Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Етика справедливості




 

Третій підхід до проблем ділового життя пов'язаний з використанням в аналізі бізнесу категорії справедливості. На відміну від цим утилітаризму і деонтическої етики сфера застосування етики справедливості істотно звужена. Остання включає в основному проблеми, пов'язані із стосунками бізнесу і суспільства в цілому, і: торкається, наприклад, проблем стосунків між корпораціями. Очевидно також, що стандарти справедливості не можуть стояти вище за моральні права окремої особи. Сама справедливість заснована. моральних правах індивідів.

Етика справедливості виходить з положення, що люди за своєю природою є громадськими істотами, які повинні жити в суспільстві і створювати соціальні структури для підтримки е функціонування. Основні цінності для її представників - людська рівність і справедливість як його вираження. Внаслідок цього моральним боргом, як він розуміється в етиці справедливості являється підпорядкування закону, який має бути однаковий для сприйняття справедливих законів, відсутність дискримінації і привілеїв.

Складність, проте, полягає в тому, що існує декілька відмінних один від одного уявлень про справедливість. Привів лише найпоширеніші підходи до цієї проблеми.

1. Егалітаризм. Згідно теорії егалітаризму (від фр. egalite - рівність), між людьми немає ніяких відмінностей, які могло б виправдати можливість нерівного до них відношення. Згідно цієї теорії, блага і тяготи повинні розподілятися між людьми за наступним принципом: "Кожна людина повинна отримувати рівну частку тягот і благ". Егалітаристи вважають, що усі люди рівні в принципі, а тому кожна людина в рівній мірі претендує на блага громадського надбання. Отже, вважають вони, розподіл благ повинен робитися рівномірно.

2. "Капіталістична" справедливість - розподіл благ повинно здійснюватися з урахуванням індивідуального вкладу в загальну справу групи (фірми, суспільства, людства).

3. "Комуністична" справедливість - трудові обов'язки повинні розподілятися відповідно до здібностей, а блага - відповідно до потреб.

4. Концепція Д. Ролза, викладена їм в книзі, що вийшла в 1971 р., "Теорія справедливості". У ній американський учений сформулював своє розуміння справедливості, засноване на наступних принципах:

1. кожна людина має рівне право на найбільш широкі свободи, сумісні з аналогічними свободами інших людей;

2. нерівність по соціально-економічних параметрах має бути таким, щоб:

а) забезпечити максимум прибутку для найменш привілейованих осіб;

б) установи і посадовці, що є носіями влади, були б доступні в рівній мірі для кожного.

Згідно Ролзу, принцип 1 має бути пріоритетним по відношенню до принципу 2 6) у разі, якщо ситуація така, то обидва принципи суперечать один одному. У рамках принципу 2 положення а) повинне розглядатися як пріоритетне по відношенню до положення б).

Принцип 1 дістав назву "Принцип рівної свободи". Суть його полягає у вимозі необхідності захисту прав громадян від порушень з боку інших осіб і у вимозі рівності цих прав. Фундаментальні свободи включають свободу обирати, свободу совісті, слова та ін., а також свободу мати власність і свободу не бути об'єктом довільного арешту.

Якщо вважати, що принцип рівної свободи вірний, то, отже, втручання комерційних корпорацій в приватні справи співробітників, тиск, що робиться менеджерами на хід виборів, спроби регулювати політичні процеси шляхом дачі узяток або інші акти, спрямовані на порушення принципу рівності, слід розглядати як некоректні дії. Крім того, згідно Ролзу, можливо і такий відступ від принципу, як обмеження свободи укладення договорів (в результаті шахрайства або внаслідок порушення), тому сам принцип передбачає заборону насильства, обману і вимагає шанобливого відношення до пунктів договорів. У такому разі договірні стосунки з клієнтами, працівниками (йдеться також про рекламу) мають бути в моральному плані вільно від положень, що допускають можливість обману, а працедавець має моральне зобов'язання надати найманому обличчю послуги які обумовлені в угоді.

В принципі 2 міститься положення про "відмінності" (нерівності). Згідно з цим положенням, в розвиненому суспільстві повинні існувати елементи нерівності, проте повинні робитися дії спрямовані на виправлення, поліпшення майнового положення тих, що найбільш мають (хворих, інвалідів) потребу; інтенсивність ці дій має бути така, щоб не погіршити ситуацію.

У частині б) принципу 2 проголошена ідея рівності можливостей йдеться про необхідність забезпечення рівної доступності посадових осіб і офіційних установ для усіх. Це означає необхідність не лише приведення кваліфікаційних вимог, що пред'являються до зайнятих, у відповідність з попитом на робочу силу (забезпечить усунення дискримінації за ознаками расової приналежності і підлоги), але і забезпечення загальної доступності установ системи освіти і професійної перепідготовки.

Усі перераховані умови є базовими, такими, що визначають можливість максимальної реалізації сил, здібностей і якостей людини і можливість отримання ним у результаті максимальної винагороди. В цілому можна відмітити, що моральні проблеми ділового життя" настільки складні і різноманітні, що вирішити їх, виходячи з позиції тільки одного напряму, дуже складно. У різних ситуаціях по відношенню до різних суб'єктів бізнесмен може спиратися на різні етичні принципи і цінності.

Подібна ситуація обумовлена, на думку учених, не тільки складністю моральних проблем бізнесу, але і особливостями сучасної культури. На відміну від традиційної культури, коли у суспільстві панувала одна етична система (наприклад, етика доброчесності в античності або етика утилітаризму в Новий час), в сучасному суспільстві рівноправно співіснують різні етичної системи, що припускає різну етичну оцінку одних і тих же явищ у сфері бізнесу.

Особливу актуальність це положення має в сучасній Росії з її як різними етичними системами, що традиційно склалися, православ'я, іслам, атеїзм), так і зниженим загальним моральним рівнем в країні.

 

Змістовий модуль 2 Мікро етика бізнесу




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 3235; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.