Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Лекции №3




Образно-тематичні та жанрові домінанти творчості Е.По. Лірика Е. По, її поетичне новаторство. («Ворон», «Аннабель Лі»). По-новеліст. Збірка «Гротески й арабески». Класифікація новел Е. По. Таємничість і психологізм як найхарактерніші особливості новел Е. По. Тема смерті в новелах Е. По. «Логічні оповідання» Е. По як започаткування жанру детективу.

 

 


ТЕМИ І ЗМІСТ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ

Практичне заняття №1

Тема: Соціальна дійсність у дзеркалі гротеску Е.Т.А.Гофмана

 

План:

1.Життєві мандри артистичної душі. Особливості творчості та художньої манери Е.Т.А.Гофмана.

2. Втілення художнього принципу двосвіття в новелах митця.

3. Романтичний герой в новелі " Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер ". Сутність конфлікту між ентузіастами та філістерами. Моральний та соціальний плани фантастичної історії злету та падіння Цахеса. Трагічна роздвоєність творчої особистості між піднесеним і тривіальним, між мистецтвом і земними потребами / Балтазар і Кандіда.
4. Реальний та фантастичний плани казки " Золотий горщик ". Походження золотого горщика та його призначення. Неоднозначність потрактування фіналу.
5. Художній світ твору «Лускунчик і Мишачий король»

6.Композиційна своєрiднiсть роману Е. Т. А. Гофмана “ Життєва філософія кота Мурра ”. Фрагментарність як засіб передачі багатоплановості в романi. Поетика назви твору.

7.Система образiв роману Е. Т. А. Гофмана “Життєва філософія кота Мурра”

(образ митця-ентузіаста Іоганнеса Крейслера, кіт Мурр – пародія на романтичного героя, мешканці Зігхартсвейлера).

8.Проблема мистецтва та його місця в житті людей у романі.

9. Особливості жанру. “ Життєва філософія кота Мурра ” як філософський, соціальний, сатиричний, фантастичний роман.

 

Література:

1.Ботникова А. Б. Немецкий романтизм: диалог художественных форм / А. Б. Ботникова. - М.: Аспект Пресс, 2005. - 352 с.

2.Корзина Н. Синтетизм как черта стиля романа Гофмана «Житейские воззрения кота Мурра» / Корзина Н. // Вопросы романтического миропонимания, метода, жанра и стиля. - Калинин, 1986. - С.96-107.

3.Каніболоцька О. А. Використання електронних енциклопедій під час вивчення творів зарубіжної літератури: на матеріалі казки Гофмана "Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер" / О. А. Каніболоцька// Всесвітня література та культура в навчальних закладах України: Всеукраїнський науково-методичний журнал. - К.: Антросвіт. -2009. - № 2. - С.16-21.

4.Наливайко Д. Німецький романтизм / Д.Наливайко // Вікно в світ. - 1999. - № 1. - С. 90-162.

5.Ружевич Т. Зазирнути до фантасмагоричного світу Е.Т.А.Гофмана: (Зарубіжна л-ра у вузі) / Т.Ружевич // Вікно в світ. – 1999. – N3. – С.150 – 156.

6.Карельский А. Драма немецкого романтизма. - М., 1992.

7.Лімборський І. Психологія героя романтизму і новела Гофмана «Золотий горнець» // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. - 2004. - № 7. - С. 43 - 45.

 

Завдання:

1.Назвіть основні риси творчої манери Е.Т.А.Гофмана. Як вони проявляються у романі "Життєві погляди кота Мурра"?

2.Який конфлікт є визначальним для більшості творів Е.Т.А.Гофмана?

 

Практичне заняття № 2

Тема: Лірика Г.Гейне

 

План:

1.Останній поет романтизму і перший його критик. Естетичні погляди Г.Гейне.

2.Лірика Г.Гейне. "Книга пісень" (на матеріалі творів «Чому троянди немов неживі», «Коли розлучаються двоє», «Не знаю, що стало зо мною...», «Вечірні промені ясні», «Вмирають люди і роки», «Хотів би я слово єдине...» та ін.):

· фольклорні витоки поезії «Не знаю, що стало зо мною...»;

· органічне поєднання природи з думками, настроями та внутрішніми переживаннями ліричного суб'єкта у творах збірки;

· провідні мотиви поезій збірки.

3.Поема «Німеччина» - політична сатира поета.

