Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Абсентеїзм(від лат. absentis – відсутній) – це ухилення від участі у політичному житті, втрата інтересу до політики і політичних норм




Політична свідомістьвизначається як система політичних знань, цінностей і переконань людей, на підставі яких формуються усталені політичні орієнтації та настанови по відношенню до політичної системи.

Політична свідомістьскладається з:

- політичних знань –знань про політичну систему, інститути і процедури, за допомогою яких забезпечується участь людей в політичному процесі;

- політичних цінностей –певних суджень про політичне життя, про політичні цілі та відповідні переваг – законність, порядок тощо;

- політичних переконань, що формуються на підставі знань і цінностей як сукупність уявлень, що характеризують певний політичний ідеал;

- політичних орієнтацій –настанов на певну політичну систему і відповідну модель поведінки в політичному процесі.

Політичні знання, цінності, переконання та орієнтації не вичерпують перелік елементів, що характеризують структуру політичної свідомості. До її структури можна включити також політичні погляди, смаки, звички та ін. Крім того, характеристика політичної свідомості була б неповною без такого регулятора політичної поведінки, як соціальні норми – загальні правила поведінки, що розповсюджуються на все суспільство й регулюють суспільні відносини. До системи соціальних норм відносять звичаї, традиції, моральні норми, релігійні норми, а також норми права – систему загальнообов’язкових, норм, встановлених та забезпечених державою, і спрямованих на врегулювання суспільних відносин. Соціальні норми відбивають вимоги суспільства до політичної поведінки індивідів або певних соціальних груп та дозволяють здійснювати соціальний контроль.

3.Політична поведінка як практична взаємодія соціальних суб’єктів (окремих осіб, соціальних груп) та політичної системи, безпосередньозумовлюється політичною свідомістю та рівнем політичного розвитку.

____________________________________________________________________

 

“Політична поведінка є логічним наслідком завершення процесу соціалізації, констатацією наявності у політичного актора політичної культури”.

(С.О. Матвєєв "Політична психологія")

________________________________________________________________________________

 

Політичну поведінку можна поділити на політичну участь і політичну неучасть (абсентеїзм).

Політична участь – це вплив соціальних суб’єктів на функціонування політичної системи, формування політичних інститутів та процес вироблення політичних рішень.

На політичну участь громадян завдають вплив як об’єктивні фактори (тип політичної культури, розклад політичних сил), так і суб’єктивне ставлення до політичної системи, цінностей даної політичної культури, мотиви участі в політиці, потреби, знання та інформованість.

____________________________________________________________________

 

“Політична участь – це інструментальна активність, за допомогою якої громадяни намагаються впливати на уряд таким чином, щоб він вдавався до бажаних для них дій”.

(Г. Алмонд, С. Верба “Громадянська культура і стабільність демократії”)

________________________________________________________________________________

 

Одна з найбільш поширених вітчизняних класифікацій політичної поведінки передбачає виділення таких різновидів політичної участі:

- активну участь, що складається з участі у виборах, референдумах, мітингах, демонстраціях, участі у діяльності політичних організацій та виконання професійних політичних функцій у державних інститутах;

- пасивну участь - реакцію (позитивну або негативну) на політичну систему, що не потребує спеціальних активних дій (наприклад, додержання законів).

Згідно з однією з найвідоміших західних класифікацій політичної поведінки, автором якої є англійський вчений А. Марш, виділяють три основних типи політичної участі:

1. Ортодоксальну участь – дії, що забезпечують усталене функціонування політичної системи (участь в голосуванні, лобіювання інтересів, мітинги, демонстрації).

2. Неортодоксальну участь – несанкціоновані законом дії або дії, спрямовані проти політичної системи(бойкоти, неофіційні страйки тощо).

3. Політичні злочини - політична діяльність з використанням нелегітимної сили (революції, війни, тероризм та ін.).

Американський політолог У. Мілбрайт поділяє політичну участь на конвенціональну (легальну, яка регулюється законом) і неконвенціональну (незаконну). До першого типу він відносить участь у партіях, виборчих кампаніях, голосування на виборах і референдумах, до другого – страйки, бунти, відмову підкорятися закону та ін. При цьому, неконвенціональна політична участь може здійснюватися несиловими (демонстрації, мітинги) та силовими засобами (бунт, тероризм).

