Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Етика Загальна та професійна: і курс. Обґрунтуйте з огляду на знання з етики та за допомогою доступних ВАМ джерел (словників, енциклопедій




СЕМІНАРСЬКІ ЗАНЯТТЯ №№ 3-5

ОБҐРУНТУЙТЕ З ОГЛЯДУ НА ЗНАННЯ З ЕТИКИ
ТА ЗА ДОПОМОГОЮ ДОСТУПНИХ ВАМ ДЖЕРЕЛ
(словників, енциклопедій, статей, посібників, підручників, матеріалів з мережі Інтернет тощо)

ВІДПОВІДІ НА ТАКІ ЗАПИТАННЯ:

 

17. Чи існують випадки етично виправданого відступу від Десяти заповідей Божих? Наведіть не менше 5 аргументів на користь своєї позиції щодо кожної заповіді.

18. Чи можна красти в злодія, якщо крадеш не для себе?

19. Якщо мораль змінюється з часом, то чому залишаються незмінними десять біблійних заповідей? Наведіть не менше 5 аргументів на користь своєї позиції.

20. Що, на Вашу думку, спонукає людину чинити морально? І що змушує її творити зло?

21. Чому епоха середньовіччя принижувала людину, а епоха Відродження підняла її? У чому це виявилося?

22. Якщо альтруїст – це людина з безкорисливою любов'ю і турботою стосовно всіх людей, то яке поняття існує для позначення її антипода?

23. Після Угоди Страсної п'ятниці в 1998 р., передбачалося, що в Північній Ірландії запанує мир. Передбачалося, що ІРА (воєнізована група, що вела насильницьку боротьбу в період з 1969 по 1998 у Північній Ірландії й Об’єднаному Королівстві) роззброїться і буде здійснювати свої цілі політичними методами. Політичне крило ІРА було назване «Шин Фейн».

У березні 2005 Роберт Маккартні був побитий і вбитий за межами Белфаста групою людей, що тиняються пабами, в якій були відомі члени Ірландської республіканської армії. Після вбивства Роберта Маккартні, ніхто не дав ніяких свідчень про цю подію, незважаючи на те, що в пабі у той момент було близько 70 чоловік. Той факт, що люди не хотіли виступити свідками звірячого побиття й убивства, багатьма був розцінений як свідчення влади ІРА. Припускали, що насильницька боротьба закінчена, але ця воєнізована група залякувала багатьох католиків, які живуть у робочих районах Північної Ірландії.

У Роберта Маккартні були наречена і п'ять сестер. Усі ці шість жінок пережили його, і вони хотіли, щоб убивці були арештовані і постали перед судом. Коли жінки зрозуміли, що поліція не вживає ніяких заходів, що ніхто не арештований, вони організували масові демонстрації в Белфасті. Вони домоглися уваги і симпатії багатьох, включаючи президента США Джорджа Буша, який прийняв сестер у Білому Домі на День святого Патрика і заявив, що у відповідь на злочин не повинно бути ніякого насильства. У відповідь на протести Джеррі Адамс, лідер «Шин Фейн», запропонував організувати убивство тих, хто убив Маккартні, і доручити його найманому убивці – якому-небудь із членів ІРА. Жінки відмовилися від цієї пропозиції, будучи твердо переконані, що в даному випадку необхідні не помста, а правосуддя і справедливість. Пропозиція убити убивць глибоко шокувала багатьох людей, для яких така пропозиція стала знаком того, що незважаючи на те, що «Шин Фейн» займає 18 місць у Парламенті Північної Ірландії, ця партія просто не розуміє, як діє демократія і правова держава. (O-Sullivan J. Women Show Pols How to Handle I.R.A. Bullies // Chicago Sun Times, March 15, 2005; http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1363053/posts).

Чи були жінки праві в їхній відмові прийняти пропозицію Джеррі Адамса? Що означає „влада закону”? Коли вона може замінити неформальну справедливість, пропоновану воєнізованими й іншими недержавними групами?

24. «Що краще, – запитував у свій час Мікеланджело, – зло, що приносить користь, або добро, що приносить шкоду?» Наведіть не менше п’яти аргументів на користь своєї позиції.

25. Суперечливість моральної свідомості була помічена ще давньокитайськими мислителями. Так, Лао-цзи стверджував: «Добра людина – вчитель недоброї людини», «О нещастя! Воно є опорою щастя. О щастя! У ньому причаїлося нещастя»; «Справедливість знову перетворюється в хитрість, добро знову перетворюється у зло». Поясніть, як Ви розумієте ці протиріччя.