 

Література:

1.Берковский Н. Гейне // Краткая литературная энциклопедия: в 9 т. - М.: Советская энциклопедия. - 1964. - Т. 2: Гаврилюк - Зюльфигар Ширвани / Гл. ред. А. А. Сурков.- М.: Советская энциклопедия, 1964. - С. 249 - 250.

2.Галенко Г. В. Генріх Гейне – німецький поет-романтик. «Книга пісень» - видатне явище німецького романтизму (бінарний урок зарубіжної літератури та історії / Г. В. Галенко, А. Г. Мазур // Зарубіжна література в школі. – 2010. - № 4 (124). – С. 21-23.

3.Дейч А. Генрих Гейне / А. Н. Дейч / [Под общ. Ред. М. Горького, М. Кольцова, А. Тихонова. – М.: Искра революции, 1933. – 216 с. – (Серия «Жизнь замечательных людей»). – Режим доступу: http://www.e-reading.org.ua/book.php?book=130638

4.Дейч А. Поэтический мир Генриха Гейне / А. Н. Дейч. - М.: Художественная литература, 1963. - 447 с.

5.Ніколенко О. М. Романтизм у поезії. Г. Гейне, Дж. Г. Байрон, А. Міцкевич, Г. Лонгфелло: [посібник для вчителя] / О. М. Ніколенко. – Харків: Ранок, 2003.- 176 с.

6.Фролова О. О. Генріх Гейне – німецький поет-романтик. Збірка поезій «Книга пісень» / О. О. Фролова // Зарубіжна література в школі. – 2010. - № 4 (124). – С. 24-26.

 

Завдання:

1. Проаналізуйте письмово один із віршів поета.

2.Порівняйте декілька варіантів перекладів одного із запропонованих віршів. Спробуйте пояснити специфіку перекладацької інтерпретації.

3.Вивчити напам'ять один із творів (на вибір)

 

Практичне заняття № 3

Тема: Поєднання бунтарства, сатири та трагічно забарвленого індивідуалізму у творчості Дж. Г. Байрона

 

План:

1.Життєвий шлях митця. Творчі здобутки Дж. Г.Байрона - письменника.

2. Поняття «байронічний герой», його характерні риси.

3. Провідні мотиви і домінуючі настрої лірики митця:

- «світова скорбота» і самотність («Мій дух як ніч...»);

- нескореність, романтичний бунт («Прометей»);

- політичні мотиви («Ода авторам білля проти руйнівників машин»);

- зв'язок поезії "Хотів би жити знов у горах..." із Давидовими псалмами (псалом 55, узятий зі Старого Заповіту). Поетичні міркування про свій життєвий шлях ("Сьогодні мені виповнилось 36 років").

4.Історія створення поеми "Паломництво Чайльд Гарольда".

5.Особливості жанру та художньої структури твору ("Паломництво..." як ліро-епічна та романтична поема; взаємовідношення епічного та ліричного у творі; мандрівка як організуюче начало у композиції поеми).

6.Ідейний зміст твору. Проблема романтичного героя в поемі, відображення в образі Гарольда типового умонастрою епохи.

7. Образ природи та романтичний пейзаж в поемі, його функції.

8.Поема «Мазепа», історична основа та романтичний міф.

9.Риси романтичного героя в образі Мазепи.

 

Література:

1.Алексеев М. П. Из истории английской литературы / М.П. Алексеев. – М., 1960. – 340 с.

2. Аникин Г.В. История английской литературы: учебник / Г. В. Аникин, Н. П. Михальская. – М.: Высшая школа, 1985. – 431с.

3.Братко В.О. "Українська" тема. Поема Джорджа Байрона "Мазепа", її історична основа та романтичний міф: риси романтичного героя в образі Мазепи, 9 клас / В. О. Братко // Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - К.: Антросвіт, 2007 - №8. - С.19-23.

4.Дітькова С. Ю. Лорд Байрон - людина-легенда / С. Ю. Дітькова // Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - К.: Антросвіт, 2008 - № 12. - С.5-9.

5.Дьяконова Н. Я.Английский романтизм. Проблемы эстетики / Н. Я. Дьяконова.- М.: Наука, 1978. – 225 с.

6.Нетреб'юк, З. М. "Чужий я в цьому світі лжі...": інтегрований урок з вивчення поетичного світу Байрона / З. М. Нетреб'юк// Всесвітня література та культура в навчальних закладах України: Всеукраїнський науково-методичний журнал. - К.: Антросвіт. -2009. - № 2. - С.7-11.

