Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Характер. Його елементи. Спадковість темпераментів. Вплив життя й виховання на характер. Елемент народності в характері людини




Щоб відшукати рису національності в характері людини, оцінити її силу, визначити її значення для виховання, ми дозволимо собі висловити кілька зауважень взагалі про характер і про те, як він формується в людини.

Характер кожної людини складається завжди з двох елементів: природно­го, що корениться в тілесному організмі людини, і духовного, що формується в житті, під впливом виховання і обставин. Обидва ці елементи не залишаються між собою ізольованими (це було б безхарактерністю), але взаємно діють один на одного, і з цієї взаємної дії природжених нахилів і набуваних у житті переконань і звичок виникає характер. Саме переконання стає тільки тоді еле­ментом характеру, коли переходить у звичку. Звичка саме і є тим процесом, завдяки якому переконання стає нахилом і думка переходить у діло.

Природа, ідучи слідом за своїми незмінними і незбагненними ще закона­ми, повторює в дітях тілесний організм батька та матері в найрізноманіт­ніших комбінаціях. І хоч наука розрізнила тільки три або чотири темпера­менти, але це не більш, як типи, які ніколи не зустрічаються у своєму чистому вигляді, а в безлічі найрізноманітніших змішувань. Як немає двох листків на дереві, цілком схожих один на одного, так немає двох людей, природні темпе­раменти яких були б зовсім схожі.

Ніхто, звичайно, не стане заперечувати, що особливість темпераменту кож­ної людини впливає на формування її характеру. Вплив цей виявляється у так званих природних нахилах, які роблять одні дії для людини легкими і приємними, інші — важкими і неприємними. Хто з нас не відчув на собі або не помічав на інших впливу природних нахилів? Які легкі для нас ті дії, в яких наші бажанні і наші природні прагнення сходяться! Такі дії відзнача­ються незвичайною силою, наполегливістю. В них тіло допомагає душі, часто веде її за собою, розуміє її на першому слові і завжди відповідає їй охоче й швидко. Та коли ми йдемо проти наших природних нахилів, яким лінивим, неповоротким і впертим стає наш організм! Тільки тривала звичка може примусити його коритися нашим вимогам з тією ж швидкістю, з якою, вна­слідок тієї ж звички, пальці музиканта коряться нотам, розкритим перед його очима. У цій боротьбі переконань, що їх дає життя, з нашими природженими або, що те ж саме, тілесними нахилами, в якій перемога лишається то на тому, то на другому боці, формується наш характер.

Проте якщо тілесна сторона характеру має вплив на визначення духовної його сторони, то й духовна теж може змінити тілесну. Переконання, перехо­дячи в постійне правило для дій і, нарешті, стаючи звичкою, неодмінно робить зміну в нашому тілесному організмі.

Ми не говоримо тут про ті грубі зміни, які впадають в око з першого погляду і особливо помітні у ремісників. Ці зміни поверхові, рідко відбива­ються в характері й ніколи не переходять в організм нових поколінь. Для нас важливі тут ті ледве помітні рисочки фізіономії людини, скороминущі рухи її міміки, ледве чутні тони її голосу, якими так дорожить справжній фізіономіст і які всі разом надають духовного характеру зовнішності люди­ни. Грубі пластичні риси обличчя нічого не означають у зовнішньому вияві характеру. Вся ідея його виявляється в масі тих відтінків, які поодинці ледве помітні, але які всі разом справляють сильне і майже завжди правильне враження з першого погляду на людину. Якщо ми не завжди можемо усвідо­мити це враження, якщо ми часто пояснюємо його собі неправильно, то це ще не означає, що воно само по собі неправильне1.

Не треба бути дуже спостережливим, щоб переконатися, що духовний роз­виток відбивається на зовнішньому вигляді людини. Вдивіться в найпрекрасніше обличчя дикуна, у вияв його почуттів, у його міміку, рухи, ходу, вслухайтесь у його сміх, у тони його голосу, і ви побачите, що це нерозроблений, хоч, може, і багатий ґрунт, груба, хоч, може, і прекрасна кора, через яку не пробився ще дух: "Душа ще не виглянула в очі і не дивиться в них", за висловом поета, не зовсім, проте, правильним. Дайте освіту цьому самому дикунові, і зовнішність його набере іншого характеру. Якщо ж освіта буде послідовно працювати над ним, його дітьми і внуками, то її вплив буде ще помітніший: зовнішність цілого племені розроблятиметься послідовно.

