Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Роль монастирів у культурному житті Русі




Православні монастирі відіграли величезну роль у культурному, політичному та господарської історії Русі, Росії. У нашій країні - як, втім, і в інших країнах християнського світу - обителі монахів завжди були не тільки місцями молитовного служіння Богу, а й центрами культури, освіти; в багато періоди вітчизняної історії монастирі справляли помітний вплив на політичний розвиток країни, на господарське життя людей.
Одним з таких періодів був час консолідації руських земель навколо Москви, час розквіту православного мистецтва і переосмислення культурної традиції, яка пов'язувала Київську Русь з Московським царством, час колонізації нових земель і прилучення до православ'я нових народів.
Протягом XV і XVI століть лісистий північ країни покривався мережею великих монастирських господарств, біля яких поступово осідало селянське населення. Так починалося мирне освоєння величезних просторів. Воно йшло одночасно з широкою просвітницькою та місіонерською діяльністю.
Єпископ Стефан Пермський проповідував по Північній Двіні серед комі, для яких створив азбуку і переклав Євангеліє. Преподобні Сергій і Герман заснували ВалаамскийСпасо-Преображенський монастир на островах в Ладозькому озері і проповідували серед карельських племен. Преподобні Саватій і Зосима поклали початок найбільшому на Півночі Європи Соловецькому Спасо-Преображенському монастирю. Святий Кирило створив монастир в Білоозерську краї. Святий Феодорит Кольський хрестив фінське плем'я Топар і створив для нього абетку. Його місію в середині XVI ст. продовжив святий Трифон Печенізький, заснував монастир на північному узбережжі Кольського півострова.
З'явилися в XV-XVI ст. і багато інші монастирі. В них йшла велика просвітницька робота, переписувалися книги, розвивалися самобутні школи іконопису, фрескового живопису.
Завданнями діяльності монастирів, зокрема київських і володимирських, і великими можливостями таких центрів феодальної культури визначалася їх діяльність як вищої школи для підготовки єпископів - церковних адміністраторів першого рангу у давньоруських князівствах, куди входили практично всі питання ідейної, церковної, сімейного життя населення цих князівств.
Одним з головних джерел поповнення монастирських колекцій були вклади. Сюди приносили родинні реліквії збіднілі нащадки удільних князів, що не витримали нерівної боротьби з зміцнілою великокнязівської владою. Вклади надходили і від московських князів і царів, які часто використовували впливові монастирі в політичних цілях. Причинами внеску в скарбницю монастиря могли бути і перемога, здобута над ворогом, і моління про народження спадкоємця, і урочисте сходження на престол. Часто робили внески і просто на помин душі. На території монастирів, у їхніх соборів і церков іноді ховали знатних людей, при похованні ж монастиря не тільки платили гроші за могилу, а й залишали особисті речі покійного, ікону, зняту з труни, і навіть візок з кіньми, на якому він був привезений. Серед вкладників російських монастирів були князі та бояри, представники вищого духовенства, дворяни, торгові і служиві люди різних міст, «государева двору різних чинів люди», міські дяки, монастирські слуги і служки, ремісники і селяни.
На монастирі дивилися як на надійні сховища національних скарбів. Сюди привозили твори мистецтва заради їх заощадження. Не випадково на багатьох з них було написано: «А чи не отдати нікому». Найпоширенішими вкладами були фамільні ікони, прикрашені дорогоцінними окладами.
Значним явищем в історії духовної освіти стало вчене чернецтво, хоча свою повний розвиток воно отримало не відразу. Вчені монахи займали, як правило, посади ректорів і префекторов (інспекторів). Виходило, що керівні адміністративні та педагогічніфункції в справі духовної освіти знаходилися в руках вчених ченців. Робота в школі при цьому була, по суті кажучи, єдиним чернечим послухом, яке покладалося на вчених ченців [4].
Користувалися популярністю монастирські зборів у Москві і Сергієвому Посаді, в Ростові Великому і Суздалі, Твері і Ярославлі, у цих містах склалися унікальні колекції російського іконопису XV-XVI ст.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 616; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.