Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Принципи і способи наукового вивчення літературно-художнього твору




План

Наукове вивчення літературно-художнього твору

 

1. Принципи і способи наукового вивчення літературно-художнього твору.

2. Напрями, шляхи, види аналізу літературно-художнього твору.

3. Поняття комплексного аналізу.

4. Системний підхід у літературознавстві.

 

Література

 

1. Барабаш Ю. Алгебра и гармония. О методологии литературного анализа. – М.,1972.

2. Блауберг И., Юдин Э. Становление и сущность системного подхода. – М.,1973.

3. Гиршман М., Громяк Р. Целостный анализ художественного произведения. – Донецк, 1970.

4. Гиршман М. Целостность литературного произведения // Проблемы художественной формы соцреализма: В 2т. – М., 1971. – Т.2.

5. Лотман Ю. Структура художественного текста. – М., 1970.

 

 

Якщо мета естетичного сприймання – духовно-душевне піднесення, насолодження спогляданням прекрасного, то наукове вивчення літературно-художнього твору навчає нас бачити прекрасне, розрізняти його категорії, добачати “формулу краси”, належно переживати рецепцію.

Наукове вивчення літератуно-художнього твору – це неупереджений і доскіпливий розгляд усієї сукупності текстових фактів твору через вивчення його форми в багатоплановості компонентів і нюансів.

 

Принципи наукового вивчення літературно-художнього твору:

 

1) опис – констатація особливостей твору на формальному рівні: мовленнєвих одиниць, зображених предметів і дій, композиційних скріплень, фіксування даних, одержаних шляхом спостереження над літературно-художнім твором;

2) аналіз – умовне розчленування цілісного літературно-художнього твору на компоненти, елементи з метою осягнення через їх сутність та взаємозв’язки сутності та своєрідності цього твору;

3) інтерпретація – тлумачення змістового, смислового боку літературно-художнього твору на різних його структурних рівнях через співвідношення з цілісністю вищого порядку (текстом і контекстом;творчістю письменника, літературної школи, напряму, періоду).

 

Способи наукового вивчення літературно-художнього твору:

 

1) іманентний (внутрішньотекстовий: вивчається будь-який елемент літературно-художнього твору – фрагмент, сцена, мотив, персонаж, алегорія, тропи, окремі речення, слова – в контескті твору як художньо-естетичної цілісності);

2) контекстуальний (досліджується літературно-художній твір у зв’язку з текстовими і нетекстовими (контекстними) факторами (близькими – історія написання твору, біографія автора, його особистісні якості, оточення; віддаленими – явища соціально-культурного життя сучасності, рецепція історії, літературні традиції, позиція автора, світоглядні особливості митця, архетипи).

Літературознавство суміжно використовує різні принципи та способи вивчення літературно-художнього твору як єдину засаду його повноцінного осягнення. Літературознавство як наука зароджувалося на базі описувань літературно-художнього твору (Ориген, Фотій), у новий період у літературознавчих студіях запанував аналітичний підхід – вивчалася співвіднесеність, систематизація, класифікація елементів твору як системи, мотиву, прийому, їх функцій (художньої, конструктивної, змістової). Інтерпретація особливо поширилася в новітній період, вона розглядає (осягає) смислову цілісність літературно-художнього твору в контексті певної дискурсивної практики (школи; методології).

 

Правила наукового вивчення літературно-художнього твору:

 

ü літературно-художній твір не вичерпується якимсь одним потрактуванням;

ü інтерпретація не є догмою, це істина відносна;

ü єдиноправильного прочитання не існує;

ü кількість прочитань безмежна;

ü прочитання повинно бути коректним, аргументованим, чітким, обсерваційно масштабним, таким, що відкидає банальність, вільне фантазування за текстом – без опори на його суб’єктність;

ü комплексність іманентного й контекстуального підходів.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-25; Просмотров: 3626; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.