Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Екологічна етика




Та екологічна культура

Екологічна етика

“Немає нічого страшнішого

за діяльне невігластво”

Йоган Гете

 

Всім відомо, що сучасне людство живе в період екологічної кризи. З посиленням технічної могутності люди перетворили навколишнє середовище на джерело ресурсів, об’єкт наших технократичних експериментів і смітник для відходів життєдіяльності. Коріння цього зла полягає в тому, що впродовж останніх століть людство взяло на озброєння споживацьку філософію. Люди знищують природу задля реалізації своїх інтересів, не відчуваючи при цьому докорів сумління. Дослідники часто наводять такий факт: переважна більшість наших співвітчизників ходить в ліс не для того, щоб слухати спів птахів і милуватися квітами та деревами, а по ягоди, гриби, на полювання.

Орієнтація на споживацтво призвела до виснаження та деградації природи. Через обмеженість ресурсів природа стала неспроможною задовольняти нескінченні матеріальні потреби людини. В умовах обмежених ресурсів посилилась агресивність людської поведінки, змінились людські цінності. Гроші, достаток, побутові речі стали чи не найголовнішою цінністю. І в той же час, чисте повітря, вода, ґрунти, багатоманітність видів флори та фауни перестали бути для нас цінністю.

Суспільство не тільки використовує довкілля для задоволення власних інтересів, але й здатне створювати механізм гармонізації своїх відносин з ним. Важливу роль тут відіграє мораль і право. Мораль виступає концентрованим й акумульованим досвідом попередніх поколінь. Цей досвід визначає ставлення населення певного регіону до природного довкілля. В системі норм, звичаїв, заборон і обмежень передається від одного покоління до другого прагматичний погляд на природне довкілля як джерело та мірило народного багатства, засіб його існування. Так поступово виробляється позитивний досвід розумного ставлення до навколишньої природи. Суспільство виробляє такі принципи співіснування з довкіллям, які б дозволили тривале існування соціуму в певних природних умовах.

Важливу роль у збереженні довкілля від руйнівних наслідків діяльності людини відіграють працівники ДСНС. У відповідності до Закону України ”Про правові засади цивільного захисту” одним з векторів діяльності цивільного захисту є мінімізація заподіяння шкоди довкіллю (ст. 3). Екологічний захист – пріоритетний напрямок діяльності ДСНС України. Він включає здійснення природоохоронних заходів, спрямованих на: захист родовищ корисних копалин від пожеж, затоплень і обвалів; ліквідацію лісових пожеж, сніголамів, буреломів і вітровалів, техногенного впливу на лісові насадження; а також їх наслідків (ст. 15). Крім того, важливим завданням служби цивільного захисту є спостереження і лабораторний контроль за станом довкілля (ст. 8).

Не менш важливою функцією працівників ДСНС у суспільстві є профілактична діяльність з охорони довкілля, поширення екологічних знань, формування екологічної культури, виховання населення на засадах екологічної етики.

Екологічна [2] (природоохоронна) етика – вчення про належне у відносинах людини з природою, що сприймається як суб'єкт, засноване на визнанні морального статусу природи, високому оцінюванні її внутрішніх і нематеріальних цінностей, повазі прав природи й обмеженні прав людини. Екологічна етика спрямована на вироблення та втілення у життя моральних взаємовідносин між людьми та природою. Головним напрямком в екологічній етиці є екобіоцентризм, що націлює людей на збереження якомога більшої кількості видів живих істот і ділянок дикої природи в безвідносній користі від цього людині чи навіть їй на шкоду.

Основні етичні принципи в екобіоцентризмі:

1. Процвітання і благо людської і нелюдської форм життя на Землі цінне саме по собі. Цінність нелюдського світу не залежить від користі для людини.

2. Багатство та розманіття форм життя сприяє реалізації цих цінностей і цінне саме по собі.

3. Люди не мають права зменшити це багатство та розманіття, крім випадків задоволення життєво важливих потреб.

4. Процвітання людського життя і культур сумісне тільки з істотним зниженням людської популяції.

5. Нинішнє втручання людини в природний світ надмірне і ситуація швидко погіршується.

6. Ця політика повинна бути змінена. Зміни повинні задіяти базові економічні, технологічні й ідеологічні структури. Лише тоді ситуація буде серйозно відрізнятися від нинішньої.

7. Ідеологічною зміною повинні бути високі стандарти якості життя.

8. Ті, хто згодний з цими пунктами, повинні намагатися здійснювати ці зміни.

Екологічна етика виконує дві головні функції: руйнівну і творчу. Руйнівна функція спрямована на те, щоб зруйнувати старі, споживацькі стереотипи відносин людини з природою, численні антропоцентричні міфи і цінності, відмовитися від марнотратних видів природокористування. Творча функція екологічної етики спрямована на вироблення нового екологічного світогляду, що дозволяє успішно співіснувати людині і природі.

