, округливши і закрутивши їх краї; крім того, для більшої нарядності, вони примішували до них листя лавра й других рослин, причому інколи відливали ці прикраси капітелі з бронзи. Фуст римсько-коринфської колони складався зазвичай з гладкого, полірованого гранітного або мармурового моноліту, що відрізнявся кольором від капітелі й бази, котрі майже завжди бували біломармурові. Траплялось, що колона була канельована; тоді жолобків на ній було більше, ніж у греко-коринфському ордені, і кожен з них до відомої висоти був забезпечений валиком (rudentura), що заповнював собою його заглиблення й пом’якшував виступи його ребер. Коринфський антаблемент отримав у Римі розкішну й різноманітну орнаментацію, яку тільки могла створити фантазія архітекторів: сильно виступаючі вперед смужки перлів і листя, скульптурні гірлянди, фігури людей та тварин і т. п. Цю силу-силенну орнаментації в деяких будівлях останньої эпохи Р. мистецтва, перевищувало всіляку міру, доходило до несмаку.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 392; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.