Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Питання для обговорення 1 страница




1. Періодизація історії етики.

2. Етична проблематика періоду античності та середньовіччя.

3. Етичні проблеми епохи Відродження та Нового часу.

4. Етична світова думка ХІХ-ХХ століття.

5. Основні лінії розвитку вітчизняної етики.

Основні поняття: логос, скептицизм, атараксія, боголюдина, теоцентризм, патристика, секуляризація, аскетизм, ригоризм, альтруїзм, комунізм, екзистенціалізм, неотомізм, прагматизм, «філософія серця», принцип «сродного труда».

 

Методичні поради

Процес становлення етичних знань досить складний і детермінований соціально-історичним розвитком цивілізації, що й отримує відображення в періодизації етики.

Розглядаючи античний період, необхідно наголосити в першу чергу на значенні мислителів Греції (Сократа, Платона, Аристотеля, Епікура та ін.) у розвитку та становленні етичних поглядів, концепцій, проаналізувати основні: евдемонізм, гедонізм, альтруїзм тощо. Наступні періоди потребують висвітлення основних тенденцій у духовному житті того чи іншого суспільства (наприклад, для середньовічної епохи – це домінуюча роль християнства у Західній Європі, що обумовило релігійно-християнський характер етичних вчень). Аналогічні процеси притаманні іншим періодам: Відродженню, Новому часу, ХІХ ст.

Слід звернути увагу на особливості розвитку філософсько-етичних знань у динамічному ХХ ст. та виокремити основні концепції: етика неотомізму, етика екзистенціалізму та етика прагматизму.

Вітчизняна етична наука потребує філософського аналізу процесів, що відбувалися в складні етапи історичного розвитку українського народу, його культури та менталітету. Заслуговують на увагу три основних принципи такого аналізу: антеїзм, екзистенціальність та кордоцентризм. Висвітлення останнього пов’язане з етичними поглядами класика української філософії Г.С. Сковородою, його принципом «спорідненої праці». Коротко потребує етично-філософського аналізу ХІХ-ХХ ст. у розвитку української етичної думки.

 

Питання для самостійного опрацювання

1. Основні етичні концепції античності.

2. Головна теза етики Сократа.

3. Епікурейство про щастя.

4. Десять заповідей Мойсея («Декалог») і «Нагорна проповідь» Христа.

5. Які заповіді Христа мають загальнолюдське значення?

6. Ригоризм І. Канта.

7. Ненасильство злу за Л. Толстим.

8. Право-мораль-моральність за Г.В.Ф. Гегелем.

9. Марксизм-ленінізм про комуністичну мораль.

10. Концепції світової етики.

11. Українська етична думка.

 

Основна література:

1. Гусейнов А.А. Этика конца ХІX-XX вв. / А.А. Гусейнов // Гусейнов А.А., Апресян Р.Г. Этика: Учебник. – М: Гардарики, 1999. – С. 22-26.

2. Гусейнов А.А. Краткая история этики / А.А. Гусейнов, Е. Иррлитц. – М.: Мысль, 1987. – 589 с.

3. Довга Л.М. Етика / Л.М. Довга // Історія української культури: У 5 т. – Т. 3: Українська культура другої половини XVII-XVIII століть. – К.: Наукова думка, 2003. – С. 624-635.

4. Золотухина-Аболина Е.В. Современная этика: истоки и проблемы: учебник / Е.В. Золотухина-Аболина. – Ростов-на-Дону: МарТ, 1998. – 448 с.

5. Иванов Б.Г. История этики древнего мира / Б.Г. Иванов. – СПб.: Изд-во Лань, 1997. – 256 с.

6. Иванов В. Г. История этики средних веков / Б.Г. Иванов. – СПб.: Лань, 2002. – 464 с.

7. Малахов В. А. Етика: курс лекцій: навч. Посібник / В.А. Малахов. – К.: Либідь, 1996. – 304 с.

