Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Канонический дистрибутивный анализ




Phoneme Theories. American Structuralism.

Lecture 4

American structuralists (or descriptivists) are known for an abstractional view of the phoneme (W.F. Twaddel), on the one hand, and others treat the phoneme as a phenomenon very similar to sound (Ch. Hockett, B. Bloch).

Thus one can speak of several approaches to the problem of phoneme in this trend of linguistics.

L.Bloomfield (1887 - 1949), the founder of American descriptivism, defined the phoneme as a bunch (or cluster) of distinctive features.

W.F.Twaddel is known for his fictionalist view of the phoneme: "an abstractional, fictitious unit", "a scientific fiction".

B.Bloch, Ch.Hockett, Z.Harris define the phoneme as a class of phonetically similar sounds, contrasting and mutually exclusive with all similar classes in the language. The generalized character of the phoneme is denied by these linguists, the phoneme is presented as a mechanical sum of its allophones.

 

According to V.A.Vassilyev, the linguists who deny the distinctive function of the phoneme and define it as the sum total of its mutually exclusive allophones have to object to the use of the semantic method of phonological analysis: in their opinion it is possible "to group the sounds of a language into phonemes even without knowing the meaning of words" as D. Jones would say [Vassilyev 1970: 160].

 

This belief is based on two laws of phonemic and allophonic distribution:

1. Allophones of different phonemes always occur in the same phonetic context (otherwise the phonemes could not fulfil their distinctive function);

2. Consequently, the allophones of the same phoneme (with the exception of its free variants) never occur in the same phonetic context and always occur in different positions, which determine the articulatory and acoustic differences between the variants of one and the same phoneme.

 

Two conclusions come from these laws:

1. If more or less different speech sounds occur in the same phonetic context, they should be allophones of different phonemes (= contrastive distribution);

2. If more or less similar speech sounds occur in different positions and never occur in the same phonetic context, they are variants of one and the same phoneme (=complementary distribution).

 

Thus the phonemic status of a sound can be established "even without knowing the meaning of words", i.e. only on the basis of the distribution of sounds in it. This is the purely distributional method of identifying phonemes.

 

1. Сначала текст делится (сегментируется) на элементарные текстовые единицы - фоны (отдельные звуки) и морфы (минимальные последовательности фонем, имеющие значение).

2. Затем - идентификация - объединение множества текстовых единиц в одну единицу языка (фонему или морфему). Две текстовые единицы принадлежат одной и той же единице языка, если они находятся в дополнительном распределении, т.е. никогда не встречаются в одних и тех же окружениях (например, закрытый и открытый варианты фонемы /е/ в "семь" и "шест"), или в свободном чередовании, т.е. встречаются в одних и тех же окружениях без различия в значениях (например, "шкаф" и "шкап").

Две текстовые единицы принадлежат разным единицам языка, если они находятся в контрастном распределении, т.е. встречаются в одних и тех же окружениях, но с различием в значении (например, "том" и "дом").

3. Выделенные таким образом языковые единицы объединяются в классы с помощью экспериментальной техники субституции (замещения). Разные языковые единицы относятся к одному и тому же классу, если они способны замещать друг друга в одних и тех же окружениях.

[БЭС. Языкознание 1998: 137-138]

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-31; Просмотров: 1637; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.