Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Виховання і характер. Яку роль відіграє народність у вихованні?




Розділ VIII

А тепер поставимо виховання віч-на-віч з дуже складним організмом природженого характеру, виплеканого рідним повітрям сімейної сфери.

Тут постає питання, теж ще не зовсім розв'язане: чи повинне виховання, вивчивши доручений йому характер, взяти його природні особливості в осно­ву своїх дій, чи воно може, не звертаючи уваги на природні задатки, створюва­ти на свій власний зразок другу природу для людини?

Виконання першого завдання дуже важке, а для громадського виховання, про яке ми говоримо тут, і зовсім неможливе. Воно вимагає глибокого ви­вчення характеру кожного вихованця і такого вміння користуватися при­родними нахилами, якого ніхто, звичайно, не стане вимагати від вихователя в громадському закладі. Кращий вихователь, що присвятив себе всього своїй справі (а чи багато таких?), помітить лише деякі, більш визначені риси і рідко добереться до їх кореня. Звичайно ж практика утворює в голові вихова­теля кілька рубрик, під які він буде потім підводити всі дитячі характери, які зустрічатиме: "Цей хлопчик тупий, — каже він, — цей міг би вчитись, та лінивий, цей здібний, та неуважний, цей пустотливий, цей самолюбивий, цей боїться тільки покарання, цей злий, цей плаксій" і т. д. Але кожна з цих рис, тупість, лінощі, злість та інше, може в двох різних натурах мати зовсім різне коріння і вимагати від вихователя зовсім різних заходів. Duo cum faciunt idem, non est idem, говорить латинська приказка, і один й той же захід може зовсім по-різному впливати на дві, здається, схожі натури1 (Grundsatze der Schuldiseiplin, vo Zerrenner. Magdeburg, 1826. Радимо цю стару, але прекрасну книжку кожному вихователеві і викладачеві, хто хоче серйозно ознайомитись зі своїми обов'язками. Таких книг небагато має німецька педагогічна література. Сірий вигляд її нехай не лякає читача!). Корінь цієї відмінності лежить так глибоко, що для відкриття його потрібні цілі місяці найгострішої і постійної спостережливості та терпіння. Легко сказати вихо­вателеві: вивчайте характер ваших вихованців, користуйтесь їхніми добри­ми нахилами, спрямовуйте до добра ті з них, які, залежно від обставин, мо­жуть стати добрими й поганими, і викорінюйте, нарешті, ті, з якими нема чого більше робити; але нелегко знайти такого вихователя, який міг би виконати ці вимоги у великому громадському закладі. Таку вимогу можна висловлю­вати тільки на урочистих актах, разом з іншими фразами, які не мають нія­кого практичного значення; але на ділі виконання її в громадських закладах виявляється неможливим. Усі ми дуже добре знаємо, що не всякий вихо­ватель — Песталоцці і що певна маса вихователів потрібна для нових по­колінь, які припливають щороку.

Набагато легше триматись одного прийнятого ідеалу виховання і, не звер­таючи особливої уваги на незначні відмінності характерів, намагатись внести в них цей ідеал: перетворити його в другу природу людини, викорінюючи все, що з ним незгідне.

Проте якщо виконання другого завдання не вимагає такої величезної спо­стережливості, яка потрібна для виконання першого, зате воно ставить непе­реборні перешкоди з іншого боку. Для того, щоб виховання могло створити для людини другу природу, потрібно, щоб ідеї цього виховання переходили в переконання вихованців, переконання в звички, а звички в нахили. Коли переконання так укоренилось у людині, що вона кориться йому раніше ніж подумає, що повинна коритися, тоді тільки воно стає елементом її природи. Але хто з нас не зазнав на собі, як повільно і з якими труднощами здійснюється такий процес? Чи багато з нас може похвалитися такою силою переконань? Здебільшого переконання, які прийняли ми в житті і які суперечать нашим природженим нахилам, живуть у нас до самої смерті як щось чуже і приму­сове, готуючись покинути нас при першому спалаху пристрасті.