8. Шемшурина А.И. «История развития этической мысли» (часть первая). Методическое пособие для работы со старшеклассниками 10 класса / А.И. Шемшурина // Этическое воспитание. – 2009. – №5. – С.1-96; 2009. – №6. – С.1-96;

 

Додаткова література:

1. Історія української культури: в 5 т. – К.: Наукова думка, 2001-2003.

2. Кондрашов В.А. Этика. Эстетика / В.А. Кондрашов, Е.А. Чичина. – Ростов н/Д.: Изд-во «Феникс», 1999. – 512 с.

3. Лосев А.Ф. Этика как наука / А.Ф. Лосев // Человек. – 1995. – №2. – С. 82-95.

 


Тема ІІІ. Сутність, структура та функції моралі

Семінарське заняття 3

Питання для обговорення:

1. Соціально-історична природа моралі.

2. Мораль як особливий спосіб освоєння соціальної дійсності.

3. Проблеми автономності та гетерономності моралі.

4. Структура моралі. Специфіка моральної свідомості.

5. Функції моралі як конкретні механізми реалізації морального способу духовно-практичного освоєння світу.

6. Типи моралі.

 

Основні поняття: мораль, моральна свідомість, моральні відносини, моральна практика, моральна норма, моральний принцип, моральні переконання, ціннісні орієнтації, моральний ідеал, моральні емоції та почуття, функції, типи.

 

Методичні поради

У першому та другому питанні досліджується сутність моралі, її соціально-історична природа та особливість як специфічного способу освоєння людством дійсності.

Наступні питання (третє і четверте) орієнтують на вияснення гіпотез походження моралі (автономності та гетерономності її), а також передбачають аналіз структури моралі, яка включає три елементи: моральну свідомість, моральні відносини і моральну діяльність; проаналізувати складну структуру моральної свідомості, її два рівні: почуттєво-емоційний і раціональний; охарактеризувати основні функції моралі (регулятивної, гносеологічної, соціальної, ціннісно-орієнтаційної, виховної та ін.).

У заключному питанні потрібно дати характеристику моралі з точки зору існуючих класифікацій її типів.

Питання для самостійного опрацювання

1. Відмінність моралі від інших способів освоєння людьми дійсності та інших засобів регуляції суспільного життя.

2. Емоційно-чуттєвий та раціональний рівні моральної свідомості.

3. Моральна поведінка та моральні відносини.

4. Роль моралі в суспільстві.

5. Типи суспільства і типи моралі.

 

Основна література:

1. Аристотель. Никомахова этика. Кн. I-II / Аристотель // Аристотель. Соч. в 4 т. – Т. 4. – М.: Мысль, 1984. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до дж.: http://www.koob.ru/aristotel/nikomahova_etika

2. Біблія [Електронний ресурс]. – Режим доступу до дж.: http://www.ukrainian-bible.co.uk/

3. Гусейнов А.А. Золотое правило нравственности. – М.: Молодая гвардия, 1998. [3-е изд., дополненное и переработанное]. – 271 с.

4. Гусейнов А.А. Этика / А.А. Гусейнов, Р.Г. Апресян. – М.: Гардарики, 1999. – 472.

5. Дробницкий О.Г. Понятие морали: Историко-критический очерк / О.Г. Дробницкий. – М.: Наука, 1974. – 388 с.

6. Етика: Навчальний посібник / Т.Г. Аболіна, В.В. Єфименко, О.М. Лінчук та ін. – К.: Либідь, 1992. – 328 с.

7. Коран [Електронний ресурс]. – Режим доступу до дж.: http://www.xadis.ru/books/kuran_tafsir/kuran.html

8. Швейцер А. Культура и этика / А. Швейцер; [пер. с нем. Захарченко Н.А., Колшанского Г.В.; Общ. ред. и предис. проф. Карпушина В. А.] – М.: Прогресс, 1973. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до дж.: http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/Schweitzer/_Index.php

 

Додаткова література:

1. Байдаченко Т. Золоте правило моралі / Т. Байдаченко // Шкільний світ. – 2007. – №18. – С.6-8.

