Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Місяця січня в 6-ий день




Синаксар на Хрещення Господнє Святого отця нашого Івана Золотоустого, архиєпископа Константинограда, Слово на святе Просвічення [Богоявлєння]

Господь наш Ісус Христос після Свого з Єгипту повернення був у Галилеї, у граді Своєму Назареті, де ж був вихований, таївши перед людьми Божества Свого силу і премудрість до тридцяти років: замоло-дим-бо вважався серед юдеїв той, кому було менше тридцяти років, щоб сан учительський чи священичий отримати, через те і Христос до стількох років Своєї проповіді не починав ані не являв Себе Сином Божим і Великим Архиєреєм, що Небеса пройшов, аж поки років його число сповнилося. Жив-бо в Назареті з Пречистою Матір'ю Своєю, спершу при названому батькові своєму Йосипу, теслі, поки той живий був, з ним же і трудився у теслярстві. Коли ж той помер, Сам рукоділлям тим займався, їжу з праці рук Своїх Собі і Пречистій Богоматері добуваючи, щоб нас навчити не лінуватися ані задурно хліб не їсти. Коли ж сповнилося Йому тридцять років і час явлення божественного зближався, як же говорить Євангеліє[221], щоб явитися Ізраїлеві, було слово Боже до Івана, сина Захарії, у пустелі, що посилало його хрестити водою, ясне знамення сповіщаючи, — по ньому ж мав пізнати Месію, що у світ прийшов. Як же сам Хреститель у Благовіщенні розповідає, кажучи: "Той, Хто послав мене хрестити водою, Той мені сказав: "Над Ним же побачиш Духа, що сходить і перебуває на Ньому. Він є Той, хто хрестить Духом Святим"[222]. Послухав-бо Іван слів Божих, "перейшов увесь край юдейський, проповідуючи хрещення покаяння на відпущення гріхів"[223], той-бо він був, що про нього провістив Ісая: "Голос того, хто кличе в пустині: "Готуйте путь Господню, рівняйте стежки Його"[224]. І вийшов до нього увесь юдейський край, і єрусалимці, і хрестилися всі в Йордані-ріці від нього[225], виспо-відуючи гріхи свої. Тоді й Христос Господь прийшов з Галилеї на Йордан до Івана хреститися від нього[226]. У той час прийшов, коли Іван провіщав про Нього народові, говорячи: "Іде міцніший від мене услід за мною, Йому ж не є достойний, схилившись, розв'язати ремінь сандалів Його, я-бо хрещу вас водою, Він же має хрестити Духом Святим"[227]. Після слів тих прийшов Ісус хреститися, хоч і не потребував хрещення, бо Пречистий і нескверний, від Пречистої і Пресвятої народжений Діви Матері, і сам Він джерело всілякої чистоти і святині. Проте тому, що взяв на себе гріхи всього світу, прийшов до ріки омити їх хрещенням. Прийшов до вод, щоб освятити єство водне. Прийшов хреститися, щоб нам влаштувати купіль святого хрещення. До Івана прийшов, аби той Йому був свідком правдивим, Духа Святого, що сходив на хрещеного, бачив і голос Отчий зверху чув. Боронив Йому Іван, кажучи: "Мені треба від Тебе хреститися, а Ти ідеш до мене!"[228] Духом-бо пізнав Того, через Кого ж перед тридцятьма роками радісно стрепенувся в лоні матері своєї. І потребував сам від Нього хрещення, бо він у грісі непослуху, наведеному Адамом на весь рід людський, був Господь же до нього сказав: "Покинь нині, так-бо належить нам сповнити кожну правду". Під правдою тут Золотоустий святий розуміє Заповіді Божі. Наче сказав Ісус: "Тому що Закон такі заповіді звелів, Я все здійснив. Це ж одна залишилася, щоб хреститися, годиться-бо Мені здійснити і цю". Заповіддю Божою було і хрещення Іванове, як же він говорить: "Той, Хто послав мене хрестити, Той мені сказав"[229]. Хто ж посилає? Зрозуміло є, що сам Бог. "Було, — каже, — слово Боже до Івана". І хрестився Ісус, тридцятилітній цей, бо вік чоловіка тридцятилітнього до всілякого гріха легко схиляється. Говорять Золотоустий і Теофілакт: "Перший-бо вік, немовляти, багато має невігластва і безумства. Другий же вік, юности, бажаннями тілесними розпалюється. Тридцятилітній же вік мужа дорослого, він грошолюбству, марнославству, люті, гніву і всіляким гріхам підвладний". І через те Христос Господь до цього