Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Рекомендации по организации работы с лексическим материалом курса лекций




1. Следует учитывать, что опора на словообразовательный признак и знание словообразовательных элементов служит:

 для расширения словарного запаса;

 для определения части речи по морфологическому признаку;

 для определения рода имени существительного;

 для определения значения слова;

 для умения самим образовывать новые слова;

 для развития языковой догадки.

2. Важную роль в овладении иностранным языком имеет развитие языковой догадки, которая помогает понять значение слова, пользуясь следующими приемами:

 определение значения слова из контекста;

 сходство слов со словами родного языка;

 знание значения корня или однокоренных слов;

 знание значения словообразовательных элементов;

 разложение сложных существительных на составные компоненты;

 привлечение своих знаний из различных областей.

3. Особое внимание следует обращать на интернациональную лексику. Знание этой лексики не только способствует развитию языковой догадки, увеличивает словарный запас, но и расширяет кругозор, повышает общую культуру.

4. Полезно запоминать не отдельные слова, а словосочетания, выражения или целые фразы. Это позволит Вам быстрее подбирать нужные слова, строить предложения, использовать их в новом контексте.

5. Расширению словарного запаса может помочь запоминание новых слов по карточкам, что позволит учить слова в свободное время. На одной стороне карточки пишется слово или словосочетание на иностранном языке, на обратной стороне – перевод. С карточками следует работать до тех пор, пока Вы не сможете быстро воспроизводить изучаемую лексику как с одной стороны карточки (английский вариант), так и с другой (русский вариант). Целесообразно составить тематическую или поурочную картотеку изучаемой лексики. Время от времени желательно проверять знание слов, выученных по карточкам.

6. Следует особое внимание обращать на термины и понятия, относящиеся к курсу. В предлагаемом тезаурусе Вы найдете основные термины курса.

Тезаурус

 

1. Phonetics as a branch of Linguistics.

2. The sound matter of the language and its components. The constitutive function of speech sounds. The recognitive function of speech sounds. The distinctive function of speech sounds.

3. Method of direct observation. Method of commutation. Rules of reading in English.

4. Articulatory mechanisms of speech production. The organs of speech and their function.

5. The classification of speech sounds. Acoustic aspect of speech sounds. Auditory aspect of speech sounds. The classification of English The classification of English vowels. The use of Phonetics in different spheres of human activity.

6. English speech sounds. Articulation of English occlusive plosive consonants. Articulation of English affricates. Articulation of English occlusive sonorants. Articulation of English constrictive fricative consonants. Articulation of English constrictive sonorants. Articulation of English front vowels. Articulation of English back vowels. Articulation of English central vowels. Articulation of English diphthongs.

7. Transcription. Broad and narrow transcription.

8. The phoneme theory. The functional aspect of the sound. The definition of the phoneme. The material aspect of the phoneme. The abstractional aspect of the phoneme. The generalized aspect of the phoneme. The functional aspect of the phoneme. The principle variant of the phoneme. The subsidiary variants of the phoneme.

9. Assimilation. Degrees of assimilation. Directions of assimilation. Accommodation. The conception of the phoneme. The 1-st group of conceptions. The 2-nd group of phonological conceptions. The status of the sound in the neutral position. Patterns of phonemic distribution and discovery of the phonemes. Moot questions in Phonetics: the problem of [ W ] sound. The number of affricates in English. The problem of diphthongs. The problem of the neutral sound. The problem of the vowel length.

10. Syllabic structure of English Words.

11. Accentual structure of English Words.

12. English intonation and its components. The role of intonation in speech. Intonation – group division. Parts of intonation pattern. Nuclear tones.

13. Methods of indicating intonation on the staves and in the lines of the text. Sentence stress. Stressed and unstressed words in sentence stress. The distinctive function of sentence stress. Recommendations. Mistakes of Russian learners.

14. Rhythm. Tempo. The Descending types of Pre-Nuclear. The Ascending types of Pre-nuclear. The level types of Pre-Nuclear. Types of Pre-Head. Falling nuclear Tones. Rising Nuclear Tones.

15. Intonation patterns and sentence types. Intonation of statements. Intonation of special questions and general questions. Intonation of imperatives and exclamations. Sequence of tones. Intonation of adverbial phrases. Intonation of enumeration. An oral Tone Groups test. Intonation of disjunctive questions. Intonation of alternative questions. Intonation of imperatives. Intonation of direct address. Intonation of parentheses. Intonation of author’s words. Intonation of compound sentences. Intonation of complex sentences.

16. Phonostylistics. Stylistic use of intonation. Intonation of scientific style. Intonation of declamatory style. Intonation of publicistic style. Intonation of formal style. Intonation of conversational style. Intonation of a fairy-tale. Stylistic modifications of sounds.

17. Types of cultivated English. Material forms of a national language.

18. RP as Standard English.

19. The southern British English. Northern English. Standard English of Scotland. Welsh English. Northern Ireland English.

20. Types of English in the USA. Differences between GA and RP in consonantal system. Differences between GA and RP in vocalic system. Differences between GA and RP in accentual system. Differences between GA and RP in intonation.

21. English Dialectology.

 

 



Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-31; Просмотров: 509; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.