Характери, перетворені на краще вихованням і життям, мають за собою велике достоїнство відкриття нового джерела добра; але довго у водах цього джерела відчуватиметься гіркота їх неволі, і тільки, може, дітям і внукам доведеться черпати з нього несвідомо живлячу вологу. Такий характер, ство­рений вихованням і життям, ніколи не може мати тієї міцності й сили, яки­ми відзначається природжений характер. Крім того, виховання, якому зали­шилося тільки розвивати благородну і добру натуру, робить свою справу лег­ко, швидко і створює майже без зусилля прекрасний, цільний і разом з тим сильний характер.

Сила характеру, незалежно від його змісту, — скарб, який нічим не замі­нюється. Вона черпається тільки з природних джерел душі, і виховання по­винно над усе берегти цю силу як основу всякої людської гідності. Але всяка сила сліпа. Вона однаково готова руйнувати і творити, залежно від напряму, який їй дано. Все вирішується нахилами людини і тими переконаннями, які набули в ній сили нахилів.

Виховання повинно просвітити свідомість людини, щоб перед очима лежав ясний шлях добра. Та цього мало. Кожний з нас бачить прямий шлях, але чи багато нас може похвалитись, що ніколи не ухилився від нього? Перемагати свої природні потяги кожну хвилину — справа майже неможлива, якщо серед цих потягів ми не знаходимо собі помічника, який би полегшував нам перемо­гу над нашими поганими нахилами і, водночас, нагороджував би нас за цю перемогу. На честь людській природі слід сказати, що немає такого серця, в якому не було б безкорисливо добрих поривань; але ці поривання такі різно­манітні й часом так глибоко приховані, що не завжди легко відшукати їх. Є лише одна загальна для всіх природжена схильність, на яку завжди може розраховувати виховання: це те, що ми звемо народністю. Як немає людини без самолюбства, так немає людини без любові до батьківщини, і ця любов дає вихо­ванню надійний ключ до серця людини й могутню опору для боротьби з її поганими природними, особистими, сімейними і родовими нахилами. Звертаю­чись до народності, виховання завжди знайде відповідь і допомогу в живому й сильному почутті людини, яке впливає багато сильніше за переконання, спри­йняте тільки розумом, або за звичку, вкорінену страхом покарань.

Ось основа того переконання, яке ми висловили вище, що виховання, коли воно не хоче бути безсилим, повинно бути народним.

Почуття народності таке сильне у кожного, що в час загальної загибелі усього святого і благородного воно гине останнім. Хабарник, що підточує, як черв'як, сили своєї батьківщини, співчуває її славі та її горю. У лиходія, в якого погасли всі благородні людські почуття, можна ще дошукатись іскри любові до батьківщини: поля батьківщини, її мова, її перекази і життя ніко­ли не втрачають незбагненної влади над серцем людини. Є приклад нена­висті до батьківщини; але скільки любові буває іноді в цій ненависті!

Подивіться на людей, що оселились на чужині, і ви цілком переконаєтесь, яка живуча народність у тілі людини. Покоління змінюють одне одного, і десяте з них не може ще увійти в живий організм народу, а лишається в ньому мертвою вставкою. Можна забути ім'я своєї батьківщини і носити в собі її характер, поки невпинні припливи нової крові, нарешті, не згладять його. Так глибоко й сильно вкоренив творець елемент народності в людини.

Чи дивно після цього, що виховання, створене самим народом і побудова­не на народних основах, має ту виховну силу, якої нема в найкращих систе­мах, побудованих на абстрактивних ідеях або запозичених в іншого народу.

Проте, крім того, тільки народне виховання є живим органом в історич­ному процесі народного розвитку.