2. Зеленков И.Л. Этика: тексты, комментарии, иллюстрации / И.Л. Зеленков. – Минск: ТетраСистемс, 2001. – 480с

3. Кант И. Основы метафизики нравственности / И. Кант. // Кант И. Соч. в 6-ти т. Т. 4. – Ч.1. – М.: Мысль, 1965. – С. 219-310.

4. Спиноза Б. Этика / Б. Спиноза; [пер. с лат. Н.А. Иванцова] // Спиноза Б. Избр. произв.: в 2-х т. – Т.1. – М.: Госполитиздат, 1957. – С. 446-452.


Тема ІV. Категорії етики та моральної свідомості

Семінарське заняття 4

Питання для обговорення:

1. Категорії етики як відображення моральних явищ.

2. Синкретичність прагматичної та моральної оцінки в поняті блага.

3. Онтологія добра і зла в історії етики.

4. Справедливість та рівність як поняття моральної свідомості.

5. Честь та гідність як відображення соціальної особистості через самооцінку.

6. Моральний обов’язок і совість. Моральний ідеал.

7. Сенс життя, щастя та любов.

 

Основні поняття: категорія, благо, благодійність, добро, добродійність, зло, справедливість, рівність, честь, гідність, моральний обов’язок, совість, сенс життя, щастя, любов, моральний ідеал.

Методичні поради

Однією з центральних тем курсу є вивчення субстанційних категорій етичної науки. В аналізі необхідно звернути увагу на сутність категорій як відображення моральних відносин між людьми, їх об’єктивний характер за змістом і суб’єктивний – за формою, а також проаналізувати найбільш поширену класифікацію: поділ на структурні та субстанційні категорії.

Відповідно до плану семінарського заняття потрібно чітко з’ясувати і усвідомити сутність основних категорій етики: благо, добро і зло, справедливість та рівність, честь і гідність, моральний обов’язок і совість, сенс життя, моральний ідеал, щастя та любов. Це зобов’язує не лише мати уявлення про названі категорії, а й давати теоретичні визначення їх, наводити приклади.

Велику увагу слід приділити історичному аспекту становлення категорій етики і моральної свідомості та ілюстраціям.

Для майбутніх учителів, які будуть включені в процес морального виховання підростаючих поколінь, набуті знання з даної теми є базовими.

 

Питання для самостійного опрацювання:

1. Абсолютність форми та історична мінливість моральних категорій.

2. Благо як вища соціальна цінність.

3. Діалектика добра і зла як всезагальна форма морального прогресу.

4. Історичні типи зв’язку ідей справедливості з ідеалами рівності.

5. Історичні особливості уявлень про честь та гідність.

6. Діалектика раціонального та емоційного компонентів обов’язку та совісті.

7. Центральне місце категорії «сенс життя» в моральному світогляді людини.

8. Стан щастя як ідеал.

 

Основна література:

1. Апресян Р. Г. Добро и польза / Р.Г. Апресян // Этическая мысль: Науч-публицист. чтения. 1991. – М.: Республика, 1992. – С. 13–37.

2. Бути щасливим! // Науковий світ. – 2006. – №6. – С.4-6

3. Дзюба В. Восхождение к гуманизму / В. Дзюба, А. Степанов. – К: Либідь, 1997. – 444 с.

4. Дробницкий О.Г. Понятие морали: Историко-критический очерк / О.Г. Дробницкий. – М.: Наука, 1974. – 131 с.

5. Етика: Навчальний посібник / Т.Г. Аболіна, В.В. Єфименко, О.М. Лінчук та ін.. – К.: Либідь, 1992. – 328 с.

6. Имянитин Н.С. Счастье как несбыточная мечта / Н.С. Имянитин. // Химия и жизнь. – 2006. – №8. – С.42-47.