До найбільш поширеного типу політичної участі відносять електоральну поведінку (участь у виборах). На її спрямованість завдає вплив, перш за все, ідентифікація конкретного виборця з певною соціальною групою або партією. Коло виборців, які голосують за певну партію або кандидата, називають електоратом (від лат. elector – виборець). Електорат, як частина населення, що підтримує ту чи іншу політичну силу, стає основою її діяльності, перетворює партії на впливові сили політичного процесу. Виборча активність електорату допомагає прийти до влади партіям та політичним лідерам, вибори посилюють позиції існуючої влади, надаючи можливість правлячій еліті діяти в якості стабільного політичного інституту. Для того, щоб політичні лідери, партії (або еліта в цілому) мали достатню електоральну базу, їх політична діяльність повинна співпадати з інтересами певної частини населення. У випадку, якщо виборці позбавляються можливості впливати на існуючу ситуацію, електоральна активність зменшується, що відбивається у відмові від участі в голосуванні на виборах, зниженні легітимності, активізації опозиційної діяльності. Неможливість або нездатність в цілому усвідомлювати реальну політичну дійсність та впливати на ситуацію, що склалася, називають електоральною пасивністю. На електоральну поведінку помітний вплив завдають такі фактори, як рівень індивідуальної політичної культури та політичної свідомості, ступінь інформованості населення, стан політичної інфраструктури, соціальна динаміка та ін.

Вибори можуть відбуватися в умовах як демократичного, так і автократичного політичного режиму. При цьому, в останньому випадку вибори мають скоріше формальний характер, аніж характер реальної боротьби за політичну владу. Результати таких виборів не впливають на розподіл владних повноважень в суспільстві – влада контролюється правлячою політичною елітою, показники якої від результатів голосування на виборах не змінюються.

 

 

“У соціалістичному суспільстві виборець голосує за списки кандидатів однієї партії, яка висловлює на рівні інститутів сподівання однорідного суспільства… Політичні вибори змінюють своє значення: мова більше не йде про представництво людей, інтересів і ідеологій, передбачається лише безпосередня участь народу у прийнятті рішень. В індустріальному, буржуазному суспільстві вибори мають характер участі. Вони включаються до процесу комунікації між тими, хто управляє, і тими, ким управляють”.

(Ж.Коттере, М.Емері “Виборчі системи”)

 

 

Серед форм політичної участі важливе місце займають протестні форми.

Політичний протест – це відкритий прояв негативного ставлення до політичної системи в цілому, її окремих елементів, норм, цінностей, а також рішень, що приймаються політичною владою.

Виникнення політичного протесту, як правило, пов’язане із неефективністю реалізації політичної влади. До протестних форм відносяться мітинги, демонстрації, тероризм (найнебезпечніша форма політичного протесту), а також такі форми, як політичний хепенінг, політичний анекдот.

Демонстрації і мітинги представляють собою масові збори населення з метою обговорення питань поточного політичного життя, підтримки певних вимог до органів державної влади, висловлення протесту проти її рішень тощо.

Тероризм – насилля або загроза його застосування (залякування) по відношенню до осіб, які не є прямими політичними ворогами. Метою тероризму є привертання уваги до конфлікту, в якому приймає участь група, що вдається до даних засобів боротьби. У сучасному світі спостерігається тенденція до ескалації терористичної діяльності (намагання вирішувати конфліктні питання шляхом насилля, терору, використовуючи слабкість того чи іншого суспільства або його політичної системи), а також до ускладнення її характеру (виникнення міжнародних екстремістських організацій, зростання масштабності терору, акти геноциду у етно-конфесійних конфліктах).

Політичний хепенінг – гумористична форма політичного протесту, що знаходить свій прояв у театралізованих масових діях, які мають політичний характер. (Так, яскравими прикладами політичного хепенінгу є утворення у 1995 році в Росії партії "Диктатури плюралізму", а також реєстрація суспільно-політичного руху "Субтропічна Росія", в програмних положеннях якого закріплені зниження температури кипіння води до +50 0С та підвищення середньорічної температури в Росії до +20 0С).

Політичний анекдот – лінгвістична форма реакції (відреагування агресії) проти окремих лідерів, діючих інститутів влади або існуючої ідеології. Переказ політичного анекдоту є символічною боротьбою проти певної політичної сили (та, одночасно, символічним актом перемоги над ним). Причиною існування політичного анекдоту є відсутність легальних каналів прояву протесту у сфері політики (виборів, демонстрацій тощо). Демократизація суспільства, зміна політичної ситуації, поява офіційних каналів відреагування агресії (від виборів до політичних коміксів) знімають напруженість у суспільстві або спрямовують агресивність на інші соціальні об’єкти.