 

Завдання:

1.Прочитайте 1-10, 73-93 строфи другої пісні поеми "Паломництво Чайльд Гарольда" і складіть тези до розповіді на тему: "Ставлення Байрона до історії та народу Греції".

2.Порівняйте переклади поезії "Хотів би жити знов у горах...", визначте своєрідність перекладів Д. Паламарчука та В. Брюсова.

3.На підтвердження думки Н. Я. Дьяконової доберіть цитати з лірики Дж. Г. Байрона: "У переважній більшості любовна лірики Байрона перейнята трагізмом. Новизна тут у тому, що жалі кохання сприймаються як складник скорботного життя сучасників, приречених на душевну самотність, нерозуміння, роз'єднаність".

 

Практичне заняття № 4

Тема: Віктор Гюго як видатний романіст доби утвердження романтизму в літературі

 

План:

1.Життєвий і творчий шлях митця.

2.Передмова до драми "Кромвель" - естетичний маніфест французького романтизму.

3.Реалізація естетичних принципів письменника у творі "Собор Паризької Богоматері" (історичний колорит, гротеск та ін). Особливості структури роману.

4.Проблематика твору у світлі морально-етичного ідеалу митця. Зображення соціальних відносин у романі.

5.Основні принципи побудови системи образів у творі. Місце і роль образу Собору в романі.

6.Своєрідність художньої реалізації теми соціальної трагедії народу в романі "Знедолені".

7.Особливості вираження ідеї соціальних змін та ідеї християнського милосердя у творі.

8.Образна система твору. Складний образ "знедоленої більшості", його різнопланове вираження.

 

Література:

1.Артемова Л. Доля, що вирішує все: [Гюго В. «Собор Паризької богоматері»] / Л.Артемова // Зарубіжна література в школах України. - 2005. - № 3. - С. 6-9.

2.Литературные манифесты западноевропейских романтиков / Под ред. А. С. Дмитриева. – М.: Издательство МГУ, 1980. - 249 с.

3.Реизов Б.Г. Французский роман XIX века / Б.Г. Реизов. – М: Высш. шк., 1997. – 304 с.

4.Трыков В. П. Французский литературный портрет XIX века / В. П. Трыков; Науч. ред. В. А. Луков. — М.: Флинта; Наука, 1999. — 358 с.

5.Усі зарубіжні письменники / Упоряд. О. Д. Міхільов та ін. - Харків: Торсінг плюс, 2006. – 384 с.

 

Завдання:

Тести за текстом роману

1.Що покладено в основу роману "Собор Паризької Богоматері"?

а) погляд Гюго на історичний процес як протиборство двох начал - добра і зла; б) погляд Гюго на бурхливі політичні події; в) філософський погляд Гюго на людину.

2.Собор Паризької Богоматері є будівлею:

а) періоду Середньовіччя; б) періоду Відродження; в)перехідного періоду. 3.3а часів якого короля відбуваються події в романі:

а) Людовіка X; б)Людовіка XI; в) Генріха III.

4.Викресліть зайву відповідь. В якому образі втілена антиклерикальна ідея роману?

а) кардинала Бурбонського; б) прокурора Робера д'Естутвіля; в) Клода Фролло.

5.У кого з героїв "під впливом Собору формується не тільки тіло, а й душа"?

а) Квазімодо; б) Клода Фролло; в) Есмеральди.

6.Чого хотів досягти Клод Фролло за допомогою алхімії?

а) отримати ще один учений ступінь; б) винайти лікувальний апарат від згубного кохання; в) зробити багато золота.

7.Хто перебував у "щурячій норі"?

а) винні перед законом; б) добровільно ув'язнені.

8.Де і чому "нещасний горбань" пролив у своєму житті першу сльозу"?

а) у келії Собору, оскільки Есмеральда не відповіла на кохання; б) на даху Собору, звідки спостерігав за стратою Есмеральди; в) біля ганебного стовпа, коли танцівниця дала йому води.

9.Як називалися тортури, яким була піддана Есмеральда на допиті?

а) "французький чобіт"; б) "іспанський чобіт"; в) "італійський чобіт". Ю.Що змусило Клода Фролло подумки сказати: "вона не дістанеться нікому"? а) ревність; б) кохання; в) ненависть.

10.Що символізує образ Квазімодо?

а) потворність; б) духовну і фізичну силу народу; в) лицарську відданість і доблесть.