Та не тільки розумовий розвиток відбивається на зовнішньому вигляді людини, — моральна сторона його душі теж силкується виявитись у тілі. Хто не помічав, яка іноді страшна зміна відбувається в зовнішньому вигляді людини під впливом аморального життя? Багатьом, мабуть, доводилося на своєму віку бачити приклади, як постійна звичка принижуватись та підло поводитись перетворювала помалу найпрекрасніше обличчя в огидну вивіс­ку душевної низькості. Всяка нова низькість, усякий хабар, наприклад, запи­сувався на ньому новою рисою. Ніякий блиск благопристойності, ніяка м'якість манер, ніяка світськість не закриває цих рисочок: рано чи пізно вони про­б'ються назовні, хоч і не кожен, можливо, прочитає те, що написане в них природою.

Спосіб мислення людини, спосіб її дій, звички, набуті нею в житті, її розу­мовий і моральний розвиток, — все, що визначається вихованням і життям у суспільстві, змінюючи духовну сторону характеру, відбивається на її тілесній стороні, і, таким чином, ідея характеру накреслюється в зовнішньому ви­гляді. Ось цю ідею схоплює талановитий живописець, що вміє знайти і переда­ти на полотно типову рису характеру, відрізнити істотне від випадкового. Безглузде копіювання фізіономії, хоч нехай воно буде зроблене дагеротипом, ніколи в цьому відношенні не замінить живопису. Геній художника вміє висунути на передній план якраз ту рису фізіономії, яка становить типову особливість обличчя. Хороший портрет не тільки передає характер людини, а й часто пояснює зміст цього характеру для незвиклого ока, яке плутається в численних випадкових і штучних рисах оригіналу.

Важче переконатись у тому, що ці риси зовнішності, які набуваються лю­диною в житті, переходять спадково до її дітей при народженні. Повторення їх у дітях — факт безперечний; але цей факт можна пояснити силою вра­жень, які дістає душа дитини в сім'ї і які потім уже відбиваються в її зов­нішності. Однак, визнаючи всю силу перших вражень, ми все ж визнаємо можливість передачі таких характеристичних рис і безпосередньо через на­родження.

Кому здається, що таке переконання позбавлене підстав, тому ми вкажемо на інший факт, надто відомий і надто очевидний для того, щоб у ньому можна було сумніватися.

Хто не знає, які інколи дивні знаки з'являються на тілі дитини під впли­вом глибокого душевного зворушення, якого зазнала мати під час вагітності? Цього могло б не статися, коли б душевне зворушення не спричиняло тимча­сової зміни в організмі матері, досить сильної для того, щоб вона могла відби­тися на організмі дитини. Ця передача буває іноді така точна, що у формі родимки відбивається форма враження, сприйнятого матір'ю. А якщо хви­линне враження справляє такий вплив на організм, то чому ж, наприклад, постійна перемога людини над своїми поганими нахилами або постійна тор­гівля її своєю власною совістю не може створити в її організмі менш по­мітних, та зате більш сталих і глибоких змін? Чому, нарешті, ці зміни не будуть передаватись дітям, які успадковують взагалі організм свої батьків?

Цікаве й те явище, що незначні й характеристичні риси зовнішності батьків — посмішка, погляд, сміх, міміка, рух, тон голосу, хода, взагалі всі риси, які так багато залежать від виховання, напряму думок і дій, частіше переда­ються дітям, ніж грубі особливості обличчя й тіла, які впадають в око перші, але будучи випадковими, не відбивають характеру людини. Грубі тілесні ушкодження теж ніколи не повторюються в організмі дітей; проте ми не можемо не визнати спадковості багатьох хвороб, причини яких приховані глибоко від очей людини: божевілля, каталепсії, нахилу до пияцтва та ін. Часто в дитини, у якої колір волосся, очей, обличчя зовсім інші, ніж у батьків, ми знаходимо разючу схожість з батьком чи матір'ю, а іноді з тим і тим разом, і до того так, що одна й та ж людина, замолоду схожа більше на матір, у зрілому віці схожа на батька і на старість знову схожа на того, на кого була схожа дитиною. Життя своїм впливом неначе викликає назовні то ті, то інші риси безмірно глибокого створення природи і поступово розкриває його бага­тий зміст.

Природа в цьому разі є геніальним портретистом і, відкидаючи випадко­вості, охоплює дрібну, але типову рису тому саме, що корінь цієї риси лежить глибше в організми людини. Вона тільки ніколи не кидає свого пензля, і портрет її живе й розвивається, як саме життя. На схилі віку вже мільйони рис вкривають цей образ, на початку ледве накреслений, і тільки смерть спи­няє руку великого художника1. (1 Цікаво також, що дитина схожа іноді на діда або дядька, хоч риси її зовсім не були помітні у батька або матері; так природа іноді в дитини виводить назовні риси, приховані від ока в організмі її батьків. Все це такі факти, про які слід подумати і на які до цього часу дуже мало звертали уваги фізіологи і психологи).