Політичній участі протистоїть політична неучасть – абсентеїзм.

Абсентеїзм є усталеною формою сучасного політичного життя, своєрідним проявом політичної свободи особистості, в той час як тотальна політична активність свідчить про псевдоучасть (участь без можливості вибору), автократичний характер існуючого політичного режиму.

Аполітичність певної частини суспільства є звичайним явищем навіть в умовах стабільної демократичної держави, що пояснюється соціальними і психологічними факторами. Адже чим розвиненішими є інститути громадянського суспільства, чим більшим є простір для самовизначення особистості, тим більша ймовірність існування абсентеїзму. Неучасть в політиці може бути наслідком соціально-економічного благополуччя (абсентеїзм в даному випадку виступає ознакою стабільності). Але, крім аполітичності, коли людина просто не бачить цінності своєї участі у політиці, неучасть у політичному житті може бути демонстрацією ставлення до влади, політичного режиму, у абсентеїзмі можуть бути відображені і протест, і незадоволеність можливостями політичного вибору. Особливу загрозу становить певне політико-психологічне відчуження, що досить часто призводить або до повної політичної апатії, або до екстремізму. Таке відчуження знаходить свій прояв у почутті політичного безсилля –неможливості вплинути на політику, державні органи влади і посадових осіб; безглуздості політики, коли політичні інститути і процеси уявляються незрозумілими і непередбачуваними, а дії політиків – довільними та випадковими.

Саме тому абсентеїзм може не тільки свідчити про економічне благополуччя і політичну стабільність у суспільстві, але й бути відображенням відчуження людини від влади, показником втрати довіри населення до влади, втрати інтересу до тих або інших напрямків політичної діяльності. Перетворюючись на масове явище, абсентеїзм може становити істотну загрозу легітимності представницьких органів влади.

____________________________________________________________________

 

“Людина за своєю природою є істотою політичною, а той, хто в силу своєї природи, а не внаслідок випадкових обставин, живе поза державою - або нерозвинена в моральному плані істота, або надлюдина. А чи можуть ті, хто не приймає участі в управлінні державою, дружньо ставитися до державного устрою?”.

(Аристотель “Політика”)

“У політиці не може бути невинної помірності… Ті, хто практикує абсентеїзм, як правило, вважають, що вони знаходяться поза політичним життям. Проте істина криється в іншому. Абсентеїзм – це також політична позиція”.

(Л.Саністебан “Основи політичної науки”)

“Хоча норма, що потребує від людини участі в суспільних справах, є дуже поширеною, активна участь зовсім не є найважливішою формою діяльності для більшості людей. Політика - ані головне їх заняття у вільний час, ані головне джерело їхнього задоволення…”.

(Г. Алмонд, С. Верба “Громадянська культура і стабільність демократії”)

________________________________________________________________________________

Криза політичної участі може бути подолана шляхом вирішення головних соціальних проблем, засвоєння нових нормативів участі, характерних для громадянського суспільства, структуруванням суспільства, розвитком конкурентних механізмів в політиці.

Дослідження взаємозв’язків політичної участі та політичної стабільності суспільства свідчать, що незадоволеність населення своїм становищем, обмеження соціальної мобільності призводять до підвищення політичної активності, до посилення використання протестних форм політичної поведінки в політичній діяльності. При цьому, в свою чергу, рівень соціально-політичної незадоволеності підвищується у зв’язку із зростанням соціальної мобілізації та ускладненням економічної ситуації в країні. За думкою американського вченого С. Хантінгтона, забезпечення стабільності, особливо за умов модернізації політичної системи, потребує обов’язкового обмеження ролі політичної участі мас з метою збереження стабільності існуючих політичних інститутів.

____________________________________________________________________

 

“Взяті разом урбанізація, грамотність, освіта та вплив ЗМІ, які є детермінантами соціальної мобілізації, дають поштовх зростанню прагнень і масових очікувань, які, у разі їх своєчасного незадоволення, спричиняють політичні індивідуальні та групові претензії. За відсутності сильних і достатньо адаптивних політичних інститутів, такий зріст політичної участі означає нестабільність и насильство”.

(С. Хантінгтон “Політичний порядок в суспільствах, що змінюються”)

________________________________________________________________________________

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 1187; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.038 сек.