7. Квік С.Я. Любов творить чудеса. Урок християнської етики в 2 класі / С.Я. Квік // Початкове навчання та виховання. – 2010. – №7. – С.19-21.

8. Клепиков В.Н. Добро и зло в контексте различных культур / В.Н. Клепиков // Этическое воспитание. – 2004. – №2. – С.20-24.

9. Кудряшова М.С. Гуманизм и политика / М.С. Кудряшова // Вестник МГУ. Сер. 12: Полит. науки. – 2006. – С.61-68.

10. Литвяк С. Дружба как фактор социализации / С. Литвяк // Воспитание школьников. – 2009. – №5. – С.64-67.

11. Панова О.В. Урок-дискусія «Дружба – найцінніший скарб» / О.В. Панова // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. – №17-18. – С.35-38.

12. Розсохін А. Справжня дружба – одна з передумов щастя / А. Розсохін // Психолог. – 2005. – №21-22. – С. 33-36.

13. Сценарії про моральні цінності людини // Початкове навчання та виховання. – 2009. – №14-15. – С.27-55.

14. Скрыпник А.П. Моральное зло в истории этики и культуры / А.П. Скрыпник. – М.: Политиздат, 1992. – 349 с.

15. Шаповал В. Співвідношення добра і зла / В. Шаповал // Філософські обрії. – 2005. – №14. – С. 92-102.

16. Шастів В.С. Дружба – найцінніший скарб. Година спілкування / В.С. Шастів // Розкажіть онуку. – 2008. – №9. – С.36-37.

Додаткова література:

1. Воркачев С.Г. Счастье как лингвокультурный концепт / С.Г. Воркачев. – М.: ИТДГК «Гнозис», 2004. – 236 с.

2. Леперт О. Щастя. Як ми його розуміємо? / О. Леперт // Позакласний час. – 2006. – №7-8. – С.85-86.

3. Савчук Л. Повага до інших людей. Урок християнської етики / Л. Савчук // Шкільний світ. – 2007. – №5. – С.14-16

4. Смольська Л.М. Щастя дитини як психолого-педагогічна проблема / Л.М. Смольська // Практична психологія та соціальна робота. – 2005. – №11 – С.12-14.

5. Хабайлюк Л. Про дружбу і товаришування / Л. Хабайлюк // Позакласний час. – 2007. – №2. – С.58-61.


Тема V. Етика спілкування

Семінарське заняття 5

Питання для обговорення:

1. Глобалізація та криза моральних систем у сучасних цивілізаціях.

2. Моральні виміри спілкування та передумови.

3. Культура спілкування й етикет.

 

Основні поняття: спілкування, толерантність, повага, співчуття, милосердя, культура спілкування, етикет.

Методичні поради

Досвід моральної діяльності в сучасних умовах сприяв виділенню в одну із найважливіших сфер процес спілкування, під яким в широкому контексті розуміють обмін діями, думками, переживаннями між людьми, а також звертання людини до самої себе, до власної душі. Дослідники проблеми визначають наявність загрози дегуманізації, агресивності, притаманних технічній цивілізації останніх століть.

Сфера людських стосунків як царина моральності набере довершеності, реалізує свій духовний і гуманістичний потенціал за умови (передумови) побудови спілкування на основі поваги гідності суб’єктів, високої культури міжособистісних стосунків, міжнаціональних, міждержавних тощо.

Одним із способів регуляції стосунків у процесі спілкування є етикет. Необхідно проаналізувати історичний аспект становлення етикету як явища і як поняття. Особливу увагу потрібно приділити формуванню етикету слов’ян.

У діяльності педагога чільне місце посідає учительський етикет. Саме ця проблема є найважливішою для майбутніх учителів.

 

Питання для самостійного опрацювання

1. Проблеми спілкування в сучасній цивілізації. Самотність.

2. Історія становлення етикету.

3. Правила поведінки в громадських місцях.

