Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Берковський Н.Я. Оноре де Бальзак




Завдання 1.

Пісні творіння

Бог створив спочатку сонцеІ зірки під небозводом.А щоб піт з чола не гинув, –І воли створив він згодом.Сотворивши диких левів,Звірів грізних, дивовижних,Він, по лев'ячій подобі,Сотворив і кицьок ніжних.Для залюднення просторуБог людей зліпив із глини,Потім мавпочок цікавихСотворив на кшталт людини.Сатана ж сміявся з того:– Бог себе вже копіює!На зразок воловий скороІ телята він змайструє! Тож до чорта бог озвався:– Так, себе я копіюю,Після сонця в мене зорі,По волах — телят майструю.Після левів дивовижнихСотворив я кицьок ніжних,Мавпі взяв зразком людину, –Ти ж створив хоч річ єдину? Для слави створив я сонце й людину,Лева й вола – окрасу природи;А кицьок і зорі у вільну годинуСтворив я для власної насолоди. Почав я творити цей світ чудовий –За тиждень скінчилася праця моя,Але ж проект світобудовиТисячоліття виношував я.Робота – дрібнота, саме творінняНе вельми обтяжує творця.Ми тільки з задуму, з плану, з умінняБачимо справжню вартість митця.Мені довелося років із тристаРобити безліч дрібних відкрить,Щоб з бруду і твані зліпити юристаІ найпосліднішу блішку створить. Так сказав творець в день шостий:– Ось уже я й довершивЦе величне сотворінняЙ ніби гарно все зробив.Як це сонце променистоВистеляє в морі путь!Як дерева зеленіють,Мов мальовані, живуть!Чи ж не білі, мов з любайстру,Ген овечки серед нив?Чи ж не гарно, не природноЯ природу сотворив?І земля і небо повніВщерть пишнотою творця, –Тож мене хвалити будутьЗ віку в вік людські серця!

Переклад Л. Первомайського

 

 

 

Тема 2. Художні здобутки письменників-реалістів ХІХ ст.

(О. де Бальзак, В.М. Теккерей, Г. Флобер)

 

 

Практичні завдання:

 

Прочитайте фрагмент лекції Н.Я. Берковського, присвяченої творчості О. де Бальзака. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання:

1. Чим, на вашу думку, пояснюється значна увага Бальзака до цифр та точних математичних розрахунків?

2. Проілюструйте прикладами з прочитаних вами творів Бальзака як відбувається матеріалізація людини. Як це явище співвідноситься з вимогами реалістичної естетики?

3. Які функції виконують «комерційні описи» характеру та зовнішності людини в творах О. де Бальзака?

4. Чи згодні ви з думкою літературознавця про те, що матеріалізація людських відносин має у Бальзака комедійний зміст?

 

<…> У|в,біля| Бальзака відбувається|походить| особливе, комедійне переміщення змісту. А саме: матеріальні речі набувають душі. А люди набувають значення речі.

Я наведу один приклад зразок. Як Бальзак описує персонажа старого Гранде з роману «Євгенія Гранде» (1833). Бальзак багато разів переробляв цей роман і вносив до кожного нового видання дуже цікаві поправки. Ось які поправки вносилися. У виданні 1834 р. до моменту смерті Гранде його статки доходили до двадцяти мільйонів. У виданні 1839 р. Бальзак раптом знижує цифру. І виявляється, що Гранде залишив одинадцять мільйонів. У виданні 1843 р. він знову підіймає статки Гранде – до сімнадцяти мільйонів. При цьому Бальзак дуже точне підраховує, вказує|вказує|, звідки ці мільйони. Він точно зазначає|вказує|, скільки десятин землі|грунту| було зайнято у Гранде під виноградники, скільки кожен виноградник йому давав, скільки на виході бочок вина, скільки сіна було знято з лугів, які тополі були посаджені старим|старик| Гранде.

Так от: двадцять мільйонів, одинадцять мільйонів, сімнадцять мільйонів.

Це не випадкові цифри у Бальзака. Він дуже ретельно їх обмірковував|обмір. Ось|от| в чому справа|річ|: для Бальзака ці цифри і були портретом старого|старик| Гранде. Як|от| художник|митець| пише портрет і прагне максимальної схожості, так і Бальзак усі ці цифри подає для максимальної схожості, для того, щоб вийшов схожий портрет. Спочатку він дав Гранде двадцять мільйонів, а потім подумав і вирішив|розв'язав|: ні, щось не схоже, давайте ми йому знизимо|знизимо|. Одинадцять мільйонів – ось|от| тепер схожість є. Ні, одинадцять мільйонів дуже|занадто| мало. Сімнадцять мільйонів. Т|епер Гранде схожий.

Для Бальзака люди виражають|виказують,висловлюють| цифри. І саме цифри – це його портрет і є. Для Бальзака людина – це те, що вона має. Склад майна, кількість володінь – це портрет людини.||запитує||цебто|доход||в,біля||от| Цифри дають профілі людей. Це сутність людини для Бальзака: що вона має, чим володіє.

Це один з характерних проявів|виявів| «Людської комедії». Люди, що перетворюються на цифри. А як Бальзак описує свого старого|старик| Гранде? Він говорить про те, що волосся у|в,біля| нього було рудувате з|із| сивиною – золото і срібло. Він має на увазі срібло валютне, а не будь-яке інше. І блиск золота – це монетний блиск. Ось|от| перед вами|походить| відбувається матеріалізація людини. Гранде зображується як опредметнена|матеріалізована| людина. Людина, що описана мовою|язиці| речей, цифр.

Ваш портрет – це ваш бюджет для Бальзака. |рІ найбільші трагікомічні події|випадки| походять від неправильної оцінки бюджету. Ось|от| на якій|тяжкій| іронії побудований|споруджений| роман. Приїхав кузен Гранде з|із| Парижа. Євгенія|Ївга| без пам'яті закохана в Шарля, а Шарль не зрозумів, не оцінив, скільки вона коштує. Що за нею стоять мільйони. Євгенія|Ївга| все життя|усе життя| любить|кохає| Шарля, цю тінь, що промайнула одного разу|одного дня|. Шарль приїжджає з|із| Індії, одружується з якоюсь дівчиною в Парижі, і раптом він дізнається|упізнає,взнає,пізнає|, які мільйони стоять за Євгенією|Ївгою|. Він помилився. Це бюджетна помилка. Це, звичайно, гіркий гумор. Ось|от|, щастя не відбулося.

А |ЇвЄвгенія|Ївга| доживає серед всіх цих даремних|некорисних| мільйонів. Мільйони самі по собі, а вона сама по собі. Мільйони ростуть|зростають|, але|та| це непотрібні мільйони. Так от,| Шарль Гранде погано розрахував. Це іронія Бальзака: погано розрахував. Він не здогадується про те, що ця беззавітно закохана в нього Євгенія|Ївга| – одна з найбагатших наречених у Франції.

Бачимо, як у|в,біля| Бальзака виходить: речі мають свою історію, люди мають свою історію, і вони погано поєднуються один з|із| одним. Все підлягає обліку|урахуванню|, але|та| люди часто погано вираховують. У|в,біля| Бальзака навіть описи носять комерційний характер|вдачу|. Коли Бальзак описує обстановку людини – так це, власне кажучи, відповідь на те ж запитання: скільки вона коштує? <…>

 

Берковский Н.Я. Лекции и статьи по зарубежной литературе. – СПб.: Азбука, 2002. – С. 255-257.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-26; Просмотров: 763; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.