Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Ідея трансформації органічних форм




Ідея «прототипу» і єдності плану будови організмів

Певною опозиції до ідеї «драбини істот» стояла інша думка, що стала істотним елементом еволюціонізму, - думка про єдність будови різних організмів. Один з головних виразників цієї ідеї французький зоолог Етьєн Жоффруа Сент- Ілер (Пор) в 1795 р. протиставляв, її ідеї «сходи істот».

Думка про прототипі була поширена надзвичайно широко. Протягом декількох сторіч її висловлювали Аристотель, Ньютон, Сваммердам, Хантер, Ламеттрі, Дідро, Робіне, Вик д'Азір, Жоффруа Сент -Ілер і багато інших. Вона отримала підкріплення в зоологічних і анатомічних дослідженнях, які виявляли численні риси подібності між різними групами тварин при всьому їх зовнішньому різноманітті.Ідея прототипу існувала в двох модифікаціях. Перша носила ясно виражений абстрактно- морфологічний характер (Робіна тощо) і була переважаючою. Друга була пов'язана з розумінням прототипу як реально існуючого вихідного істоти.Ідеєю єдності органічного світу перейнято твір Ламеттрі з характерною назвою «Людина- рослина» (1748). У творі Дідро «Думки про пояснення природи» (1754) прототип трактувався як якесь реальне первинне істота. Він писав у ньому: «Мабуть, природі подобається нескінченно і різноманітно варіювати один і той же механізм... Розглядаючи тварина царство і помічаючи, що серед чотириногих немає жодної тварини, функції і частини якого особливо внутрішні, цілком не походили б на такі ж іншого чотириногого, хіба не повіриш охоче, що колись було одне перше тварина, прототип всіх тварин, деякі органи якого природа подовжила, вкоротила, трансформувала, примножила, зростила - і тільки». У іншій праці, посилаючись на роботи Кампера, Дідро писав, що від однієї єдиної «моделі» можна шляхом анатомічних трансформацій призвести ряд тварин «від людини до лелеки».

Уявлення про єдність плану будови мало важливе значення для формування еволюційних поглядів. У той же час воно могло знайти пояснення тільки в допущенні спільності походження обнаруживающих це єдність форм.

 

У XVIII в. існувала дуже своєрідна концепція механістичного трансформізму, яка полягала в допущенні несподіваних різких перетворень одних організмів в інші. Найбільш яскравим виразником цієї точки зору був французький мандрівник і натураліст - любитель Бенуа де Майї (Пор) (1696-1738), автор популярного в той час твору «Телліамед, або бесіди індійського філософа з французьким місіонером про зниження рівня моря, освіті суші, походження людини і т. д.» (1748).

Де Майї висловлював наступні припущення про походження організмів. У морі є вічні насіння життя. З цього насіння розвиваються морські організми, які шляхом різких трансформацій перетворюються на наземних. «Хто може сумніватися в тому, - писав де Майї, - що від літаючих риб відбулися наші птахи, які ширяють у повітрі; або що від тих тварин, які повзають в глибині моря, відбулися наші наземні тварини?».Наступні сторінки «Телліамеда» присвячені опису того, як могла відбуватися подібна трансформація. Де Майї вважав, що «морські мавпи» дали початок наземним мавпам, а лев, кінь, бик, свиня, вовк, верблюд, кішка, собака, коза і вівця також мають подібних собі морських прабатьків. «Перетворенню гусениці на метелика в тисячу разів було б важче повірити, ніж перетворенню риби в птахів, якби ця метаморфоза не відбувалися щодня у нас на очах». Не завжди, звичайно, перетворення, подібне перетворенню риби в птаха, може удасться, але «нехай сто мільйонів загине, будучи нездатними пристосуватися, достатньо, якщо це вдасться двом для того, щоб відбувся (новий) вид».

Аналогічні допущення можливості різких трансформацій зустрічаються і у багатьох філософів - матеріалістів XVIII в., А також у натуралістів XVIII - початку XIX в. Іноді воно пов'язувалося з поданням про прототип, який нібито зазнає трансформацію то в одному, то в іншому напрямку. На початку XIX в. до думки про різкі трансформаціях прийшов Е. Жоффруа Сент -Ілер на основі своїх ембріологічних і тератологічних досліджень.

Механістичний трансформізм глибоко відмінний від еволюційної точки зору, бо в ньому немає справжнього історизму.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 581; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.