4. Сімейний етикет.

5. Учительський етикет.

6. Мода і етикет.

Основна література:

1. Афанасьев И. Деловой этикет / И.Афанасьев. – К.: Альтерпресс, 2001. – 320 с.

2. Булига І. Навчальна дисципліна «християнська етика» поза конфесійний аспект / І. Булига // Українське релігієзнавство: бюлетень Укр. Асоціації релігіє знавців і Відділення ін-ту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України. – К., 2009. – С.92-95.

3. Веріга Л.І. Програма курсу «Сучасний етикет» / Л.І. Веріга // Виховна робота в школі. – 2005. – №8. – С.43-46.

4. Івашина Є. Абетка етикету спілкування / Є. Івашина, Л. Ткачук // Сільська школа України. – 2003. – №32. – С.30-34.

5. Муріна Г. Етичні основи спілкування молоді / Г. Муріна // Проблеми освіти: науково-методичний збірник. – Вип. 30. – К., 2003. – С.1-20.

6. Радевич-Винницький Я. Антиетикет у спілкуванні / Я. Радевич-Винницький // Українська мова та література. – 2000. – №48 (грудень). – С.2-5.

7. Федоренко Ю. Комунікативна компетенція як найважливіший елемент успішного спілкування / Ю. Федоренко // Рідна школа. – 2002. – №1. – С.63-65.

8. Чумало М. Таємниці спілкування. Як налагоджувати контакти / Чумало М., Федькович Г., Максимович Л. // Завуч. – 2003. – №6 (лютий). – С.4-6.

 

Додаткова література:

1. Батищев Г.С. Особенности культуры глубинного общения. / Г.С. Батищев // Вопросы философии. – 1995. – №3. – С.109-129.

2. Бобир О.В. Етикет учителя: навч.-метод. посібник / О.В. Бобир. – К.: Ленвіт, 2004. – 192 с.

3. Етичні норми в культурні українського народу // Виховна робота в школі. – 2006. – №4. – С.2-7.

4. Маслюківська Г. Мистецтво спілкуватися. Круглий стіл / Г. Маслюківська // Шкільний світ. – 2007. – №8. – С.14-16.

5. Скрипник О. Невербальне спілкування. Етика. 5 клас / О. Скрипник // Історія України: Додаток до газ. «Шкільний світ». – 2008. – №4. – С.21-22.

6. Татенко В. Соціально-психологічні механізми впливу людини на людину / В. Татенко // Соціальна психологія. – 2003. – №1. – С.60-72.


Тема VІ. Моральні проблеми людської діяльності

Семінарське заняття 6

Питання для обговорення:

1. Сутність моральної діяльності та моральної свободи.

2. Моральний вибір та свобода дії і волі.

3. Основні концепції співвідношення цілей та засобів діяльності.

Основні поняття: свобода, моральна свобода, вчинок, моральний вибір, мета, засоби, волюнтаризм, фаталізм, моральний конфлікт.

 

Методичні поради

У першому питанні необхідно визначитися, усвідомити філософсько-етичний аспект поняття «моральна діяльність». Складність полягає в тому, що, з одного боку, вона не існує, як щось особливе поряд з іншими предметно визначеними різновидами діяльності людей, з іншого – мало не в кожному з цих різновидів діяльності відшукується власний моральний аспект. Найбільш широко її (моральну діяльність) трактують як таку, яка узгоджується з вимогами моралі, її нормами та загальнолюдськими цінностями. Першоелементом моральної діяльності є вчинок, тобто практичний акт цілеспрямованої дії, з метою утвердження певних моральних цінностей. Моральна свобода полягає в здатності людини бути самостійною, творчою, виражати в моральній діяльності свою власну людську сутність.