Тут не місце, звичайно, вдаватися до більш докладних фізіологічних спо­стережень; але ми не виправдуємося перед читачем, що, говорячи про педаго­гіку, забрались у фізіологію. Фізіологія і психологія або, мабуть, антропологія, ідуть рука в руку і обидві становлять або, принаймні, повинні становити осно­ву мистецтва виховання, яке, за висловом Песталоцці, бере людину всю, її тіло і її душу.

Отже, організм батьків з усіма його характеристичними природженими особливостями і з усіма змінами, внесеними в нього духовним життям люди­ни, у найрізноманітніших комбінаціях передається дітям і становить для них увесь обсяг природжених нахилів. Життя дитини в сім'ї, де душа її, розкриваючись, дістає перші й найсильніші враження, тільки розвиває далі при­роджені задатки характеру. Хто не знає, як сильно діють на характер дитини приклад і вплив батьків, тим більше, що цей приклад і вплив знаходять уже підготовлений для себе ґрунт?

Проте свідомість прояснюється, воля показується, релігія і виховання при­ходять на допомогу, і нова боротьба розумного життя з темною безоднею при­роди починається; вона точиться на тому ж полі, тільки освіженому довгою зимою: приходить нова весна, і сіється знову зерно добра та істини. Ґрунт може виявитись кращим, може виявитись і гіршим за перший, засіяний плевелами минулого року; але все залежить від праці й літа.

Природа своїми таємничими буквами записує в тілі людини всю історію її безсмертної душі, і цей дивний літопис природи передається з покоління в покоління, від батьків до дітей, внукам і правнукам, урізноманітнюючись, розвиваючись, змінюючись без кінця під впливом життя людини в історії1. (1 Стародавні народи частіше за нас пригадували цю істину. Спадковість характерів відіграє в їх історії важливу роль. Але слід зауважити й те, що в стародавні часи природжені схильності більше, ніж тепер, впливали на характер і долю людини. Нині християн­ська релігія і наука дають таку опору душі в її боротьбі з тілом, якої вона раніше не мала. Через це племінні, родові і сімейні типи фізіономій стали слабші. На можливості такої передачі засновані були касти Єгипту та Індії, покоління Персії, роди Греції; на цьому ж ґрунтується поняття китайців про відповідальність батьків за дітей і дітей за батьків).

Цим послідовним впливом життя на тілесний організм цілих поколінь пояснюється те явище, що в племенах напівдиких, де життя таке нерозвинене і умови його такі одноманітні для всіх, усі фізіономії схожі одна на одну і що в народів освічених, де умови виховання і життя різні майже для кожного, типи людських фізіономій безмежно різноманітні. Цього ніколи не могло б статися, коли б передавався лише природний організм батьків без тих рис, які проводяться у ньому життям.

Та хоч які різноманітні людські типи в освічених народів, внаслідок без­мірної різноманітності типів родових, сімейних і особистих, природа завжди встигає в незліченних характеристичних рисах у зовнішності людини ви­сунути на перший план рису народності. Ця риса здебільшого буває така виразна, що невеликої навички досить, щоб угадати з першого погляду фран­цуза, англійця, італійця, німця чи росіянина, хоч у всіх цих народів панує нескінченна різноманітність фізіономій.

Риса національності не тільки помітна сама по собі, але примішується до всіх інших характеристичних рис людини і надає кожній з них свого особли­вого відтінку. Зовнішність у даному разі може бути кращим доказом, що і в душі людини риса національності корениться глибше за всі інші. Справді, чи не примішується національність майже до всіх наших вчинків; а яка багата на життя і внутрішній зміст ця риса нашої природи! Вона витримує натиск століть і не вичерпується мільйонами окремих особин. Типові риси характе­ру численних племен, які утворили держави сучасної Європи, прожили сто­ліття і досі ще історія продовжує черпати з цього багатого джерела. Поглянь­те, наприклад, як кров одряхлілого Риму досі ще бореться з німецьким еле­ментом у характері італійців; як стародавній англосаксонський характер відбився у трьох частинах світу; яким вірним лишається собі іспанець на новому американському ґрунті; як єврей, серед найрізноманітніших народ­ностей, шістнадцять століть зберігає свій різкий національний тип.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 1067; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.