 

 

Практичне заняття № 5

Тема: Творчість А.Міцкевича

 

План:

1.Специфічні умови розвитку польського романтизму.

2.Творчий шлях А.Міцкевича.

3.Історія створення циклу "Кримські сонети". Особливості збірки як сонетного циклу.

4.Ностальгія за батьківщиною як головний мотив творів циклу. Поетичні грані сонетів:

а)символічні образи в поезіях циклу ("Акерманські степи", "Плавба", "Буря" та ін.);

б) бахчисарайська тема в циклі ("Бахчисарай", "Бахчисарай уночі", "Гробниця Потоцької", "Могили гарему");

в)краса природи у сонетах "Байдари", "Алушта вдень", "Алушта вночі", "Чатир-Даг";

г)Литва - вічна любов поета ("Пілігрим").

5.Новаторство "Кримських сонетів" А.Міцкевича.

 

Література:

1.Братко В. О. Інтегрований урок за циклом "Кримські сонети" Адама Міцкевича, 9 клас / В. О. Братко// Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - К.: Антросвіт, 2008 - № 12. - С.24-27.

2.Братко В.О. Україна та її історія на уроках літератури: вичення біографії письменника в основній школі / В. О. Братко // Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - 2007. - N 10. - С. 9-11.

3.История зарубежной литературы XIX века: учеб. пособие для студентов пед. институтов / Под ред. Я. Н. Засурского, С. В. Тураева. - М.: Просвещение, 1982. - 320 с.

4.Кирьянова Н. В. История мировой литературы и искусства: учебное пособие для студентов вузов / Н. В. Кирьянова - М.: Флинта, 2006 - 469 с.

5.Ніколенко О. М. Романтизм у поезії. Г. Гейне, Дж. Г. Байрон, А. Міцкевич, Г. Лонгфелло: [посібник для вчителя] / О. М. Ніколенко. – Харків: Ранок, 2003.- 176 с.

 

Завдання:

1.Дайте письмову характеристику образу ліричного героя циклу.

 

Практичне заняття № 6

Тема: Художні домінанти російської літератури першої половини ХІХ століття

 

План:

1.Творчість О.Пушкіна - злет російської поезії. Життєвий і творчий шлях митця.

2.Художня своєрідність балад митця. Поетизація давньоруської минувшини у творі «Пісня про віщого Олега»

3.Реалістична творчість О. Пушкіна. Соціально-психологічний роман у віршах «Євгеній Онєгін»:

- роман у віршах як жанр;

- концепція особистості в романі. Зображення побуту різних соціальних верств як одна із значних ліній роману та засіб соціальної характеристики персонажів. Своєрідність психологічної характеристики.

- духовний світ головних героїв твору (характеристика Є.Онєгіна, В.Ленського, Ольги, Тетяни).

- епічна лінія роману, її визначальна роль в композиції твору. Сюжет, логіка його розвитку, «дзеркальність» сюжетних ходів (смисл та значення цього прийому).

- лірична стихія в романі, провідні теми ліричних відступів, різноманітність їх змісту, функції. Співвідношення між ліричною та епічною стихією в романі.

4.Життєвий і творчий шлях М.Лермонтова.

5.Мотиви свободи і самотності, песимізм поезій М.Лермонтова «І нудно, і сумно...», «На дорогу йду я в самотині...» та ін.

6.Творчість М.Гоголя - російського і українського письменника. Творчі досягнення митця.

7.Україна та її історія в повісті «Тарас Бульба»:

- ідейний зміст твору, специфіка тематики та проблематики;

- зображення побуту і звичаїв запорожців;

- образна система твору (Тарас Бульба як втілення кращих рис запорозького козака, Остап («добрий козак»), Андрій (неоднозначність образу) та ін.);

- роль опису природи у повісті.

8.Зображення трагічної долі «маленької людини» у повісті «Шинель»:

- тематика та проблематика твору;

- система образів-персонажів повісті;

романтичні й реалістичні елементи в поетиці твору.

Література:

1.Братко В. Розвиток жанру в російській літературі першої половини ХІХ століття / В. Братко // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України: Всеукраїнський науково-методичний журнал. - 2010. - N 7/8. - С. 30-33.

2.История русской литературы ХIХ века / Под ред. С.М. Петрова. - Т. 1.: Учебник для пед. ин-тов. - М.: Просвещение, 1969. – 566с.