віку з хрещенням почекав, щоб кожним віком сповнити Закон й освятити єство наше і подати силу перемагати пристрасті і берегтися гріхів смертних. Після хрещення Свого Господь вийшов зразу з води, тобто не затримувався у воді. Розповідається-бо, що святий Іван Хреститель кожного чоловіка, що хрестився від нього, занурював по шию і тримав його так, поки всі гріхи свої висповідає, і тоді залишав його і виходив з води[230]. І тому говорить Євангеліє, що Ісус зразу вийшов з води. Коли виходив же Господь з ріки, розкрилися йому Небеса, світло блискавицеподібне зверху засіяло. І Дух Божий на Господа, що хрестився, зійшов у виді голубинім. Як же у дні Ноєві вод потопних зменшення сповістила голубка, так і тут перестання потопу гріховного голубина подоба знаменувала. У голубиній подобі Дух Святий явився, тому що чиста є та птаха, чоловіколюбна ж, і покірна, і незлостива, і в смороді не перебуває. Так-бо і Дух Святий чистоти є джерелом, чоловіколюб'я безоднею, покори учителем, будівничим незлостивости. Втікає ж від того, хто валяється у смердючій гріховній багнюці без покаяння. Коли сходив Дух Святий, як голуб, на Христа Ісуса, голос з Небес чувся, говорячи: "Ось є Син Мій Улюблений, що Його вподобав"8. Йому Слава і Держава навіки-віків. Амінь.

Слово на святе Просвічення [Богоявлення]

Святкувати хочу, любі, і торжествувати бажаю. Святий-бо Хрещення (Богоявлєння) день печаттю є празника і дверима торжества, запечатує-бо Вертеп Вифлеємський, де ж «старий днями», як грудне дитя, у яслах лежить. Розкриває-бо джерела Йорданські, де ж Він із грішниками хреститься нині, пречистим Своїм тілом відпущення гріхів світові даруючи. Тоді, з утроби Пречистої Діви на землю вийшовши, явився для немовлят як Немовля, для людей як Людина, для Матері як Син, для волхвів як Цар, для пастирів як пастир добрий [як сказано у Святому Писанні], віддаючи душу Свою за овець[231], нині ж Йорданських сягає джерел, хоче митарям і грішникам омити гріхи. Про велике такого торжества чудо і Павло премудрий проголошує, говорячи: "Явилася ; Тит. 2, [її], благодать Божа спасенна всім людям"[232]. Всіляка-бо нині при-множуєься світлість: радіє Небо, яке перед тим слухало голос, що сходив, повітря просвітлюється витанням Духа, єство вод просвітлюється і вчиться омивати душі з тілами. І кожна істота єдине на землі творить ликування. Сам лише диявол плаче, дивлячись на купіль, яку готують, що душить його одного. Що ж іще говорить Євангеліє: "Прийде Ісус з Мт. з, [із]. Галилеї на Йордан до Івана хреститися від нього[233]". Іван же спиняв Його, кажучи: "Мені треба від Тебе хреститися, а Ти, йдеш до мене. Хто бачив пана, що рабові прислуговував. Хто бачив царя, який перед воїном голову схиляв? Хто бачив пастиря, вівцею позначеного? Хто бачив Подвигоположника, який від подвижника честь приймає? Я маю від Тебе хреститися. Дай мені Сам [каже], о Владико, якщо хочеш світові дати хрещення. Я маю від Тебе хреститися, бо під гріхом батьківським замкнений був і отруту ношу зміїну. Я потребую змити давнього переступу скверну, Ти ж [каже] через які гріхи прийшов на хрещення, мавши-бо пророка, що про Тебе свідчив і говорив таке: "Гріха не вчинить, ані не буде облуди іс. 53, [9]. в устах Його"[234]. Як, подаючи відпущення, шукаєш очищення? Звичай є тим, хто хреститься, сповідати гріхи свої, Ти ж що маєш сповідати, якщо зовсім є безгрішний? Чому від мене шукаєш того, чого я не навчився? Не смію більшого від себе. Не знаю, як омивати світло. Сонця правди просвітлювати не відаю, не просвітлює ніч дня. Золото не підкорюється олову. Мудреця не виправляє глина. Море з джерела не бере струменів, ріка не потребує краплі, від скверни чисте не очищується. Засуджений суддю не відпускає. Я маю в Тебе хреститися. Мертвий життя не дасть, лікаря недужий не зцілює, знаю мого єства неміч. Нема учня над учителя ані раба над паном своїм, до мене зі страхом херувими не приступають, мені серафими не кланяються і трисвяте не співають. Я