Що б не говорили утопісти, але народність є досі єдиним джерелом життя народу в історії. Через особливість своєї ідеї, що вноситься в історію, народ є в ній історичною особистістю. До цього часу весь розвиток людства ґрунтуєть­ся на цьому поділі праці, і життя історичне підлягає з цього погляду загаль­ним законам організму. Кожному народові судилося відігравати в історії свою особливу роль, і якщо він забув цю роль, то повинен зійти зі сцени: він більше не потрібний. Історія не терпить повторень. Народ без народності — тіло без душі, якому лишається тільки піддатися законові розкладу і знищитися в інших тілах, що зберегли свою самобутність. Особливість ідеї є принцип життя. А наука, ідеї якої спільні для всіх, — не життя, а саме тільки усвідомлення за­конів життя, і народ тільки тоді цілком переходить у відання науки, коли перестає жити. Ідея його життя, що робила його особливим народом, перехо­дить у загальну спадщину людства; а тіло його, — плем'я, яке його склада­ло, — стративши свою особливість, розкладається і асимілюється іншими тіла­ми, які не висловили ще своєї останньої ідеї.

Та якщо народність є єдиним джерелом історичного життя держави, то цілком зрозуміло, що й окремі члени її можуть черпати сили для своєї гро­мадської діяльності тільки в цьому джерелі. Яким же чином громадське виховання, один з найважливіших процесів громадського життя, за допомо­гою якого нові покоління зв'язуються загальним духовним життям з поко­ліннями, які відживають, може відмовитися від народності? Невже, виховую­чи в людині майбутнього члена суспільства, воно лишить без розвитку саме ту сторону її характеру, яка зв'язує її з суспільством?

Що таке вся історія народу, як не процес усвідомлення тієї ідеї, яка криється в його народності, і вияв її в історичних діяннях? Але ця свідомість здійснюєть­ся у поодиноких людських самосвідомостях і, утворюючись з атомів, стає не­переборною історичною силою. Чим сильніша у людини народність, тим лег­ше їй у самій собі розглянути її вимоги, і що належить великим історичним діячам і великим народним письменникам, які рухають вперед періодами народну самосвідомість, те можна застосувати й до кожного члена суспіль­ства. Для того вже, щоб зрозуміти велику людину або співчувати народному письменникові, потрібно носити в самому собі зародок народності.

Громадське виховання, яке зміцнює і розвиває в людині народність, розвива­ючи водночас її розум і її самосвідомість, могутньо сприяє розвиткові народної самосвідомості взагалі; воно вносить світло свідомості у тайники народного характеру і робить сильний і благотворний вплив на розвиток суспільства, його мови, його літератури, його законів... словом, на всю його історію.

Громадське виховання є для народу його сімейне виховання. У сім'ї при­рода підготовляє в організмі дітей можливість повторення і дальшого розвит­ку характеру батьків. Організм нових поколінь у народі носить у собі мож­ливість збереження і дальшого розвитку історичного характеру народу. Ви­хованню доводиться часто боротися з сімейним характером людини; але його ставлення до характеру народного — зовсім інше. Усяка жива історич­на народність є найпрекраснішим створінням божим на землі, і вихованню лишається тільки черпати з цього багатого й чистого джерела.

Але хіба народність не потребує виправлення? Хіба немає народних вад, як і народних достоїнств? Невже виховання повинно вкоріняти упертість у анг­лійця, пиху у француза і т. д.?

Насамперед зазначимо, що судити про достоїнства і вади народу на підставі наших особистих понять про якості людини, втискуючи ідею народності у вузькі рамки нашого ідеалу, ніхто не має права. Як би високо не була розвинена окрема людина, вона завжди стоятиме нижче народу. Історія переконує нас на кожному кроці, що поняття наші про достоїнства і вади не можна застосувати до цілих народностей, і часто те, що здається нам вадою у народі, є зворотною і необхідною стороною його достоїнств, умовою його діяльності в історії.

Є тільки один ідеал довершеності, перед яким схиляються всі народності, це ідеал, що його дає нам християнство. Усе, чим людина як людина може і повинна бути, виражено цілком у божественному вченні, і вихованню зали­шається тільки, раніше всього і в основу всього, вкоренити вічні істини хри­стиянства. Воно дає життя і вказує вищу мету всякому вихованню, воно ж і повинно служити для виховання кожного християнського народу джерелом усякого світла і всякої істини. Це невгасимий світоч, що йде вічно, як вогня­ний стовп у пустині, попереду людини і народів; за ним повинен прямувати розвиток усякої народності і всяке справжнє виховання, що йде разом з на­родністю.