В основу екологічної етики покладено знання про біосферу[3]. Кожна людина повинна отримувати екологічну освіту, тобто знання про закони біосфери. Екологічна етика встановлює ті норми і правила відношення людини до природи, які забезпечать коеволюцію[4] людини і біосфери. Але екологічна етика не обмежується нормами, що регламентують ставлення людини до природи. Екологічна етика має стати етикою взаємовідносин між людьми.

Екологічна етика виконує роль радикального оновлення людської свідомості та культури. Норми співіснування людини і природи, які пропонує екологічна етика, на даний час відкидаються більшістю, як абсурдні чи смішні. Але поступово вони стають надбанням традиційних екологічних організацій і згодом будуть сприйняті більшістю населення.

У значної частини природоохоронних службовців (якими опосередковано є працівники ДСНС) ставлення до екологічної етики досить прохолодне. Це пояснюється поверхневими знаннями з екологічної етики, низьким рівнем гуманітарної освіти та екологічної культури. Натомість, працівники ДСНС повинні застосовувати у своїй професійній діяльності хоча б базові знання зі сфери екологічної етики.

На яких засадах має будуватись екологічна етика рятувальника? Ось декілька принципів екологічної етики, запропонованих російським ученим Миколою Моісєєвим:

1. Необхідно знати закони розвитку біосфери. Взаємодія людини з біосферою має будуватися на знанні цих законів.

2. Необхідно чітко визначити загальні правила взаємовідносин людини і природи.

3. Людина повинна жити в умовах коеволюції біосфери і суспільства.

4. Людина повинна думати про майбутні покоління.

5. Нації мають право на витрачання ресурсів у відповідності до кількості населення.

6. Необхідно уникати впливу на природні цикли кругообігу речовин.

7. Квоти на витрачання ресурсів визначаються вченими і не залежать від політичної ситуації.

В людській практиці взаємин з природою найчастіше виникають конфліктні ситуації, коли для задоволення тих чи інших своїх інтересів людина змушена вбивати живі істоти, знищувати або псувати екосистему чи окремі її частини. З метою етичного вирішення таких конфліктів українські вчені Борейко В. Є., Подобайло А. В. пропонують розділити інтереси людини та природи на базові та небазові. До базових можна віднести життєво важливі інтереси екосистеми і будь-якої живої істоти: їхнє життя, безпеку, здоров'я, волю, їжу, автономію і т.п. До небазових відносяться життєво неважливі інтереси, наприклад, розважитись за допомогою аматорського полювання. Екосистеми і живі істоти (за винятком деяких вищих тварин), небазових інтересів не мають.

Згадані вище вчені пропонують п'ять правил справедливого вирішення конфліктних ситуацій між людиною та природою:

1. Правило самооборони.

Це правило стверджує, що з метою захисту свого життя чи здоров'я, а також життя чи здоров'я інших людей, людина має право знищувати інші живі істоти чи шкодити їм (але на рівні особин, а не видів). Це правило починає діяти тільки тоді, коли людина не може уникнути конфлікту за допомогою інших заходів. Крім того, даний принцип передбачає нанесення іншим істотам при самообороні якомога меншої шкоди.

2. Правило пропорційності.

Це правило стверджує, що небазові інтереси людей повинні поступатися базовими інтересами, у першу чергу екосистем, а потім — інших живих істот. У зв'язку з цим знищення стародавніх лісів для забудови, убивство слонів заради бивнів, аматорське полювання, вилов крокодилів з метою одержання шкіри для дамських сумочок, збір рідкісних диких квітів є неправильним.

3. Правило справедливого розподілу.

Це правило стверджує, що у випадку зіткнення базових інтересів людей, з одного боку, з базовими інтересами екосистем (у першу чергу), а також інших видів, обом конфліктуючим сторонам повинна бути надана рівна частка благ.

4. Правило мінімальної шкоди.

Це правило стверджує, що якщо у випадку задоволення базових інтересів людей(їх частки після справедливого розподілу) виникає необхідність нанесення шкоди природі, то ця шкода повинна бути мінімальною. Правило мінімальної шкоди вимагає, щоб ми вибрали таку альтернативу, що припускає нанесення якнайменшої шкоди екосистемі (у першу чергу), а також або цілком усуває пряме вбивство, або пов'язана з найменшою кількістю убитих істот.

5. Правило справедливого відшкодування.

Це правило стверджує, що якщо у випадку задоволення базових інтересів людини є необхідність нанесення шкоди природі, то людина повинна відшкодовувати збитки. Причому, по-перше, чим більша шкода заподіяна, тим більша компенсація потрібна, і, по-друге, компенсація повинна бути перш за все сконцентрована на відновленні збитку здоров'ю екосистем і видів, а потім для окремих особин. Це може бути створення нових заповідників, очищення води і повітря, рекультивація відвалів, відновлення популяції рідкісних видів і т.п.

Оскільки екологічна етика виступає як морально-етична орієнтація у ставленні людини до довкілля, то вона має проявляється в екологічній культурі кожного з нас. Особливо це стосується працівників ДСНС.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 4855; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.017 сек.