3.Коровин В.И. История русской литературы XIX века (1795-1830 годы): учебник для студентов вузов: в 3 ч. / под ред. В. И. Коровина / [В. И Коровин, Н. Н. Прокофьева, С. М. Скибин. - М.: Владос, 2005. - 478 с.

4.Лакшин П. Я. Пять великих имен: О А. С. Пушкине, А. Н. Островском, Ф. М. Достоевском, Л. Н. Толстом, А. П. Чехове / П. Я. Лакшин. – М.: Современник, 1988. – 458 с.

5.Лотман Ю. В школе поэтического слова: Пушкин, Лермонтов, Гоголь /Ю. Лотман. - М.: Просвещение, 1988. - 352 с.

6.Кудрявцев М. Містичний реалізм М.В. Гоголя: до проблеми філософсько-теологічної символіки / М. Кудрявцев // Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - К.: Антросвіт, 2008 -.№ 7-8. - С.10-14.

7.Лотман Ю. Роман А. С. Пушкина "Евгений Онегин". Комментарий / Ю. Лотман. - Л.: Просвещение, 1980. - 416 с.

8.Степанов Н. Лирика Пушкина: Очерки и этюды / Н. Степанов. - М.: Художественная литература, 1974. - 368 с.

9.Пшенишна В. М. Урок компаративного аналізу повісті М. Гоголя "Тарас Бульба" та творів українського епосу / В. М. Пшенишна// Всесвітня література та культура в навчальних закладах України: Всеукраїнський науково-методичний журнал. - К.: Антросвіт. -2008. - №1. - С.27-29.

10.Штирляєва Т. В. Вивчення повісті М. Гоголя "Тарас Бульба": система уроків, 7 клас / Т. В. Штирляєва// Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - К.: Антросвіт, 2008 - № 12. - С.17-23.

Завдання:

1.Поміркуйте, чому сюжетна лінія Онєгін - Тетяна (твір «Євгеній Онєгін») у четвертій главі вважається кульмінаційною? Аргументуйте свою відповідь.

2.Яку роль відіграє «Сон Тетяни» (п'ята глава твору «Євгеній Онєгін») в подальшому розвитку сюжету? Які художні засоби використовує автор?

3.Як зображено картини народного життя у романі «Євгеній Онєгін»? Наведіть приклади.

4.Яку роль у романі відіграє образ автора?

5.Поміркуйте, яке значення має роман для сучасного читача.

6.У чому полягає художнє та історичне значення лірики О.Пушкіна?

7.Вірш «І нудно і сумно...» написано у 1840 році, а через два роки відомий російський письменник О.Герцен занотував у щоденнику: «Чи зрозуміють, оцінять прийдешні покоління увесь жах, трагедію нашого існування... Чому руки не піднімаються на велику працю? Чому у хвилини захоплення не забувається сум?..» Як увиразнює цей запис головну думку вірша М.Лермонтова?

8.Прочитайте вірш «І нудно і сумно...» в оригіналі та в перекладах М.Терещенка та В.Сосюри. Кому з перекладачів, на вашу думку, вдалося ближче наблизитися до оригіналу? Обґрунтуйте свою думку.

9.Визначте роль фантастики у повісті у повісті «Шинель» М. Гоголя.

 

Практичне заняття № 7

Тема: Творчість Е.По

План:

1. Життя та літературна діяльність митця.

2.Похмурий настрій поетичних творів "Ворон", "Дзвони". Символічні образи віршів. Тема смерті у поезії "Аннабель Лі".

3.Основні мотиви новелістики Е.По:

- художнє втілення мотиву загибелі аристократичного роду в новелі "Падіння будинку Ешер";

б)естетизація смерті у творі "Маска червоної смерті";

в)відтворення процесу роботи людського розуму над розкриттям різного роду таємниць у повсякденному житті ("Золотий жук", "Вбивство на вулиці Морг", "Таємниця Марі Роже").

 

Література:

1.Братко В.О. "Падіння дому Ашерів" Едгара По - класичний зразок психологічної новели / В. О. Братко // Всесвітня література та культура. - 2005. – № 2. - С. 34-37.

2.Калиниченко М. М. Второе поколение американских романтиков / М. М. Калиниченко// Всесвітня література та культура в навчальних закладах України: Всеукраїнський науково-методичний журнал. - К.: Антросвіт. -2009. - № 2. - С.33-37.

3.Левчук Л.Т. Історія світової культури: навч. посібник / Л. Т. Левчук. – К.: Либідь, 1994. – 620 с.