26. Які протиріччя моральної свідомості відображені у таких положеннях: «Бачу і схвалюю краще, але слідую гіршому» (Сократ) і «Благими намірами вимощена дорога в пекло». Яке місце в них приділяється мотивації поведінки? Що більше свідчить про моральність особистості – її вчинки чи їх мотиви?

27. Коли Симон Вісенталь був молодою людиною, він страждав від голоду в нацистському концентраційному таборі. Одного разу його звільнили від роботи і відіслали у госпіталь, де помирав молодий фашистський солдат. Цей солдат на ім’я Курт хотів, щоб до нього привели єврея. Перед смертю він хотів зізнатися в деяких жахливих учинках, що він зробив, і попросити прощення в єврея. Курт сподівався одержати прощення перш, ніж умре. Будучи в'язнем жорстокого табору, Симон почував себе беззахисною істотою і для нього було незбагненно, як ця умираюча людина, що вважався представником суперраси, міг чогось від нього хотіти.

Курт зізнався Симону, що він убив багато євреїв. Один раз він зробив особливо звірячий злочин: він допоміг зігнати в будинок величезна кількість євреїв, фашисти підпалили будинок і спостерігали, як ті горять. Євреї кричали і фашисти стріляли в кожного, хто намагався втекти. Курт відчував глибоке каяття після всіх цих подій і після них не міг більше стріляти в боях. Слухаючи визнання Курта, Симон вірив, що Курт покаявся, але він був не в змозі простити його. Він не відповів на благання Курта про прощення і вийшов з палати, не сказавши ні слова.

Симон Вісенталь усе ще роздумує над цією подією, яку він описав у творі «Соняшник». Багатьох людей просив він висловитися з приводу цієї історії і сказати, чи вважають вони, що він повинен був простити Курта і чи простили би вони останнього, якби були на місці Симона.

Що ви думаєте з цього приводу? Чому? (Wiesenthal S. The Sunflower: On the Possibilities and Limits of Forgiveness. New York: Schocken Books 1997)

28. Які чинники, на Вашу думку, є необхідними умовами терпимості? Чи існує міра толерантності, тобто, чи повинні ми бути терпимими до всіх особистісних і суспільних проявів, і якщо ні, то чим обмежена наша терпимість?

29. Ерік був прикордонником і служив поруч з Берлінською стіною у 1989 р. Дотримуючись наказів, він вистрілив і убив людину, яка намагався втекти з Німецької Демократичної Республіки у Західний Берлін. Після возз'єднання Німеччини, такий розстріл розглядався як незаконний. Ерік був одним з 40 чоловік, яких звинуватили у злочинах, вчинених на кордоні. Він був засуджений за вбивство і просидів два роки у в'язниці. Чи є Ерік злочинцем? Чи можна бути моральним, не будучи вільним? А вільним – не будучи моральним?

30. Як Ви можете пояснити таке визначення Г.В.Ф. Гегеля: «Суть моральності виражає принцип: розглядай себе у своїй практичній діяльності як вільна істота»? Як тут виражене так називане «золоте правило моралі»?

31. Чи можна бути моральним, не маючи ідеалу? Чи може людина бути ідеалом для самої себе? Чи може взагалі людина бути ідеалом?

32. І. Кантові належать знамениті слова: «Дві речі наповнюють душу завжди новим і все більш сильним подивом і благоговінням – це зоряне небо наді мною і моральний закон у мені». Як ви думаєте, чому «моральний закон у мені» може наповняти душу таким же благоговінням і подивом, як і зоряне небо?

33. Говорять, що життя людини не пройде без сенсу, якщо вона посадить дерево виростить сина та побудує будинок. Як можна витлумачити це висловлювання? Чи згодні Ви з ним?

34. Чи «брудна» справа політика і чи можлива в політиці «чесна гра»?

35. Право людини на життя: з якого моменту воно повинне реалізовуватися? Що Ви думаєте про права ембріона, зародка, новонародженої дитини? А про право матері розпоряджатися його життям і своїм тілом? Аборт – хірургічна операція чи вбивство?

36. Що, на Ваш погляд, гуманніше: підтримувати життя болісно вмираючого чи забезпечити йому безболісний відхід з життя (евтаназію)? Зберігати життя неповноцінному немовляті чи ні? Де тут добро і зло? Чи може таке зло, як смерть, бути благом? Страх смерті – норма нашого життя чи недолік нашого виховання?