Тісно з першим питанням пов’язане друге, де пропонується проаналізувати моральний вибір, свободу дії і волі. Свобода волі в етиці означає, що здійснюючи вчинок, людина здійснює моральний вибір між добром і злом, моральним і аморальним (має свободу дії). Цей вибір залежить від самої людини, вона володіє моральною відповідальністю, її дії можуть бути поставлені їй в заслугу або звинувачення. Моральний вибір – це акт моральної діяльності, що передбачає прояв індивідом своєї автономії, самовизначення у відношенні системи цінностей. Крайні позиції з даної проблеми фіксують представники фаталізму та волюнтаризму.

Найбільшою проблемою є також співвідношення цілей і засобів людської діяльності (третє питання). Необхідно проаналізувати у цьому контексті три основних позиції: макіавеллізм, не супротив злу насильством і діалектичну (гегелівську).

 

Питання для самостійного опрацювання

1. Вчинок, як першоелемент моральної діяльності.

2. Проблема свободи волі в історії філософії.

3. Моральний конфлікт як крайня форма морального вибору.

 

Основна література:

1. Бахтин М.М. К философии поступка / М.М. Бахтин // Бахтин М.М. Работы 1920 г. – К.: Некст 1994. – С. 9-68.

2. Бердяев Н.А. О назначении человека / Н.А. Бердяев. – М.: Республика, 1993. – 383 с.

3. Ложкін Г. Поняття відповідальності в історико-філософському та психологічному дискурсах. / Г. Ложкін, О. Лазарко // Психологія і суспільство. – 2003. – №4. – С. 61-74.

4. Тульчинський Г.Л. О природе свободы / Г.Л. Тульчинський // Вопросы философии. – 2006. – №4. – С. 17-31.

Додаткова література:

1. Клепиков В.Н. Что значит быть любимым человеком? Этическое занятие в 10 классе / В.Н. Клепиков // Этическое воспитание. – 2003. – №3. – С. 26-33.

2. Смирнов С.А. Бытие свободы или проблемы культурной идентичности в ситуации онтологического перехода / С.А. Смирнов // Философские науки. – 2004. – №6. – С. 58-84.

3. Тугай Н. Чи може бути свобода основою моральності. Етика. 6 клас / Н. Тугай // Історія України: Додаток до газ. «Шкільний світ». – 2008. – №4. – С.23-24.

4. Шевченко А.К. Культура. История. Личность: введение в философию поступка / А.К. Шевченко. – К.: Наук. думка, 1991. – 189 с.


Тема VІІ. Педагогічна етика

Семінарське заняття 7

Питання для обговорення:

1. Історичний аспект формування професійних кодексів моралі.

2. Специфіка учительської моралі як предмет педагогічної етики.

3. Принципи та норми педагогічної моралі.

4. Педагогічний такт як міра педагогічного впливу.

 

Основні поняття: педагогічна етика, учительська мораль, педагогічний такт.

Методичні поради

Розглядаючи перше питання, необхідно підкреслити, що найвища цінність моралі полягає в її загальнолюдяності. Моральний рівень людини не може визначатися її професією. Професійна мораль є невід’ємною часткою загальнолюдської моралі, існує в її рамках і формується на її основі.

Предметом педагогічної професійної етики є учительська мораль. У педагогічній етиці формується система конкретних моральних норм із супутніми їй практичними правилами, які «обслуговують» учительську діяльність, де об’єктом є учень, котрий сподівається на відношення до себе не як до об’єкта зовнішнього впливу, а саме як до людини. Головними у цьому контексті є принципи гуманізму, педагогічного оптимізму та колективізму, яких учитель повинен свято дотримуватися.

У здійсненні діяльності учитель спирається на таке явище як педагогічний такт. Це міра педагогічного впливу, що зобов’язує педагога в усіх системах: «учитель – колеги», «учитель – керівництво школи», «учитель – батьки учнів», «учитель – суспільство» проявляти максимум творчості, майстерності у розв’язані усіх проблем.

 

Питання для самостійного опрацювання

1. Аналіз етичного кодексу українського педагога (проекту).