4.Михед Т. Поетологічні етюди з історії літератури Англії та США: збірник статей / Т. Михед. – Ніжин, 2005.

5.Наливайко Д. С. Зарубіжна література XIX сторіччя. Доба роман­тизму: підручник / Д. С. Наливайко, К. О. Шахова. - К: Заповіт, 1997.- 464 с.

6.Писатели США: Краткие творческие биографии / Сост. и общ. ред. Я. Засурского, Г. Злобина, Ю. Ковалева. - М.: Радуга, 1990. - 624 с.

 

Завдання:

1.Напишіть тези доповіді на тему: «Художні особливості новелістики Е.По».

 

Практичне заняття № 8

Модульний контроль

Орієнтовні питання контрольної роботи

Завдання теоретичного характеру:

1.Історичні, філософські, естетичні передумови виникнення романтизму. 2.Естетика романтизму: історизм, перевага суб'єктивно-ліричного начала, «місцевий колорит», фольклоризм, синтез мистецтв.

3.Теорія романтичної іронії як відбиття нерозв'язного протиріччя між ідеалом і дійсністю.

4.Концепція двосвіття.

5.Романтичний герой і його еволюція.

Завдання практичного характеру:

Завдання практичного характеру

1.Романтичне двосвіття в новелах Е.Т.А. Гофмана, образи «музикантів» і «філістерів» у його творчості.

2.«Книга пісень», її романтичний характер. Особливості структури збірки.

3.Жанрова своєрідність поеми «Паломництво Чайльд Гарольда» Дж. Байрона.

4.Тема історичного прогресу в романі «Собор Паризької богоматері». Образ Собору. Символіка й гротеск в «Соборі Паризької богоматері».

4.Україна та її історія в повісті «Тарас Бульба» М.Гоголя.

5.Художні особливості новел Е. По.

 

Завдання творчого спрямування:

1.Доведіть, що патрiотична тема є провідною в поезiї А. Міцкевича.

2.Доведіть, що в «Передмові до драми «Кромвель»В.Гюго викладено теорію романтизму.

3.Окресліть риси «байронічного героя». Наведіть приклади.

4.Трагічна доля «маленької людини» у повісті «Шинель» М.Гоголя.

5.Втілення суперечливих рис українського козацтва в образі Тараса Бульби (на матеріалі повісті «Тарас Бульба» М.Гоголя).

 

Література:

1.Братко В. О. Інтегрований урок за циклом "Кримські сонети" Адама Міцкевича, 9 клас / В. О. Братко// Зарубіжна література в школах України: Методичний журнал. - К.: Антросвіт, 2008 - № 12. - С.24-27.

2.Братко В. Розвиток жанру в російській літературі першої половини ХІХ століття / В. Братко // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України: Всеукраїнський науково-методичний журнал. - 2010. - N 7/8. - С. 30-33.

2.История русской литературы ХIХ века / Под ред. С.М. Петрова. - Т. 1.: Учебник для пед. ин-тов. - М.: Просвещение, 1969. – 566с.

4.Кирьянова Н. В. История мировой литературы и искусства: учебное пособие для студентов вузов / Н. В. Кирьянова - М.: Флинта, 2006 - 469 с.

5.Лотман Ю. В школе позтического слова: Пушкин, Лєрмонтов, Гоголь /Ю. Лотман. - М.: Просвещение, 1988. - 352 с.

6.Ніколенко О. М. Романтизм у поезії. Г. Гейне, Дж. Г. Байрон, А. Міцкевич, Г. Лонгфелло: [посібник для вчителя] / О. М. Ніколенко. – Харків: Ранок, 2003.- 176 с.

7.Писатели США: Краткие творческие биографии / Сост. и общ. ред. Я. Засурского, Г. Злобина, Ю. Ковалева. - М.: Радуга, 1990. - 624 с.

8.Хома З. І. Літературно-естетична теорія трансценденталістів у художньому сприйнятті Германа Мелвілла / З. І. Хома / / Іноземна філологія. – Львів: Світ. – 1994. – Вип.107. – С. 150-156.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1. Особливості романтизму як художнього напряму, його естетичні принципи.

2. Полеміка романтиків з метафізичними концепціями XVIII ст., критика однобічності раціоналістичного пояснення світу. Протистояння естетики романтизму формалізованій класицистичній.

3. Світоглядні засади романтизму.

4. Ідея абсолютної свободи митця та творчості, наслідування природи в мистецтві. Її художня реалізація у творах письменників 1пол. ХIХ ст.