37. Страта у суспільстві – добро чи зло? Наведіть не менше п’яти аргументів на користь своєї позиції.

38. Проблема клінічної смерті: в яких випадках, на Ваш погляд, варто реанімувати вмираючого, а в яких – ні?

39. Сформулюйте й аргументуйте Ваше ставлення до допустимості чи необхідності експериментів на людині (або людському ембріоні): генетичних, фармакологічних, психотропних, екологічних й інших.

40. Висловіть Ваше ставлення до проблеми штучного запліднення і «сурогатного материнства».

41. Юридична етика і юридична деонтологія – це одне і те саме?

42. Що важливіше для юриста: дотримання законності чи утвердження справедливості? Чи може закон бути несправедливим, а встановлення справедливості – незаконним? Як бути в цій ситуації юристові?

43. Як Ви думаєте, чому саме в юридичній етиці принцип об'єктивності відіграє таку важливу роль? Назвіть можливі прояви суб'єктивізму в професійній діяльності юриста.

 

 

Вимоги до рефератів з курсу „Етика загальна і професійна” (і КУРС)

1. Вимоги до структури реферату: вступ, не менше 3 питань, висновки, список використаної літератури.

2. Вимоги до оформлення реферату: шрифт – Times New Roman, розмір – 14, міжрядковий інтервал – 1,5, поля – по 2 см, наявність посторінкових автоматичних посилань на використані джерела.

3. Загальний обсяг – необмежений. Питання плану реферату та сам реферат повинні розкривати суть теми.

4. Мінімальна кількість джерел для підготовки реферату – 7 (сім).

5. Реферат виконується студентом лише індивідуально.

6. Забороняється використовувати будь-які готові реферати, курсові й інші студентські роботи, взяті з мережі Інтернет.

7. Заохочується використання матеріалів (статей, повідомлень, посібників, словників, енциклопедій тощо) з мережі Інтернет (з обов’язковим посиланням на повну www-адресу, за якою знаходиться відповідний матеріал).

8. Забороняється подавати у списку використаної літератури джерела, які не використовувалися та не могли реально бути використані для написання реферату.

9. За темою реферату автор може зробити доповідь (до 20 хв.) на семінарі. Доповідь оцінюється окремо від самого реферату.

10. Реферат здається на перевірку лише лекторові. За реферат виставляється оцінка, яка обов’язково враховується наприкінці семестру.

11. Однакові чи близькі за змістом реферати не зараховуються.

 

Тематика рефератів на семінарські заняття № 1 - № 5

 


  1. Поняття етики в історії філософської думки.
  2. Взаємозв’язок етики та культури суспільства.
  3. Етика та антропологія.
  4. Дискусії про природу моралі в історії етики.
  5. Соціальна природа моралі.
  6. Функції моралі.
  7. Мораль докласового суспільства.
  8. Мораль класового суспільства.
  9. Класифікація моралі.
  10. Структура моралі.
  11. Мораль і право.
  12. Мораль і звичай.
  13. Поняття, види та значення етикету.
  14. Механізм моральної мотивації.
  15. Емоції у моральному виборі людини.

 

 

  1. Моральні конфлікти: специфіка, види та шляхи розв’язання.
  2. Моральне зло.
  3. Аморальне добро.
  4. Імморалізм в історії.
  5. Межі моральної регуляції суспільних відносин.
  6. Моральні цінності й ідеали.
  7. Добро та зло.
  8. Свобода та відповідальність.
  9. Справедливість і несправедливість.
  10. Насильство та ненасильство.
  11. Обов’язок і совість.
  12. Любов і дружба.
  13. Щастя та задоволення.
  14. Благодійність і милосердя.
  15. Егоїзм і користь.

 

Рекомендована література для підготовки до семінарських занять

Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика. – М., 1998.

Зеленкова И.Л., Беляева Е.В. Этика. – Мн.,1997.

Зеленкова И.Л. Основы этики. – Мн., 1998.

Золотухина-Аболина Е.В. Курс лекций по этике. – Ростов н/Д., 1999.

Кондрашов В.А. Этика. Чичина Е.А. Эстетика. – Ростов н/Д., 1998.

Основы этических знаний. – СПб., 1998.

Словарь по этике. – М., 1989.

Шрейдер Ю.А. Лекции по этике. Учебное пособие. – М., 1994.

Этика (под ред. Мишаткиной Т.В. и Яскевич Я.С.). Учебное пособие. – Мн., 2002.

Этика: фундаментальный курс в авторизованном изложении. М., 1993.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 459; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.027 сек.