Але вибравши метою нашої статті тільки народність виховання, ми не говоримо тут про інші його основи, тим більше, що нема потреби доводити, що всяке європейське громадське виховання, якщо захоче бути народним, то на­самперед повинно бути християнським, бо християнство, безперечно, є одним з найголовніших елементі освіти у нових народів.

До цих двох основ громадського виховання у кожного європейського на­роду приєднується ще третя, про яку теж ми не будемо говорити, бо й вона не входить у завдання нашої статті. Ця третя основа є наука. Розвиток свідо­мості, без сумніву, одна з найголовніших цілей виховання, й істини науки є знаряддям для цього розвитку.

Ми не говоримо також і про технічну частину виховання, яке повинно не тільки дати знання людині, а й уміння застосувати ці знання до справи; але не говоримо тому, що це не було метою нашої статті, яка присвячена самій тільки народності.

Але що ж таке народність у вихованні?

На це питання ми вже відповідали фактами, показавши на початку нашої статті національні особливості громадського виховання у найголовніших на­родів Європи. Народна ідея виховання усвідомлюється тим швидше й пов­ніше, чим більше сімейною справою народу є громадське виховання, чим більше займається ним література і громадська думка, чим частіше питання його стають доступними для всіх громадськими питаннями, близькими для кожного як питання сімейні.

Педагогічна література, педагогічні товариства, часті перевірки наслідків виховання, подорожі з педагогічними цілями, живий зв'язок між практика-ми-педагогами, педагогічні журнали, а найбільше тепла участь самого су­спільства у справі громадського виховання можуть прискорити виявлення і з'ясування тих вимог, виконанням яких досягається народність у громад­ському вихованні.

Зробимо тепер загальний висновок з нашої статті і перелічимо одне за одним ті положенні, які ми хотіли довести:

1. Загальної системи народного виховання для всіх народів немає не тільки на практиці, а й у теорії, і німецька педагогіка не більше як теорія німецького виховання.

2. У кожного народу своя особлива національна система виховання; а тому запозичення одним народом у іншого виховних систем є неможливим.

3. Досвід інших народів у справі виховання є дорогоцінною спадщиною для всіх, але точно в тому ж розумінні, в якому досвід всесвітньої історії належить усім народам. Як не можна жити за зразком іншого народу, яким би принадним не був цей зразок, так не можна виховуватись за чужою педа­гогічною системою, яка б вона не була струнка і добре обдумана. Кожний народ щодо цього повинен випробувати свої власні сили.

4. Науку не треба плутати з вихованням. Вона загальна для всіх народів;
але не для всіх народів і не для всіх людей становить мету і результат життя.

5. Громадське виховання само не розв'язує питань життя і не веде за собою історії, але йде слідом за нею. Не педагогіка і не педагоги, а сам народ та його великі люди прокладають шлях у майбутнє: виховання тільки йде цим шляхом і, діючи заодно з іншими громадськими силами, допомагає йти ним окремим особам і новим поколінням.

6. Громадське виховання тільки тоді буде справжнім, коли його питання стануть громадськими питаннями для всіх і сімейними питаннями для кожного. Система громадського виховання, що вийшла не з громадського переконання, як би хитро вона не була обдумана, виявиться безсилою і не буде діяти ні на особистий характер людини, ні на характер суспільства. Вона може готувати техніків; але ніколи не виховуватиме корисних і діяльних членів суспільства, і якщо вони з'являтимуться, то незалежно від виховання.

7. Пробудження громадської думки в справі виховання є єдино міцною основою всяких поліпшень у цій галузі: де нема громадської думки про виховання, там нема і громадського виховання, хоч може бути багато громадських навчальних закладів.

Наскільки ми довели кожне з цих положень, полишаємо на розсуд іншим; ми хотіли тільки поставити питання і будемо вважати себе щасливими, коли ці питання викличуть думки інших.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 1115; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.