5. Естетика й поетика романтизму. Своєрідність художніх пошуків зарубіжних письменників у царині цього періоду.

6. Людина та соціокультурне середовище у творах письменників 1пол. ХIХ ст.

7. Уява як найістотніша риса поетики романтизму.

8. Жанрова система зарубіжної романтичної літератури.

9. Концепція романтичного ми­стецтва як аналога природи та її творчих сил.

10. Історичне підґрунтя виникнення романтизму у західноєвропейських літературах XIX ст. і в літературі США.

11. Соціально-історичні передумови виникнення німецького романтизму.

12. Жанрова система романтичної літератури Німеччини.

13. Ранній німецький ро­мантизм. Діяльність єнського гуртка (братів Шлегелів, Новаліса, Людвіга Тіка, Й. Фіхте і Ф. Шеллінга).

14. Провідні ознаки літературно-художнього життя перших десятиліть ХІХ ст. у Німеччині.

15. Гейдельберзький гурток романтиків. Діяльність А. фон Арніма, К. Брентано, братів Грімм.

16. Заслуги німецьких романтиків у збиранні й обробці творів усної народної творчості. "Дивовижний ріг хлопчика" А. фон Арніма, К. Брентано.

17. Загострення інтересу до національної своєрідності і національної традиції, звернення західноєвропейських романтиків до фольклору.

18. Передумови виникнення романтизму в Англії.

19. Жанрова система романтичної літератури Англії.

20. Перша генерація поетів-романтиків у Англії. Естетичні позиції "озерних поетів" (Вордсворт, Колрідж, Сауті).

21. Жанрова система романтичної літератури Франції.

22. Становлення романтизму в французькій літературі. Період Консульства і Першої імперії. Діяльність Ж. де Сталь, Б. Констана, Ф. Р. де Шатобріана.

23. Опозиційність мистецтва романтизму до існуючого режиму в Францiї 1пол. ХIХ ст.

24. Принципи есте­тики й поетики французького романтизму в передмові до драми "Кромвель" Гюго.

25. Національні особливості польського романтизму.

26. Романтизм у літературі США І пол. ХІХ ст. (національні особливості, історичі умови, представники).

27. Поетичне новаторство (демократизація тематики, збагачення поетичної мови, зближення його з розмовною) й значення поетів "озерної школи" (Вордсворт, Колрідж, Сауті) в історії англійського романтизму.

28. Жанрова система романтичної літератури США.

29. Виникнення історичного погляду на минуле, розвиток історичних жанрів у зарубіжній літературі І пол. ХІХ ст.

30. Специфічні умови виникнення і розвитку романтизму в літературі США І пол. ХІХ ст.

31. Розвиток романтизму в літературі Росії І пол. ХІХ ст.

32. Особливості романтичного стилю Е.Т.А.Гофмана. Сполучення реалістичної деталі і безупинної фантастики, тверезого спостереження і неймовірного вимислу.

33. Романтичне двосвіття у творчості Е.Т.А.Гофмана.

34. Романтична іронія у творчості Е.Т.А.Гофмана.

35. Проблема митець-суспільство у творчості Е.Т.А.Гофмана.

36. Композиційна своєрідність роману Е. Т. А. Гофмана “Життєва філософія кота Мурра”.

37. Система образiв роману Е. Т. А. Гофмана “Життєва філософія кота Мурра”. Поетика назви твору.

38. Фрагментарність як засіб передачі багатоплановості в романi Е. Т. А. Гофмана “Життєва філософія кота Мурра”.

39. Мистецтво як особливий світ, що очищує людину і звеличує її над нікчемністю філістерської прози (на матерiалi прози Е.Т.А.Гофмана).

40. Сутність конфлікту між ентузіастами та філістерами у творі Е. Т. А. Гофмана «Крихітка Цахес На Прізвисько Цинобер».

41. Художні особливості збірки Г.Гейне “Книга пісень”.

42. Структура збірки Г.Гейне “Книга пісень”.

43. Провiднi мотиви збірки Г.Гейне “Книга пісень”.

44. Лiричний суб’єкт збірки Г.Гейне “Книга пісень”.

45. Майстерність зображення інтимних почуттів у збірці Г.Гейне “Книга пісень”.

46. Природа як засiб бачення і пізнання світу та душі ліричного героя у збірцi Г. Гейне “Книга пісень”.

47. Фольклорні витоки поезії "Не знаю, що стало зо мною..." Г.Гейне.