2. Співвідношення понять «педагогічна майстерність», «педагогічний такт», «учительський етикет».

3. Учитель і мода.

 

Основна література:

1. Аболіна Т.Г. Прикладна педагогічна етика в сучасному світі / Т.Г. Аболіна // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. – Переяслав-Хмельницький, 2001. – Вип. 2. – С. 267-278.

2. Бакштановский В.И. Профессиональная этика: социологические ракурсы / В.И. Бакштановский // Социологические исследования. – 2005. – №8. – С. 3-13.

3. Васянович Г. Педагогічна етика: Навчально-методичний посібник. – Львів: Норма, 2005. – 344 с.

4. Драган Л. Професійна етика та культура педагогічних стосунків у сучасній школі / Л. Драган // Директор школи. – 2001. – №20. – С. 15-16.

5. Етичний кодекс українського педагога (проект) // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2006. – №1. – С. 96-102.

6. Литовченко О. Гуманізм як критерій професійної придатності педагога // Початкова освіта. – 2006. – №15. – С. 9-10.

7. Макаренко А.С. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. – М.: Педагогика, 1978. (Т.1. – 397 с.; Т.2. – 320 с.).

8. Писаренко В.И., Педагогическая этика: книга для учителя / В.И. Писаренко, И.Я. Писаренко. – 3-е изд., доп. и перераб. – Минск: Народная асвета, 1986. – 240с.

9. Синица И.Е. Что такое педагогический такт / И.Е. Синица // Василькова Ю.В. Методика и опыт работы социального педагога: учеб. пособие для студ. высш. пед. заведений. – М.: Академия, 2001. – С. 15-24.

10. Сухомлинский В. О. О воспитании / В. О. Сухомлинский. – М.: Политиздат, 1982. – 270 с.

11. Федоренко Е.Г. Профессиональная этика / Е.Г. Федоренко. – К.: Вища школа, 1983. – 216 с.

12. Чернокозов И. И. Профессиональная этика учителя: кн. для учителей / И.И. Чернокозов. – 2-е изд., доп. – К.: Рад. шк., 1988. – 221 с.

 

Додаткова література:

1. Бобир О.В. Етикет учителя: навч.-метод. посібник / О.В. Бобир. – К.: Ленвіт, 2004. – 192 с.

2. Киричок В.А. Етика спілкування вчителя з молодшими школярами в урочній і позаурочній діяльності / В.А. Киричок // Виховання моральності підростаючого покоління. – К., 2005. – С. 42-80.

3. Котигер Я.С. Педагогическая этика / Я.С. Котигер, В.И. Чамлер; отв. ред. В.Г. Папандополо. – Кишинев: Штиинца, 1984. – 147 с.

4. Макаренко Т. Я, кажется, завидую? Материалы для классного часа / Т. Макаренко // Початкова освіта. – 2004. – №1. – С. 25-28.

5. Пометун О. Організація пізнавальної діяльності учнів на уроках етики \ О. Пометун, Л. Пилипчатина // Завуч. – 2006. – №14. – Вкладка.

6. Ткач Н. Дослідження емоційних особливостей злобливої та незлобливої форм заздрості / Н. Ткач // Психологія і суспільство. – 2005. – №1. – С. 39-45.

7. Толоконнікова Ж. Підсумковий урок з етики. Для учнів молодших класів / Ж. Толоконнікова // Сільська школа України. – 2005. – №9. – С.17-20.

8. Шемшурина А.Н. Об этической ответственности педагога / А.Н. Шемшурина // Этическое воспитание. – 2004. – №4. – С. 52-53.


Індивідуальні завдання по І модулю

І. Теми доповідей

1. Ненасильство як категорична моральна заборона.

2. Парадокси моральної оцінки та моральної поведінки.

3. Важливіші моральні та етичні вчення.

4. Добро та зло, доброчинність.

5. Благо та благодійність.

6. Обов’язок, совість та порок.

7. Сенс життя та щастя.

8. Дружба та любов.

