Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Релігійно-філософський лібералізм Володимира Соловйова




Павло Новгородцев – апологет лібералізму

Основні ідеї російських філософів права.

2.1.Борис Чичерін – ідеолог лібералізму

Ідея свободи отримала розвиток в творчості Бориса Миколайовича Чичеріна (1828—1904 рр.). Суть його філософсько-правового лібералізму полягає у визнанні людини насамперед вільною істотою. Із його точки зору, існує три рівні лібералізму: вуличний (свавілля), опозиційний (незадоволеність владою) і охоронний (гармонія свободи, влади і закону).

Основний зміст філософії права, з погляду Б.Н. Чичеріна, складає природне право як система неписаних норм і правил, що витікають з природи і розуму людини. Вони служать підставою, принципами створення позитивного права – вчення про правду, справедливість і рівність. Саме право Чичерін розумів як зовнішню свободу, що визначається загальним законом, тобто зафіксованими нормами. Право виникає на початковій стадії розвитку людського суспільства для взаємного обмеження свободи в ім'я справедливості. «Справедливим вважається те, писав Чичерін, що однаково докладається до всіх. Це початок витікає з самої природи людської особи: всі люди розумно-вільні істоти, всі створені за образом і подобою Божою і, як такі, рівні між собою»Чичерин Б.Н. Философия права. М., 1990. С. 96.

Своєю філософією права Чичерін вніс істотний внесок до оновлення і розвитку юридичних і філософсько-правових досліджень в Росії.

На позиціях лібералізму стояв і інший російський філософ права Павло Іванович Новгородцев (1866—1924 рр.). Проте на відміну від позиції Б.Н. Чичеріна, його лібералізм індивідуалістичний. Новгородцев проводив ідею етичного ідеалізму у філософії права, вважаючи, що основу природного права складає етика абсолютних цінностей. Дотримувався позиції «відродження природного права» як етичного критерію і ідеалу. На його думку, право вкорінене в глибинах духовного життя. Із його точки зору, термін «природне право» застарілий, оскільки саме природне право міняється у міру розвитку людства так само, як міняються і його складові – – ідеали, плани прийдешніх подій, проекти майбутніх реформ і тому подібне

Трактування права з релігійно-філософської позиції належить видатному російському філософові Володимиру Соловйову (1853—1900 рр.). У руслі ідеалістичного підходу до пояснення дійсності В.С. Соловйов вважав, що природне право – це загальна ідея права, в основі якої лежать поняття «особа», «свобода» і «рівність».

Право без свободи – насильство, право без загальної рівності – неправда, стверджував В.С. Соловйов в праці «Право і моральність». Але не всяка рівність робить свободу правом, а лише рівність справедлива, рівність в належному. Така рівність можлива лише тоді, коли вона регулюється правовим законом.

Ідея права отримує у нього моральне обґрунтування. Право, на думку Соловйова, займає проміжне положення між ідеальним добром і злою дійсністю. Шлях до загального блага лежить через примусову організацію суспільного життя. Без права і держави моральність залишається благим і безсилим побажанням, а право без моральності втратило б свою безумовну підставу, і не відрізнялося б від свавілля.

Таким чином, право в розумінні В.С. Соловйова – це «примусова вимога реалізації певного мінімального добра, або порядку, що не припускає відомих проявів зла»Соловьев В.С. Соч.: в 2-х т. М., 1990. Т. 1. С. 450.. В цілому В.С. Соловйов розглядав право як умову етичного прогресу, як показник рівня моральності.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 437; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.