48. Вплив фольклорної традиції на змістовий план збірки «Книга пісень» Г.Гейне.

49. Поєднан­ня нищівної сатири й високого позитивного пафосу в поемi "Німеччина. Зимова казка" Г.Гейне.

50. Тематика і проблематика поеми "Німеччина. Зимова казка" Г.Гейне.

51. Засади нового підходу до художньої творчості в пере­дмовi до романтичного поетичного збірника "Ліричні балади" Вордсворта і Колріджа.

52. "Ліричні балади" Вордсворта і Колріджа як практи­чне втілення теорії митців у поезії.

53. Мандрiвка як органiзуюче начало у композиції поеми "Паломництво Чайльд Гарольда"Дж. Г. Байрона.

54. Провідні мотиви і домінуючі настрої творчості Дж.Г.Байрона.

55. Теми "світової скорботи" та втечі від світу у творчостi Дж. Г. Байрона.

56. Відображення романтичного бачення світу в системі образів і в поетиці поеми "Паломництво Чайльд Гарольда" Байрона.

57. Поняття «байронічний герой», його характерні риси.

58. Риси байронічного героя в характерi Чайльд Гарольда з поеми "Паломництво Чайльд Гарольда" Байрона.

59. Сила і обмеженість незадоволеності Чайльд Гарольда (поема "Паломництво Чайльд Гарольда" Байрона), авторська позицiя у творi.

60. Риси романтичного героя в характерi Мазепи з поеми "Мазепа" Байрона.

61. Образ природи та романтичний пейзаж у поемi "Паломництво Чайльд Гарольда" Байрона.

62. Широка панорама життя середньовічної Англії в романі «Айвенго» В.Скотта.

63. Втілення в образі Айвенго лицарських чеснот (на матеріалі роману В.Скотта «Айвенго»).

64. Заперечення класицизму як системи застарілих умовностей в передмовi до драми "Кромвель" В.Гюго.

65. Романтичне осмислення історичних фактiв у романі "Собор Паризької богоматері" В. Гюго.

66. Трагічність долі Есмеральди (за романом "Собор Паризької богоматері" В. Гюго).

67. Еволюція образу Квазімодо: від раба (“пан і його пес”) до особистості (за романом "Собор Паризької богоматері" В. Гюго).

68. Жанрові особливості “Собору Паризької богоматері” В. Гюго як історичного роману.

69. Образ собору як композиційний стрижень твору "Собор Паризької богоматері" В. Гюго.

70. Провідні мотиви лірики О.Пушкіна.

71. Жанровi та стильовi особливостi соціально-психологічного роману у віршах"Євгеній Онєгін" О. Пушкіна.

72. Сюжетно-композиційні особливості роману М. Лермонтова «Герой нашого часу».

73. Твір М. Лермонтова «Герой нашого часу» як соціально-психологічний та філософський роман.

74. Провідні мотиви лірики М. Лермонтова.

75. Патріотизм і ностальгія за далекою батьківщиною як провідний настрій "Кримських сонетів" А.Мiцкевича.

76. Трагічна доля «маленької людини» у повiстi «Шинель» М.Гоголя.

77. Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запорiзького козака (за повістю «Тарас Бульба» М.Гоголя).

78. Україна та її історія в повісті «Тарас Бульба» М.Гоголя.

79. Побут і звичаї запорожців у повісті М. Гоголя «Тарас Бульба»

80. Образ мiста в повістi М. Гоголя «Шинель».

81. Iсторiя написання циклу «Кримськi сонети» А.Мiцкевича.

82. «Кримськi сонети» А.Мiцкевича як художнє цiле. Поетика циклу.

83. Образ лiричного суб’єкта циклу «Кримськi сонети» А.Мiцкевича.

84. Тема патріотизму в циклi «Кримськi сонети» А. Міцкевича.

85. Мотив братнього єднання рас і націй в романі "Мобі Дік, або Білий Кит" Г.Мелвілла.

86. Сюжетно-композиційна організація твору "Мобі Дік, або Білий Кит" Г.Мелвілла.

87. Поетичний переказ індіанських міфів у поемі "Пісня про Гайавату" Г. В. Лонгфелло.

88. Поетична спадщина Е.По. Символiчнi образи творiв «Ворон», «Дзвони», “Ельдорадо”.

89. Образно-тематичне коло лірики Е. По.

90. Тематичний діапазон новел Е.По.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-26; Просмотров: 2991; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.248 сек.