за престол неба не маю, про мене волхвам звізда не сповістила, не маю голосу, який би про мене із хмар свідчив. Мойсей, угодник Твій, бачити ззаду Тебе ледь сподобився6, я ж як посмію торкнутися до пресвятого Твого верху? Що понад силу велиш мені? Не маю долоні, що Бога хрестити може. Я, від перестарілих народжений, маю від Тебе хреститися, але Тобі, що велів не перечити єству, тоді-бо, в утробі будучи, говорити не мігши, у моєї матері позичив устав, нині ж своїми власними устами благословлю Тебе, що прийшов, Тебе ж дівочий ковчег умістив. Не буду, як же юдеї, осліплений розумом, знаю-бо, що владика цей образ раба прийняв, щоб вилікувати образ людський. Знаю, що явився Ти, щоб спасти нас. Знаю, що камінь Ти з гори, без руки усічений1", у який же кожен повіривши, не осоромиться. Не перешкоджає видимий образ Твого смирення розуміти духом Велич Божества Твого. Я ж смертний, Ти ж безсмертний, я з неплідної, Ти ж — від Діви. Першим-бо за народженням я є, але від Тебе, що після мене, більшого нема. Випередив, щоб проповідувати, а не хрестити Такого. Пізнав Тебе, як сокиру, що лежить при корені, розумів дроворуба безплідних деревґ, тобто юдейського саду. Бачив, що до страстей серп наближається, і вирішив сусідувати джерелу зцілень, бо яке місце непричетним буде до Твоїх чудес? Прокажених очистиш словом, кровотечу доторканням до краю риз висушиш, одним велінням розслабленого піднімеш. Твоїх чудес крихтами ханаанки доньку нагодуєш, землею сліпого прозриш — і як від мене рукополо-ження нині просиш? Я маю від Тебе хреститися, а Ти йдеш до мене. Глянувши на землю, робиш так, що вона трясеться, по водах, як по землі, ходиш"д. Про нього ж далі проповідуючи, закричав: "Йде сильніший від мене услід мені, Йому ж недостойний я, схилившись, розв'язати ремінь взуття Його. Хіба на невимовну Твою доброту сподіваючись, посмію, і уповаючи на Твою чоловіколюбність, таку, що й блудниці дозволити хочеш, щоб утерла пречисті Твої ноги і до Твоєї пресвятої голови доторкнулася". Що ж йому Господь? "Залиш нині, так-бо належить нам сповнити всіляку правду, бо голос послужить слову, як раб для владики попрацюй, як воїн для царя, як глина гончареві, не бійся, але будь відважним. Охрести Мене, бо Я визволю всіх. Смерті віддамся, щоб умертвлене єство оживити. Тобі велю, ти ж лінуєшся простягнути руку свою, юдеї ж невдовзі не посоромляться безстидні свої постягнути на Мене руки, щоб передати Мене на смерть. Покинь нині, так-бо належить. Своїм перед віком судив Я чоловіколюб'ям, щоб спасти рід людський. Людиною задля людей став, що-бо більше, коли Я, Син Людський, на хрещення приходжу? Не погордуй-бо рукою моєю, творіння. Не посоромся земної природи, її ж, що була й не була, прийняв, що незмінно залишається істоті. Залиш-бо нині, людського ж роду ворог з небес скинутий був, із земних вигнаний, гніздиться у водному єстві, але і звідти його вигнати прийшов. Пророк про Мене проголошував: "Ти розбив голови зміям у воді"[235]. Залиш нині, бо він Мене як чоловіка спокусити хоче, але терплю, бо коли його викрию неміч, скажу йому: "Не спокушай Господа, Бога твого". О нове чудо! О благодать невимовна! Христос подвизається, і я почесть прийму. Він диявола поборює, і я на диявола ношу перемогу. Він змієву голову розбиває у воді, і я, як законний страждалець, вінчаюся. Він хреститься, і я скверну відкладаю. На Нього святий Дух сходить, і мені гріхів відпущення подається. Він засвідчений від Отця Син Улюблений, і я є сином Божим задля Нього. Небеса Йому розкрилися, і я у них входжу. Того, хто хрес-титься, Вишнє Царство, і я його успадкую. Голос Отчий до Нього, і я прикликаний, для Нього «улюблений»е, і мене відкинутим не зробить. Я ж славлю Отця, Який згори проголосив Сина, що долі хрестився, і Духа, що, як голуб, зійшов, єдиного у Тройці. Йому ж поклоняємося навіки. Амінь.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-04; Просмотров: 338; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.