9. Смертна кара: етичні аргументи «проти».

10. «За» та «проти» евтаназії.

 

ІІ. Теми рефератів

1. Основні етапи розвитку етики.

2. Загальна характеристика категорій етики.

3. Об’єктивні та суб’єктивні фактори морального виховання.

4. Моральна самотність та відчуження.

5. Історія етикету.

6. Моральні основи шлюбу та сім’ї.

7. Мораль і сучасні глобальні проблеми.

8. Професійна учительська мораль.

9. Етикет учителя.

10. Педагогічний такт та його вимоги.

ІІІ. Проблемно-пошукові питання

1. Чому моральність не можлива без свободи волі?

2. Якими основними проблемами людського буття обумовлене практичне існування моралі?

3. У чому сутність ідеї Л. Толстого «про непротивлення злу насильством»?

4. Виділіть загальні риси, що притаманні різними версіям моралі.

5. Якими основними категоріями презентується зміст моралі?

6. Назвіть основні принципи прийняття етичних рішень.

7. Обґрунтуйте безумовну альтернативність моральних цінностей. Чим вона обумовлюється?

8. Проаналізуйте в історичній динаміці ставлення до смертної кари. Обґрунтуйте свою власну позицію стосовно страти.

9. За яких умов ви вважаєте припустимою евтаназію?

10. Сформулюйте основні вимоги етики стосунків.

 


Питання для самоконтролю студентів із змістового модуля №1

«Етика як вчення про мораль»

1. Коли виникає етика?

2. Що вивчає етика, як змінюється її предмет впродовж історичного розвитку?

3. Структура предмета етики.

4. Яке співвідношення нормативної етики та філософської теорії моральності?

5. Соціальна суть моралі та аморальності.

6. Специфіка моралі як духовно-практичного відношення.

7. Основні концепції походження моралі.

8. Структура моралі.

9. Елементи структури моральної свідомості.

10. Функції моралі.

11. Основні етапи розвитку етики.

12. В чому суть етичних поглядів епохи Античності?

13. Етичні ідеї середньовіччя.

14. Суть християнської моралі.

15. Етика епохи Відродження та Нового часу.

16. Етичні ідеї епохи Просвітництва.

17. Етична думка в німецькій класичній філософії.

18. Етичні концепції ХХ століття.

19. Етика екзистенціалізму.

20. Етика неотомізму.

21. Етика прагматизму.

22. Етична думка в Україні.

23. Загальна характеристика категорій етики.

24. Суть понять: благо та благодійність.

25. Добро і зло. Добродійність.

26. Честь і гідність.

27. Рівність і свобода.

28. В чому полягає сенс життя?

29. Що таке щастя?

30. Любов і дружба.

31. Моральна свобода, суть.

32. Основні ознаки моральної свободи.

33. Як відбувається моральний вибір?

34. Чому міра моральної відповідальності неоднакова?

35. У чому суть діапазону морального вибору?

36. Об’єктивні та суб’єктивні фактори морального виховання?

37. Основні форми, методи і принципи морального виховання.

38. Суть самовиховання.

39. Спілкування, суть, функції, мета.

40. Суть моральної самотності, відчуження.

41. Суть етикету.

42. Що таке культура поведінки?

43. Моральні основи шлюбу та сім’ї.

44. Мораль і сучасні глобальні проблеми.

45. Передумови виникнення та існування професійних кодексів моралі.

46. Професійна учительська мораль: походження, суть.

47. Суть моральних відносин у педагогічному колективі.

48. Педагогічний такт, його вимоги.

49. Роль педагогічної етики в навчально-виховному процесі

50. Етикет учителя.


МОДУЛЬ ІІ. ЕСТЕТИКА, ЇЇ ПРИНЦИПИ І МІСЦЕ В ПРОЦЕСІ ОСВОЄННЯ ЛЮДИНОЮ ДІЙСНОСТІ




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 592; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.276 сек.