Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Чи є соціологія наукою.




Мішель Фуко та Юрґен Габермас

ПІЗНІШІ МИСЛИТЕЛІ

Серед найвидатніших соціологічних мислителів сучасності слід на­звати французького автора Мішеля Фуко (1926—1984 pp.) і німець­кого вченого Юрґена Габермаса (нар. 1929 p.). Подібно до класи­ків — засновників соціології, жоден із них не був лише соціологом; обидва написали чимало праць також у галузі філософії та історії.

Фуко, як усі вважають, був однією з найблискучіших постатей у царині суспільних наук двадцятого сторіччя. У своїх працях він розглядав те­ми, подібні до тих, що їх аналізував Вебер у своїх дослідженнях бюро­кратії: розвиток системи в'язниць, лікарень, шкіл та інших великомас­штабних організацій широкого плану. Пізніші наукові розвідки Фуко про сексуальність та особисте «я» також мали великий вплив, особливо на авторів феміністичного спрямування. Згідно з Фуко, «сексуальність» (як і романтичне кохання, про яке ми згадували раніше) існувала не завжди, а була сформована з розвитком суспільства. В сучасному су­спільстві «сексуальність» стає тим, що ми «маємо»,— властивістю «я».

Вивчення влади — тобто яким чином індивіди та групи досяга­ють власних цілей усупереч цілям інших,— має надзвичайне значен­ня для соціології. Класики Маркс і Вебер робили особливий наголос

на владі; Фуко продовжив деякі із започаткованих ними напрямів думки. Наприклад, сексуальність, як він вважав, завжди пов'язана із суспільною владою. Він також виступив проти ідеї, що набуття знань веде до збільшення свободи. Натомість він розглядав знання як засіб стеження за людьми і контролювання їхніх дій.

Габермас, можливо, є провідним соціологічним мислителем су­часності. Він зазнав впливу Маркса і особливо Вебера, але, крім того, черпав і з інших традиційних джерел. Згідно з Габермасом, капіталістичні суспільства, що завжди перебувають у стані змін, мають тенденцію руйнувати моральний порядок, від якого вони фак­тично залежать. Ми живемо за суспільного ладу, в якому економічне зростання прагне вивищитися над усім іншим, але така ситуація призводить до втрати сенсу повсякденного життя. Тут Габермас по­вертається до Дюркгаймової концепції аномії, хоча й вдається до нового й оригінального способу її використання.

~^ Дюркгайм, Маркс та інші засновники соціології вважали її наукою.

^"^ Та чи справді ми спроможні вивчати людське суспільне життя на наукових засадах? Щоб відповісти на це запитання, ми маємо зрозу­міти значення цього слова. Що таке наука?

Наука — це застосування систематичних методів емпіричного дослідження, аналізу даних, теоретичного мислення та логічної оцінки аргументів для організації знання про якийсь окремий пред­мет. Згідно з цим визначенням, соціологія прагне бути наукою. Вона включає в себе систематичні методи емпіричного дослідження, ана­ліз даних та оцінку теорій у світлі доказів та логічної арґументації. Вивчення людей, однак, відрізняється від спостережень за яви­щами світу природи, й на соціологію не слід дивитись як на при­родничу науку в прямому розумінні. На відміну від об'єктів фі­зичної природи, люди — це істоти, які наділені свідомістю і вбача­ють у своїх діях сенс і мету. Ми навіть не зможемо більш-менш докладно схарактеризувати суспільне життя, якщо спершу не зрозу­міємо, як люди тлумачать свою поведінку. Наприклад, щоб описати смерть як самогубство, ми повинні знати, які були наміри даної особи в той момент, що вона думала. Самогубство може статися тільки в тому випадку, коли в мозку індивіда виникає думка про самознищення. Якщо людина випадково потрапила під колеса авто­мобіля й загинула, ми не маємо підстав вважати, що вона вчинила самогубство.

Те, що ми не можемо вивчати людей у той самий спосіб, що й об'єкти природи, в якомусь розумінні дає соціології певні переваги. 'Дослідники-соціологи мають певну вигоду внаслідок того, що мо­жуть безпосередньо ставити запитання тим, кого вони вивчають,— іншим людям. З іншого боку, соціологія вимушена долати труднощі, з якими не зустрічаються вчені природничих дисциплін. Знаючи, що всі їхні дії доскіпливо занотовуються, люди часто поводяться не так, як за звичайних обставин. Вони можуть свідомо чи несвідомо «пода­вати себе» іншими, аніж є насправді. Вони можуть навіть спробу­вати «допомогти» дослідникові, даючи такі відповіді на запитання, яких, на їхню думку, від них сподіваються.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 371; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.